Als het een sensor was, dan zouden er 3 sensoren kuren moeten hebben:
de temperatuursensor voor de koelvloeistof die het signaal voor het metertje op het dash meet
de temperatuursensor voor de koelvloeistof die het signaal naar de ECU (motorcomputer) stuurt, en de ECU stuurt dan de melding 'oververhitte motor' naar het dash.
de temperatuursensor voor de motorolie
Buitengewoon onwaarschijnlijk dat die allemaal tegelijk kuren vertonen. Als de koelvloeistof bijna niet circuleert, dan wordt de koelvloeistof ter plekke gloeiend heet, en deze hete koelvloeistof verplaatst zich dus langzaam. Als die hete koelvloeistof bij de temperatuursensoren komen (2 koelvloeistof sensoren zitten samen op één plug) dan schiet die temperatuur ineens omhoog. Als die langzaam bewegende hete koelvloeistof de thermostaat bereikt dan gaat ineens de thermostaat open en wordt de koude vloeistof in de radiateur ineens meegenomen in het koelcircuit, waardoor de temperatuur ineens zakt. Dus met een waterpomp die slecht zijn werk doet kan ik alle verschijnselen verklaren, ondanks dat het 'niet zou kunnen'.
Een andere mogelijke oorzaak die ik nog niet genoemd hebt, is een thermostaat die niet goed werkt. Voor een goed begrip: de thermostaat is een klep die afhankelijk van de koelvloeistof temperatuur gesloten is (koud, dan gaat de koelvloeistof niet door de radiateur, maar via een verkort circuit weer terug de motor in) of open (hoge temperatuur, dan gaat ie open en wordt de koelvloeistof extra gekoeld in de radiateur). Normaal opent de thermostaat geleidelijk, maar als ie van koud koelmiddel ineens loeiheet koelmiddel voelt, dan gaat ie in één keer open. De thermostaat is een mechanisch onderdeel, dus geen draadjes die storing kunnen verklaren. Een kapotte thermostaat blijft óf open staan (motor wordt bij koud weer niet warm) of blijft altijd dicht (motor snel oververhit).
Overigens bij optreden van oververhitte motor de kachel ook vol aanzetten omdat op die manier ook het teveel aan motorwarmte afgevoerd kan worden.
Meest waarschijnlijke optie blijft voor mij toch de waterpomp, ook omdat de koelwatertemperatuur hoger was dan de olietemperatuur. (Bij het begin van de autorit is dat normaal, maar na een stuk rijden zeker bij stevig doorrijden komt de olietemperatuur boven de watertemperatuur.