Ga naar inhoud

Bonkend geluid bij het nemen van bochten op oneffen wegdek


The bone collector
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag Skoda-liefhebbers,

Ik heb volgend probleem met mijn Felicia. Als ik een bocht neem op oneffen wegdek geeft hij telkens een luid gebonk ergens aan de ophanging, nu weet ik niet direct waar het probleem zich juist situeert. Gebonk is er nooit als ik rechtdoor rij of op een wegdek in goede staat. Typisch komt het geluid bijvoorbeeld wanneer ik een parking met borduur op of afrij en de wielen daarbij gedraaid staan.

Ik heb het geluid opgenomen met mijn fotocamera door even te draaien op een parking met borduur. Geluid is duidelijk te horen vanaf second 40 en verder.

http://www.metacafe....bonkend_geluid/

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

PS: rond second 17 zit er ook een krakend geluid in de opname, dat is niet de auto maar de camera die wat raar doet.

PS.2= Het lukte mij niet echt om de video meteen hier te integreren, daarom is het een link geworden.

aangepast door The bone collector
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de auto op een krik te zetten (extra ondersteunen voor de veiligheid) en de ophanging goed controleren bij de scharnierpunten door er stevig aan te trekken en te duwen. Misschien is er wel een rubber verrot en/of tussen uit geschoten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste verdachten zijn m.i. de homokinetische koppelingen in de aandrijfassen. Check of de stofhoezen aan beide kanten van iedere as nog helemaal dicht zijn. Zo nee, dan zo snel mogelijk vervangen. Zijn de hoezen nog wel helemaal dicht, dan checken of het vet wellicht eens vervangen mag worden.

Als dat allemaal OK is, dan inderdaad zaken als draaipunten, spoorstangen, bussen in de ophanging etc controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cyrus, gezien de beschrijving van de klacht vind ik de volgorde van jouw oplossing niet logisch. Versleten kruiskoppelingen met speling laten zich ook horen op glad en recht wegdek. Meer nog bij optrekken. Bonken op oneffen wegdek duidt eerder op ruimte in scharnieren of andere ophanging (motor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Homokinetische koppeling is het alvast niet, rechterkant is vervangen 2 maand geleden. En dat geeft inderdaad een ander geluid. Motorsteun achter de motor heb ik ook vervangen (gaf net hetzelfde geluid maar dan bij schakelen). Ik dacht zelf eerst aan de draagarmrubbers, maar na wat zoekwerk twijfel ik daar sterk aan. Ik had bij de buren ook al de vraag gesteld, maar ook geen eenduidig antwoord gekregen. Ik vrees dat zelf wat zoeken de enige oplossing wordt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even geprobeerd om de fuseekogel op speling te controleren, maar of er zit geen speling op of ik controleer het fout. Ik heb de auto opgekrikt, en geprobeerd het wiel te bewegen in alle richtingen. Uiteindelijk een balk genomen om het wiel omhoog te kunnen duwen. Geen probleem, schokbreker werd ingeduwd. Maar opnieuw, geen enkel teken van speling op de fuseekogel.

Zowel draagarmrubbers, als stabilisatorstangrubbers zien er feitelijk niet super meer uit. Allemaal hebben ze kleine droogtescheurtjes. Ik zou die dus eerder verdenken, maar ik geraak er niet uit wat dat te maken heeft met het gedraaid staan van de wielen.

Ik zit er over te denken om alles te vervangen. Het ziet er gemakkelijk uit om heel de draagarmen + de stabilisatorstangrubbers mee te nemen. Enkel de fuseekogel losmaken kan een probleem vormen, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees mijn vorige antwoord terug en zie dat ik niet echt duidelijk was. Om de speling op de fuseekogel te voelen moet de auto met zijn wielen op de grond of op de rijplaten van de brug staan (het laatste bedoelde ik). Als je het wiel los hebt hangen wordt de kogel naar zijn uiteinde (scheef) geforceerd en zal het moeilijker zijn de fusee speling te voelen (wat zowiezo al moeilijk is).

Overigens ben ik het niet met je eens dat het makkelijker is de hele boel te vervangen. De fuseekogel los kost bij de meeste merken 25-50 euro en de montage is een eitje. Een brug is echter wel een vereiste, op straat dit doen is niet te doen.

Overigens vraag ik me af waarom je dit niet gewoon bij een garagist met ervaring laat checken, dit doet men meestal kosteloos en nu wil je op basis van een geluid van alles gaan vervangen. Eerst constateren, dan vervangen (tenzij je portemonnee onuitputtelijk is).

Verder zijn droogtescheurtjes in bevestigingsrubbers van de torsiestang echt geen reden om deze rubbers te vervangen. Doe dat maar als laatste optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik lees mijn vorige antwoord terug en zie dat ik niet echt duidelijk was. Om de speling op de fuseekogel te voelen moet de auto met zijn wielen op de grond of op de rijplaten van de brug staan (het laatste bedoelde ik). Als je het wiel los hebt hangen wordt de kogel naar zijn uiteinde (scheef) geforceerd en zal het moeilijker zijn de fusee speling te voelen (wat zowiezo al moeilijk is).

Overigens ben ik het niet met je eens dat het makkelijker is de hele boel te vervangen. De fuseekogel los kost bij de meeste merken 25-50 euro en de montage is een eitje. Een brug is echter wel een vereiste, op straat dit doen is niet te doen.

Ik had ook andere info gekregen om de speling op de fuseekogel te meten, daarom dat ik het op deze wijze gedaan had. Maar inderdaad, misschien kan ik best eens langs de garage om het te laten controleren. Ik beschik wel over een brug (in de vorm van een oude vorkheftruck) en een put om te werken (beiden van mijn vader). Echter die fuseekogel los vervangen ziet er niet echt handig uit hoor. De (hoe moet ik het zeggen) "houder" van de fuseekogel lijkt geklonken te zitten in de draagarm. Nieuwe fuseekogels worden geleverd met bouten, dus zou ik de oude al moeten uitboren, niet onmogelijk natuurlijk.

Overigens vraag ik me af waarom je dit niet gewoon bij een garagist met ervaring laat checken, dit doet men meestal kosteloos en nu wil je op basis van een geluid van alles gaan vervangen. Eerst constateren, dan vervangen (tenzij je portemonnee onuitputtelijk is).

Verder zijn droogtescheurtjes in bevestigingsrubbers van de torsiestang echt geen reden om deze rubbers te vervangen. Doe dat maar als laatste optie.

Nou, dat is vrij eenvoudig. Ik heb deze Felicia pas een paar maand, ik had daarvoor ook een Felicia en die staat nog geparkeerd in de vroegere werkplaats van mijn vader. Ik zou dus eenvoudigweg alles kunnen demonteren en onder deze monteren. Goedkoopste oplossing dus, maar wel veel extra werk.

http://www.problemcar.nl/

Heb je al eens op deze site gekeken of je een antwoord kunt vinden voor je probleem ?

Bedankt trouwens voor deze tip EdK, maar ik geloof niet dat ik daar het antwoord nog zal vinden. Het zijn ofwel die rubbers of toch eventueel de fuseekogels nog (langs beide kanten dan). Er zit niets anders op dan te zoeken of langs te gaan bij de garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, even naar de garage gereden na mijn werk. Garagist was (zoals altijd eigenlijk) uiterst behulpzaam. Wel grappig, hij zei er meteen bij "ook de eerste keer dat je iets komt vragen, normaal zeg je zelf wat er is". Toen ik zei dat ik de fuseekogel al proberen controleren had, wou hij liever een ritje maken om zelf te luisteren. Bij de eerste bonk wist hij het al, toch een draagarmrubber. Achterste (onderste op bijgevoegde foto). Blijkbaar komt het enkel voor bij draaien omdat er dan zijdelings druk op de arm komt, maar dat was slechts tijdelijk volgens de garagist, hij zou binnenkort beginnen bonken op recht wegdek ook. Juist omdat hij het enkel met gedraaide wielen doet, wist hij meteen welke het was.

Dat is dan ook weer opgelost. Juist de rubber nog vervangen, maar dat is echt een werk van 2 keer niks, rubber zit slechts met 2 bouten vast. Uit beleefdheid laat ik het nu doen in de garage, aan uren kost dat toch waarschijnijk heel weinig.

Bedankt voor al de hulp en het meedenken!

post-400-0-87427000-1344620248_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 3 weken later...

Nog een kleine update van dit onderwerp wegens een nieuwe ontwikkeling:

Ik ging de draagarmrubbers (beide kanten) normaal gezien laten vervangen in de garage. Wegens jaarlijks verlof daar half augustus en ook wegens het feit dat ze blijkbaar mijn auto 2 dagen nodig hadden voor de herstelling had ik het altijd wat uitgesteld. Nu had ik juist verlof en dacht ik, ik kijk toch zelf even.

Achterste rubber was heel snel los, maar die zag er toch niet overdreven versleten uit, wel redelijk verdroogd, maar niet meer dan alle andere rubbers. Om te vermijden dat ik binnen de kortste keren weer mocht sleutelen (omwille van nieuw gebonk) heb ik toch maar een volledig andere draagarm eronder gesleuteld, inclusief stabilisatorstangrubber.

Ik dacht, eerst even een testritje maken om te kijken of de linkerkant (die het meeste bonkte) al gerepareerd was. Wat blijkt, links bonkt niet meer, maar ook rechts niet meer :gestoord:. Ondertussen een dag gereden en ik krijg nergens meer gebonk.

Conclusie: ik ben toch nog niet 100% zeker dat het die rubber wel was, maar misschien toch de stabilisatorstangrubber: dat zou kunnen verklaren waarom de rechterkant nu ook niet meer bonkt. Anyway, mijn Felicia is weer bonkvrij en dat is het belangrijkste!

Overigens: net een weekje een peugeot 107 gereden als vakantie-auto en nu merk ik ook weer hoe verouderd een Felicia wel niet is qua rijgedrag, om nog maar te zwijgen van de slijtage die je heel duidelijk voelt. "Zelfs" een peugeot 107 is er in vergelijking een limousine tegen. En toch, ik moest die Felicia zelfs maar starten en van het nagelen van de diesel alleen was ik die peugeot onmiddellijk vergeten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is wel waar, en gelukkig is het deze keer vlot gegaan. soms krijg je bouten die zo vast zitten dat je moet beginnen met warmstoken en uitboren omdat ze breken en van die zaken, daar ben ik minder voor te vinden, als je het niet meer gerepareerd krijgt, sta je natuurlijk wel mooi te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe