De ‘Auto van het Jaar’-verkiezing: zo’n elite-evenementje uit lang vervlogen tijden waarvan het steeds schrijnender wordende gebrek aan relevantie moeilijk te ontkennen valt, maar waarover we tegelijkertijd maar niet kunnen ophouden te bitchen. Iedereen heeft wel zo’n pet peeve, deze verkiezing van grijze gin-drinkers die nog niet op de hoogte zijn van het uiteenvallen van Indochina en de invoering van het vrouwenstemrecht is de mijne. In 2014 won de Peugeot 308 de al lang niet meer zo begeerlijke award (ja, echt) in wat heel erg op een sympathy vote voor het noodlijdende PSA-concern leek, en vorig jaar werd het de nieuwe Passat. Nu komt de Autosalon van Genève (a.s. maart) weer in zicht, waar traditiegetrouw een nieuwe Auto van het Jaar verkozen wordt. De flinke lijst van juli is inmiddels teruggebracht tot 7 modellen: Audi A4BMW 7 SerieJaguar XEMazda MX-5Opel AstraSkoda SuperbVolvo XC90Dit betekent dat de Giulia het in ieder geval niet wordt (sowieso werd alles wat Italiaans is overboord gekieperd), en op zich is dit ook wel logisch. Ik hou het niet voor onmogelijk dat het nog tot 2018 (of langer) duurt eer de Giulia ook daadwerkelijk bij de dealer staat, en een auto tot COTY kronen terwijl niemand deze kan kopen is ook zo raar. De 7 Serie en XC90 zijn qua innovatie wat mij betreft goede kanshebbers, maar tegelijkertijd ook behoorlijk bovenmodaal geprijsd. Wellicht kan de Jag XE als outsider eens met de prijs aan de haal gaan (heeft er ooit al een Jag gewonnen?). Vijf van de zeven modellen staan overigens ook op de Autoblog AvhJ-shortlist, de verkiezing die wél volledig democratisch verloopt.