Jump to content

Stationwagen: wat is het en wat zijn de voordelen?


Recommended Posts

rssImage-fe6289c5ad24dc8249acd3fe1e7bb16c.jpeg

Soms zijn dingen zo vanzelfsprekend dat een uitleg niet nodig is. Tenminste, dat denk je. Want kun jij precies vertellen wat een stationwagen is?

Om het nog wat ingewikkelder te maken, heeft een stationwagen verschillende benamingen. Je komt ook stationwagon (dus met een letter ‘o’) tegen, maar bijvoorbeeld ook stationcar en Break. Maar ook Variant, Estate, Avant en Wagon zijn feitelijk allemaal stationwagens.

Een stationwagen van Škoda gaat als Combi door het leven. Dit zijn traditionele namen, tegenwoordig heet een stationwagen ook Touring Sports, Sports Tourer of Sportwagon. Hiermee willen automerken de sportiviteit van hun stationwagens benadrukken.

Meer bagageruimte

Een stationwagen is vaak afgeleid van een sedan of hatchback. Het grote verschil is dat de daklijn verder naar achteren is doorgetrokken om meer bagageruimte te creëren. In vroegere gevallen werd ook wel eens de wielbasis (de afstand tussen de voor- en achterwielen) verlengd, maar dit gebeurt tegenwoordig eigenlijk niet meer.

Dan heb je ook nog zoiets als een shooting brake. Dit houdt het midden tussen een driedeurs hatchback en een stationwagen waarbij de daklijn lager afloopt en de achterruit vlakker ligt. Het design van deze ‘stationwagens’ heeft duidelijk voorrang gekregen boven de bagageruimte. Die is dan ook vaak wat kleiner.

Overgewaaid uit Amerika

De naam ‘stationwagon’ is trouwens komen overwaaien uit Amerika. Het waren auto’s met een extra ruime, vaak houten opbouw, bedoeld om treinreizigers met hun bagage van en naar het station te rijden. Deze stationwagons werden vaak als taxi ingezet. Net als de stationwagens die je bij de Škoda-dealer vindt, waren ze superruim en praktisch. De Škoda Octavia Combi heeft een bagageruimte van 640 tot 1700 liter. De nieuwe Škoda Superb Combi begint bij 690 liter en kan met neergeklapte achterbank zelfs 1920 liter kwijt.

SUV of stationwagen?

Waarom een stationwagen en bijvoorbeeld geen SUV? Het voordeel van een stationwagen is dat hij wat dichter bij de weg ligt en hierdoor net wat dynamischer rijdt. Al zal de gemiddelde automobilist dit nauwelijks merken. Verder heeft een stationwagen vaak een iets betere stroomlijn, wat een gunstig effect heeft op het brandstofverbruik. Maar veel mensen vinden een SUV er stoerder uitzien. Bovendien heeft een SUV de hoge zit die veel automobilisten als prettig ervaren.

Lees ook: Auto’s met hoge instap, wat is hoog en hoe meet je dit?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Benamingen varieren met de automerken, binnen de VAG-groep heeft men bijvoorbeeld ook nog Vario gebruikt (Seat Cordoba Vario).

Over echte stations en shooting brake: ten gevolge van de wens om een laag brandstofverbruik te krijgen, wordt vaak een gunstigere aerodynamische vorm gebruikt, bijvoorbeeld bij de Fabia I kun je door de redelijk platte achterruit al zeggen dat het een shooting brake is, zeker als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de 'vierkante' stations van Volvo.

Voorbeeld tijdgenoten V70 en Fabia I combi:

th?id=OIP.p7ldj0dNlIGIDHOAORzS3wHaFj%26p skoda__fabia_combi_1_9_tdi_climate_check

 

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is in geen enkel land de station zo populair als hier in NL! Ik heb er ook veel gehad als lease-auto hoor. Ideaal als vakantiekar met het gezin of als je lekker aan het klussen bent. De SUV is de laatste jaren ook populair maar de station verdwijnt nooit. Nooit.

Kijk naar VW Passat, alleen als station te krijgen. Geen speld tussen te krijgen. 📍

Link to comment
Share on other sites

Mijn vader had destijds een beetje spijt van zijn Passat: daarvoor had ie een 1600 Variant, en de Passat was een sedan van de allereerste generatie met een kleine achterklep (scharnier onder de achterruit) later kwam de grote achterklep waar ook de achterruit mee opende, dus veel grotere toegang tot de kofferbak, dat is wat anders dan alleen als Variant beschikbaar.

Link to comment
Share on other sites

Op 28-3-2024 om 21:51, Cordoba zei:

Mijn vader had destijds een beetje spijt van zijn Passat: daarvoor had ie een 1600 Variant, en de Passat was een sedan van de allereerste generatie met een kleine achterklep (scharnier onder de achterruit) later kwam de grote achterklep waar ook de achterruit mee opende, dus veel grotere toegang tot de kofferbak, dat is wat anders dan alleen als Variant beschikbaar.

Die Passat van jouw vader was ergens in de 70-er jaren. De wereld is veranderd en nu is het dus anders: variant of ga maar ergens anders winkelen...bij Skoda bijvoorbeeld waar de Superb wel verschillende carrosseriën biedt.

Link to comment
Share on other sites

Die Passat was van maart 1974, dus een hele vroege, maar die beschikbare carrosserie varianten veranderen steeds bij VAG, zie bijvoorbeeld de Fabia combi die lang de meest versie was in NL van de Fabia, maar nu met de Fabia 4 niet meer bestaat. Van de Passat is denk ik in 1976 de Variant beschikbaar gekomen.

Link to comment
Share on other sites

Al weet ik niet wie er nu naar de Filistijnen gaat.

Veel automakers komen vooral met grote elektrische modellen en die kunnen/ willen veel mensen niet betalen.

Daarnaast doen ze elkaar na en dat helpt ook niet.

Edited by Fabia123
Link to comment
Share on other sites

Kleinere elektrische modellen komen eraan hoor: Fiat Panda, Renault 5 en Dacia is er al met een kleine auto. Maar ik denk dat electrisch gewoon tijdelijk is totdat waterstof verbeterd is. Voorlopig blijven wij gewoon nog op fossiel rijden de komende jaren.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe