Vandaag was het zover, Peter van DAGO Autogroep kwam voorgereden met de Enyaq iV 80 op de trailer! Peter leest volgens eigen zeggen nergens mee, maar zijn vrouw zo nu en dan wel, dus doe hem de groeten 😉
Het meeste is ons natuurlijk allemaal al wel bekend. Ik rij bovendien al jaren in een Skoda en eind vorig jaar heb ik nog proefgereden in de nieuwe Octavia. Wat dat betreft weinig schokkende dingen aan boord van de Enyaq als je alles een beetje hebt gevolgd en geprobeerd in een recente auto.
Vanwege de trailer krijg je niet echt een goed beeld van hoe de auto er in het geheel nou uitziet. Dus het wauw is vooral beperkt tot het feit dat de auto er verdomd goed in past, alles kan open en heeft dan 5 cm speling 😄
Eerste wat binnenin opvalt is de lekker ruime zit. T.o.v. mijn Octavia oogt het wat ruimer, een beetje het verschil tussen een prima stoel (ik heb nu sportstoelen) en meer een relax fauteuil. Het scherm is echt groot en aanwezig al lijkt het niet storend.
Het is overall een erg ruime auto, achterin zit je net als voorin eigenlijk, je hebt niet het idee dat het de achterbank is. Bij de voeten is lekker veel ruimte, de rand rond de deur lijkt ook minder breed zeg maar.
Er zat geen Skoda Sound System in, maar radio op 50% volume klonk mij zeer goed in de oren (t.o.v. Canton in de Octavia). Ben dus wel echt benieuwd hoeveel SSS daar nog aan gaat toevoegen, niet om te betwisten of het nuttig is, maar meer hoe gaaf dat dan wel niet moet klinken 😛
Helaas is er geen USB-C aanwezig bij de binnenspiegel. Wel achterin conform Family Pakket.
Wat konden we niet testen
360 Area View (Park Assist is compleet uitgezet i.v.m. de trailer, wel aanwezig)
Dit is echt heel mooi weggewerkt, amper te zien als je het niet weet. Je ziet echt alleen het de bolle camera lens onderaan de spiegels.
Virtual Pedal (uitgezet i.v.m. de trailer)
HUD
Trekhaak (niet aanwezig)
Leuke weetjes
De auto gaat aan als je op de stoel gaat zitten
Bij daglicht zie je de sfeerverlichting in het dashboard en deuren amper, zelfs niet in de trailer.
Het scherm toont nu wel de basisinstellingen zoals de temperatuur, maar de rest van het infotainment is niet werkzaam. Betwijfel of dit echt de bedoeling was, het systeem gedroeg zich wat raar maar Peter zei dat het klopt.
De elektronica (van o.a. motor, dakraam, etc) gaat pas aan als je echt 'start'
Ook infotainment start pas helemaal door als de auto 'aan' is. Al zou ik zeggen dat je ook Radio moet kunnen luisteren als de auto niet aan-aan is...
Als je uitstapt zonder hem te 'stoppen' gaat hij vanzelf uit
Als je vervolgens wegloopt en hem niet op slot zet, dan doet hij zichzelf op slot (vast afhankelijk van KESSY)
Het dashboardkastje lijkt niet gekoeld te zijn, ik zie geen enkele luchtinlaat als het kastje open is in ieder geval.
De elektronisch verstelbare bestuurdersstoel zou volgens Peter wel een massage functie krijgen in de productiemodellen. Deze had zelfs 2 elektrisch verstelbare stoelen wat zoals we weten in NL niet te bestellen is.
De achterklep was uiteraard open tijdens de bezichtiging 😉
Aan het eind kregen we nog een leuke Goodiebag met Skoda Paraplu (kunnen we vast oefenen 😛 ) en de Enyaq folder. Als extraatje krijgen wij een heel bijzonder presentje, twee Skoda iV mondkapjes 🤣
top gedaan Peter, erg leuk!