Ga naar inhoud

extra verlichting voorzijde..


skodasweden
 Delen

Aanbevolen berichten

ik heb een paar extra lampen gemonteerd aan de voorzijde van mijn O2...

eerste poging heb ik gekeken of ik draadjes kon trekken van motor ruimte naar dashboard......nou nee..geen ruimte door de isolatie.

Nu wilde ik niet teveel gaan wroeten achter het dashboard, dus heb ik voor een draadloze systeem gekozen...

werkt super...MAAR...ik heb nu alles direct op de accu gezet...

als je netjes de lampen uitzet is dat geen probleem... maar Moeders of kinders willen nog wel eens per ongeluk de lampen aanzetten als we in huis zijn....en dan naar een uurtje of wat is de accu toch echt leeg.

Weet er iemand welke draad ik in de motor ruimte van een O2 1.6tdi kan gebruiken om de lampen actief te schakelen..( allen om de relay te schakelen...vraagt weinig A)

post-1221-0-80152200-1352144478_thumb.jp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dat toevallig van die grote joekels die ze daar in Lapland allemaal op de auto hebben? Want waar maak je dan de schakelaar is dan natuurlijk de vraag als je ze direct op de accu zet.

Ik weet niet of er nog een spanningsregeling/ control op de accu zit vanwege lekstroom, want dit is natuurlijk een forse lekstroom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee...zoals je op het fotootje kan zien zijn het niet de oudere modellen..

nu zijn er al kleinere in de handel..

er is geen lekspaning meter over de accu...ook door de relay schakeling die er nu tusen zit .

De draadloze ( op afstand bediend dus) vraag maar 1 mA\H , en in de Zomer verwijder ik de zekering....dan hebben we licht zat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan je niet iets schakelen met een kleine 2e accu? of denk ik nu te simpel?

.....accu is het probleem niet..problem is ( uitdaging) dat het moeilijk is om een schakelaar te monteren in het dashboard omdat de firewall ( schutboard) geen tot weinig ruimte toelaat om draaden door te voeren vanuit de motor ruimte

Of, op een bepaalde lichtstand laten inschakelen? Bijv, als het normale licht aan gaat, of als je mistlicht aan gaat.

...Nu wilde ik niet teveel gaan wroeten achter het dashboard, dus heb ik voor een draadloze systeem gekozen...

werkt super...MAAR...ik heb nu alles direct op de accu gezet...

als je netjes de lampen uitzet is dat geen probleem... maar Moeders of kinders willen nog wel eens per ongeluk de lampen aanzetten als we in huis zijn....en dan naar een uurtje of wat is de accu toch echt leeg.

..dat is nu juist de vraag.....!...welke draad kan ik gaan gebruiken.......of als het contact in eerste stand of vol contact...actief komt....

mee schakelen met andere verlichting is geen optie.... ...moet ik mijn verlichting complete uitschakelen als ik of in de stad ben of als ik een tegen ligger tegemoet ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik zit te denken aan het pas in kunnen schakelen als je Dynamo draait

Maar de dynamo geeft in algemeen een hogere spanning af wat de levensduur van de lampen zou verkorten

Dus dan kom je al weer gauw dat je moet zoeken na de spanningsregelaar maar dan ben ik bang dat je al eigenlijk weer vanaf de accu staat weg te trekken met gevolg dat je de situatie hebt die je nu ook al hebt.

Dus vraag ik me af of je ze in combinatie gebruikt met bv stadslicht ?

Want dan kun je een relais in laten komen en als je dan de hoofdcontacten daarvan in serie zet met die module die je nu hebt dan kun je ze ter aller tijden handmatig per afstandbediening aanzetten en uitzetten.

En zodra je de sleutel uit contact haalt dan gaat de boel zo en zo uit dmv het relais wat via de stadsverlichting loopt ?

tweede optie draad zou dan ook de geschakelde draad van bv de radio kunnen wezen, mits die ook in motorcompartiment voorkomt !?

Maar je zal met de universeelmeter of met een los lampje wat aan massa ligt en de andere draad op de te testen draad hangen met bv krokodillenklem en dan even spelen met contactsleutel of de lamp na verwijderen sleutel aan en uit gaan in de situatie die jij wil

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Ed omschrijft in zijn eerste voorbeeld, zoiets bedoelde ik. Dus bestaande schakeling benutten.

En anders, bij mij kan je onder de ruitwissers (onder die kap) achter het dashboard komen door een rubber. Hier moet je dan wel langs de kabelboom heen... >> zie hoofdstukje kabels trekken. Gaat wel om een fabia uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 1 maand later...

Waarom schakel je de verstralers niet met de standaard grootlichten v/d auto? Dit was toch vroeger de regel, dat als je het groot licht inschakelt, de verstralers mee inschakelden.Denk dat dit in veel landen zelfs verplicht is. Je schakelt uw grootlicht toch maar in als er geen tegenliggers zijn?Kan je geen stroomdraadje van een grootlicht naar een relais voor de verstralers koppelen? En dan mag je voeding rechtstreeks v/d batterij komen (wel een zekering tussen steken), bij uitschakelen v/h grootlicht, zal de relais geen stroom meer krijgen en het kontakt wordt verbroken en dus geen lekstroom meer naar de verstralers.

 

Mvg,  Dirkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe