Ga naar inhoud

Diefstal gevoeligheid Amundsen


Winfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik lees zo links en rechts nog wat opmerkingen over dat het Amundsen radio / navigatie systeem gevoelig zou zijn voor diefstal. Anders dan bij andere systemen die je tegen diefstal zou kunnen beveiligen.

Kan iemand er misschien iets meer over vertellen? En kan ik mijn auto met een gerust hart achter laten mocht ik er voor kiezen een Amundsen in te nemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest gestolen radio/Nav systemen van VAG is de Columbus / RNS 510 en mbt de Admundsen schijnt dit in veel mindere mate voor te komen

Voor de Columbus is er een plaat op de markt gekomen die ervoor geplaatst kan worden ( zie foto's Wasmachineman )

En tsja voor de rest ligt het er uiteraard aan waar woon je hier in dit kikkerlandje en waar kom je veel vanwege bezoeken ?

Als dit grote steden zijn en dan ook nog eens rond of in het centrum ervan dan zal de kans groter zijn dat hij op bepaald moment verdwenen is !

Voor mezelf sprekend wilde ik ook in eerste instantie graag de Columbus in mijn Yeti, maar vanwege de diefstallen heb ik er van afgezien

En als ik dan ook rond om me heen lees dat het kaartmateriaal redelijk oud is (zelfs na recente update ) ben ik blij dat ik gekozen heb voor ( in mijn geval ) een Kenwood met afneembaar scherm.

Maar er zijn er ook die gewoon met een losse TT of Garmin rijden en de standaard radio van Skoda erin.

Dus tsja het is een afweging van risico's en dergelijke die je zelf moet maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Ik woon in één van de rustiger regio's van dit kikkerlandje, de Achterhoek. Maar goed ook hier zie je wel eens glas op de parkeerplaatsen liggen.

Het risico op diefstal zou voor mij niet de enigste reden zijn om niet te kiezen voor een navigatie systeem, ik heb immers ook een TomTom, maar zijn de extra functies leuk die op de Amundsen staan ook leuk?? Ik heb op YouTube gekeken naar een review van de Amundsen, en ja het ziet er allemaal leuk uit.

En dan neem ik ook aan dat als je auto wordt uitgekozen door een dief, dat die persoon het systeem er niet netjes uit gaat halen, en dus de nodige schade aan het dashbord achter laat, en de glas schade natuurlijk niet te vergeten.

Het is weer iets om over na te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel moet zeggen dat als de Admundsun of Columbus eruit wordt gejat door die litouwers dat ze dit erg netjes doen en dat je eigenlijk geen schade aan het dashboard hebt !

En is ook in 30 seconden gedaan, want je wipt met een schroevendraaier het frontje weg en met een torx schroevendraaier is het 4 boutjes losdraaien en je trekt hem er zo uit !

Dan is het nog alleen ff de stekker loshalen en je bent hem kwijt !

Heb je zo'n mooie kap als wasmachineman erop zitten ( als die verkrijgbaar is voor de Admundsen ) dan kan de schade aan dashboard uiteraard groter zijn.

En als je dan toch aan het nadenken bent en tevens rondzoekend op WWW, kijk dan eens wat er op 2-Dins te verkrijgen is met afneembaar scherm

Denk dat er genoeg te vinden is dat misschien net zo goed is als de Admundsen en misschien nog wel beter.

Zoals je zelf al zei, het is een afweging !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok het systeem is dus uit zich zelf al niet echt goed beschermd tegen diefstal? Als je dus voor een ander model wil gaan moet je dus voor de Swing radio kiezen, en deze er later weer uit halen?

Nou een geruststelling dat ze bij diefstal de radio er nog netjes uithalen dan :s . Ik woon hier 5km van de Duitse grens, dus als het echt voornamelijk de Litouwers enzo zijn die dit soort diefstallen plegen, dan is in het oosten van ons kikkerlandje wonen ook al niet echt een geruststelling.

Bedankt voor de tips, ik wordt steeds weer iets wijzer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De swing 'krijg' je er bij. Dus het goedkoopste is die er uit halen na aflevering. Sommige garages geven ook een korting van zeg 200 euro (?) als ze deze mogen houden en voor jou het alternatieve systeem mogen kopen. Ervaring leert dat het zelf houden van de Swing en zelf kopen van het nieuwe systeem goedkoper is.

Of, de Swing eruit laten stelen en dan een andere kopen. Dan wel even een stickertje 'Columbus' erop plakken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe