Ga naar inhoud

Tesla D met 4WD


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Over technologie vooruitgang gesproken. :P

 

De huidige (verbrandingsmotor gebaseerde) automobielwereld wordt steeds meer op z'n kop gezet door de ideeën van meneer Musk. (of meneer Musk zo recht door zee is, is weer een heel ander verhaal, maar dat terzijde)

 

http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-geeft-de-model-s-700-pk-en-awd-70972

http://www.bloomberg.com/video/tesla-model-d-pushes-musk-s-new-approach-to-auto-industry-7ruWzWSoToiPHXy3TKqVYg.html

http://gizmodo.com/report-teslas-new-model-d-obeys-speed-signs-and-change-1644643844

http://www.engadget.com/2014/10/09/tesla-d-awd-driver-assist/

 

slide_0026.jpg

 

 

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me verbaast, is dat er maar één electromotor per as wordt toegepast.  Ik was in de veronderstelling dat er een electromotor per (aangedreven) wiel wordt toegepast.

Overigens als ik me niet vergis, is dat al bijna 100 jaar oud: een 4WD met electro-aandrijving. (als mijn geheugen me niet bedriegt, had Spijker dat al in het begin van de vorige eeuw, maar geen zin om het te checken).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is trouwens ook een leuke; het energieverbruik van de Tesla, als 'ie NIET gebruikt wordt!

 

Power dissipation when not in use[edit]

System software v5.8 reduced overnight power loss substantially, to 1.1 kW·h per night, or around 3 miles.[244] In January 2014, Bjørn Nyland, a Model S owner in Norway, recorded a range loss of approximately 20% during a 27-day extended vacation, an indicated range loss of 63 miles (101 km), or 2.3 miles (3.7 km) per day, while stored in frigid temperatures.[245]

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

 

M.a.w. je 'tank' raakt langzaam leeg, als je 'm niet gebruikt...

 

Dat van die ene elektromotor per twee achteras aangedreven wielen is niet zo vreemd.

Dit soort vermogens zijn helaas nog niet mogelijk in een voldoende kleine(re) vorm, zodanig dat je de motor binnen de omvang van het (achter)wiel zou kwijt kunnen.

(zwaardere) Hub motoren zouden bovendien bijdragen aan het onafgeveerde gewicht en dat wil je juist zo laag mogelijk houden.

Daarnaast zal het ongetwijfeld een ontwerpkeuze geweest zijn. Twee motoren met aansturing (mechanisch/elektronisch) versus één motor. Ophangings technologie, krachtverdeling, e.d.

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook, on 11 Oct 2014 - 08:13, said:

Dat van die ene elektromotor per twee achteras aangedreven wielen is niet zo vreemd.

Dit soort vermogens zijn helaas nog niet mogelijk in een voldoende kleine(re) vorm, zodanig dat je de motor binnen de omvang van het (achter)wiel zou kwijt kunnen.

(zwaardere) Hub motoren zouden bovendien bijdragen aan het onafgeveerde gewicht en dat wil je juist zo laag mogelijk houden.

Daarnaast zal het ongetwijfeld een ontwerpkeuze geweest zijn. Twee motoren met aansturing (mechanisch/elektronisch) versus één motor. Ophangings technologie, krachtverdeling, e.d.

 

Maar ook als je de motor niet per se in het wiel wilt wegprakken zouden twee onafhankelijke motoren "per as" nog steeds het mechanisch differentieel uitsparen, die kan je dan meteen ook vervangen door een actief elektronisch differentieel (weegt niks!) zowel voor als achter, wat funcioneel ook nog eens veel beter is dan alle traditionele gedoe over BC-instellinkjes van remklauwtjes die mee helpen als je hard door het bochetje gaat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-p85d-vorstellung-5360568.html

http://www.autoweek.nl/nieuws/30311/tesla-prijst-model-s-d-versies

 

 

 

Eigenlijk is die Tesla D helemaal niet zo 'duur'.

Want waar krijg je voor dat geld (ruim een ton) een grote, ruime sportauto (plaats voor vier personen met maar liefst 2 kofferbakken, voor, en achter) met 4WD, 700PK en >930NM koppel? B)

Deze auto moet je net zo vaak 'tanken' als een andere, slurpende verbrandingsmotormonsters. Minimale geluidsproductie en maar liefst 8 jaar (!) garantie op alles.

Daarnaast niet van die vieze onderhoudsbeurten waarbij allerlei aardolieproducten moeten worden ververst c.q. vervangen.

 

Neuh, meneer Musk heeft dit aardig bedacht. :D

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan binnenkort met de nieuwe technologie is dit zeker een hebbeding.

Doorbraak: nieuwe batterij herlaadt elektrische auto 20 keer sneller

De nieuwe generatie van lithium-ionbatterijen zullen elektrische wagens 20 keer sneller herladen dan de huidige technologie. Bovendien wordt het herhaaldelijk vervangen van de batterij overbodig. De nieuwe batterij zal meer dan 10.000 keer herladen kunnen worden, 20 keer meer dan de 500 laadcycli van de batterijen van vandaag.

De veelbelovende batterij is ontwikkeld door onderzoekers van de technologische universiteit van Nanyang in Singapore. De wetenschappers vervingen het traditionele grafiet dat gebruikt wordt voor de negatieve pool door een gel van titaandioxide, een goedkoop en veilig materiaal dat overvloedig in de grond aanwezig is. Het wordt veel gebruikt als voedingssupplement of in zonnebrandolies om schadelijke UV-stralen te absorberen.

De onderzoekers ontwikkelden een eenvoudige methode om titaandioxide om te vormen tot ultradunne buisjes, duizend keer dunner dan de diameter van een menselijk haar. Deze structuur helpt de chemische reacties in de batterij te versnellen, waardoor ze supersnel kan laden.

De nieuwe technologie werd gepubliceerd in het vakblad Advanced Materials.

Professor Rachid Yazami, die 34 jaar geleden mee aan de wieg stond van de grafietanode die vandaag in de meeste lithium-ionbatterijen gebruikt wordt, noemt de nieuwe uitvinding van professor Chen Xiaodong de volgende grote stap in de batterijtechnologie. "Hoewel de kosten van lithium-ionbatterijen aanzienlijk verminderd zijn en de prestaties verbeterden sinds de commercialisering in 1991, is er omwille van nieuwe toepassingen nood aan verbetering."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe