Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 05/28/22 in alle zones

  1. Rallyauto’s testen is zwaar werk. Tijdens een intensieve testdag leggen de coureurs vaak meer kilometers af dan tijdens een dag in het WRC. Tussen de ritten door, geven ze ingenieurs feedback om de nieuwe ŠKODA FABIA Rally2 nog beter te maken dan zijn succesvolle voorganger. De coureurs die ŠKODA Motorsport inzet als testrijders, hebben verstand van zaken. Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke en Emil Lindholm kennen ŠKODA’s huidige rallyauto door en door, maar rijden ook in de modellen van andere merken. Coureurs moeten goede feedback gevenAleš Rada weet als technisch coördinator van de hoed en de rand. “Sommige coureurs zijn bloedsnel, maar kunnen je weinig vertellen over de auto. Dat type rijders hebben we nodig om de rallyauto tot het uiterste te drijven. Maar de coureurs die goede feedback geven en op één lijn zitten met de ingenieurs, zijn nog belangrijker voor het ontwikkelingsproces.” Soms benadert Rada coureurs met wie hij normaal niet samenwerkt, om te kijken of zij ook met de nieuwe rallyauto uit de voeten kunnen. “We ontwikkelen de FABIA Rally2 voor een breed scala aan klanten. Ons project heeft meer dan 450 auto’s wereldwijd en ons doel is om alle coureurs tevreden te stellen.” Zo ziet een gemiddelde werkdag eruitHoe ziet een werkdag van een testcoureur eruit? De Noord-Ierse rallyrijder Kris Meeke: “Onze werkdag begint tussen halfacht en acht uur. We rijden een verkennend rondje over het circuit en stellen een schema op. Na een uur begint het daadwerkelijke testen. Met af en toe een pauze, gaan we door tot zes uur ’s avonds. Vervolgens praten we uitgebreid na met het team over het rijgedrag van de auto en het werk dat we hebben verricht. Dat duurt meestal tot acht uur.” “Meestal rijden we blind: we krijgen niet te horen wat de ingenieurs precies hebben veranderd aan de auto”, aldus testrijder Jan Kopecký. Dat doen de technici expres, zodat de coureurs zich er niet blind op staren. “Als je weet wat er aan de auto is veranderd, heb je de neiging om je je er te veel op te concentreren. Dan denk je misschien dat je een groot verschil voelt, maar is het in werkelijkheid niet zo significant”, legt de Noorse coureur Andreas Mikkelsen uit. Sommige coureurs denken daar anders over. “Als ik weet wat er nieuw is, focus ik me daarop in plaats van op de steeds veranderende baanomstandigheden”, bekent Emil Lindholm. Hij is het jongste lid van het testrijdersteam. Zijn favoriete taak is het finetunen van de specifieke afstelling van de auto. “Dan moet ik me focussen op de kleine details. Zo analyseren we bochten niet in hun geheel, maar splitsen we ze op in verschillende stukken. Dat vraagt maximale concentratie.” Meer kracht, meer koppelHoe goed de nieuwe FABIA Rally2 daadwerkelijk presteert, zullen wedstrijden over de hele wereld uitwijzen. De eerste indrukken zijn in ieder geval positief: “De motor is krachtiger en levert meer koppel dan eerst”, verklapt Emil Lindholm. Andreas Mikkelsen valt hem bij: “Het is een compleet andere auto die je moeilijk kunt vergelijken met zijn voorganger. Hij is snel en rijdt goed. We werken er nu nog hard aan om de toch al goede betrouwbaarheid verder te verbeteren.” Lees ook: Zo vangt de ŠKODA FABIA Rally2 botsingen van opzij op De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe