Ga naar inhoud

comfort verlichting + parkeersensoren


Gianni
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een redelijk vervelend probleem met de auto.

Vorige winter is ineens de centrale vergrendeling + comfort verlichting ( verlichting onder de spiegels en interieur verlichting ) uitgevallen.

Er bleek een zekering kapot te zijn, na deze te vervangen hebben ging de centrale vergrendeling terug maar sinds dien hebben we nog altijd niet de comfort verlichting aan de praat gekregen. Alle zekeringen hebben we getest en ze zijn nog allemaal goed nu. Waar zou dit probleem zitten? In de sturing ergens of..???

En ook de parkeersensoren werken niet meer..

Als we hem in achteruit zetten dan piepen ze een paar seconden continu maar voor de rest doen ze niks meer. Kan het zijn dat er een sensor kapot is?

Soms doen ze het weer een tijdje wel en soms niet.. maar nu doen ze het al een lange tijd niet meer.

Kan iemand mij helpen aub?!

Alvast bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zekering gaat nooit zomaar stuk. Er is dus een te hoge stroom door gegaan, waardoor die eruit piept. Dat zal niet zijn gekomen door je centrale deurvergrendeling, want die doet het nu naar behoren. Ik redeneer nu even vanuit dat wat ik weet van mijn Citroen BX en Berlingo. Centrale vergrendeling en comfortverlichting worden vrijwel zeker aangestuurd door de computer cq het motormanagement. Het is dan raadzaam om je accupool los te halen voor ongeveer een halve minuut. Je reset dan het motormanagement. Soms is het net toveren, want dan werkt daarna alles weer naar behoren. Voordat je alles over hoop haalt, is dat even het proberen waard. Overigens is het ook goed om eens het schema van de elektriciteit erbij te nemen en eens te kijken of er nog een sub-zekering zit voor de comfortverlichting. Er moet namelijk een oorzaak zijn dat je zekering is doorgepiept.

Om even aan te geven hoe gevoelig zo'n computer kan zijn. Mijn autoradio (niet geleverd door Citroën) wordt via het motormanagement gevoed. Die radio beïnvloed de computer dermate dat na b.v. 1 à 2 dagen spontaan m'n centrale deurvergrendeling open springt.

aangepast door gerardus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even aan te geven hoe gevoelig zo'n computer kan zijn. Mijn autoradio (niet geleverd door Citroën) wordt via het motormanagement gevoed. Die radio beïnvloed de computer dermate dat na b.v. 1 à 2 dagen spontaan m'n centrale deurvergrendeling open springt.

Laat dat de boefjes maar niet weten. Kan overigens wel zo handig zijn als je de autosleutel kwijt bent (moet je natuurlijk wel even wachten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stomme vraag, maar ben je er al mee bij de dealer geweest?

Neen nog niet maar we hebben de auto elke dag nodig voor mijn werk dus ik kan hem eigelijk niet lang missen.

Een zekering gaat nooit zomaar stuk. Er is dus een te hoge stroom door gegaan, waardoor die eruit piept. Dat zal niet zijn gekomen door je centrale deurvergrendeling, want die doet het nu naar behoren. Ik redeneer nu even vanuit dat wat ik weet van mijn Citroen BX en Berlingo. Centrale vergrendeling en comfortverlichting worden vrijwel zeker aangestuurd door de computer cq het motormanagement. Het is dan raadzaam om je accupool los te halen voor ongeveer een halve minuut. Je reset dan het motormanagement. Soms is het net toveren, want dan werkt daarna alles weer naar behoren. Voordat je alles over hoop haalt, is dat even het proberen waard. Overigens is het ook goed om eens het schema van de elektriciteit erbij te nemen en eens te kijken of er nog een sub-zekering zit voor de comfortverlichting. Er moet namelijk een oorzaak zijn dat je zekering is doorgepiept.

Om even aan te geven hoe gevoelig zo'n computer kan zijn. Mijn autoradio (niet geleverd door Citroën) wordt via het motormanagement gevoed. Die radio beïnvloed de computer dermate dat na b.v. 1 à 2 dagen spontaan m'n centrale deurvergrendeling open springt.

Hey !

Ja maar er is ook een schakelaartje van een leeslampje in het plafond wat kapot.. en volgens mij heeft dat de kortsluiting toen veroorzaakt.

Maar alle verlichting gaat als ik de knopjes indruk.

Ik ga het strax eens proberen met de batterij endan laat ik het hier weten !

Alvast bedankt !

IEMAND NOG EEN IDEE OVER DE PARKEERSENSOREN?

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt even langs de dealer gaan. Ik kan hier wel een stroomschema plaatsen maar wat dan? De dealer kan hem even uitlezen (of iemand in de buurt met VCDS bijv.), wie weet dat daar al genoeg in staat voor wat betreft de sensoren.

Afhankelijk van hoe bekend je bent met de techniek kan je daarna altijd nog beslissen het zelf op te lossen, op verzoek kan ik (of anderen met ELSA) dan het juist schema online zetten zodat je aan de slag kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval brandde er geen licht meer in de deurschakelaars van het bestuurdersportier. Schakelaars werkten trouwens wel gewoon, vreemd genoeg. De raammodule van die deur is vervangen (regelt kennelijk ook de verlichting). Echter: de instapverlichting in linkerspiegel en beide voorportieren deed het nu niet meer. Dat was een kwestie van coderen en nu is alles weer op orde.

Waarmee ik wil zeggen: dit soort storingen hebben vaak een dusdanig vreemde herkomst dat je beter de dealer opzoekt. Want die weet dit soort dingen gewoon.

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt even langs de dealer gaan. Ik kan hier wel een stroomschema plaatsen maar wat dan? De dealer kan hem even uitlezen (of iemand in de buurt met VCDS bijv.), wie weet dat daar al genoeg in staat voor wat betreft de sensoren.

Afhankelijk van hoe bekend je bent met de techniek kan je daarna altijd nog beslissen het zelf op te lossen, op verzoek kan ik (of anderen met ELSA) dan het juist schema online zetten zodat je aan de slag kan.

Oke bedankt !

en idd wie weet wat we nog allemaal in de computer gaan vinden van die sensoren en dergelijke.. :blink:

Ja met dat schema zelf ben ik niets omdat ik daar toch eigelijk niks van ken.

In mijn geval brandde er geen licht meer in de deurschakelaars van het bestuurdersportier. Schakelaars werkten trouwens wel gewoon, vreemd genoeg. De raammodule van die deur is vervangen (regelt kennelijk ook de verlichting). Echter: de instapverlichting in linkerspiegel en beide voorportieren deed het nu niet meer. Dat was een kwestie van coderen en nu is alles weer op orde.

Waarmee ik wil zeggen: dit soort storingen hebben vaak een dusdanig vreemde herkomst dat je beter de dealer opzoekt. Want die weet dit soort dingen gewoon.

Idd jou probleem is dus ongeveer gelijk aan het onze..

Zal dan toch maar eens kijken voor een afspraak bij de dealer.

Kostelijk zaak om dit uit te lezen?

alvast bedankt.

Groeten

aangepast door Gianni
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dealer rekent doorgaans niets voor het uitlezen en als het een klusje is van een paar minuten werk is, is het coderen vaak ook nog wel gratis, maar ik ben daar dan ook vaste klant. Specifieke instelwensen (bijv. automatische vergrendeling) combineerde meestal met een reguliere onderhoudsbeurt, dus dat was doorgaans ook "service van de zaak" aangezien de auto dan toch al aan de computer hangt. Zo'n dingen doe ik nu zelf met mijn VCDS-kabel.

Overigens: in mijn hierboven beschreven geval was reparatie + volgende dag* opnieuw coderen gratis, ivm garantie. Die raammodule is misschien wel een kostbaar ding, dat weet ik niet. Het monteren is redelijk eenvoudig: deurpaneel er af (niet heel ingewikkeld) en dan kun je overal makkelijk bij. Qua arbeidsloon zal het dus wel meevallen. Wie weet is dat zelfs inbegrepen in de prijs van het onderdeel, dat is wel vaker inclusief montage.

* het viel mij pas 's avonds op dat de instapverlichting niet goed meer werkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dealer rekent doorgaans niets voor het uitlezen en als het een klusje is van een paar minuten werk is, is het coderen vaak ook nog wel gratis, maar ik ben daar dan ook vaste klant. Specifieke instelwensen (bijv. automatische vergrendeling) combineerde meestal met een reguliere onderhoudsbeurt, dus dat was doorgaans ook "service van de zaak" aangezien de auto dan toch al aan de computer hangt. Zo'n dingen doe ik nu zelf met mijn VCDS-kabel.

Overigens: in mijn hierboven beschreven geval was reparatie + volgende dag* opnieuw coderen gratis, ivm garantie. Die raammodule is misschien wel een kostbaar ding, dat weet ik niet. Het monteren is redelijk eenvoudig: deurpaneel er af (niet heel ingewikkeld) en dan kun je overal makkelijk bij. Qua arbeidsloon zal het dus wel meevallen. Wie weet is dat zelfs inbegrepen in de prijs van het onderdeel, dat is wel vaker inclusief montage.

* het viel mij pas 's avonds op dat de instapverlichting niet goed meer werkte

Ja denk ook wel dat die module kapot gaat zijn maar zal eens een afspraak moeten maken dan.

Ja heb vcds ook op mijn pc maar alleen moet ik nog een kabel kopen.. maar heb wat schrik om daar allemaal zelf aan te prullen ivm iets fout doen en dergelijke.. :wounded2:

Alvast bedankt.

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Auto aan de computer gehangen en blijkt dat nu de 2 buitenste parkeersensoren kapot zijn.

Probleem van de lampjes onder spiegel ( comfortmodule ) is nog nie gemaakt.. daarvoor moet een specialist komen en de auto een dag naar de garage.

Iemand een idee wat die parkeersensoren kosten?

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe