Jump to content

5 opties die je beter niet neemt


Snelle
 Share

Recommended Posts

Het optiebeleid is voor vele autoconstructeurs een goudmijn. Van de verkoop van basismodelletjes wordt een automerk niet rijk, maar met opties? Daar wordt flink aan verdiend. En daarom worden ook heel wat van die (soms erg courante) extra's steevast beter voorgesteld dan ze zijn. Hier zijn er in elk geval 5 waar deze redactie z'n zuurverdiende euro's niet voor bovenhaalt.

1

Panoramisch glazen dak

Ja, de kindjes vinden het fantastisch om door het dak naar de hemel te staren en in de showroom oogt het interieur eens zo appetijtelijk door al dat binnenvallende licht. Op de weg kan die lichtinval echter storend zijn. Maar dat is niet waarom je het dure dak beter negeert. Het laat meer geluid door dan een vast dak, het is kouder in de winter, zo heet in de zomer dat de airco niet kan volgen, meestal kan het niet eens open én het is een hoop gewicht op een plaats (het hoogste punt van je auto) waar je dat absoluut niet hebben wil. Heel wat automerken plaatsen andere veren in wagens met zo’n panoramisch dak omdat te compenseren. Door het gewicht verbruik je meer en elke meter die je rijdt is minder comfortabel.

2

Radargestuurde cruise-controle

Het klinkt verleidelijk: een snelheidsregelaar die zelf de remmen bedient en de afstand met de voorganger bewaart. Als het goed werkt. En net daar wringt het schoentje. Hedendaagse systemen zijn nog onvoldoende goed. In de absolute topklasse vind je enkele verdienstelijke varianten (bij de Mercedes S-Klasse bijvoorbeeld), maar bij meer modale auto’s wacht je beter tot de techniek verder ontwikkeld is. Waarom? De tussenafstanden die de systemen aanhouden zijn te groot, ze reageren te langzaam, ze reageren te vaak op verkeer op andere rijstroken en daarom werken ze je vaker op de zenuwen dan dat ze je gemoedsrust bezorgen.

3

Laserkoplampen

Ze zijn fantastisch knap, die laserkoplampen. Zo helder als LED-koplampen, ze reageren zo mogelijk nog sneller en ze schijnen tot wel 600 meter ver. Maar omdat ze zo fel zijn, dimmen ze zichzelf ook als er een andere lichtbron wordt opgemerkt. En dat is in ons land nu eens echt zo goed als altijd. Ze kosten (nu nog) zoveel als een kleine auto en op deze redactie merkt niemand écht het verschil met LED-koplampen.

4

Grote velgen

Natuurlijk zien grote velgen er goed uit. En op die verleidingskracht spelen de autoconstructeurs handig in. Maar dat grote lichtmetaal heeft ook vele nadelen. Veelal zijn ze voorzien van breder rubber dat het verbruik opdrijft. Eromheen zit uiteraard minder band en dat heeft veel grotere gevolgen voor het comfort dan algemeen wordt aangenomen. En voor wie daar geen boodschap aan heeft: laagprofielrubbers zijn op de limiet minder progressief dan conventionele banden. De grip is veel meer een aan / uit-gegeven. Minder controleerbaar dus. Nog niet overtuigd? Met grote velgen rij je op onze pokdalige Belgische wegen sneller schade. En parkeerincidenten kunnen van dat blinkende lichtmetaal ook een lopende rekening maken.

Bron:auto55

5

Automatisch parkeren

Tijdens de demonstraties oogt het fantastisch, maar die gebeuren in gecontroleerde ‘ideale’ omstandigheden. In de praktijk is zo’n automatische parkeerfunctie nauwelijks bruikbaar. Het scannen van parkeerplaatsen, het selecteren van de parkeermodus… het duurt zolang dat achteropkomers je geheel terecht op een toeterconcert trakteren. En dat is als het systeem überhaupt de parkeerplaats heeft opgemerkt, wat lang niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. Bovendien kan zo’n automatische parkeerfunctie ook moeilijke plaatsen niet goed in. Dan moet je het toch zelf oplossen. Conclusie: je kan een enkele keer uitpakken met het snufje bij vrienden of buren en daarna leer je het gebruik al snel af.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben benieuwd wanneer de volgende doorzichtige optie komt (glazen deuren, of bodemvenster zodat je letterlijk kunt zien waar je rijdt, of zou het een glazen motorkap worden)?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe