Erelijst
Populaire inhoud
Toont inhoud met de hoogste reputatie op 01/30/12 in alle zones
-
Een zekering gaat nooit zomaar stuk. Er is dus een te hoge stroom door gegaan, waardoor die eruit piept. Dat zal niet zijn gekomen door je centrale deurvergrendeling, want die doet het nu naar behoren. Ik redeneer nu even vanuit dat wat ik weet van mijn Citroen BX en Berlingo. Centrale vergrendeling en comfortverlichting worden vrijwel zeker aangestuurd door de computer cq het motormanagement. Het is dan raadzaam om je accupool los te halen voor ongeveer een halve minuut. Je reset dan het motormanagement. Soms is het net toveren, want dan werkt daarna alles weer naar behoren. Voordat je alles over hoop haalt, is dat even het proberen waard. Overigens is het ook goed om eens het schema van de elektriciteit erbij te nemen en eens te kijken of er nog een sub-zekering zit voor de comfortverlichting. Er moet namelijk een oorzaak zijn dat je zekering is doorgepiept. Om even aan te geven hoe gevoelig zo'n computer kan zijn. Mijn autoradio (niet geleverd door Citroën) wordt via het motormanagement gevoed. Die radio beïnvloed de computer dermate dat na b.v. 1 à 2 dagen spontaan m'n centrale deurvergrendeling open springt.1 punt
-
Rijimpressie Skoda Yeti 1.2 TSI Active Plus(met enkele opties) - handgeschakeld 28-09-2010 Wij (mijn vrouw en ik) zijn sinds 10 januari (2010) nu zo’n 8.600 km onderweg geweest met onze Yeti. Deze 8.600 km bestonden vooral uit redelijk wat korte ritjes en een aantal langere ritten. (nog geen buitenlandse reizen) We kunnen alleen maar zeggen dat de Yeti ons vanaf het eerste moment, inclusief de proefrit, tot nu toe uitstekend bevalt. Het is iedere kilometer genieten met een grote glimlach op ons mond. De verschijning, in het begin, bij tankstations, wasstraat, winkelcentrum etc. was vaak reden voor een praatje door onbekende mensen, welke zeer benieuwd waren naar hoe de Yeti er van dichtbij en van binnen uitzag. Nu men meer Yeti’s ziet gaat het nieuwsgierige er wat vanaf, maar hij blijft de aandacht trekken. Ook de kleur, we hebben hem in Mato Brown, viel bij velen in de smaak. Verder hebben wij als opties: afstandbediening voor de centrale deurvergrendeling, sier(bescherm)strips op de deuren, SunSet glas, cruise control, chrome uitlaatsierstuk, spatlappen en een vaste trekhaak met 13-polige stekker. De 1.2 TSI(105 pk)motor is een zeer prettige motor, welke voldoende krachtig is, om de toch wat zwaardere Yeti vlot door het verkeer te doen komen. Hij accelereert goed, wat een ieder telkens verbaasd en is heerlijk stil. Het verbruik valt ook niet tegen en ligt na een 8.600 km op een gemiddelde van zo’n 7,4 ltr./100 km. (veel Randstad werk) Op langere ritten gaat het verbruik al snel naar de 7,2 ltr./ 100 km. Het olieverbruik is na een aantal keren peilen nog steeds nihil. De handgeschakelde 6-bak schakelt prettig en kort. De enige onregelmatigheid die wij motorisch gezien hebben gehad was het gaan branden van het “Control System for Exhaust” lampje. Dit was niet van invloed op de werking van de motor en was na een software update verholpen. De binnenruimte is uitstekend, voor en achter voldoende(hoofd)ruimte, de hoge zit is heerlijk en geeft een goed overzicht over het verkeer. De dode hoek die aanwezig is ervaar ik niet als vervelend, maar je moet er in sommige situaties wel even rekening mee houden. Ook het hoge in- en uitstappen ervaren we als prettig en was zeer snel gewend. De kofferruimte is zeker zonder reservewiel ruim voldoende en de variabele achterbank is zeer praktisch. Het enige wat in onze uitvoering tegenvalt is het gemis aan wat afsluitbare opbergvakjes. In onze vorige Skoda’s (Fabia HB en Combi)gebruikten we de asbak en het bakje onder de lichtschakelaar daarvoor. De half automatische airco voldoet goed en ontwasemt de voorruit en zijruiten vrij snel. Er is binnen weinig last van windgeruis en afrolgeluiden(Goodyear Excellence banden), waarbij het ook bij hogere snelheden goed mogelijk is om een gesprek te voeren of naar muziek te luisteren. Tot nu toe heb ik ook nog geen rammeltjes, kraakjes of iets dergelijks geconstateerd. Wat wel opvalt tijdens het rijden in de regen, is dat er op de zijruiten, in het zicht van de spiegels veel regenwater in de rondte draait. Dit belemmerd soms het zicht naar achter via de buitenspiegels. Het SunSet glas bevalt ook uitstekend, staat mooi en geeft in het donker ook een zekere demping van het licht van het achterop komende verkeer. Het interieur is netjes afgewerkt en voelt prettig aan. De stoelen zitten goed en geven een goede ondersteuning. Wij zijn beide van gemiddeld postuur en +/- 1.78 mtr. lang. De centrale deurvergrendeling is bij ons zo afgesteld dat bij nadering van de auto met eenmaal drukken alleen de deur van de bestuurder opent en bij tweemaal drukken alle deuren. Alle deuren sluiten automatisch als de snelheid boven de 20 km/uur komt. De wegligging van de Yeti is uitstekend, je hebt weinig last van de spoorvorming op de Nederlandse wegen en voor een toch wel redelijke hoge auto kleeft hij in bochten aan de weg. Bij erg veel wind moet ik niet meer bijsturen als met onze vorige Skoda's. De lichtassistent (sensor) werkt prima op het moment dat er meer licht nodig is dan de dagrijverlichting. Bij snelheden boven de 140 km/uur, gaat de dagrijverlichting netjes over op de dimlichten/achterlichten en onder de 65 km/uur weer over op de dagrijverlichting. De “flat blade” ruitenwissers doen nog steeds hun werk streep- en geluidloos. Indien ze op continue wissen staan, vallen ze stil als je voor bijv. stoplichten stilstaat. Dit was eerst wel even wennen. De ruitensproeiers zijn OK en bij iedere vijfde keer sproeien worden de koplampen ook gedaan. De spatlappen zorgen er zeker voor dat met name de zijkanten van de auto minder snel vuil worden en misstaan niet onder de Yeti. De trekhaak die we er op hebben zitten is voor het gebruik van ons fietsenrek. Ik had vanaf de eerste tekeningen en foto's van de Yeti al een klik met hem en vond het toen teleurstellend dat ze eerst de Roomster in productie hebben genomen. Dit zal altijd wel een droom blijven dacht ik, maar wel één die toch uitgekomen is. Want de Yeti werd niet al te lang daarna ook in productie genomen en werden we uitgenodigd door onze dealer om hem in de showroom te komen bewonderen. Het was liefde op het eerste gezicht. Dat was op 3 oktober 2009 en op 10 oktober hebben we hem besteld. Hij is geleverd op 10 januari 2010 en vanaf dat moment kunnen wij alleen maar zeggen dat de YETI een GEWELDIGE auto is. Plus: Prettige motor, goede wegligging, stil, ruim, netjes afgewerkt. Min: Standaard geen reserve band (deze gaat er dus wel komen), weinig afsluitbare opbergvakjes. Rijimpressie Skoda Yeti 1.2 TSI Active Plus(met enkele opties) - handgeschakeld (vervolg) 08-01-2012 Na twee jaar (2012) (23.500 km) en de eerste onderhoudsbeurt, even een korte aanvulling op deze rijimpressie. De nieuwigheid voor anderen is er een beetje af, daar er meer Yeti's op de weg komen, maar onze grote glimlach is gebleven. De kleur is en blijft mooi en bevalt ons nog uitstekend. De opties hebben we nog wat aangevuld met: Reserveband; Brillenvak; Ambiance verlichting; Parkeersensoren (achter) met display; Windgeleiders (voor); A-SURE W7TD Radio navigatie systeem; schaalmatten voor in de winter en winterbanden. De 1.2 TSI(105 pk)motor is steeds mooier gaan lopen en heeft in die 23.500 km nog geen druppel olie verbruikt. Wel zijn onlangs de distributieketting en de drukrollen vervangen. Net na het starten liet de motor soms een metalig ratelend geluid horen, wat door voorgaande veroorzaakt werd. Dit is keurig verholpen door onze dealer. Ook hebben we een rammeltje gehad in de motorruimte,wat werd veroorzaakt door een pijpje wat af en toe tegen het plaatwerk aan kwam. Dit is opgelost met een tie wrap. De motor loopt verder uitstekend en het verbruik valt ook nog steeds niet tegen. Zeker niet op lange ritten. Afgelopen zomer naar Zuid Frankrijk geweest en een verbruik van 1:14-16 was niet ongewoon. De binnenruimte, daar is na 23.500 km niet veel meer over te vertellen, afgezien van het feit dat ik een brillenvak heb gemonteerd ( meer voor muntjes etc., want er past maar een klein brilletje in), "ambiance" verlichting heb aangebracht (wat in het donker een mooi rood diffuse licht over het middenconsole geeft), de stoffen matten heb verruild voor schaalmatten (tijdens de winter: hoezo winter!) en een radio navigatie systeem heb in gebouwd. Kraakjes en rammeltjes zijn er nog steeds niet. Om goed zicht tijdens regen in de buitenspiegels te houden, heb ik windgeleiders op de voorste zijruiten gemonteerd. Dit scheelt enorm met regen en zorgt er in de zomer voor dat er niet teveel wind naar binnen (stijve nek) slaat als je met open ramen rijdt. De reserveband ligt netjes in de zelfgemaakte dubbele bodem, wat niet echt afbreuk doet aan de hoeveelheid bagage die je mee kan nemen. De parkeersensoren doen regelmatig heel goed werk en maken het mogelijk om overal precies in te parkeren. De “flat blade” ruitenwissers zij na twee jaar zowel voor als achter vervangen en de nieuwe doen ook weer prima hun werk. Plus: Prettige motor, goede wegligging, stil, ruim, netjes afgewerkt. Min: Kramp in onze kaken van het glimlachen. Laatste nieuws!!! 29-02-2012 Ik ben vandaag bij Antera langs geweest en deze heeft een aantal zaken geactiveerd. De regensensor werkt nu, welke al aanwezig was in de voet van de binnenspiegel, de koplampsproeiers werken nu iedere tiende keer ipv iedere vijfde keer, highway blinking staat nu op vijf keer ipv drie knipperen, needle sweep staat aan (is grappig), het verbruik wordt nu aangegeven in km/l en op het display (simpele uitvoering) tussen de klokken is nu de laatst ingestelde snelheid van de cruise control te zien. Zo wordt hij steeds meer YETI!1 punt