Ga naar inhoud

Banden weetjes


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Balanceren

Niet goed uitgebalanceerde banden veroorzaken trillingen, die kunnen leiden tot vermoeidheid van de bestuurder en vroegtijdige, ongelijkmatige slijtage van de banden en onnodige slijtage van de wielophanging van de auto. Uw banden moeten worden uitgebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd en na reparatie. De balancering moet worden gecontroleerd bij de eerste tekenen van trillingen. Het is aan te bevelen om alle 4 de wielen te balanceren om optimaal comfort te garanderen.

post-2-0-78019200-1306229288_thumb.jpg

Uitlijnen

Niet goed uitgelijnde wielen kunnen zorgen voor onregelmatige slijtage of het steeds bijsturen. Door het voertuig opnieuw uit te lijnen voorkomt u onnodige bandenslijtagen of irritatie. Een auto is goed uitgelijnd als alle onderdelen van de besturing en de wielophanging in goede conditie zijn en de auto goed en soepel rechtuit rijdt. Als u ongelijkmatige slijtage van het profiel ontdekt, kan dat veroorzaakt worden door de verkeerde uitlijningen en moet er een expert naar kijken.

Leeftijd van een band

Voor elke band geldt: Zijn levensduur is maximaal een jaar of 10. Ook al zien ze er nog perfect uit of nauwelijks gebruikt. Waarom? Omdat de samenstelling van het rubber in de loop van tijd veroudert en daarmee een gedeelte van zijn eigenschappen verliest. Hoge temperaturen en zonlicht versnellen het verouderingsproces. Vooral in de zomers in zuidelijke landen is het nuttig om de banden van auto's en caravans, die ergens langer geparkeerd staan, af te dekken. Het is goed om na een snelle rit op de autoweg een warmteproef te doen. Is de band oké, mag hij niet warmer als handwarm. Voelt hij daarentegen heet aan, moet u gaan onderzoeken waardoor dit komt. Het kan zijn dat de bandenspanning te laag is, of er kondigt zich een probleem aan de ophanging o.i.d. aan. Houdt u dus aan de volgende regels:

Banden boven de 10 jaar alleen gebruiken als ze daarvoor ook al ononderbroken werden gebruikt.

Banden voor caravans, campers, e.d. en banden die heel onregelmatig worden gebruikt, elke 6 tot 8 jaar vervangen. Reservebanden, ouder dan 6 jaar, alleen nog voor noodgevallen gebruiken.

Banden maken herrie

Dit kan het gevolg zijn door een onjuiste bandenspanning, de staat van de banden, versleten wiellager of het kan een eigenschap zijn van een band, aan het laatste kan men dus niks aan veranderen.

Hoge slijtage

Dit kan mogelijk zijn door een onjuiste bandenspanning, verkeerde uitlijning of omdat de auto is verlaagd waardoor het wielspoor niet meer klopt.

Stuur trilt

Mijn stuur begint te trillen wanneer ik een bepaalde snelheid bereik. Waarom?

Zie balanceren

Ongelijkmatige slijtage

Mijn banden slijten ongelijkmatig. Wat moet ik doen?

De banden staan niet op de juiste bandenspanning of zijn verkeerd uitgelijnd.

Auto trekt naar één kant

Als ik mijn stuur los laat trekt mijn auto naar een kant. Waarom?

Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld foutieve uitlijning, bandenspanning, staat waarin banden verkeren, enz.

post-2-0-23875100-1306229485_thumb.jpg

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Een profieldiepte van 1,6mm is het wettelijk minimum. U kunt dit controleren door na te zien of de "rubberen controleblokjes" in de centrale groef van het loopvlak, al dan niet nog dieper liggen dan het omringende loopvlak. De ANWB hanteert 3mm. Als de winterperiode is een hogere profieldiepte wel aanbevolen. Winterbanden verliezen hun eigenschappen als de profieldiepte lager dan 4mm is. Als uw band uitgedroogd, verbrand, gecupped of gezaagtand is dient u deze ook te vervangen.

post-2-0-14167300-1306229627_thumb.jpg

Cuppen van of deuken in het profiel (Versleten onderdelen)

Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.

post-2-0-78877400-1306229626_thumb.jpg

Zaagtand randjes (Verkeerde uitlijning)

"Hebben de zijkanten van het profiel het uiterlijk van een zaagtand of vogelveer? Dit wordt veroorzaakt door het verkeerd in aanraking komen met het wegdek. De oplossing is aanpassing van uitlijning. De juiste profieldiepte is van belang voor de prestaties van de band. Als u bemerkt dat de grip op een natte weg vermindert, kan er te weinig profiel op uw band aanwezig zijn."

post-2-0-44171000-1306229626_thumb.jpg

Slijtage in het midden (Te hoge bandenspanning)

Als een band te hard is opgepompt, draagt het midden van de band de zwaarste last en slijt dus sneller dan de zijkanten. Ongelijkmatige slijtage verkort de levensduur van de band. Eenzijdige slijtage kan ook komen door een verkeerde uitlijning of mechanisch probleem.

post-2-0-14962200-1306229626_thumb.jpg

Slijtage op beide schouders (Te lage bandenspanning)

Als uw band er zo uitziet, dan zou hij een te lage spanning kunnen hebben. Te lage spanning verkort de levensduur van de band door de verhoogde slijtage aan de zijden van het profiel (ook wel schouders). Het zorgt ook voor extra warmte, die de duurzaamheid beperkt. Tot slot zorgt het ook voor een hoger brandstofverbruik als gevolg van een hogere rolweerstand (zachte banden laten uw motor harder werken). Eenzijdige slijtage kan ook komen door een verkeerde uitlijning of een mechanisch probleem.

Een prop, bandenschuim of toch maar plakken?

Reparaties aan banden kunt u het beste laten doen door een deskundig persoon.

Als er een gaatje in de schouder of wang van de band zit, wordt deze niet gemaakt vanwege veiligheidsredenen.

Een prop schieten

Dit is één van de bekendste manieren op een lekke band te maken. Deze methode is goedkoop en snel.

Als het gat te groot is, kun je geen prop gebruiken.

Bij het monteren van een prop maken ze het gat schoon doormiddel van een schrapper en dan wordt de prop gemonteerd. Er bestaat een grote kans dat je hiermee de verstevigingsdraden in je band vernielt, waardoor het karkas zwakker wordt, met eventuele gevaren van dien (zoals een klapband bij hogere snelheden of een bult op je band).

Een prop kan door de warmte en druk en rotatie snelheid eruit vliegen.

Bandenschuim

Het voordeel hiervan is dat het heel compact is mee te nemen in de auto, een reserve-band is natuurlijk veel groter en daardoor soms te ruimtevergend voornamelijk in een kleinere wagen. Een ander voordeel is als u een lekke band heeft, de spuitbus op het ventiel zet en in de band spuit.

Als een pur-achtige substantie wordt gebruikt is de band niet langer te repareren (door die pur-achtige laag hecht de lijm niet meer). En ben je dus verplicht om een nieuwe band aan te schaffen.

Een volgend probleem is echter ook dat ik ze nog niet ben tegen gekomen voor de band breedte 225 (tot nu toe max 195). Tevens blijft het niet eeuwig werken (zo`n 1000 km ongeveer).

Tegenwoordig wordt er een vloeibare latex in de spuitbussen gedaan. Hiermee is het wel mogelijk om de band nog te repareren.

Plakken (koud vulcaniseren)

De duurzaamste plakmethode is met vulcaniserende plakkertjes en solutie. Er zijn ook zelfklevende plakkers, maar die zijn doorgaans minder goed. De band wordt van de velg afgehaald, plek met het gaatje wordt aan de binnenkant opgeschuurd zodat de lijm met plakker beter hecht.Dan gaat er een vloeibare rubbermix over, even drogen en weer terug op de velg. Het materiaal wordt één met de band en zal er niet meer uitkomen. Deze gaan gegarandeerd niet meer lek en ook kan die er niet meer uitschieten zoals bij de proppen nog wel eens gebeurd. Bij dit proces raakt de verstevigingsdraad van je band helemaal niet beschadigd en heeft dus ook geen gevaarlijke bijwerkingen. Door een plakker aan de binnenkant te doen, word die er alleen maar harder op gedrukt door de centrifugaalkracht.

Bron: http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/handige-informatie.htm

Een ieder die een aanvulling of wijziging heeft; alle info is van harte welkom! (Vraag een beheerder om de start post aan te passen)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe