Ga naar inhoud

Auto's te hacken door foute sleutel


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

 

Miljoenen auto's te hacken door foute sleutel

Vooral auto's Volkswagen Group kwetsbaar
12 augustus 2015
Miljoenen auto's, waaronder honderdduizenden Nederlandse, blijken extra kwetsbaar voor diefstal door een zwak versleutelde code van de sleutel. Het euvel treft vooral auto's van de Volkswagen Group.
 

Dat laat Nieuwsuur weten op basis van onderzoek van de Radboud Universiteit.

Het gaat vooral om auto's van de Volkswagen Group.

Niet alleen Volkswagens, Audi's, Seats en Skoda's, maar ook Porsches, Bugatti's en Bentley's zijn kwetsbaar.

Daarnaast gebruiken ook Fiat, Honda en Peugeot deze beveiligingstechniek.

Volgens de onderzoekers zitten er ontwerpfouten in de chip van de betreffende autosleutels.

Ook is de code in de startonderbreker niet correct geprogrammeerd. In de chip zit weliswaar een lange beveiligingscode, maar Volkswagen gebruikt daar maar een klein deel van.

De onderzoekers lichtten destijds direct Volkswagen in over de resultaten van hun onderzoek, waarna het concern de universiteit voor de rechter sleepte om publicatie te voorkomen.

Het Engelse hooggerechtshof oordeelde vervolgens dat 'het openbaar maken van de onderzoeksresultaten dieven op een idee kon brengen', dus mochten onderzoekers hun bevindingen inderdaad niet publiceren.

Volkswagen heeft het publicatieverbod onlangs opgeheven, maar stelt dat het niet mogelijk is om bij miljoenen kwetsbare auto's zowel de sleutel als de startonderbreker te vervangen. 

Volkswagen zou de betreffende Megamos Crypto-chip al zo'n vijftien jaar gebruiken in de sleutels van z'n auto's.

Het Duitse hoofdkantoor van Volkswagen laat Nieuwsuur in een reactie weten:

"Uit het onderzoek blijkt dat de startonderbrekers van de oudere modellen niet hetzelfde veiligheidsniveau hebben als de Golf VII en Passat B8.

Dat is niet te voorkomen.

Een verandering van de hardware van auto's die zich reeds in de serie bevinden, is doorgaans niet mogelijk."

Harald Bresser van de RAI Vereniging voegt daar nog aan toe:

"Er is inderdaad een probleem; auto's van deze merken zijn vatbaarder voor diefstal.

Door het aanbrengen van een extra startonderbreker of stuurslot is dat op te lossen.

Die kosten zijn echter wel voor de eigenaar van de auto."

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pa heeft dat vorig jaar wel voorgehad, al was dat nu niet direct gelinkt aan dit probleem. Gelukkig is zijn auto nog teruggevonden. Wel zonder inbraakschade, dus wel geopend en gestart met een andere sleutel. Sindsdien gebruik ik ook regelmatig een stuurslot. Niet dat dat veel zekerheid biedt, maar elke vertraging op diefstal kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is mis in dit verhaal, vanaf welk bouwjaar is dat gefixt bij Skoda? :P

 

En, heeft bijv. een (aftermarket) SCM Alarm hier nog invloed op? Ik ontgrendel het alarm ook met de skoda sleutel... Al zit er wat vertraging in, als je snel bent en de deur opentrekt gaat alsnog het alarm een paar seconden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe