Ga naar inhoud

5000 posts


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

ha, ha, dank je wel. L&K, geen flauw idee. Heb zelf ooit die andere dingen bedacht (go, ambition, RS, enz). Denk dat Ronald dit heeft verzonnen. Zal eens op onderzoek uit gaan. Luisterrijk en koelbloedig? Larmoyant en kleinzielig?

lousy and kinky? Lieftallig en krankjorum?

ja, heeft hij eraan toegevoegd. Moet hij dus maar eens uitsluitsel over geven, ben benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach ik durf te wedden dat als je alle berichten gaat tellen dat je echt niet aan die 5000 komt

en gaat nog sneller als je als mod elke keer met berichten moet optreden !

maw hoe vaker jullie niet netjes zijn hoe sneller ons aantal berichten gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou er stil van worden... ;)

menno en stil ??

als je ze mond zou dichtplakken met ductape

dan gaat hij door met buikspreken.

dus ach er stil van worden ??

ga jij ze dan maar eens tellen Ed! Zeker jaloers?

ach loop er 948 achter, dus valt allemaal wel mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laurin & Klement is een historisch Tsjechisch merk van motorfietsen en automobielen.

De bedrijfsnaam was: Václav Laurin & Václav Klement, Továrna na Motocykly, Mladá Boleslav. Het bedrijf produceerde van 1899 tot 1908 motorfietsen.

Toen Bohemen nog tot het Oostenrijk-Hongaarse keizerrijk behoorde openden boekhandelaar Václav Klement en technicus Václav Laurin de vélocipedefabriek Slavia. Nadat ze in contact waren gekomen met de gebroeders Werner gingen ze ook rijwielen met hulpmotor maken. Ze waren daarmee in hun land pioniers op motorgebied.

Ze bouwden tot 1904 goede eencilinders en daarna ook V-twins met eigen motoren, zowel water- als luchtgekoeld en al voor 1905 was er een 5 pk viercilinder-lijnmotor met luchtkoeling die voor de export ook onder de naam Republik of Republic verkocht werd. De naam "Slavia" was toen al veranderd in Laurin & Klement.

De machines werden in Duitsland door Seidel & Naumann in Dresden in licentie gebouwd onder de namen Slavia en Germania en ook het Franse Alcyon bouwde L&K machines in licentie. In Groot-Brittannië werden de motorfietsen onder de naam Hawetson aan de man gebracht.

L&K begon zich steeds meer in automobielen te interesseren en in 1905 werd al een driewieler geproduceerd. In 1906 kwam de eerste auto. In 1908 beëindigde het bedrijf de motorfietsenproductie vrijwel geheel ten gunste van de automobielbouw, hoewel er waarschijnlijk tot in de jaren twintig nog mondjesmaat motorfietsen zijn geproduceerd.

Door de fusie met Škoda in 1925, verdween de merknaam Laurin & Klement. In 1996 is de naam Laurin & Klement (L&K) teruggekeerd, als uitvoeringsindicatie.

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe