Ga naar inhoud

schakelen normaal?


Tjurven
 Delen

Aanbevolen berichten

hoihoi hoi

 

 

Mijn skoda octvia combi is momenteel 1jaar oud en heeft 21000 km (tdi 1.6).

 

Nu heb ik toch eens een vraagje.

 

Is het normaal dat je bij het schakelen soms wat meer kracht moet zetten, wat meer weerstand voelt dan anders? De ene keer kan ik bij manier van spreken schakelen met de losse pols, en de andere keer gaat het iets moeizamer. Ik hoor geen knarsende geluiden ofzo, maar wel dat de schakelweg niet 'zuiver' is, versnellingspook moet precies een klein hebbeltje over. Soms dat extra duuwtje nodig.

 

Wellicht maak ik me weer zorgen om niets, maar als ik met de wagen van mijn moeder rijdt (ander merk wel) gaat dit veel soepeler, al voel ik ook soms wel minnimaal hetgeen ik voel in de skoda. Of heb ik dat gevoel omdat de wagen nog redelijk nieu is?

 

Op mijn werk is er iemand die veel van auto's afweet ( restoratie van land rovers ), en deze zegt dat ik mij geen zorgen moet maken, je hebt immers te maken met bewegende delen en dat het ene merk niet het andere is.

 

Kan het ook zijn dat het mij zo opvalt omdat ik vroeger steeds met benzine heb gereden? Ik ga er altijd prat op dat de koppeling goed ingedrukt is.

 

Binnen 2 weken ga ik de winterbandjes opleggen in de garage en heb gevraagd of er iemand even 5 minuutjes met de wagen kan rijden. Ik zeg het het wellicht maak ik me zorgen om niets en mag ik niet vergelijken met andere merken. Wel is het spijtig dat je soms niet even iemand kent met dezelfde wagen en eens even kan rijden om zo misschien een verschil te merken.

 

Aan iedereen alvast een prettige dag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benzine of diesel maakt in principe voor het schakelen niet uit. Mogelijk dat je bij je eigen auto eerder verschil merkt omdat je deze goed kent, en dat het bij een andere auto niet opvalt. Bij bepaalde auto's komt het soms voor dat het schakelmechanisme net niet helemaal goed is afgesteld, waardoor schakelen bij sommige versnellingen lastig gaat. Door het stangenstelsel dan opnieuw goed af te stellen, is eigenlijk altijd het probleem opgelost (dit probleem hangt niet alleen van het automodel af, maar ook van de versnellingsbak (motorisering).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

In de garage hebben ze er eens mee gereden en ze vinden alles normaal.

Nu ben ik wel wat maniakaal, maar heb nog 1 vraagje.

Als ik de wagen in achteruit wil zetten, dan voel ik soms dat ik meer kracht moet zetten als anders.

-Ik sta volledig stil en druk de versnellingspook naar beneden en wil hem in achteruit zetten. Je beweegt de pook helemaal naar links en drukt de pook naar voor, dan heb ik soms wat weerstand, meestal zet ik hem terug in neutraal doe de koppeling nog eens naar boven en dan gaat het soms vlotter. Soms druk ik toch door en ploeft ie toch in de versnelling.. Precies of je moet een klein hobbeltje overheen. Ik omschrijf het als 'klak' en hij zit erin. Ik ervaar geen tandengeknars.

Breng je hierdoor schade toe aan tandwielen of is het normaal dat je soms wat meer kracht moet zetten? Want soms hoor je zie je zo van die horror verhalen op het net, dat versnellingsbakken vol metaaldeeltjes zitten enzo.

prettig eindejaar!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is dat de achteruit net als de 1e versnelling niet gesynchroniseerd is, waardoor ie soms iets lastiger inschakelt. Wat je kunt proberen als het naar jouw mening niet makkelijk gaat is het volgende:

- als de versnelling niet soepel inschakeld, ga even terug naar de 'vrij'

- laat de koppeling in 'vrij' even opkomen en trap 'm direct weer in, en kijk of ie dan makkelijker inschakeld.

Zo'n tussenstapje kan soms net even de boel in een andere stand zetten, waardoor het inschakelen van een ongesynchroniseerde versnelling makkelijker gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de feedback

De extra weerstand die je dan soms voelt, zijn waarschijnlijk dan de tanden die in elkaar schuiven. Brengt zoiets veel slijtage met zich mee? Want zelfs als ik soms bovenstaande stappen volg, toch moet je meestal voorbij de kleine "hobbeltje"(soms wat stroever dan anders, soms voel je het zelfs bijna niet). Waarschijnlijk is dat bij het ontwikkelen van de versnellingsbak wel meegerekend.

ik ben van mening dat het een beetje normaal is, het enige waar ik mij zorgen om maak is dat ik binnen enkele jaren geen tandjes meer heb om in te schakelen door laat ons zeggen overmatige wrijving soms bij het inschakelen.

Gisteren eens met de wagen van ons moeder op de baan gegaan. ik ervaar soms hetzelfde, al is de versnellingsbak in het algemeen wel wat soepeler.

Achja, voor jullie kenners komt bovenstaande wellicht dom over, maar ik moet zoals iedereen hard werken voor mijn centjes, en wens deze auto toch tot +- 150 000 km te gebruiken en dan hopelijk zonder al te grote kosten. Mijn vorige wagen was echt een hoopje miserie. Dus hopelijk kan ik binnen x aantal jaar zeggen dat de skoda alles goed gedaan heeft en de versnellingsbak tip top is.

 

happy 2016

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je de versnelling niet met geweld of met veel tandengeknars inschakelt, zal het qua slijtage geen verschil maken. Je kunt hooguit kijken of het aangrijpingspunt van de koppeling niet wat (te) laag ligt, waardoor ie eigenlijk niet helemaal vrij komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Intussen eens met een ouder model gereden en die heeft soms hetzelfde.

 

Gisteren bij mijn wagen weer 1 keer meegemaakt dat als ik achteruit schakelde even de versnelling voelde draaien maar zonder tandengeknars? Stond stil schakelde achteruit, pook trilde precies even maar viel gelijk in de versnelling.Dat vind ik nog een beetje raar, maar waarschijnlijk niets om je druk over te maken.

bye bye

 

aangepast door Tjurven
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe