Ga naar inhoud

Cruise control kan meer dan jij denkt


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-25d4da980b4868e522b08518b3b6a875.jpeg

Cruise control is inmiddels net zo ingeburgerd als een kopje koffie in de ochtend. Maar wat veel mensen niet weten, is dat cruise control meer kan dan alleen een constante snelheid aanhouden.  

Iets wat ook niet iedereen weet, is hoe oud cruise control is. De eerste probeersels dateren uit het begin van de 20ste eeuw! De cruise controls zoals we die nu kennen, doken voor het eerst op in de jaren 40, maar pas in de laatste tien jaar zijn ze gemeengoed geworden. De eerste Škoda met cruise control was de Škoda Octavia met modeljaar 1999. Die was nog niet standaard en kostte omgerekend zo’n 500 euro extra.  

Sinds de laatste jaren kunnen cruise controls veel meer dan alleen zorgen dat je met een constante snelheid rijdt. Een voorbeeld is adaptieve cruise control. Die maakt gebruik van een camera of sensoren en hanteert een veilige afstand tot je voorligger. Die kun je vaak zelf instellen. De Octavia had wederom de primeur (modeljaar 2013).  

Slimmere cruise control  

Adaptieve cruise control is veel slimmer dan een gewone cruise control. “De radar-unit is gekoppeld aan de systemen van de auto. Hierdoor kan adaptieve cruise control de auto vertragen door óf af te remmen op de motor óf de remmen te activeren. Normale cruise control staat niet in verbinding met de remmen en kan alleen dit eerste. Verder kan de adaptieve variant de auto ook automatisch weer laten accelereren”, vertelt Ondřej Sychrovský die zich bij Škoda bezighoudt met cruise controls.  

Adaptieve cruise control is dus verdraaid handig. Want als de auto die voor jou rijdt, afremt, doet jouw Škoda dat ook. En wanneer je voorligger het gaspedaal weer heeft gevonden en vooruit snelt, accelereert je als het ware mee.  

Radar en camera  

Moderne systemen maken gebruik van zowel een radar als een camera. Waarom dat is, legt Ondřej uit: “De radar is een kei in het detecteren van bewegende objecten zoals auto’s en het berekenen van de afstand. Terwijl een camera uitblinkt in het opmerken van vaste objecten en hoe deze zich verhouden tot de lijnen op de weg. Dankzij deze samenwerking functioneert adaptieve cruise control in fileverkeer, waarin auto’s steeds afremmen en optrekken, maar reageert het ook op voertuigen die stilstaan.” 

Glazen bol  

Dan is er ook nog zoiets als voorspellende adaptieve cruise control die debuteerde op de gefacelifte Škoda Superb van 2019 en ook het navigatiesysteem raadpleegt. Deze ‘glazen bol’ houdt rekening met de geldende snelheidslimiet, voorspelt waar files staan en ook waar in de route zich bochten bevinden. Vervolgens wordt bepaald wanneer de snelheid van je auto omlaag moet om veilig te blijven rijden.  

Nog een stap verder  

Nog een stap verder is cruise control die ook data ontvangt van andere auto’s (‘vehicle-to-vehicle’) en de infrastructuur (‘vehicle-to-infrastructure’). Hiermee worden op rood springende verkeerslichten ook meegenomen en kunnen twee auto’s op een veilige afstand vlak naast elkaar rijden, zonder dat ze met elkaar in aanraking komen. Dergelijke systemen zijn volop in ontwikkeling en leverbaar op toekomstige Škoda-modellen.  

Minder ergernis 

Tot slot: de meeste Škoda-modellen met adaptieve cruise control zijn tevens uitgerust met ‘Stop and Go’ of Traffic Jam Assist. Hiermee vertraagt, stopt en accelereert de auto automatisch in fileverkeer, dus bij snelheden onder 30 km/h. Dit scheelt jou als bestuurder een boel ergernis, want er is niets vervelender dan telkens afremmen en weer optrekken.  

Lees ook: Zo slim werkt verkeersbordherkenning

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 8-11-2024 om 07:00, Ons Skoda Nieuwsmeisje zei:

....Iets wat ook niet iedereen weet, is hoe oud cruise control is...... De cruise controls zoals we die nu kennen, doken voor het eerst op in de jaren 40, maar pas in de laatste tien jaar zijn ze gemeengoed geworden.....

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Dat moet toch wel een heel oude tekst zijn: in elk geval in NL is CC al zo'n 20 jaar behoorlijk standaard dankzij de overheidssubsidie daarvoor, een origineel NL-auto van na 2005 zonder CC is volgens mij behoorlijk zeldzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe