Alle activiteit
Deze stream update zichzelf
- Vandaag
-
Ik heb hetzelf gedaan met een polijstmachine.
- Afgelopen week
-
Škoda Auto staat stil bij oprichting in 1895 als fietsenfabrikantTsjechische autofabrikant levert volledig geëlektrificeerd wagenpark van maximaal 225 volledig elektrische en plug-in hybridemodellen voor Tour de FranceNieuwe Škoda Enyaq en Škoda Superb iV wisselen elkaar af als commandowagen van TourdirecteurŠkoda Design ontwerpt voor 15e maal kristallen trofeeën voor Tour-winnaar, leiders in punten- en bergklassement en beste jonge rennerDe 112e editie van de Tour de France gaat morgen van start en Škoda rijdt opnieuw mee als hoofdsponsor, waarmee het merk deze rol voor de 22e maal vervult. De autofabrikant levert 225 supportauto’s aan de organisatoren, allemaal volledig elektrische of plug-in hybridemodellen. Twee ervan - de nieuwe Škoda Enyaq en Superb iV – dienen als mobiel commandocentrum voor Tour-directeur Christian Prudhomme. Ook is Škoda al jarenlang sponsor van de groene trui voor de leider in het puntenklassement en levert het de trofeeën voor de Tour-winnaar, de winnaar in het puntenklassement, de leider in het bergklassement en de beste jonge renner. Dit jaar rijdt het peloton van 184 renners verdeeld over 23 teams in 21 etappes een totale afstand van 3.339 kilometer, met de finish traditiegetrouw weer op de Champs-Élysées in Parijs. “Škoda Auto is er trots op al 22 jaar hoofdsponsor van de Tour de France te zijn”, verklaart Martin Jahn, Škoda Auto Bestuurslid voor Verkoop en Marketing. “In het jaar waarin we het 130-jarig bestaan van Škoda Auto vieren, is onze toewijding aan de wielersport sterker dan ooit. We kijken ernaar uit om deel uit te maken van één van de meest bekeken sportevenementen ter wereld, door een modern wagenpark van elektrische en plug-in hybridemodellen te leveren om deze spannende race te ondersteunen. Škoda sluit zich aan bij miljoenen fans langs de route en een ongelooflijke drie miljard tv-kijkers die getuige zijn van de uitstekende prestaties van de renners.” Tour de France keert terug naar de Champs-Élysées De 112e Tour de France vindt plaats van 5 tot en met 27 juli. De Grand Départ staat gepland in Lille in het noorden en de Tour eindigt met de traditionele finish op de Champs-Élysées in Parijs. De renners leggen tijdens de Tour 21 etappes en 3.339 kilometer af, met een totale hoogtestijging van 52.500 meter, dwars door het Centraal Massief van Frankrijk, de Pyreneeën, de Alpen inclusief de legendarische Mont Ventoux en het Juragebergte. Het hoogste punt op de route is de Col de la Loze (2.304 meter boven zeeniveau). Omvangrijk wagenpark van 225 geëlektrificeerde Škoda’sAls officiële hoofdsponsor van het evenement levert Škoda 225 volledig elektrische en plug-in hybride supportauto’s aan de organisatoren. Het wagenpark omvat onder andere de nieuwe volledig elektrische Enyaq en de plug-in hybrideversie van de Superb. Naast de officiële auto’s brengt Škoda dit jaar ook twee showauto’s mee naar de Tour de France. De Elroq Respectline sluit zich aan bij de karavaan voor elke etappe van de koers van dit jaar en benadrukt de waarden van het merk op het gebied van respect, diversiteit en inclusie. Fans krijgen daarnaast de tiende Škoda Student Car te zien: de L&K 130, ontworpen en gebouwd door studenten van de Škoda Auto Secondary Vocational School of Engineering. Tour-directeur Christian Prudhomme heeft twee ‘Rode Auto's’ tot zijn beschikking, die opnieuw het peloton aanvoeren: de volledig elektrische Škoda Enyaq en de plug-in hybride Superb iV. Deze mobiele commandocentra zijn uitgerust met geavanceerde communicatietechnologie om de gebeurtenissen op het parcours continu in de gaten te houden en informatie uit te wisselen met andere wedstrijdorganisatoren. Škoda Design creëert kristallen trofeeën met het logo van de 130e verjaardagŠkoda is de sponsor van de groene trui voor de leider in het puntenklassement en levert de trofeeën voor de eindwinnaar, maar ook voor de leiders van het punten- en bergklassement en de beste jonge renner. Dit jaar hebben de trofeeën een speciaal Škoda logo ter ere van de 130e verjaardag van de autofabrikant. Škoda’s betrokkenheid bij fietsen diep geworteld in bedrijfshistorieDe geschiedenis van de Tsjechische autofabrikant is nauw verbonden met het fietsen. In 1895 begonnen Václav Laurin en Václav Klement - de oprichters van Škoda Auto - met een fietsenfabriek in Mladá Boleslav. De Tsjechische autofabrikant ondersteunt vele andere grote wielerevenementen voor zowel professionals als amateurs, waaronder de Tour de France Femmes avec Zwift en de Vuelta. In mei van dit jaar kondigde Škoda aan dat het de komende twee seizoenen de officiële partner wordt van nog twee topevenementen van de Union Cycliste Internationale (UCI): de UCI wereldkampioenschappen mountainbike en de UCI wereldkampioenschappen gravel. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Wie deze zomer met z’n Škoda naar Frankrijk reist, doet er goed aan de dag van vertrek slim te kiezen. Dat is Škoda-rijders wel toevertrouwd (Simply Clever, weet je nog?), maar vergeet hierbij niet om rekening te houden met de beruchte ‘zwarte zaterdag’. Normaal zijn we bij Škoda dol op zaterdag. Maar als je met de auto op vakantie gaat, wil je zo ver mogelijk wegblijven bij de zwarte zaterdag. Dat was vroeger heel simpel: je keek op de kalender en wist welke zaterdag je moest ontwijken. Maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig zijn er meerdere zaterdagen waarop megafiles richting het zonnige zuiden heel normaal zijn. De beste manier om deze drukte te vermijden? Reis buiten het hoogseizoen, of kies voor een bestemming in het noorden van Frankrijk. Maar wie kinderen heeft of bijvoorbeeld in het onderwijs werkt, zit nu eenmaal vast aan het drukke hoogseizoen. Voor deze Škoda-rijders is er goed nieuws: Frankrijk werkt aan een soepeler doorstroom bij de tolpoorten (péages). Waar je vroeger alleen kon kiezen voor contant of pinnen, wordt automatisch betalen via een tolbadge steeds meer de standaard. Dat scheelt flink in de wachttijd, zeker op drukke dagen. Geen gedoe meer met muntgeld of lastig bereikbare automaten: gewoon doorrijden. Zo’n badge is eenvoudig aan te vragen, bijvoorbeeld via de ANWB. Wat zijn de drukste dagen?Volgens de ANWB is het op bijna alle zaterdagen in juli 'zeer druk' – in beide richtingen, dus zowel naar het zuiden als richting huis. Uitzondering is 5 juli, dan is het richting Nederland niet abnormaal druk. Twee dagen (vrijdag 4 juli en zondag 27 juli) krijgen het label 'druk', de rest is relatief rustig. Wil je de kans op files zo klein mogelijk houden? Vermijd dan in elk geval de zaterdagen. Zondagen, zoals 6 en 13 juli bieden meer ademruimte. En augustus?Het eerste weekend van augustus is het twee kanten op het drukst op de Franse snelwegen – met zaterdag 2 augustus zelfs ‘topdrukte’. Dit is het weekend waarop wij ouderwets zouden spreken van 'Zwarte Zaterdag'. Alle andere zaterdagen zijn ‘zeer druk’. Wie in augustus de drukte enigszins wil vermijden, zou de zondag kunnen overwegen (‘druk’). Uitzondering is zondag 17 augustus die onder de categorie ‘zeer druk’ valt, in beide richtingen. Lees verder: Dit slimmigheidje had Škoda liever zelf bedacht De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Voordat de Škoda-modellen in de showroom staan, worden ze uitgebreid getest. Op de openbare weg, maar ook op een afgesloten circuit. Wat gebeurt er eigenlijk op zo’n testcircuit? Škoda maakt regelmatig gebruik van een testcircuit in de buurt van de Tsjechische stad Doksy. Dat ligt in een bosrijke omgeving, op anderhalf uur rijden ten noorden van Praag en een halfuur van Mladá Boleslav, waar Škoda 130 jaar geleden opgericht is. Het hele terrein – met de naam ‘Aurel Polygon’ – beslaat een oppervlakte van 120.000 vierkante meter, vergelijkbaar met zo’n 17 voetbalvelden. De volgende 9 testonderdelen moet elk nieuw Škoda-model afleggen voordat-ie in de showroom staat. 1 – Stijgen en dalen Het circuit omvat wegen met een hellingshoek van 5 tot 65 procent. Dat laatste percentage is extreem steil. Ter vergelijk: bergpassen in de Alpen blijven meestal onder de 15 procent. Hiermee wordt de duurzaamheid van bepaalde onderdelen getest, zoals de versnellingsbak, de koppeling en de remschijven. 2 – Gas geven Op de kombaan mogen de testrijders het gaspedaal diep intrappen – er is immers geen ander verkeer. De baan bestaat uit drie rijstroken en is ruim 1 kilometer lang. De bochten hebben een hellingshoek van 8 procent – bij hoge snelheden zit de auto als het ware als een gekko aan het asfalt gekleefd. 3 – Op de rem staan De kombaan staat in verbinding met een stuk asfalt van 15.000 m2, iets meer dan twee voetbalvelden groot. Alle ruimte dus. Testrijders kunnen hier allerlei verkeerssituaties nabootsen. Zoals een noodstop en een abrupte uitwijkmanoeuvre. Door te slalommen tussen pylonen wordt de koersvastheid van auto’s getest. 4 – BotsenOp het ADAS-gedeelte van het circuit worden de uitgebreide rijassistentiesystemen van de Škoda-modellen uitgeprobeerd (‘Advanced Driver Assistance Systems’). Een speciaal gedeelte is gereserveerd voor crashtests, belangrijk voor een goede Euro NCAP-score. Het rechte stuk is 415 meter lang en 16 meter breed. 5 – Glibberen In Nederland wil het nog weleens flink regenen. Ook dan moet je Škoda veilig blijven rijden. Dat wordt getest op een stuk testbaan van 76 x 8 meter dat flink nat gehouden wordt en daardoor weinig grip biedt. Hier worden vooral de remmen en de stabiliteit van de auto getest. 6 – Hou je vast! In de simulatiezone moeten de Škoda-modellen verschillende obstakels overwinnen, zoals hoge stoepranden, hobbelige spoorwegovergangen en flinke gaten in het wegdek. Ook moet er gesprongen worden, over een heuvel van gravel. Dat gaat niet bepaald stapvoets, maar met een snelheid tot 100 km/h! 7 – Plonsen Als je een grote plas water op de weg ziet, wil je stiekem maar één ding: er dwars doorheen rijden. Vanwege het andere verkeer doe je dat niet, maar op het testcircuit doe je niemand kwaad. De waterbak is dan ook het favoriete onderdeel van veel testrijders: 80 meter lang en een diepte van 55 centimeter. Dat levert spectaculaire beelden op waarbij het water werkelijk alle kanten opgaat. 8 – Hobbelen Je kent ze vast wel: kinderkopjes, ook wel kasseien genoemd. Die mijd je liever, maar de Škoda’s moeten er op het testcircuit toch echt aan geloven. Net als rijden over een weg met ribbels. Het parcours heeft een lengte van 70 meter, maar voelt veel langer aan, zo heftig zijn de carrosseriebewegingen van de auto. Hiermee test Škoda de robuustheid van zijn modellen. 9 – Bibberen Tot slot de klimaatkamer. Hier kunnen de Škoda-modellen even tot rust komen. Alhoewel? De temperatuur kan dalen tot een ijzige -35 graden Celsius. Dat wordt bibberen. Gelukkig kan de temperatuur ook omhoog, tot ruim 30 graden Celsius. Met de klimaatkamer wordt gekeken of alle systemen keuring blijven functioneren. Lees ook: In deze geheime ruimte ontstaat jouw nieuwe Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Misschien dat ik dat tzt eens probeer
-
Als eigenaar van een auto zie je vaak details van iets wat beschadigd is of niet mooi. Maar anderen zien het meestal niet.
-
Met een licht schuurmiddel bijv. Commandant krijg je het weer glimmend.
- Eerdere
-
Dat is een optie, maar ik denk dat ik het maar zo laat.
-
De tijd dat een auto alleen stopte als jij het rempedaal intrapte, ligt definitief achter ons. Moderne auto’s hebben een batterij aan slimme systemen aan boord die het remmen deels van je overnemen. Niet één, niet twee, maar zes verschillende hulpsystemen zorgen ervoor dat jouw Škoda op tijd stil staat. Dit betekent niet dat jouw Škoda om de haverklap vanzelf remt. Deze rijassistentiesystemen komen pas in actie als er écht gevaar dreigt. Dit betekent natuurlijk niet dat je achterover kunt leunen; het blijft te allen tijde belangrijk om zelf goed op te letten. 1 - Parkeersensoren met automatische remfunctieDeze sensoren ken je vast wel. Ze waarschuwen je voor obstakels vóór en achter de auto – zoals dat akelige parkeerpaaltje dat nét opduikt als je denkt veilig achteruit te kunnen rijden. Deze parkeersensoren zijn vooral bedoeld om kleine aanrijdingen te voorkomen. 2 - Automatische noodremfunctie bij achteruitrijdenRijd je achteruit een parkeervak uit, dan wil er nog weleens een voetganger of fietser plots opduiken in je ooghoek. De automatische noodremfunctie reageert sneller dan jij en brengt je Škoda tot stilstand als jij dat niet op tijd doet. 3 - Front Assist en Anti-Collision Assist Deze systemen houden de weg voor je in de gaten. Bij dreigend gevaar – zoals een overstekende voetganger of een langzaam rijdende auto – remt je Škoda automatisch. Ook bij slecht zicht, of als die fietser zonder licht rijdt. 4 - Turn Assist Dit systeem is onderdeel van nummer 3, Front Assist. Het gaat nog een stap verder en grijpt in bij het afslaan op kruispunten. Maar alleen als er een botsing dreigt met tegemoetkomend verkeer. 5 - Multi-Collision BrakeNa een aanrijding treden de airbags in werking. En dan komt dit systeem in actie: het brengt je auto volledig tot stilstand, om te voorkomen dat je na de eerste klap nog een tweede te verwerken krijgt. 6 - Emergency AssistReageer je niet op waarschuwingen en houd je je handen niet aan het stuur? Dan vermoedt het systeem een medisch noodgeval. De auto remt af, zet de alarmlichten aan en ontgrendelt de deuren – zodat hulpdiensten snel naar binnen kunnen. Als de bestuurder na 15 seconden niet reageert, alarmeert Emergency Assist de hulpdiensten (eCall). Lees verder: Zo behaalt de Škoda Superb zijn hoge veiligheidsscore De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Deze opmerkelijke Škoda ken je vast nog niet
Cordoba reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Ja, pas met de generatie van de Polo/Golf/Passat is VW begonnen met vloeistofgekoelde motoren. Kever, eerste generaties VW-bus, VW 1500-1600, VW 411/412, Karmann Ghia waren allemaal luchtgekoeld. -
Deze opmerkelijke Škoda ken je vast nog niet
Fabia123 reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Waren de VW motoren van toen nog luchtgekoeld? -
Hele dakrail een verfje geven?
-
Laadpalen in Europa: deze landen zijn vakantieproof
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Goed nieuws voor elektrische rijders met vakantieplannen: laden onderweg wordt steeds makkelijker, ook in populaire vakantielanden. Voor wie lange afstanden rijdt, zijn snelladers (DC-laders) onmisbaar. Ze jagen in korte tijd genoeg stroom je accu in voor de volgende paar honderd kilometer – ideaal voor een koffiepauze onderweg. Noorwegen is Europees kampioen snelladen, met gemiddeld 31 snelladers per 300 kilometer (bron: nederlandelektrisch.nl). Duitsland komt tot 13 snelladers per 300 kilometer, Frankrijk blijft steken op 8 – nog altijd voldoende voor een zorgeloze vakantierit naar de Middellandse Zee. In landen als Malta, Cyprus en Hongarije is snelladen nog geen gemeengoed. En ook in Spanje en Italië moet je soms nog zoeken naar een geschikte laadpaal. Geen moeite met AC-laden? Wie zijn vakantie gebruikt om te onthaasten en geen moeite heeft met langzamer (AC-)laden, is in Nederland op de juiste plek. Met gemiddeld 13 openbare AC-laadpalen per 10 kilometer steekt ons land met kop en schouders boven de rest van Europa uit. Luxemburg volgt op afstand met 8. Duitsland, Frankrijk en Italië blijven hangen onder de 2 per 10 kilometer. In Zuid- en Oost-Europa moet je vaak nog flink omrijden om überhaupt een laadpaal te vinden. Auto gratis opladen Een paar jaar geleden kon je in heel Europa bij supermarkten gratis opladen. Die tijden zijn grotendeels voorbij – behalve in Frankrijk en Italië. Bij Carrefour kun je vaak nog kosteloos laden (maximaal 1 uur, AC), en ook Intermarché, Lidl, Aldi en Esselunga bieden die optie soms aan. Prima deal voor wie de boodschappen slim wil combineren met een paar extra kilometers aan range. Nederland: magische grens in zicht Eind april 2025 telde Nederland bijna 190.000 (semi-)publieke laadpunten, waaronder zo’n 5.400 snelladers. De magische grens van 200.000 is dus in zicht. Elektrisch rijden begint in Nederland steeds meer op brandstofgemak te lijken – op vakantie gaan met een EV is hier allang geen avontuurlijke gok meer. Lees ook: Zo gemakkelijk is elektrisch laden tijdens je vakantie De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Paar weken terug onderweg van Frankrijk naar huis vloog op de snelweg de dakrailkap linksachter er vanaf. Ik hoorde iets alsof er wat op het dak terechtgekomen was, en zag in de spiegel iets wegvladderen waar andere autos overheen reden. Pas thuisgekomen zag ik dat het dat kapje was geweest. Een nieuwe kap via officiele wegen kost kapitalen en heb de gok genomen om er een via Alibaba te bestellen voor 8 euro incl bezorging. Het ding werd vandaag bezorgd en lijkt te passen. Ik vind het er wel erg gemakkelijk op gaan, maar lostrekken gaat niet zomaar. Ben benieuwd of het blijft zitten. Mooi gezicht is het niet: de dakrail is inmiddels grijs uitgeslagen, de nieuwe kap zwart.
-
Deze opmerkelijke Škoda ken je vast nog niet
Cordoba reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Even inhaken op de Skoda Combi waarvan er maar één bestaat: Niet alle autofabrikanten vonden dat zo'n stationuitvoering commercieel niet interessant was. Bijvoorbeeld VW had een vergelijkbare configuratie met liggende 4 cilinder boxer achterin de VW 1600 Variant. De motor was toegankelijk vanuit de kofferbak, waar een stalen plaat over de motor lag (vergelijkbaar met een moderne station zoals je nu je reservewiel bereikt). Nadeel was de herrie binnenin door de luchtgekoelde motor en de slechte geluidsisolatie. Mijn vader heeft zo'n ding gehad en reed er gemiddeld iets van 1:10 mee, dus meer verbruik dan de Skoda maar wel met 54 pk, en topsnelheid boven de 160 km/u op de teller. -
Deze opmerkelijke Škoda ken je vast nog niet
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Škoda bestaat 130 jaar. In die tijd zijn er modellen verschenen die iedereen zich herinnert. Maar ook auto's die in de vergetelheid zijn geraakt. Ken jij bijvoorbeeld de Skopak? In 1970 werd in de Pakistaanse havenstad Karachi een bijzondere Škoda geboren: de Skopak. Deze pick-up was gebaseerd op de Škoda Octavia Combi van toen en speciaal ontwikkeld voor de lokale markt. Met 1.400 gebouwde exemplaren is de Skopak een voetnoot in Škoda’s rijke geschiedenis – maar wel een intrigerende. No-nonsense voertuig De Skopak was het idee van Haroon Industries, de Pakistaanse importeur van Škoda. De Škoda 1000 MB verkocht goed, maar moest helemaal uit Tsjecho-Slowakije worden geïmporteerd. Het was tijd voor een lokaal geproduceerde Škoda, eentje die tegen een stootje kon. Want de wegen in Pakistan waren allesbehalve glad asfalt. Het moest een simpel, robuust werkpaard worden. Trekka als inspiratie De inspiratie kwam van de Trekka uit Nieuw-Zeeland – een voorloper van de Škoda-SUV die daar lokaal werd gebouwd. Ingenieur Josef Velebný, eerder betrokken bij de Trekka, verhuisde naar Pakistan om de Skopak te ontwikkelen. De naam? Een samentrekking van ‘Škoda’ en ‘Pakistan’. In het voorjaar van 1969 verscheen het eerste prototype, gevolgd door serieproductie in mei 1970. Geen echte deuren De Skopak stond op het chassis van de Octavia Combi, dat in losse onderdelen naar Karachi werd verscheept. Het stalen frame werd voorzien van kunststof carrosseriedelen. Dat maakte variaties mogelijk: van een kale tweezitter zonder echte deuren – slechts een paar stoffen riemen – tot meer aangeklede versies. Simply Clever, lang voordat die slogan werd geboren. Prachtig stukje Škoda-geschiedenis Met een lengte van 4,20 meter was de Skopak net zo lang als een moderne Kamiq. Hij was 1,64 meter breed en slechts 1,25 meter hoog. De voorruit kon je neerklappen, handig voor laaghangende takken. De pick-up kon 500 kilo laden en 750 kilo trekken – een handige alleskunner. Een legende is de Skopak nooit geworden, maar het is absoluut een prachtig stukje Škoda-geschiedenis. Lees verder: De Škoda Combi waarvan er maar één bestaat De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Stroom of benzine: welke technologie krijgt voorrang?
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Op dit moment staat de auto-industrie voor de grootste transformatie tot nu toe: de switch naar elektrisch rijden. Klaus Zellmer, CEO van Škoda, legt uit hoe het merk hiermee omgaat. Vraag: Škoda was in 2024 zeer succesvol, met een vierde plaats in de Europese verkoop-top 10. Wat zijn de plannen voor de toekomst? Klaus Zellmer: “In 2024 hebben we laten zien hoe veerkrachtig Škoda is, én dat we ons kunnen aanpassen aan de markt. De combinatie van diverse, moderne modellen met onze efficiënte manier van werken, heeft meer klanten aangetrokken en stelde ons bovendien in staat om nog beter te presteren, met name in Europa. Nu we voor nieuwe uitdagingen staan, moeten we ver in de toekomst blijven kijken en hard werken om op koers te blijven. We hebben als doel om tegen het einde van het decennium tot de drie bestverkochte automerken van Europa te behoren. We geloven dat we dit kunnen bereiken met ons assortiment van volledig elektrische modellen, verbeterde hybride auto’s en zeer efficiënte modellen met verbrandingsmotor. Het bieden van een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding heeft daarbij prioriteit.” Vraag: Škoda wil zijn klanten het beste van twee werelden bieden: elektromotoren en verbrandingsmotoren. Welke van deze technologieën krijgt voorrang? Klaus Zellmer: “De komende jaren blijven we een evenwichtig assortiment van elektrische modellen, hybrides en auto’s met een verbrandingsmotor aanbieden. Het aanbod wordt afgestemd op de vraag van de consument. Maar we willen ook onze ambities voor volledig elektrische auto's versterken met een groeiend portfolio van elektrische modellen – en tegelijkertijd streven naar prijsgelijkheid met vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor.” Vraag: Wat zijn de Škoda’s plannen op het gebied van duurzaamheid? Klaus Zellmer: “CO2-neutrale productie is een belangrijke doelstelling. We streven ernaar om al onze fabrieken in Tsjechië en India tegen 2030 CO2-neutraal te maken, door de principes van circulaire economie toe te passen en meer duurzame materialen in onze producten te verwerken.” Lees ook: Hoe jouw feedback Škoda helpt nog betere auto’s te maken De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Zo verwijder je vogelpoep veilig van je auto
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Het is de schrik van menig automobilist: vogelpoep op je auto. Te lang laten zitten, is niet slim. Wat wél slim is, lees je hier. Het late voorjaar en de vroege zomer zijn de vervelendste tijden als het om vogelpoep op je auto gaat. Vogels eten in deze periode vaak (rode) besjes. Dit zorgt ervoor dat de chemische samenstelling van hun uitwerpselen zuurder is dan normaal. Vogelpoep op je auto is dus behalve vies ook schadelijk voor de lak. Hoe sneller je het verwijdert, hoe beter. De kunst is om dit te doen zonder beschadigingen aan de lak toe te brengen. Dat lijkt simpel, maar vergis je niet, het vergt meer aandacht dan je denkt. Waarom vogelpoep slecht voor de lak is Vogelpoep bevat agressieve zuren die binnen no-time de blanke laklaag kunnen aantasten. Vooral in de zomer, op een warme dag met veel zonneschijn, kunnen de uitwerpselen hardnekkig inbranden. Het gevolg als je niks doet? Doffe plekken of zelfs blijvende lakschade! Niet achteroverleunen, maar snel handelen dus. Met de volgende 4 stappen, verwijder je de vogelpoep veilig van je auto. 1. Niet wrijven! Gebruik nooit een droge doek of je mouw om de poep weg te vegen. Je werkt dan het zand en grit in de lak – krassen gegarandeerd. 2. Week het in Leg een nat keukenpapiertje of beter nog, een vochtige microvezeldoek op de vogelpoep en laat dit een paar minuten weken. Gebruik lauwwarm water en eventueel een klein beetje autoshampoo of een speciale vogelpoep-verwijderaar. 3. Zachtjes afnemen Als de poep zacht is geworden, veeg je het voorzichtig weg met een zachte doek. Een microvezeldoek heeft weer de voorkeur, maar dat hoeft niet. Veeg in dezelfde richting en let op dat je niet te veel druk uitoefent op de lak. 4. Naspoelen en controleren Spoel de lak goed af met water en controleer of er lakschade is ontstaan. Zie je een doffe plek? Dan kun je die eventueel met een licht polijstmiddel bijwerken. ‘Noodkit’ Škoda-rijders zijn net even slimmer en houden een ‘noodkit’ in de auto. Dat klinkt zwaarder dan het is; een flesje water en wat (zacht) keukenpapier zijn voldoende. Of vul een kleine sprayfles met verdunde autoshampoo of vogelpoep-verwijderaar. Op die manier kun je snel handelen, ook als je terugkomt van boodschappen doen en je auto onder de vogelpoep op het parkeerterrein aantreft. Lees ook: Zo maak je de binnenkant van de voorruit schoon De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Waarom je beter niet kunt trouwen met een Škoda-designer
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Je zult maar getrouwd zijn met een ontwerper bij Škoda. Dan moet je niet gek opkijken als je partner meer tijd doorbrengt in de designstudio dan thuis. Aan het woord is Ljudmil Slavov, designer bij Škoda. Hij spendeerde 120 uren van zijn kostbare vrije tijd aan een auto die nooit op de markt zal komen, een elektrische opvolger van de Škoda Favorit uit 1987. “Ik ben mijn vrouw dan ook heel dankbaar dat zij mij die ruimte heeft gegeven”, lacht hij. Als eerbetoon heeft Ljudmil de Favorit uit de jaren 80 in een modern jasje gestoken, helemaal in de huidige designtaal van Škoda, Modern Solid, net als bij de Škoda Elroq die overigens wél te koop is. Aan de elektrische Favorit heeft Ljudmil nog geen minuut van de baas z’n tijd gespendeerd. Hij deed het puur en alleen in zijn vrije uurtjes. Tijd die hij ook met zijn gezin had kunnen doorbrengen. Zo gek is Ljudmil op zijn werk. Waarom heeft hij juist voor de Favorit gekozen? Hoe geinig ook, het is niet het meest iconische model uit 130 jaar Škoda-historie. Ljudmil legt uit: “Wat mij zo boeit, is het verhaal áchter de auto. De Favorit werd onder grote tijdsdruk ontworpen. Tegelijkertijd moest het model de sterke concurrentie uit het Westen met gemak aankunnen.” Sleutelrol Met die concurrentie wist de Favorit wel raad. Ook Volkswagen was onder de indruk. Dit heeft ertoe geleid dat Škoda ingelijfd werd. Ljudmil: “De Favorit speelde een sleutelrol in deze overname. Daarom heb ik gekozen voor dit model. Hij is historisch gezien heel belangrijk. Juist nu Škoda 130 jaar bestaat, vond ik dat een mooi uitgangspunt.” Ljudmil benaderde het origineel met het nodige ontzag. Volkomen terecht, want het oorspronkelijke design komt uit de koker van de beroemde Italiaanse ontwerper Bertone. “Vanuit het perspectief van nu zie ik de Favorit eigenlijk al als een vroege vorm van Modern Solid”, zegt Ljudmil. “Dit was technisch en visueel een eenvoudige auto, bedoeld voor het grote publiek. Die nuchtere benadering zie je duidelijk terug in de schetsen van zijn elektrische opvolger.” Minder hatchback, meer SUV De Favorit van de 21ste eeuw is een compacte auto geworden, maar mét een praktisch karakter. Hij is minder hatchback geworden en meer een kleine SUV. Ljudmil: “Ik wilde de oorspronkelijke Favorit vertalen naar de huidige tijd, waarin compacte SUV’s zoals de Škoda Kamiq heel populair zijn. Bijkomend voordeel is dat je met een hogere carrosserie de batterij beter kwijt kunt in de vloer.” Geen eenvoudige klus Het opnieuw vormgeven van de Favorit bleek geen eenvoudige klus. “Ik wilde geen gebruikmaken van moderne designelementen zoals de Tech-Deck Face van onder meer de vernieuwde Škoda Enyaq”, vervolgt Ljudmil. “Het moest een eerbetoon worden, en dus heb ik mij echt verdiept in de originele details, en geprobeerd die te laten evolueren en verfijnen. Een retro-design, maar toch eigentijds.” 3D-tekeningen Vanaf het begin stond één ding vast: de moderne Favorit moest net zo praktisch zijn als het origineel, maar dan vertaald naar een compacte crossover. Toen de schetsfase zijn grenzen bereikte, schakelde Ljudmil de hulp in van collega David Stingl. “David werkt met 3D-tekeningen, die perfect zijn om het concept verder te ontwikkelen.” David nam de digitale schetsen als uitgangspunt. “Mijn taak was om de auto nieuwe, volumineuze proporties te geven, vormen toe te voegen en het ontwerp zo door te trekken dat het eruitziet als een bijna productierijpe auto binnen de huidige Modern Solid-filosofie van Škoda”, legt hij uit. Koplampen met een foefje Een van de meest in het oog springende elementen van de ‘nieuwe Favorit’ zijn de koplampen. Ze doen op subtiele wijze herinneren aan die van de oer-Favorit. Fun fact: destijds moest Bertone noodgedwongen werken met eenvoudige, vooraf ontwikkelde koplampunits die in Tsjecho-Slowakije op grote schaal geproduceerd konden worden. Desondanks wist hij ze stijlvol in zijn ontwerp te verwerken. “Het zichtbare deel van de verlichting is van de dagrijlampen”, weet Ljudmil tot slot nog te vertellen. “Wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld, gaat een afdekking open.” Voor de volledigheid: de nieuwe Favorit gaat niet in productie. Maar bij de Škoda-dealer vind je wel de Škoda Elroq, een compacte elektrische SUV en in mei 2025 de bestverkochte auto van Nederland . Lees verder: Ontdek de nieuwe Škoda Enyaq in 4 stappen De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Zo belangrijk is de knie-airbag voor de bestuurder
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Bij het samenstellen van een nieuwe Škoda, heb je vaak de mogelijkheid om de bestuurder zijn eigen knie-airbag te geven. Wat draagt zo’n extra airbag onder het stuur bij tijdens een ongeval? Wanneer je een nieuwe Škoda Scala of Kamiq gaat samenstellen, kun je het optionele Veiligheids Pakket aanvinken. Van nature is Škoda al kwistig met airbags (6 stuks), maar met dit pakket komen er nog eens drie bij: twee zij-airbags voor de passagiers op de achterbank en een knie-airbag voor de bestuurder. Naar het nut van de zij-airbags kun je wel raden: het hoofd en de torso van de passagiers beschermen tegen de impact van een botsing tegen de zijkant van de auto. Maar wat draagt zo’n stootkussen voor je knieën nou helemaal bij? Deze bescherming biedt de knie-airbagDe knie-airbag voor de bestuurder zit laag op het dashboard, onder de stuurkolom. Hij beschermt de knieën van de bestuurder in het geval van een frontale botsing door de krachten te verdelen en zo de kans op beenletsel te verminderen. Daar komt nog bij dat de knie-airbag kan helpen om de onderbuik en de borst van de bestuurder te ontzien, door de krachten die het onderlichaam krijgt te verduren te reguleren. Dus niet alleen je knieën hebben er profijt van. Zo werkt de knie-airbagDe knie-airbag werkt anders dan de gewone airbags die de bestuurder en bijrijder opvangen in een noodgeval. Die zijn zo groot, dat ze worden opgeblazen met zwaar geschut: een pyrotechnisch patroon en een gasgenerator die snel brandt om vliegensvlug (30 tot 40 milliseconden) een grote hoeveelheid gas te genereren. De knie-airbag gebruikt een patroon met samengeperst gas. Wat er daarna gebeurt, verschilt ook. Frontale airbags moeten gecontroleerd leeglopen zodra de inzittenden er tegenaan botsen, daarom hebben ze ventilatieopeningen die dit mogelijk maken. De knie-airbag mag daarentegen niet leeglopen en heeft geen openingen. Lees ook: Superb met DCC. Dit betekent het en deze voordelen biedt het De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Automatisch inparkeren met je telefoon? Škoda regelt het
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Bepaalde Škoda-modellen hebben Remote Park Assist. Hiermee kun je je Škoda niet alleen automatisch inparkeren, je kunt dit zelfs vanaf de stoep doen met je telefoon in de hand. Dat is Simply Clever bij krappe parkeerplekken – én zeker een techsnufje om mee te pronken. Als jouw Škoda is uitgerust met Remote Park Assist, hoef je alleen nog de MyŠkoda-app te downloaden. De parkeerfunctie laat vervolgens een QR-code zien waarmee je je telefoon koppelt aan je auto. Zodra je een geschikte parkeerplek hebt gevonden, kun je kiezen: blijf je zitten of stap je uit en laat je de auto het werk doen? Zo werkt Remote Park Assist 1. Druk in de auto op de knop van automatisch parkeren 2. Wacht tot je Škoda een geschikte plek vindt (parallel of haaks). 3. Blijf je in de auto? Druk op start op het centrale scherm en volg de instructies. 4. Parkeer je liever op afstand? Tik op het smartphone-icoon en stap uit. 5. Neem de sleutel en je telefoon mee. 6. Open de MyŠkoda-app, kies Remote Parking, en maak de verbinding met je auto. 7. Let op: houd de bevestigingsknop in de app ingedrukt tijdens de héle manoeuvre. Veiligheid boven alles Zoals je in de video ziet, rijdt de Škoda Elroq netjes de parkeerplek in, terwijl de bestuurder toekijkt met zijn vinger op het scherm. Til je die vinger op of loop je verder dan 3,5 meter van de auto weg? Dan stopt het systeem meteen. Net als wanneer er iets onverwachts opduikt, zoals een fietser. Veiligheid boven alles. Of je nu uit een krap haaks parkeervak komt of langs de stoep staat: je Škoda doet het zware werk. Jij hoeft alleen op je telefoon te kijken. In de onderstaande video zie je hoe het werkt als je fileparkeert. Lees verder: Op deze manier stel je de autostoel optimaal in De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Zo gemakkelijk is elektrisch laden tijdens je vakantie
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Het opladen van je elektrische Škoda is in Nederland appeltje-eitje. Maar hoe zit dat in het buitenland? Moet je ergens rekening mee houden? De zomervakanties staan voor de deur. Uiteraard past alle bagage in de bagageruimte van je Škoda, maar wat als je onderweg moet laden? Heb je zoiets nodig als een verloopstekker? Wees gerust: overal in Europa kun je voor je elektrische Škoda dezelfde laadkabel gebruiken. Je laadt je Škoda Elroq net zo makkelijk in Parijs als in Praag of Purmerend. Overal in Europa dezelfde stekker Alle in Europa verkochte elektrische auto’s hebben dezelfde aansluiting en kabel voor het opladen bij reguliere openbare laadpunten. De Europese Unie heeft hierover duidelijke afspraken gemaakt: de Mennekes type 2-stekker is de standaard. Deze wordt in heel Europa toegepast bij standaardlaadpalen, dus ook in populaire vakantielanden als Duitsland, Frankrijk en Italië. Bij snellaadstations is het meestal niet nodig om zelf een laadkabel bij je te hebben. Daar zijn de (dikkere) kabels met de juiste stekkers al aanwezig. Standaard wordt nu de CCS-stekker gebruikt. Deze is in feite een uitbreiding op de type 2-stekker, met twee extra pinnen voor snelladen via gelijkstroom. Auto’s met een CCS-aansluiting kunnen dus zowel regulier als snel worden geladen met één aansluiting. Alle elektrische modellen van Škoda zijn hiermee uitgerust. Je kunt dus met een gerust hart op vakantie in je elektrische Škoda. Laden onderweg vormt geen belemmering. Lees ook: Zo laad je je auto het slimst in De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Met de Tour de France 2025 in het vooruitzicht introduceert Škoda twee aantrekkelijke, gelimiteerde uitvoeringen van de Elroq en Octavia: de Elroq Business Edition Tour en de Octavia Sportline Tour. Beide modellen combineren een rijke standaarduitrusting met een scherpe prijs en een aanzienlijk klantvoordeel tot zelfs € 3.660. De introductie van deze speciale uitvoeringen is geen toeval: Škoda is al ruim twintig jaar trotse partner van de Tour de France. Als eerbetoon aan dit langdurige partnerschap – en de passie voor mobiliteit die renners, fans én Škoda delen – brengt het merk de Tour modellen uit. Elroq Business Edition Tour: rijk uitgerust, scherp geprijsdDe volledig elektrische Elroq Business Edition Tour is gebaseerd op de Business Edition 85 en biedt een indrukwekkende mix van technologie, comfort en een groot rijbereik. Dankzij een accupakket van 82 kWh beschikt de Elroq over een actieradius tot maximaal 571 kilometer** (WLTP) – perfect voor zowel dagelijkse ritten als langere reizen. Standaard is de Business Edition Tour uitgerust met onder meer het Clever pakket, een optionele lakkleur en een bagagescheidingsnet. Daarmee komt het totale klantvoordeel uit op € 2.570. Daarmee is de Elroq Business Edition Tour er nu vanaf € 42.990*. De oplage is gelimiteerd tot 1.000 exemplaren, verdeeld over vier kleuren: Timiano Green, Black Magic, Steel Grey en Graphite Grey. Uniek voor de Steel Grey-versie: deze wordt standaard geleverd met stijlvolle 20 inch ‘Vega’ lichtmetalen velgen – zonder meerprijs. De trekhaak is optioneel beschikbaar voor € 990. Octavia Sportline Tour dynamisch en compleetDe Octavia Sportline Tour combineert het sportieve karakter van de Sportline met de praktische veelzijdigheid waar de Octavia om bekendstaat. De Octavia biedt een zee aan ruimte, strakke lijnen en dynamische rijeigenschappen, en is al jaren een publieksfavoriet in zijn segment. Als Sportline Tour is de Octavia extra rijk uitgerust met onder andere het Light & View-pakket (inclusief LED-matrix koplampen) beschikt net als alle andere uitvoeringen over Side Assist met Blind Spot Monitor. De combinatie van sportiviteit, comfort en veiligheid resulteert in een aantrekkelijke totaalprijs van € 41.990 voor de Octavia Hatchback Sportline Tour en € 42.990 voor de Octavia Combi Sportline Tour. Het klantvoordeel loopt daarbij op tot € 2.950 Nu te bestellenDe Škoda Elroq Business Edition Tour en Octavia Sportline Tour zijn per direct te bestellen bij de Škoda-dealers, zolang de voorraad strekt. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Waarom je ook in het voorjaar moet oppassen voor gladheid
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Wanneer het wekenlang kurkdroog is geweest en er regen voorspeld is, moet je in de auto extra goed opletten. De eerste druppels op het wegdek zijn verraderlijker dan je denkt. Vooral als het bij een klein buitje blijft. Wel eens van viskeuze aquaplaning gehoord? Dat is de term die Rijkswaterstaat hanteert. In begrijpelijker taal: gladheid door een slijmerige laag op het wegdek. Hoe dat ontstaat? Heel simpel. Tijdens droge periodes hoopt vuil zich op: stof, stuifmeel, rubberresten van banden. Als het vervolgens begint te regenen, mengt dit vuil zich met het eerste water dat op het asfalt valt en vormt zo een glibberige film. Dit is niet zo’n probleem bij stevige buien – dan spoelt het meeste vuil meteen weer weg. Maar bij een lichte regenbui blijft het smeersel juist liggen, en dat kan verraderlijk glad worden. ‘Straatslijm’ Vooral in het voorjaar is het voor automobilisten oppassen geblazen – dat geldt natuurlijk ook voor motorrijders en fietsers. Dan produceren bomen en struiken grote hoeveelheden stuifmeel, dat zich samen met fijnstof en rubberdeeltjes ophoopt op het asfalt. Voeg daar een klein beetje regen aan toe, en voilà, je hebt de perfecte cocktail voor ‘straatslijm’. Extra voorzichtig Kortom: langdurige droogte, veel vuil, een eerste buitje – en gladheid is het resultaat. Wees dus extra voorzichtig als het na een lange droge periode begint te regenen. Let op gladheid, pas je snelheid aan én houd extra afstand tot je voorganger. Simply Clever Goed om te weten: als je Škoda is uitgerust met adaptieve cruise control kun je behalve de snelheid ook de afstand tot je voorligger bepalen. Je kunt hierbij kiezen uit meerdere standen. Als het glad is, is het slim om voor de grootste afstand te gaan. Op die manier kun jij je focussen op het sturen. Lees ook: Dit hoop je in het echt nooit mee te maken De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Lang voordat sociale media en reclameblokken op televisie bestonden, waren het posters die de consument moesten overtuigen van een goed product. Ook Škoda wist daar wel raad mee. Škoda bestaat 130 jaar. Er valt dus heel wat te vertellen. Zoals over de periode kort na de Tweede Wereldoorlog. Europa stond in de steigers en begon aan de wederopbouw. Er moest weer geld verdiend worden. Dat hierbij een belangrijke rol was weggelegd voor de export, daar was elk land het wel over eens. Ook Tsjechoslowakije, het thuisland van Škoda, richtte zijn blik naar buiten. De Škoda-modellen werden een belangrijk exportproduct. Niet alleen om het land economisch weer op gang te krijgen, maar ook om te laten zien: kijk eens wat wij in Tsjechoslowakije allemaal in huis hebben. Soms realistisch, soms dromerig Maar hoe overtuig je consumenten jouw product te kopen in een tijd waarin nog niet iedereen een televisie had en er nog helemaal geen Facebook en Instagram bestond? Dat werd gedaan met prachtige posters. Soms realistisch, soms dromerig. Grafisch ontwerpers en fotografen trokken alles uit de kast om de wereld te laten zien dat Škoda meer was dan een merk uit het Oostblok. Sterker: de affiches die ze toen maakten, zou je vandaag nog zo aan de muur hangen. De selectie van 3 reclameposters die je hieronder ziet, komt uit de archieven van Škoda en laat zien hoe het merk zichzelf presenteerde in de jaren 40, 50 en 60. 1 – Škoda 1200 De ‘vurige’ reclameposter van de Škoda 1200 uit 1952 wist autokopers recht in het hart te raken. Leuk weetje: er gingen hierdoor zoveel auto’s naar andere landen dat inwoners van Tsjechoslowakije op een wachtlijst terechtkwamen. In 1955 bleven van de 12.530 geproduceerde auto’s slechts 1.682 stuks binnen de grenzen. 2 – Škoda 440 Ook de reclameposter van de gele Škoda 440 Spartak was een schot in de roos. Bijzonder: het model werd buiten Tsjechoslowakije onthuld, op de Brusselse autoshow van 1955. Het was de voorloper van de Škoda Octavia. Beide modellen gingen de hele wereld over. Naar Duitsland, Frankrijk en Spanje, maar ook verder van huis, naar Australië en Zuid-Amerika. Fun fact: Engelstalige landen ontvingen een officiële reclamehandleiding voor de 440 Spartak. Hierin stonden illustraties zonder tekst die bedoeld waren voor drukwerk. Ze werden aangeleverd door een staatsbedrijf zodat er geen contact was tussen de Škoda-fabriek en het westerse land in kwestie. Tsjechoslowakije was in die tijd immers nog streng communistisch. 3 – Škoda Felicia De Škoda Felicia was een groot exportsucces. De cabriolet staat op de affiche afgebeeld met een ander sterk staaltje kennis en kunde uit Tsjechoslowakije, het vliegtuig L-200 Morava. Hoewel de Felicia de Škoda-verkopen verder de hoogte instuwde, drong de directie aan op een volledig nieuw model. Die opvolger werd de Škoda 1000 MB. Hiervoor werden zelfs gloednieuwe fabriekshallen gebouwd. Die zijn nog altijd in gebruik en staan onder de medewerkers bekend als ‘de nieuwe fabriek’, gelegen ‘aan de overkant van het spoor’. Ook de 1000 MB verkocht buiten de landsgrenzen uitstekend. In de loop van de tijd maakten grafische reclameposters plaats voor televisiereclames. In het huidige digitale tijdperk heeft opnieuw een transformatie plaatsgevonden - Škoda communiceert nu vooral via de televisie, het internet en sociale media. Lees ook: Deze auto luidde een nieuw tijdperk in voor Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel