Ga naar inhoud

Haalt 1.2 tsi origineel de specs t.a.v. koppel bij lage toeren ook echt?


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Op diverse fora zijn uitdraaien te vinden van het koppelverloop van de 1.2 tsi. Daarbij zie je nooit dat het opgegeven koppel bij lage toeren wordt gehaald.

Voor de 1.2 tsi 77 kw wordt 175 Nm vanaf 1550 toeren opgegeven.

Voor de 1.2 tsi 63 kw wordt 160 Nm vanaf 1500 toeren opgegeven

Dat dit op de gangbare uitdraaien niet gehaald wordt bij deze toerentallen komt omdat bij het meten van koppel wordt geaccelereerd vanaf rond 1500 toeren zelf (of zelfs hoger, dan weet je natuurlijk helemaal niks). Toch vraag ik me af of - als je op een andere manier zou meten - je deze waarden wel echt haalt. Race Eend heeft bij de buren al gemeld dat je deze waarden - als het al lukt - alleen kan zien als je vanaf echt heel laag in de toeren vol gas in de hoogste versnelling meet. Zelf denk ik dat je het ook zou moeten kunnen meten door de weerstand van de rollenbank zo ver te verhogen dat motor op de 1500/1550 toeren blijft hangen, zoals hier beschreven:

- http://www.timloto.o...pelvermogen.pdf, >> blz. 5: "Het motorkoppel van een motor wordt gemeten door de motor bij verschillende toerentallen af te remmen. Dit houdt in dat we de motor bij volledig geopende gasklep laten draaien op bijv. 1500 ... etc. Door de motor af te remmen wordt het gekozen toerental constant gehouden.

- http://www.timloto.o...elstroomrem.pdf >> blz. 8, zie uitgangspositie b. (volgeopende gasklep) en opdracht a. (zet nu het motortoerental met de brake-knop op exact 3000 t/min) en c. (andere toerentallen)

Als iemand hier verdere ideeën of informatie over heeft, dan graag hier posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, nu zitten we over waarschijnlijk over hetzelfde onderwerp op 4 (dacht ik) deelonderwerpen te brainstormen en ervaringen uit te wisselen.

Dat is aleen maar goed denk ik, maar de ontknoping kan alleen maar volgen na de analyse van de aangedragen gegevens.

Vooruitlopen op de conclusie mag natuurlijk altijd.

de onderwerpen :

- negatieve effecten van de wastegatecorrectie (24 W6 ook wel hoefijzeractie genoemd)

- het uitrekken van de distributieketting

- het losraken van de laadluchtkoeler met dientengevolge lekkage

- de toename van het specifieke brandstofverbruik na 24 W6

- de eventuele positieve effecten van tuning (JD of andere onbekende derden)

- het in eerste instantie weigeren of ontkennen van PON om op klachten te reageren.

Wat voor mij voorop staat is het onafhankelijke oordeel van dit forum, de gebruikers ervan en hun oordeel.

Het gaat dus niet om verkopers van produkten en hun heilzame werking.

Het gaat, dacht ik, om het achterhalen van de oorzaak en herkomst van bovengenoemde onderwerpen.

Geen tuning dus in dit gedeelte van de analyse.

Nou, daar gaan we maar weer :

blz 5 : door de motor bij geheel geopende gasklep te laten draaien.

De "geheel" geopende gasklep wordt mede bepaald door de Wastegate, je kunt er echt niet omheen, zie actie 24 W6.

Als de wastegate meer geopend is, wordt er minder laadlucht geleverd en mag het motormagement, daardoor minder brandstof toevoeren.

aangepast door hobbel de bobbel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De "geheel" geopende gasklep wordt mede bepaald door de Wastegate, je kunt er echt niet omheen, zie actie 24 W6.

Als de wastegate meer geopend is, wordt er minder laadlucht geleverd en mag het motormagement, daardoor minder brandstof toevoeren.

Kwartje gevallen. Met het gaspedaal zit je nog niet aan de gasklep. Het motormanagement zal de gasklep alleen volledig openen als de turbo voldoende laadlucht levert omdat anders een te rijk mengsel ontstaat en een onvolledige verbranding. De meting zoals ik zou willen kan dus niet, omdat je niet even eenvoudig de weerstand kunt verhogen bij "volledig geopende gasklep" als je niet ook de wastegate manipuleert zodat die gasklep zich volledig KAN openen.

Door dit soort linken wordt het inderdaad lastig topics uit elkaar te houden. Toch wilde ik hier proberen om 24W6 niet het hoofdonderwerp te laten zijn. Ik zou al lang blij zijn als er van welke tsi dan ook maar wat gegevens zouden komen om iets over het koppel in de laagste toeren te kunnen zeggen. Ik denk ook dat tsi's zonder 24W6-kenmerken aan het uitsterven zijn, omdat ze nagenoeg allemaal die werkplaatsactie zullen ondergaan, en de motorblokjes met K L of M op de turbo ook 24W6 kenmerken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste is wel zeker, zoals Race Eend mij zei, die hebben de modificatie al af fabriek gehad. Misschien kun je dat zien als je beide turbo's vergelijkt. Jij zei toch meen ik laatst dat Ronald zoiets dacht te zien? Leuk om op de M&G te kijken, bv de jouwe en de mijne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, nu zitten we over waarschijnlijk over hetzelfde onderwerp op 4 (dacht ik) deelonderwerpen te brainstormen en ervaringen uit te wisselen.

Ik bespeur ook enige chaos in de onderwerpen van de "1.2 problemen" en moet constateren dat er wel een heel groot aantal van herhaling van zetten is bij de diverse onderwerpen zonder dat dit ook maar iets toevoegt aan de discussie of de oplossing ervan.

Misschien tijd voor opschoning?

Link naar reactie
Delen op andere sites

grappig, de 1 wil de zaak ordenen door een nieuw topic te openen en de ander wil opschoning. Ik denk dat het allemaal wel meevalt, er zijn 2 topics, de werkplaatsactie en het onderhavige. Gewoon een kwestie van niet te veel zetten herhalen en stick to the topic, lijkt me. Bovendien heb ik er ook net 1 op slot gezet gisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in Excel een vermogen-en-koppelcalculator gemaakt voor mijn Fabia, en het idee lijkt een beetje te werken.

Ik heb alleen een stapeltje aannames moeten doen, waarvan er drie veel onnauwkeurigheid veroorzaken. Als iemand tips heeft om hier info over te vinden, of iets dat helpt om e.e.a. meer nauwkeurig te schatten, dan is dat zeer welkom.

- transmissieverlies bij een Fabia is mij onbekend. Is daar iets over te zeggen? Het gaat dus over verlies door wrijving van motorblok tot en met achteras.

- De CW-waarde van een Fabia heb ik kunnen googelen, maar het geprojecteerd oppervlakte niet. Ik heb wel een formuletje om dit te schatten, maar dat zou er toch zo wat procentjes naast kunnen zitten. Dus als iemand een idee heeft wat het geprojecteerd oppervlak van een Fabia is, dan graag.

- De rolweerstand is nu uitgerekend met van een overgenomen algemene "rolweerstandscoefficient". Dit is afhankelijk van wegdek en banden. Als iemand een tip heeft hoe je hier een beter gemiddelde van kunt schatten, welaan, het is duidelijk, ook dit is erg welkom.

Dan zijn er nog genoeg andere dingetjes om mieren aan hun gerief te doen komen dan wel aan te randen:

- luchtweerstand is bijv. afhankelijk van temperatuur, altitude

- zwaartekracht is afhankelijk van afstand tot de evenaar

- helling is in procenten, en dat deugt eigenlijk niet, want dat moet een voor mij ingewikkelde dinges met een tangens zijn, maar tot zo'n 21 procent maakt het niet zo heel veel uit

- toerental bij 120 km/u is vastgesteld zonder navi, en van de toerenteller afgelezen (hoe nauwkeurig is die dan weer...)

Deze zaken kunnen me (op dit moment) iets minder boeien.

Als - kleine kans en ik hoop ook van niet, want dan kan hij nog geen 180 - maar als ik de aannames toch redelijk heb gedaan, dan kan je - met wat ik nu heb ingevuld - uitrekenen dat mijn Faab als hij 1500 Kg weegt (1050 auto, 450 lading) in de vierde versnelling een helling van 5,5 procent kan overwinnen met 135 km/u, aangezien vermogen dan onder de 77Kw, koppel op de 175 Nm, en toeren onder de 4100 blijft. (u merkt, de aandacht is wat verschoven van het koppel bij lage toeren naar de aanstaande vakantie in Frankrijk).

Kw&Nm v.0.01 Fabia II tsi 77 Kw.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe