Ga naar inhoud

Waarom de eerste Škoda Felicia en Fabia zo populair waren


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-7f32bb147777ad1148d57e23cc219a39.jpeg

Škoda heeft een rijke traditie met compacte, ruime hatchbacks. Zoals de Škoda Felicia van 30 jaar terug en zijn opvolger Škoda Fabia die ook nu nog bij de Škoda-dealer te vinden is. Hoe is het voor deze populaire modellen allemaal begonnen?

Fun fact: zowel de Felicia als de Fabia is in de maand september in productie gegaan. De Felicia op 5 september 1994, de Fabia op 14 september 1999. Ze zijn dus min of meer tegelijkertijd jarig.

Tot leren bekleding aan toe

Wat beide modellen gemeen hebben, is hun populariteit. In zeven jaar tijd vonden 1,4 miljoen exemplaren van de Felicia een nieuwe, tevreden eigenaar. Heel gek is dat niet, de Felicia was de eerste Škoda met een ABS-remsysteem, tot wel vier airbags, airconditioning, stuurbekrachtiging, een boordcomputer en in hoogte verstelbare voorstoelen. Allemaal dingen die nu heel normaal zijn, maar in de jaren 90 van de vorige eeuw allerminst. De Felicia was zelfs leverbaar met leren stoelbekleding.

1187 nieuwe onderdelen

Škoda gebruikte de naam Felicia eerder voor een cabriolet uit de jaren 50 en 60. De modelnaam verwijst naar het Latijnse ‘felicitas’ wat blijdschap betekent. Blij werd je inderdaad, want de Felicia stond bekend om zijn goede kwaliteit en betrouwbaarheid. De Felicia uit de nineties was duidelijk gebaseerd op zijn voorganger, de Škoda Favorit, toch waren 1187 onderdelen gloednieuw.

Rondje van de zaak

De Felicia was tevens ruimer dan zijn voorganger en bood meer bagageruimte. Het chassis werd versterkt en het comfort verhoogd. Ook had de Felicia een betere wegligging in bochten, waardoor je onderweg van het werk naar huis vaak nog een extra rondje reed. En maar excuses verzinnen dat je moest overwerken. De Felicia was vanzelfsprekend ook veiliger geworden.

De basisversie was uitgerust met een 1,3-liter benzinemotor. In 1995 kwam daar een grotere 1.6 MPI bij, alsook een 1.9 dieselmotor, ideaal voor wie veel op de weg zat. Alleen al tussen 1994 en 2001 werden meer dan 900.000 Felicia’s verkocht.

Dubbel plezier: de Felicia Fun

Op een gegeven moment werd de Felicia nog praktischer met de komst van de Felicia Combi. Er verscheen zelfs een heuse pick-up. En vergeet vooral de Felicia Fun niet, met dubbel zoveel plezier in zijn naam. De gele pick-up was ook in Nederland te koop en is nu een gewild verzamelaarsobject.

Fabia: met Volkswagen-genen

Op 26 juni 2001 was het officieel over en uit voor de Felicia. Maar niet getreurd, zijn opvolger Fabia was toen al geboren, namelijk in september 1999. Die stond op een platform van de Volkswagen-groep en was een stuk moderner. De Fabia was ontworpen door de Belgische designer Dirk van Braeckel, gebaseerd op een ontwerp van de Braziliaan Raul Pires.

Gebroederlijk naast elkaar

Dat de Felicia en de Fabia een tijdje gebroederlijk naast elkaar leverbaar waren, is omdat beide modellen populair waren. Maar uiteindelijk trok de Fabia aan het langste eind. De eerste Fabia had een heel ander design dan eerdere Škoda-modellen. Stoer en zelfverzekerd. Ja, zelfs een beetje Duits. Het motoraanbod was uitgebreid, van 1,0- tot 2,0-liter benzinemotoren en een 1.9 SDI en 1.4 TDI dieselmotor.

Fabia Sedan

In het millenniumjaar introduceerde Škoda de Fabia Combi, die een jaar later gevolgd werd door de Fabia Sedan. Deze laatste had een relatief grote kofferbak en was vooral heel gewild in Oost-Europese landen. Van de eerste generatie Fabia verkocht Škoda maar liefst 1.788.063 exemplaren. Hiermee mag-ie met recht een succes worden genoemd.

Betaalbaarste nieuwe Škoda

De huidige Škoda Fabia is de vierde generatie. Het ontwerp is van Oliver Stefani en zijn team, de designer die sinds 2021 in dienst is van Škoda. Nog altijd is de Fabia een compacte, maar ruime en praktische auto, ideaal voor bijvoorbeeld jonge gezinnen. De Fabia is gemaakt voor de stad, maar staat ook zijn mannetje op de snelweg. Bovendien is het de betaalbaarste nieuwe Škoda, je rijdt hem al vanaf 23.490 euro en met Škoda Private Lease vanaf 389 euro per maand.

Lees ook: 7 klassieke Škoda-modellen om bij weg te dromen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Felicia is het eerste model dat onder de VAG-vlag is gekomen, en aangezien VAG min of meer de traditie heeft dat na de zomervakantie de productielijnen aangepast zijn (zodat een team dat in in de vakantie van de productiemedewerkers kan ombouwen) komen nieuwe modellen en facelifts bijna altijd in september beschikbaar. Tegeljkertijd laat dit verhaal een wereld van verschil zien: Felicia en Fabia bijna twee jaar naast elkaar geproduceerd, nu zie je dat zustermodellen onder een ander VAG-merk zelfs al snel de nek omgedraaid wordt (denk bijv. aan de combimodellen in het B-segment), en soms zelfs een heel segment uit het assortiment verdwijnt (denk aan het A-segment).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe