Ga naar inhoud

+15V universele radio langer actief


Cyrus
 Delen

Aanbevolen berichten

Heren mods: als dit topic beter thuis is in het autoradio-gedeelte: voel je vrij het te verplaatsen!

Het volgende doet zich voor:

Ik heb in mijn auto een Pioneer 2-DIN systeem (met navi en ingebouwde carkit) gemonteerd en daarbij een TCP CANBUS adapter gebruikt voor licht en +15V. De adapter heeft ook nog een speedpuls en achteruitrijsignaal, maar beide gebruikt mijn radio niet.

Op zich werkt alles goed, maar zodra ik het contact uit zet en de sleutel laat zitten, gaat de radio al na 1 minuut uit. Na een tijdje gaat de radio spontaan aan en meteen weer uit. Als er een deur geopend wordt, gaat de radio ook aan maar snel daarna weer uit.

Dit is beslist irritant, om twee redenen: het is vervelend voor passagiers die in de auto blijven zitten (bijv. tijdens tanken) en daarnaast kan ik de motor niet uitzetten tijdens een telefoongesprek, als ik bijvoorbeeld al op de plaats van bestemming ben (omdat dan de radio en dus de carkit uitvalt).

Bij de fabrieksradio (er zat een Swing in) blijft de radio wel een kwartier aan in die situatie en is er geen sprake van dat korte aan en uit gaan.

Ik vermoed dus dat dit vooral een probleem in de boordcomputer is. Daarin is door de Skoda-garage aangegeven dat er een universele radio is en de optie "navigatie" is ook aangezet (anders werkte de +15V op de CANBUS adapter niet).

Herkent iemand dit gedrag van een universele radio (met CANBUS adapter) en is ergens in de boordcomputer in te stellen hoe lang die +15V actief blijft bij een universele radio?

Alvast dank voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem van je herken ik niet met mijn 2 Dins Kenwood 9260 BT

Derhalve weet ik ook niet zo de oplosssing.

Kan wel vertellen wat ik heb gedaan zodat je de verschillen van jou en mij kunt zien en hier uit verder kunt met jou probleem.

Heb me Swing uit me wagen gebouwd en de stekker los genomen.

Hierna contact aangezet waarna ik in maxidot het deel audio zag verdwijnen.

Hierna contact uitgezet en de kenwood stuurmodule en de 2 dins radio/nav en BT phone ingebouwd ( simpelweg stekkeren )

Daarna spanning op geheel gezet en niets in of met VCDS aan of afgemeld.

Als ik nu aan kom ergens en ik zet de motor uit maar laat sleutel in contact dan blijft alles gewoon aan , dus telefoongesprek gaat gewoon door of radio blijft aan.

Zodra ik sleutel verwijder uit contact dan gaat de boel pas uit.

Alleen op moment dat ik motor uitzet en sleutel in contact laat kan ik niet meer de stuurbediening gebruiken en moet ik bv volume gewoon regelen op de kenwood zelf, maar dat zie ik niet als een groot probleem.

Wat ik zo kan vernemen in verschil tussen jou en mij is dat bij jou de aanpassingen zijn gedaan, en daar zou ( niet zeker) het probleem kunnen zitten.

Dus laat de dealer de boel eens terug zetten kwa instellingen en kijk dan eens of probleem is opgelost !

Weet ook niet of jezelf de boel hebt ingebouwd of de dealer, in laatste geval heeft hij wat op te lossen onder garantie lijkt mij.

Mocht die er ook niets van snappen ( komt meer voor dan je denkt) ga dan eens langs een goede audio inbouw toko

Vaak werken daar gasten die veel kennis hebben en in hun inbouw loopbaan al veel problemen hebben meegemaakt en opgelost.

Succes en mocht je vragen houden laat ons weten, en als het probleem is opgelost laat het dan ook weten !

Ps: is er niet toevallig een nieuwe firmware bij pioneer die het probleem oplost ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Ed!

Ik heb zelf de radio ingebouwd, dit systeem heb ik vorig jaar gekocht en zat ook in mijn vorige Octavia dus dat was zo gepiept. Kwestie van Swing er uit, CANBUS adapter inprikken en daarin Quadlock->ISO->kabel Pioneer.

Het zou zomaar kunnen dat er inderdaad iets niet goed gecodeerd is. De codering is bij Lakeman in Purmerend gedaan, omdat ik pas rond 16:00 klaar was met de inbouw en niet meer voor sluitingstijd bij mijn vertrouwde S-Point in A'dam Zuidoost kon zijn. Ik moest bij Lakeman uitleggen wat er precies gecodeerd moest worden want dit hadden ze nog nooit gehoord :blink: Vervolgens heeft de monteur met "trial & error" de zaak werkend gekregen, kennelijk dus niet optimaal.

Als onze VCDS-ers mij kunnen vertellen wat er gecodeerd dient te worden, zou dat fijn zijn :notworthy:

[offtopic]

Dat Pioneer systeem ben ik niet heel erg tevreden over. De navi is erg precies, maar het scherm is ruk: te onduidelijk en grove graphics. Daar valt nog wel mee te leven, maar zelfs in mijn recente 2011-update (EUR 160!) ontbreken nog flink wat nieuwe(re) wegen/situaties die al rond 2009/2010 zijn opgeleverd die het systeem zou moeten kennen. Ook de carkit laat steken vallen: adresboek en de lijst gebelde/gemiste nummers pakt 'ie vaak niet (goed) op. Helaas stopt bij Pioneer de ondersteuning zodra er een nieuw model is, dus voor mijn systeem zijn geen firmwareupdates beschikbaar. Kans is groot dat het systeem binnenkort plaats maakt voor een Kenwood of JVC.

[/offtopic]

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op JVC overgaat dan moet ik je wat betreft de kaarten ook teleurstellen

Heb de jvc 7000 ( geloof ik) gehad en de afhandeling met kaarten en firmware is ook ruk

Weet niet hoe het mt de recentere modellen is

wat betreft de kenwood, het kaartmateriaal komt bij Garmin vandaan en wordt door hun ondersteund

en firmware mbt navideel wordt ook door hun ondersteund

mijn ervaring is dat dit beter geregeld is dan tov JVC en waarschijnlijk ook pioneer

Heb zelf ergens hier een verslag gemaakt over de DNX9260BT en lid willem jan heeft de 9280BT dus vraag ook eens zijn ervaringen hierover

Ronald ( PC Fre@k heeft een sony systeem met een TT ingebouwd en misschien dat dit ook een optie is !

Hou met één ding rekening, elk systeem heeft zijn min en plus punten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is precies hetzelfde probleem als ik heb bij mijn systeem. Ligt overigens niet aan de radio maar aan de canbus adapter.

We hebben al gekeken in VCDS (en hun systeem) maar behalve aangeven dat er geen standaard radio in zit kan je er niet veel mee doen. Volgens mij veranderd dit ook niks aan het gedrag van de canbus adapter en of voeding.

Het komt bij mij zelden voor dat ik radio luister als het contact uit is. Maar sindsdien doe ik dat dus in standje 2, even onthouden en dan valt het wel mee.

Mijn dealer heeft het nagevraagd bij de importeur van de adapter (ik heb zo'n ding die vrijwel iedereen gebruikt - heb even de naam niet bij de hand, maar hij staat in mijn album), was hun zo snel niks van bekend maar ze zouden gaan kijken of er niet een nieuwere module zou zijn die dit probleem niet heeft. Tot op heden heeft dit niet echt aandacht gehad dus heb mijn dealer er verder ook niet meer naar gevraagd (aangezien ik het dus niet zo'n probleem vind)

Over de Sony XNV heb ik al een topic staan geloof ik, mocht je details willen weten dan kan je ze eventueel daar stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]

We hebben al gekeken in VCDS (en hun systeem) maar behalve aangeven dat er geen standaard radio in zit kan je er niet veel mee doen.

[...]

Ik krijg een ingeving... zou je niet juist moeten aangeven dat er wél een standaard radio in zit? Zoiets las ik - na googlen - in een topic op TDIclub.nl - daar schreef een VW-monteur het volgende:

Can bus adapter werkt niet gelijk spreek uit ervaring (werk bij een vw dealer). Ga na de dealer en vertel hem dat hij naar gateway inbouwlijst moet, dan naar kanaal 19 daarna naar coderen (kanaalnr 07) dan zie je een lijst met gecodeerde regelapparaten. Dan radio aan klikken (nr 56) dan bevestingen met pijltjes toets rechts onderin totdat hij aangeeft wilt u het regelapparaat coderen, dan ja kiezen en de radio zal werken. Hij zal wel een storing herkennen omdat het geen originele radio herkent. veel succes

Het is dat ik (nog) geen VCDS-kabel heb, anders zou ik het meteen gaan proberen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, dat is nog eens service! Alvast dank voor het testen!

Ben ook benieuwd of het werkt met MBP en VMWare. Zou mooi zijn, kan ik het ook op mijn MBP zetten. Gelukkig heb ik voor "noodgevallen" nog een Windows7-laptop in het archief B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, wat ik dacht te kunnen vinden kon ik niet meer vinden.

Ik dacht eigenlijk te herinneren dat je ergens kon aangeven of je een 'standaard radio' had of een 'alternatieve'. VAG of Aftermarket dus. Maar kan die hele optie niet meer vinden!... Heb zo'n beetje alle VCDS opties 2x bekeken. Kan ook zo snel niet meer achterhalen waar het stond.

Heb nog wel geprobeerd aan CAN BUS te vertellen dat er helemaal geen radio in zit, maar daarmee veranderd er ogenschijnlijk helemaal niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, heren.

Een dezer dagen komt mijn kabel binnen, dus dan kan ik ook zelf in mijn auto kijken (al dan niet met hulp van één van jullie).

De Swing staat hier nog op de plank, dus die zou ik desnoods nog (tijdelijk) kunnen installeren om de instellingen aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen, heb de Swing nog wel liggen maar het is nogal veel werk om mijn huidige navi van z'n plek te krijgen en dan tijdelijk de swing er aan te koppelen... Anderzijds, als de Swing er uit is kan de auto de instelling niet lezen toch?

Misschien heb ik het in VAS (van de dealer) gezien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je een punt.. Ik dacht: Swing er in, coderen als fabrieksradio, Swing er uit en dan Pioneer er weer in.

Maar bedenk mij nu dat dat hoogstwaarschijnlijk niet zal gaan werken, want zo ontstond ook het oorspronkelijke probleem dat mijn Pioneer na 1 minuut uit gaat (en uit blijft). Wat ondertussen half-half verholpen is, maar het moet dus beter kunnen, gelet op het gedrag van jouw Kenwood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

@Zwapp ik heb het bij mij ook nooit opgelost gekregen. Wel ligt de oorzaak (bij mijn vorige Fabia) zeer waarschijnlijk in de module (die CANBUS omzet naar universeel, met zo een jack stekkertje).

Mijn oplossing was simpel, de auto moet altijd in contact blijven staan als je radio wilt luisteren.

In de 5 jaar dat ik er in gereden heb is het ongeveer 5x voorgekomen dat ik hier van baalde... :)

aangepast door PC-fre@k
typo licht :P
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even reageren op dit onderwerp.

Ik heb in Oktober mijn swing vervangen door een kenwood DNX520VBT. Dit model is gemaakt voor VW/Seat/Skoda modellen.

Eigenlijk gewoon een DNX 52xx model.

Ik heb niets in VCDS veranderd, mijn oude radio staat nog steeds netjes aangemeld. Wel geprobeerd maar had geen effect, bleef er gewoon instaan dus weer teruggezet.

Wel heb ik, zoals het hoort, een interface er tussen geplaatst.

Deze interface heb ik toen besteld.

 

Alles werkte in één keer perfect. Radio blijft netjes aan bij motor uit en sleutel in contact. Gaat pas uit als ik de sleutel uit contact haal.

 

Ik denk dat de problemen te wijten zijn aan een verkeerde interface, er zijn namelijk verschillende types.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EdK ik heb de beginpost hier gekopieerd uit dit topic en lichtelijk aangepast en op de NL site gezet...

Helaas nog geen reactie erop :|

Ik heb volgens mij wel de juiste interface en ben er van overtuigt dat het een bepaalde instelling moet zijn in in gateway...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je oude radio nog staat aangemeld en dat je dus met vcds niets hebt aangepast.
Nu heb ik een Zenec die ook gebruik maakt van de canbus en die gaat pas uit zodra ik de sleutel uit contactslot trek.

Maar ik heb de radio nog staan als de Swing, alleen heb ik toen wel de navi aangezet in vcds.
Was kwestie van vinkje zetten ergens in een menu dat ik niet zo 1 , 2 , 3 nog weet.

Dus dat zou nog een optie kunnen wezen dat je die opzoekt en aanzet.
En indien het nog niet werkt dan, dan zou het inderdaad zomaar kunnen wezen dat je de verkeerde module hebt.
Maar je zou ook eens op site van Kenwood kijken of ze emailen met je probleem en kijken of vragen of er een firmware update is voor dit probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur ago , ABruintje said:

Ik heb niets in VCDS veranderd, mijn oude radio staat nog steeds netjes aangemeld. Wel geprobeerd maar had geen effect, bleef er gewoon instaan dus weer teruggezet.

Wel heb ik, zoals het hoort, een interface er tussen geplaatst.

Deze interface heb ik toen besteld.

 

Alles werkte in één keer perfect. Radio blijft netjes aan bij motor uit en sleutel in contact. Gaat pas uit als ik de sleutel uit contact haal.

 

Ik denk dat de problemen te wijten zijn aan een verkeerde interface, er zijn namelijk verschillende types.

 

Mijn module was veel platter, kan hem nu zo snel niet vinden.

We hebben destijds zonder radio gemeten wat die module doorgeeft en die gaf gewoon na x tijd geen stroom. en dan opeens weer wel.

@EdK Zoals je weet heb ik een VCDS kabel en destijds meermaals geprobeerd een oplossing te zoeken via VCDS. Tevergeefs.

Moet ook helemaal niet met Navi te maken hebben trouwens. Het is gewoon een signaal die normaal met CAN BUS wordt afgehandeld en schijnbaar verkeerd wordt opgepakt door die module.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe