Ga naar inhoud

Deze opmerkelijke Škoda ken je vast nog niet


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-a35d9c565bae61687d96da536061847f.jpeg

Škoda bestaat 130 jaar. In die tijd zijn er modellen verschenen die iedereen zich herinnert. Maar ook auto's die in de vergetelheid zijn geraakt. Ken jij bijvoorbeeld de Skopak? 

In 1970 werd in de Pakistaanse havenstad Karachi een bijzondere Škoda geboren: de Skopak. Deze pick-up was gebaseerd op de Škoda Octavia Combi van toen en speciaal ontwikkeld voor de lokale markt. Met 1.400 gebouwde exemplaren is de Skopak een voetnoot in Škoda’s rijke geschiedenis – maar wel een intrigerende. 

No-nonsense voertuig 

De Skopak was het idee van Haroon Industries, de Pakistaanse importeur van Škoda. De Škoda 1000 MB verkocht goed, maar moest helemaal uit Tsjecho-Slowakije worden geïmporteerd. Het was tijd voor een lokaal geproduceerde Škoda, eentje die tegen een stootje kon. Want de wegen in Pakistan waren allesbehalve glad asfalt. Het moest een simpel, robuust werkpaard worden. 

Trekka als inspiratie 

De inspiratie kwam van de Trekka uit Nieuw-Zeeland – een voorloper van de Škoda-SUV die daar lokaal werd gebouwd. Ingenieur Josef Velebný, eerder betrokken bij de Trekka, verhuisde naar Pakistan om de Skopak te ontwikkelen. De naam? Een samentrekking van ‘Škoda’ en ‘Pakistan’. In het voorjaar van 1969 verscheen het eerste prototype, gevolgd door serieproductie in mei 1970. 

Geen echte deuren 

De Skopak stond op het chassis van de Octavia Combi, dat in losse onderdelen naar Karachi werd verscheept. Het stalen frame werd voorzien van kunststof carrosseriedelen. Dat maakte variaties mogelijk: van een kale tweezitter zonder echte deuren – slechts een paar stoffen riemen – tot meer aangeklede versies. Simply Clever, lang voordat die slogan werd geboren. 

Prachtig stukje Škoda-geschiedenis 

Met een lengte van 4,20 meter was de Skopak net zo lang als een moderne Kamiq. Hij was 1,64 meter breed en slechts 1,25 meter hoog. De voorruit kon je neerklappen, handig voor laaghangende takken. De pick-up kon 500 kilo laden en 750 kilo trekken – een handige alleskunner. 

Een legende is de Skopak nooit geworden, maar het is absoluut een prachtig stukje Škoda-geschiedenis.  

Lees verder: De Škoda Combi waarvan er maar één bestaat

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even inhaken op de Skoda Combi waarvan er maar één bestaat:

Niet alle autofabrikanten vonden dat zo'n stationuitvoering commercieel niet interessant was. Bijvoorbeeld VW had een vergelijkbare configuratie met liggende 4 cilinder boxer achterin de VW 1600 Variant. De motor was toegankelijk vanuit de kofferbak, waar een stalen plaat over de motor lag (vergelijkbaar met een moderne station zoals je nu je reservewiel bereikt). Nadeel was de herrie binnenin door de luchtgekoelde motor en de slechte geluidsisolatie. Mijn vader heeft zo'n ding gehad en reed er gemiddeld iets van 1:10 mee, dus meer verbruik dan de Skoda maar wel met 54 pk, en topsnelheid boven de 160 km/u op de teller.

th?id=OIP.h2cRUJ7N6i7f4C0Qg4aCSgHaEo%26p Variant_15.jpg&f=1&nofb=1&ipt=bef03da698

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe