Het kan goed zijn dat feitelijk alleen benzinewagens met elektrische wagens zijn vergeleken, en het stukje over de diesel er bij gehaald is om het perspectief te verbreden, dat is niet ongebruikelijk bij academische studies. Overigens is het hele onderzoek bij voorbaat zeer suggestief: elektrische auto's worden bij voorbaat 'gestickerd' met uitlaatgasemissie nul, in werkelijkheid moet die elektriciteit toch ergens vandaan komen, dus moet je niet alleen de auto bekijken, maar de hele keten: productie, gebruik, afvalverwerking/sloop, maar ook de toevoer/opwekking van de energie. Een ander punt dat mij verbaast: Grotere slijtage van de remmen? daar heb ik mijn vraagtekens bij. Elektrische auto's zijn zwaarder, dus dat veroorzaakt inderdaad meer slijtage van remmen, banden en wegen, maar tegelijkertijd hebben vooral hybride en elektrische auto's de mogelijkheid om een flink deel van de remvertraging te gebruiken om elektrische energie op te wekken (via welke route is hier even niet interessant). 'Elektrisch' remmen, spaart de remblokken, remschijven (en eventueel remtrommels/remvoeringen), dus zou mijns inziens minder fijnstof op moeten leveren.