@Rosinfield, daar zit een nuance in hoor, in wat je schrijft. Er wordt uitgebreid getest, maar wel met de bestaande 'setting' Hoe moet ik dat uitleggen met een realistisch voorbeeld. Bijvoorbeeld met de ketting van een motorfiets. Een constructeur zet een ketting op een bepaalde spanning, niet te los, maar ook zeker niet te strak. Daarna testen ze 50.000 km met die motor in alle omstandigheden. Ze kijken de ketting en de lagers van de tandwielen na, alles perfect. Nu vervang ik mijn ketting eens, maar span ze wat strakker aan. Binnen 10.000 km zijn mijn lagers kapotgedraaid. Waren die uitgebreid getest, ja, maar onder bepaalde omstandheden. Als je ze niet overbelast kunnen ze heel lang mee, en ze worden ruim voor ze kapot gaan vervangen (de marge dus). Maar met wat overbelasting is het meteen gedaan. Er is daarom geen lineair verband tussen de levensduur van een onderdeel en de kracht die je er op zet. En nogmaals, 35 pk die moet overgebracht worden naar de wielen, is niet niks. Wat ik hier eerder merk is dat CH, Skoody, enz niet echt tegenstanders zijn van de tuning, maar wel aangeven dat er een zeker risico/onzekerheid is. Het lijkt me eerder dat jij dat nooit ofte nimmer zal onderkennen. Skoody heeft aangegeven dat ze het bij de constructeur zelfs niet altijd weten, namelijk de kettingen waren niet voorzien op al die pk's. Het is dus niet ondenkbaar dan nog extra pk's net te veel worden voor een ander onderdeel. Dat is een risico dat je neemt of niet, maar daarom hoef je het niet te ontkennen. Race Eend kent ongetwijfeld wel kwaaltjes van bepaalde modellen, waar ze moeten op letten als ze die tunen. En die kenden ze waarschijnlijk ook niet allemaal toen ze de eerste modellen gingen tunen. Maar eigenlijk zou ik zeggen, neem gewoon die OBD tuning, niemand zal ooit zijn gelijk halen in deze discussie. Als je koppeling binnen 4 jaar versleten is, zal jij zeggen, dat zou ze anders ook zijn. En een tegenstander zal zeggen, nee hoor, je kon er zonder tuning zeker 10.000 km mee verder.