Ga naar inhoud

Politieke paniek om bijtelling Volvo XC90 PHEV


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Volvo XC90 T8 Twin Engine

AMSTERDAM -

CDA-kamerleden Pieter Omtzigt en Martijn van Helvert trekken aan de bel bij staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes nu de 407 pk sterke Volvo XC90 T8 Twin Engine in aanmerking komt voor een nog lagere bijtellingsklasse. Er zou door het gunstigere bijtellingstarief volgens de kamerleden een gat dreigen te ontstaan in de begroting van de overheid.

Omtzigt en Van Helvert stellen voor om de gewijzigde bijtellingstarieven die nu per 1 januari 2016 in werking treden al per 1 juli aanstaande in te voeren. Die maatregel heeft niet alleen gevolgen voor Volvo’s XC90 T8 Twin Engine, maar ook voor populaire leaseauto’s als de Mercedes-Benz C 350 e, Volkswagen Golf GTE en Audi A3 e-tron. Die hebben nu allemaal 7 procent bijtelling maar gaan dan naar 15 procent. Importeurs kopen bovendien auto's in die nu door klanten zijn besteld met een laag bijtellingstarief. Bij een vervroegde invoering van de andere bijtellingsregels, volgt er mogelijk een stortvloed aan annuleringen.

Spoedig antwoorden

Omtzigt en Van Helvert refereren aan de eerder misgelopen belastingcenten met auto’s als de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid en willen voorkomen dat Den Haag nu weer miljoenen euro’s misloopt. “Herinnert u zich dat een verkoophausse van Mitsubishi Outlanders, Volvo V60’s en andere auto’s in de laatste maanden van 2013 de schatkist honderden miljoenen kostten en nauwelijks wat opleverden?”, vragen Omtzigt en Van Helvert aan Wiebes. De politici roepen Wiebes op om zo spoedig mogelijk met antwoorden te komen. "Straks kan de gewone man waarschijnlijk weer het gat in de begroting dichten", zegt Omtzigt.

Populair

In de tussentijd gaat de XC90 T8 Twin Engine als warme broodjes over de toonbank. De Nederlandse importeur wist tot half mei al 2000 orders te noteren op een recent verhoogd jaarvolume van 2500 stuks. In september worden de eerste exemplaren afgeleverd. Volvo Nederland vindt de vragen van de politici op z'n zachtst gezegd opvallend. “Er zijn door de regering regels gemaakt en wij voldoen aan die regels, net als zoveel andere automerken”, zegt Diane van Dam, woordvoerster van Volvo Nederland. “Fabrikanten worden door deze belastingregels gedwongen om producten zuiniger te maken. Dat is toch juist een positieve ontwikkeling?”

"De praktijk is heel anders"

De CDA-politici stellen ook vragen of auto’s als de XC90 T8 Twin Engine wel de gewenste milieuvoordelen opleveren. Dat antwoord ligt uiteraard voor de hand, want de New European Driving Cycle, oftewel 'NEDC', waarmee het gemiddelde verbruik van een auto wordt bepaald, wijkt extreem af met de werkelijkheid. ''De subsidie ontvangt deze auto op basis van de theoretische 43 kilometer die hij elektrisch kan rijden. De praktijk is heel anders. Als de accu leeg is, rijdt er 2.221 kilogram zware SUV op benzine", aldus Omtzigt. Milieuvoordelen zijn dus beperkt, maar de belastingregels in Nederland zijn zo opgesteld dat auto’s met een theoretisch lage CO2-uitstoot veel belastingvoordelen genieten.

Bron:telegraaf.nl

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, gewoon meteen goeie regeltjes maken, en niet tijdens het spel de regeltjes veranderen. Nou hebben we foute regeltjes, het is onbehoorlijk bestuur om daar nou nog even aan te klooien. Dat die regeltjes fout waren was al lang duidelijk voor die Volvo op de markt kwam. Bijvoorbeeld toen CDA-er Balkenende z'n plug-inhybride Porsche promootte.......  met 380 pk.

 

http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/16/dit-is-m-dan-de-porsche-panamera-s-hybrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, allemaal een groot toneelspel... niet meer en niet minder.

en de aanpassing is het grote vervolg op het toneelspel na groot succes van deel één.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou willen voorstellen om zowel de makers van de wet, als de gebruikers/misbruikers van de regeling een extra heffing op te leggen. Als dat serieus wordt, dán zie je pas paniek. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe