Ga naar inhoud

Goeiendag!


Ignace_D
 Delen

Aanbevolen berichten

Tjonge zeg wat een avontuur heb je er al mee gemaakt. Ik hoop dat je huidige monteur weet wat hij doet. Lukraak onderdelen vervangen kan elke monteur.

Chiptuning is geen chiptuning als je dit niet softwarematig doet. Je hebt een nu een powerbox inzitten? Niet aan beginnen! Uiteindelijk heb je maar 17pk winst.

Grote kans dat daarom het motorstoringslampje brandt. Als dit lampje brand dan moet je deze resetten met software ( bijv. VCDS). Lampje verdwijnt niet door onderdelen te vervangen of de powerbox te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, VAG-man zei:

Tjonge zeg wat een avontuur heb je er al mee gemaakt. Ik hoop dat je huidige monteur weet wat hij doet. Lukraak onderdelen vervangen kan elke monteur.

Chiptuning is geen chiptuning als je dit niet softwarematig doet. Je hebt een nu een powerbox inzitten? Niet aan beginnen! Uiteindelijk heb je maar 17pk winst.

Grote kans dat daarom het motorstoringslampje brandt. Als dit lampje brand dan moet je deze resetten met software ( bijv. VCDS). Lampje verdwijnt niet door onderdelen te vervangen of de powerbox te verwijderen.

De chiptuning is gebeurd in Aartselaar, softwarematig. Op papier had hij 190 pk, maar op de testbank had hij 177 pk. Met de softwareaanpassing is hij 30 pk omhoog gegaan, dus dan komen we op 207 🙂. Een powerbox heb ik niet zitten. 

en de monteur weet idd wat hij doet; elk onderdeel dat hij heeft vervangen, is grondig gechecked op de warmteplaat onder hoger druk. Omdat het probleem zo lang aangesleept heeft, zijn er overal kleine haarscheurtjes gekomen en hebben alle vervangen onderdelen teveel koelwater gezien. De turbo stond helaas kaduul en het was een kwestie van tijd voordat die erdoor ging vliegen. De lamdasensor zag pik zwart en de ECG gaf continu storingen omdat die te warm was geworden.. Het zijn allemaal gevolgen van een monteur in de garage die niet wist waar hij mee bezig was, spijtig... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou me niet verbazen als de Superb in plaats van de fabrieksopgave van 190 pk, uit de fabriek al die 207 pk had, dat is een redelijk normale hoeveelheid extra power binnen de VAG-groep.

Wat is een ECG? Ik ken een ECU en een EGR in de auto en een ECG maken ze in het ziekenhuis, dus het is me een raadsel wat je bedoelt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Cordoba zei:

Het zou me niet verbazen als de Superb in plaats van de fabrieksopgave van 190 pk, uit de fabriek al die 207 pk had, dat is een redelijk normale hoeveelheid extra power binnen de VAG-groep.

Wat is een ECG? Ik ken een ECU en een EGR in de auto en een ECG maken ze in het ziekenhuis, dus het is me een raadsel wat je bedoelt.

 

Wat bedoel je? Dat er helemaal geen chiptuning is gebeurd? die gebeurde bij BR-Performance en ik voelde wel degelijk een verschil voor en na. Het verbaasde me ook niet dat de auto nieuw als 190pk werd afgeleverd en dat er na 3 jaar 13 pk verdwenen zou zijn... 

En ik bedoelde de EGR, sorry 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen al door de response op het gaspedaal te veranderen denken veel mensen direct dat een auto gechipt is, terwijl alleen de tijd die tussen het reageren van de motor en het indrukken van het gaspedaal is verkort. Hiermee wil ik zeggen dat je niet blindelings op je gevoel moet vertrouwen in dergelijke zaken, omdat er heel veel variabelen zijn, en je zintuigen op het verkeerde been gezet kunnen worden. Bij de VAG-groep is het ook ongebruikelijk dat (een goed onderhouden) auto na 100 of 200k km niet meer het vermogen van de fabrieksopgave haalt, vandaar dat ik niet denk dat de auto zoveel vermogen is kwijtgeraakt. Hierbij ga ik er wel vanuit dat gemeten is met goede bougies (dus geen bougies die tegen vervanging aan zitten) en er gewoon behoorlijke kwaliteit brandstof in de tank zit.

Een ander punt: als bij tuning vooral het koppel bij lagere toeren wordt vergroot, voel je dat wel degelijk maar als je bij hogere toeren niet ook wat extra koppel hebt dan heb je niet meer maximaal vermogen. (Vermogen = koppel x toerental)

Ik had geen idee dat je bij BR was geweest (samen met DVX toch wel één van de bekendere tuners), ik ging uit van een kleine onbekende tuner. Overigens zegt ook een goede naam niet alles bij tuning, zoals onderstaand voorbeeld duidelijk maakt: Zo'n 12 jaar geleden bracht invoerder Pon in Nederland 100 speciale Leons uit, dat was de Leon Cupra 310 Limited Edition, hierbij stond de 310 voor de 310 pk die de auto na tuning door ABT zou moeten leveren. Na heel veel klachten (op slechts 100 verkochte auto's) bleek dat door de tuning het vermogen over een heel klein toerengebied er ineens vol in kwam, en dat bovendien geen enkel exemplaar het opgegeven vermogen haalde. Bovendien heel veel kapotte koppelingen en dergelijke door de lompe manier van tuning. Heel veel exemplaren van die serie zijn óf teruggegaan naar de motorsoftware van de normale Cupra óf hebben door een goede tuner (zoals JD en TVS) de auto laten tunen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe