Leuk, nu zitten we over waarschijnlijk over hetzelfde onderwerp op 4 (dacht ik) deelonderwerpen te brainstormen en ervaringen uit te wisselen. Dat is aleen maar goed denk ik, maar de ontknoping kan alleen maar volgen na de analyse van de aangedragen gegevens. Vooruitlopen op de conclusie mag natuurlijk altijd. de onderwerpen : - negatieve effecten van de wastegatecorrectie (24 W6 ook wel hoefijzeractie genoemd) - het uitrekken van de distributieketting - het losraken van de laadluchtkoeler met dientengevolge lekkage - de toename van het specifieke brandstofverbruik na 24 W6 - de eventuele positieve effecten van tuning (JD of andere onbekende derden) - het in eerste instantie weigeren of ontkennen van PON om op klachten te reageren. Wat voor mij voorop staat is het onafhankelijke oordeel van dit forum, de gebruikers ervan en hun oordeel. Het gaat dus niet om verkopers van produkten en hun heilzame werking. Het gaat, dacht ik, om het achterhalen van de oorzaak en herkomst van bovengenoemde onderwerpen. Geen tuning dus in dit gedeelte van de analyse. Nou, daar gaan we maar weer : blz 5 : door de motor bij geheel geopende gasklep te laten draaien. De "geheel" geopende gasklep wordt mede bepaald door de Wastegate, je kunt er echt niet omheen, zie actie 24 W6. Als de wastegate meer geopend is, wordt er minder laadlucht geleverd en mag het motormagement, daardoor minder brandstof toevoeren.