Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 11/04/11 in alle zones

  1. De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling. Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats. Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel. Bron: Wikipedia
    2 punten
  2. Ik rij hem eigenlijk ook nooit 'helemaal' leeg. Maar ben ook wel benieuwd naar de inhoud, dus wie zich hier niet in kan vinden hoeft niet te reageren, no problemo... :notworthy: Bovendien vind ik het nogal kort door de bocht te zeggen dat iets meteen een non-discussie is. Je mag je toch wel iets afvragen, controleren en bevinden? Doe mijn hele (eigenlijk nog korte) leven niks anders en ben dan ook een boel ervaringen rijker. Maarja, dat zal wel een non-discussie zijn Mocht één van jullie zich toch afvragen of dit klopt, dan moet je toch maar even verder lezen. Nagoed, om verder in de te gaan op het verhaal van de TS: Het rode begon dus met 120 km resterend, nog geen 10 km verderop stond hij op 75 waar hij een hele poos op gestaan heeft. Eenmaal op de helft aangekomen sprong hij op 65. Met die 65 ben ik vanmorgen richting Maarsbergen gereden (47 km), waar ik bij Shell getankt heb voor 1,295 (diesel) dus heb hem zo vol mogelijk gedaan. De range was nog iets van 25 km, mijn gemiddeld verbruik op de BC was op dat moment 3,6l/100km en er ging 42,5 liter brandstof in. Ik kreeg er ongeveer 1,5 liter extra in door 2x het mondstuk wat verder uit de opening te halen en nogmaals verder te vullen. Afhankelijk of een 45 liter tank incl. of excl. de reserve is mis ik dus ergens 2,5 liter (of 4l i.v.m. behoorlijk vol tanken). Op basis van die 25 km resterend op de meter zou je zeggen dat hij nog 1 liter had tot hij 0 aan zou geven en de meter helemaal onderin het rood zou staan. Dan zou ik dus nog 33 km of 66 km kunnen rijden (bij een gemiddeld verbruik van 1 op 22) na het bereiken van de 0, dat maakt gemiddeld 50 km... Mede aangezien mijn brandstof meter pas terug begin te lopen na 110-130km en ik er nooit meer dan 42,6 liter in heb gekregen (zelfs een keer 0km resterend gehad) vind ik dat je de brandstof meter dus als een indicatie moet gebruiken, net als het gemiddeld verbruik. Ik geloof er niet helemaal in dat de tank precies zo groot is als in het boekje staat, ook geloof ik niet dat range 0 betekend tank leeg (dat had ik dus al een keer stil gestaan). Ik gok dat je minstens iets van 2-3 liter hebt nadat je 0 hebt bereikt, je radius zal dan afhangen van je gebruik. Veel meer dan dit was ik niet van plan te gaan doen, zoals al eerder geopperd is het verder eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Het is misschien gewoon leuk om te weten, normaal gezien zou ik namelijk niet proberen zo lang mogelijk te wachten. Het zelfde met geld, ga niet op pad zonder wat geld ergens je weet nooit wat er gebeurd. En zo sta ik dus liever altijd minimaal met 1/4 tank i.p.v. 1/4 in het rood.
    1 punt
  3. Wat een behoorlijke non-discussie: je auto geeft toch netjes via de boordcomputer aan wat het resterend acceradius is op de actueel resterende voorraad!?! Daarnaast komt op een gegeven moment de melding dat je brandstofniveau laag is met nog af te leggen afstand (bij mij meestal 110 tot 130km). Binnen die afstand kom je vast wel een geschikte pomp tegen om te tanken lijkt mij... Waarom zou je überhaupt je tank leeg gaan rijden totdat de auto begint te stotteren??? Jij wacht toch ook niet met eten totdat je flauw valt?!?
    -1 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe