Ga naar inhoud

Petje af voor meneer Kuipers


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Petje af voor Andre Kuipers (en natuurlijk iedereen die er voor zorgt dat zoiets mogelijk is)

Wow! Wat kan die man vertellen! :aanbidden:

Ben gisteravond (op uitnodiging van Nikon Nederland) naar een lezing van Andre Kuipers geweest.

Er zijn mensen die hebben de gave om een boeiend, spannend, humoristisch en technische zeer interessant verhaal te vertellen.

Bijzonder om b.v. te horen dat hun camera's gewoon om de zoveel maanden vervangen worden. De sensors hebben last van pixelschade door de radioactieve straling. Ook sneuvelt er nog wel eens een harddiskje. Poef, alles weg, als het niet op tijd gedownload was richting aarde.

De effecten van de vervuiling op aarde, hoe bliksem als een bijzonder fenomeen zelfs de ISS vanaf onderen verlicht. Hoe satellieten, kometen en zelfs de Hubble spacetelescoop langskomen. Hoe men zich indekt tegen rondvliegend ruimteafval. Het besef dat je 16 (!) keer per dag een zonsop en -ondergang meemaakt.

Dat hij meerdere malen door NASA gesommeerd werd om nu eindelijk eens te gaan slapen, maar dat hij zo gefascineerd was door wat hij zag, dat hij maar foto's bleef maken...

Doorspekt met komische feitjes, waaaaanzinnige beelden, het dagelijks leven aan boord van de ISS, de half miljoen (!) foto's die ze gemaakt hebben op zijn missie. Kortom, een avontuur dat elke jongensdroom te boven gaat.

Hij zou zo weer terug gaan! Ondanks de toch (waarschijnlijk) permanente gezondheidsschade die het oplevert.

En tot slot z'n filmpje waar hij heel trots op is en een brok van in z'n keel kreeg (en menig toeschouwer ook):

http://blogs.esa.int...ochter/?lang=en

We zouden eens wat zuiniger moeten zijn met al dat moois dat we hier hebben!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeker! Vooral de merkbare emotie hoe hij zelf onder de indruk is van z'n eigen avontuur! En dan ondersteund door beelden op een enorm scherm. Speciaal voor die avond was er aparte projectieapparatuur aangeleverd.

Maar zelfs details als b.v. spreadsheets waarin hun trainings- en reisprogramma stonden kreeg je te zien. Z'n Russische lessen die hij moest volgen, Of de leuke feitjes dat ze elkaars vloeistoffen in feite drinken aan boord van de ISS. En dat het omhoogbrengen van iedere liter water zo'n 20.000 euro kost! Of dat hij bij terugkomst geen eelt meer op z'n voeten had, want ze lopen immers niet, er is namelijk geen onder en boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan wel aardig vertellen en heeft wel mooie beelden bij zich. Maar het is jammergenoeg wel een standaard verhaaltje ben ik bang. Ik bedoel daarmee dat hij maar beperkt ingaat op de doelgroep die hij voor zich heeft.

Hij is een paar maand geleden ook bij ons op het werk geweest tijdens een dag waar we onszelf weer eens vieren. Dat was dus een zaal met een kleine duizend man die grotendeels niets lievers wilden horen over de ICT aan boord van de ISS. Het liefst smeuïge feiten over incidenten, problems en dergelijke. In plaats daarvan is bij de meeste mensen het drukke schema van hem blijven hangen en de indruk dat het een mooi opstapje voor de verkoop van zijn boek was. Die mensen werden toch wel erg teleurgesteld en ook het boek dat iedereen na afloop kreeg kon het enthousiasme niet meer terug brengen.

Persoonlijk vond ik het wel een interessant verhaal toen hij met name over mens-versus-machine in het onmetelijke heelal begon en de ecologische aspecten. Allemaal natuurlijk niet nieuw, maar hij kan in Nederland alleen met meneer Okkels zeggen dat hij from outer space is... Maar misschien kwam mijn andere perceptie van de babbel wel omdat het mij toch al duidelijk was dat daar boven geen mainframe te vinden was ;) , ik heb mij collega's maar in de waan gelaten dat het ISS eigenlijk een vliegende regiekamer voor een zEnterprise mainframe is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

He?

Standaard verhaal? Zeer zeker niet! En het was absoluut geen promotie van z'n boek of zo, daar heeft hij het niet eens over gehad...

De enige promotie die plaatsvond, was heel eventjes aan het begin, door Nikon zelf. Omdat ze trots zijn dat al die beelden met hun spullen gemaakt worden. En dat ze dus konden zeggen "we zijn niet alleen de grootste in NL op de cameramarkt, maar ook in outerspace..." :lol:

Tuurlijk doet hij eerst een inleiding over ISS en zijn missie in het algemeen. Lijkt me ook heel normaal

Maar de zaal was gevuld met fotografie enthousiastelingen. En het hele verhaal stond dus in teken van het maken van beelden. En waar je aan moest denken, wat er niet lukte, wel lukte. Specifieke instellingen die hij gebruikte, de hulp die hij kreeg van een amerikaanse collega, etc.

Kortom, ik was juist verbaasd dat er zo weinig reclame was...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die foto's staan ook het nikon forum...

Was trouwens best wel irritant, tijdens zo'n lezing hoorde je continu overal om je heen camera's klikken, focussen, flitsen, etc.

Terwijl al die plaatjes die André liet zien, gewoon online te bekijken zijn... dan ga je toch geen foto's maken van een projectiescherm? :o

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe