Op het internet zag je een paar jaar terug nog maar een enkel geval van een gescheurd silicaatzakje in het koelvloeistof reservoir.
Hierboven een voorbeeld van een G13 koelvloeistofreservoir met silicaatzakje, die silicaatzakjes scheuren steeds vaker met als gevolg dat kachelradiatoren, radiateur en andere kwetsbare plekken verstopt worden door de silicaatkorrels. Dit is vaak een behoorlijk omvangrijke operatie (en dus duur), vanuit VAG is het oude G13 daarom stilletjes vervangen door G12 evo en bijbehorend reservoir:
Behalve problemen met kachel/climatronic, en soms ook met de temperatuur van koelvloeistof van de motor, is een gescheurd silicaatzakje eenvoudig te herkennen aan het rood kleuren van de roze koelvloeistof, zie hieronder een voorbeeld van links koelvloeistof uit een koelsysteem vervuild met silicaat, en rechts de schone koelvloeistof.
Als laatste nog een fles met de nieuwe koelvloeistof G12evo, als ik dat goed interpreteer is dit dus al een paar jaar bekend bij VAG maar wordt het stilgehouden, ik zie het jaartal 2022 op de fles staan:
Als je inderdaad een een koelsysteem met G13 met silicaatzakje hebt, is het verstandig om dit op afzienbare termijn te vervangen door de opvolger: zolang het silicaatzakje heel is, zitten er geen silicaatkorrels in kleppen radiateurs of verwarming, en kun je door simpel spoelen en het reservoir en de koelvloeistof vervangen dit gewoon voorkomen. Als zo'n silicaatzakje scheurt is het de vraag hoever de ellende zich verspreidt. Onder de Skoda-rijders lijkt bovenstaand fenomeen nog nauwelijks bekend te zijn, vandaar dat ik het hier post.