Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 05/17/18 in alle zones

  1. Het zien of een band gecupt is, valt vaak tegen, maar voelen maakt het wel heel duidelijk. Om te voelen of een band gecupt is, leg je je hand op het loopvlak van de auto en vervolgens schuif je je hand (al voelend) in de rijrichting over het loopvlak, en vervolgens doe je hetzelfde tegen de rijrichting in. Bij gecupte banden voel je dat de profieldiepte van de banden als een soort zaagtand verloopt: elk blokje in het profiel is aan de voorkant hoog en aan de achterkant laag, en dan gaat het volgende blokje ineens met een stap omhoog, en is ook weer laag aan de achterkant (of precies omgekeerd). Door met je hand over het profiel te voelen merk je dat dit de ene kant op makkelijk gaat, en de andere kant op blijft je hand steeds hangen op de stapjes van de profieldiepte. Het cuppen van banden komt bij met name de achterbanden van een combi vaker voor, dat heeft te maken met groot verschil in belading, waardoor de banden vaak niet op de juiste spanning zijn voor de belading van dat moment, en dat kan cuppen van banden veroorzaken. Daarnaast is het zo dat het ene merk/type band veel gevoeliger is voor cuppen dan andere. Ik had in 35 jaar autorijden nog nooit gecupte banden gehad, tot een paar jaar terug. Inderdaad is mijn Fabia combi de eerste combi die ik heb, maar de Goodyear Efficient Grip banden waren mijn eerste gecupte banden, en later bleek dat veel mensen in allerlei auto's met deze band last hadden van cuppen. Als het een baklager zou zijn, dan zou dat alleen op de uitgaande as kunnen zijn (immers niet afhankelijk van toerental, wel van rijsnelheid). Gezien het feit dat het geluid weg is bij ontkoppelen zit het wel in de aandrijflijn, en kun je dus bijvoorbeeld wiellagers of gecupte banden of licht aanlopende remmen als bron van het geluid uitsluiten. Homokineten lijken mij geen onlogische oorzaak in deze. Wat je nog kunt proberen om te helpen het geluid te lokaliseren: als je de auto opkrikt en met de hand een wiel ronddraait, hoor je dan een vergelijkbaar geluid? (voor de voorwielen de auto op de handrem, voor de achterwielen auto in de versnelling geen sleutel in contact en niet op de handrem). Mogelijk dat het geluid er toch is als de auto is ontkoppelt, maar is dit door de aandrijflijn (bijv. geleiding van het geluid naar de versnellingsbak) niet meer hoorbaar in de auto. Ik hoop dat je met deze gedachten wat verder komt op zoek naar de oorzaak. Accu die zo goed als dood is, kan veel storingen/foutmeldingen veroorzaken, dat lijkt mij echt een punt van aandacht. Gespoten bumper is die verkeerd gemonteerd (of bevestigingspunten beschadigd) of laat de lak los? Al ik je ervaringen lees, is dit geen garage die de klant serieus neemt.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe