Ga naar inhoud

tips voor onderhoud benzinebrander?


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb acht jaar geleden zo'n benzinebrander gekocht.

msr-whisperlite-internationale-combo_src_1.jpg

Als je elke kampeerochtend een flinke plons water wilt koken voor een afdoende hoeveelheid koffie + 's avonds koken en dan voor 5 weken brandstof bij je wilt hebben is dat een vlot en compact ding.

MAAR,

hij brand na een aantal jaar trouwe dienst steeds minder regelmatig, en ik heb ook het idee dat hij vermogen heeft verloren. Toen die nog nieuwer was was dat ook wel eens, maar dan een kwestie van minder (soms meer) benzine toevoeren, maar afgelopen vakantie kon ik af en toe geen druk meer vinden waarbij het ding presteerde zoals ik gewend was. Wellicht moet het schoongemaakt o.i.d., maar ik hoop dat iemand dat eerder heeft gedaan en tips heeft hoe ik dat moet aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een coleman brander en meen me te herinneren dat er in de brander een sproeiertje zit voor het vernevelen van de brandstof

Kijk eens of je die er ook hebt zitten en of die verstopt zit !

Anders eens bij de zwerfkei in woerden met dat ding langs in de wat stilllere tijd, dan hebben ze vaak de tijd om er meteen naar te kijken en eventueel een onderdeeltje te vervangen.

Niets van onderhoudsmanual erbij gekregen toendertijd of op internet kennen vinden ?

aangepast door EdK
spatie gezet
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, volgens de handleiding moet je als hij afgekoeld is schudden, en dan zou er een naaldje de verstuiver vanzelf doorprikken.Dat hoor je bij dat schudden , en het helpt inderdaad ook wel wat om het ding enigszins bruikbaar te houden, maar het wordt toch niet meer wat het hoort te zijn.

Hier in "town" zit ook wel een o.k. zaakje, dus van hun expertise zal ik ook zeker gebruik maken als ik er (met forumhulp) niet uit kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

schudden voor gebruik.......

Maw er zit een naaldje ergens inwendig dat de boel schoon behoort te houden ?

Heb je toevallig oude brandstof erin gelaten ? op de lange duur verrubberd deze en blijft er dus vuil achter.

Heb toendertijd geleerd dat als ik hem voor langere tijd moest opbergen dat ik dat het tankje moest legen en dan weer met pompje op tank onder druk moest brengen en dan kraan open en aansteken en op deze wijze alle brandstof die dan nog aan wezig was eruit blazen cq verbranden.

Denk dat als je hem netjes met beleid geheel demonteerd en schoonmaakt dat je dan weer een brander terug hebt die als nieuw is.

Hobbel heeft in ieder geval met zijn vierpitter een bijdrage aan de koffie op de forumdag geleverd.

jaja een echte nummer 4 koffie waar de ouwe baas jalourse op was en ons daarom heeft weggestuurd !

Bang voor concurentie

Link naar reactie
Delen op andere sites

schudden voor gebruik.......

Maw er zit een naaldje ergens inwendig dat de boel schoon behoort te houden ?

Yep

Heb je toevallig oude brandstof erin gelaten ? op de lange duur verrubberd deze en blijft er dus vuil achter.

Heb toendertijd geleerd dat als ik hem voor langere tijd moest opbergen dat ik dat het tankje moest legen en dan weer met pompje op tank onder druk moest brengen en dan kraan open en aansteken en op deze wijze alle brandstof die dan nog aan wezig was eruit blazen cq verbranden.

Nee, dat doe ik niet. Wist niet dat dat nodig was. Ik bewaar de resterende benzine van een vakantie in het tankje zelf, alhoewel dat nooit meer is dan 1 jaar, en het dan wel gaat om Coleman brandbenzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja kreeg het er wel warm van maar is duidelijke instructie

En ook al uitgevoerd bij je eigen brander met resultaat ?

Het ligt, denk ik aan de opslag s ' winters.

Vanavond mijn Coleman lamp proberen aan te steken tijdens het hoogtepunt van het diner buiten, niets dus , gewoon verstopt of iets dergelijks.

De lamp in kwestie had de ( erg koude ) winter doorgebracht in het schuurtje. (-15) en doet het nu niet meer.

Geheel demonteren en de spiraalvormige warmtewisselaar vervangen, maar dat was op Corsica, toen er ongewenst lood in het systeem belandde.

Gewoon uit elkaar halen dus en je gezonde verstand laten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe