OK, het lijkt even overduidelijk dat jullie dus een "kneusje" hebben qua spiegel die niet compleet geleverd is. Wat Ed vraagt is natuurlijk wel van belang (auto lichtschakelaar), jullie exemplaar is dus niet standaard zoals die in NL geleverd wordt, punt en uitroepteken! De veranderingen in de levenscyclus zijn niet de verwachten als oorzaak aangezien de handleidingen "per jaaren per land" worden aangemaakt en dus in feit ook de specs. Daarnaast zijn ook de reclameuitingen niet ontzettend vaak aan verandering onderhevig (acties daargelaten) omdat de dealers dat logistiek al niet voor mekaar krijgen iedere week een andere folder in de showroom te leggen. Je had er dus gewoon vanuit mogen gaan dat je een normale/ complete NL-Yeti hebt gekocht en gekregen. Kort door de bocht zou ik de conclusie trekken dat jullie onbewust en bedoeld beiden een "buitenlandse" Yeti gekregen hebben. Er zijn namelijk een groot aantal landen (zoals bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk) die veel kalere standaardmodellen hebben dan wij. Daar moet je dus alles erbij bestellen. Het lijkt me voor de hand te liggen dat er in de fabriek iets is misgegaan en je een dergelijk basismodel hebt gekregen (vraag: wat mist er nog meer aan). Even gekeken trouwens bij skoda.at: daar hebben de active en de ambition standaard geen lichtautomaat, die is er pas vanaf de experience (elegance)! Dat zou ook verklaren waarom er zelfs een "ambition" zonder lichtautomaat geleverd is. De andere mogelijkheid is dus dat de dealer "zelf" in die landen heeft ingekocht of iets heeft opgekocht uit de landen (parallel dus) en even niet door had dat er wel verschil zit tussen de diverse landenuitvoeringen. Dan is het misschien ook geen auto die via PON geleverd is. Even herhalen uit de eerdere post: zoek het VIN nummer op in de kofferbak en leg het aan PON voor. Zij kunnen precies nagaan voor wie deze Yeti's geproduceerd zijn en wat er mis gegaan kan zijn. Uit de reclameboodschap van de Yeti kon je echter opmaken dat er standaard een lichtautomaat in zit (de NL exemplaren en de ambition in ieder geval), dus zal Skoda/ PON/ de dealer alsnog dat ding erin moeten zetten. Dat het een exemplaar "op voorraad was" (parallel geïmporteerd?) mag niet relevant zijn tenzij de dealer expliciet gemeld heeft dat het ding afwijkt van de standaard uitvoering. Ik zou zelf even een "gezamenlijke" brief richting PON en de dealer opstellen waarin jullie bevinding dat dit geen normale Nederlandse uitvoeringen zijn gemeld wordt inclusief de toetsing bij een groot aantal Yeti-bezitters. Hier op het forum zitten minimaal 8 exemplaren waar het wel werkt en ik ken er in de kennissenkring nog minimaal 5 stuks die ook een lichtautomaat hebben. Wellicht handig te vragen of deze exemplaren wel voor de Nederlandse markt geproduceerd zijn. Dan is het misschien wel handig dat voornemen om aan PON te schrijven even aan de dealer te melden, als die al zenuwachtig begint te worden weet je genoeg. Technisch zal er inderdaad een andere ruit in moeten komen en zal ook de electronica moeten worden aangepakt (eventueel schakelaar, bekabeling en canbus-module). Dat gaat ze wel wat geld kosten, maar de problemen die jullie nu hebben zijn natuurlijk niet werkbaar.