Gewoon Euro95 tanken als de fabrikant dat adviseert, is niet schadelijk voor de motor en gezonder voor je portefeuille! Lijkt mij vooral succesvolle marketingpraat voor de "wannabee coureur" die zijn troosteloze leven toch een beetje kleur wil geven door een premium brandstof te tanken, omdat ze "het nodig hebben". Voor een normale sterveling met dito bolide maakt het allemaal erg weinig uit. Ook het door een particulier meten van een "significant verschil" lijkt mij in de praktijk niet of nauwelijks mogelijk. Bij eenzelfde dezelfde brandstof ben je namelijk iedere keer weer verrast wat voor een verschillen er zijn. Een keer flink de wind mee/ tegen, een stoplichtje meer, een koude dag of een dot gas op de autobahn richting de wintersport en je verbruik is volledig uit balans. Allemaal niet reproduceerbaar en dus ook nauwelijks vergelijkbaar. De claims van de oliemaatschappijen zijn in mijn ogen dan ook net zo betrouwbaar als de geadverteerde verbruikscijfers van de auto's . Nog wat meer E95 of E98 op het discussievuur: als ik in Duitsland tank gooi ik er overigens altijd E10 in als het er is (en goedkoper is), ook daar merk ik geen verschil. Na 2 grote beurten ook nog niets van de garagist gehoord dat ik iets verkeerd doe. Mocht je bolide het echt nodig hebben omdat er een tuning overheen gegaan is, moet je je misschien afvragen waar je mee bezig bent. Een duppie per liter meer bij de pomp, de kosten voor de tuning, het eventuele verlies van de garantie, een grotere kans dat de boel vernield als je toch E95 tankt en vermoedelijk (meer) fanmail uit Leeuwarden. Dat laatste hoeft natuurlijk niet altijd, want je staat waarschijnlijk allemaal in dezelfde file.