Ga naar inhoud

Spraak loopt spaak


Cleverly simple
 Delen

Aanbevolen berichten

Om te beginnen bij het begin: reeds van in het begin was het zo dat de Kessy van mijn Octavia IV ingeschakeld is, maar de optie 'openen bij naderen' uitgeschakeld staat. Desalniettemin opent de wagen tóch te pas en te onpas bij naderen. Ik heb dit vrij snel gemeld bij de dealer, maar men wist er toen niet meteen raad mee.

Zoveel maand later dacht ik er nog eens opnieuw mee naar de dealer te gaan, in de hoop dat één of andere update de bug zou verholpen hebben.

Men heeft een update doorgevoerd, met als resultaat dat het ontgrendelingsprobleem er nog steeds is en er nog een probleem is bij gekomen, namelijk dat de spraakbediening, die het tot dan toe altijd behoorlijk goed deed, helemaal spaak loopt en quasi onbruikbaar is.

Ik gebruikte de spraakbediening voornamelijk voor de navigatie. Dat ging vrij goed. Nu slaat het systeem helemaal door. Ofwel begrijpt de spraakbediening de commando's niet en lopen we vast in rondjes, ofwel begint het systeem vanzelf, helemaal uit het iets naar willekeurige bestemmingen te zoeken, niet zelden specifieke eetgelegenheden.

Hoewel ik door dit probleem zeker niet uitgehongerd zal raken, is het toch meer dan irritant. Helaas weet de dealer ook nu geen raad. De meest recente versie zou geïnstalleerd zijn en de enige oplossing die men voorlopig heeft, is wachten op een nieuwe update...

Iemand dit dit probleem herkent?

aangepast door Cleverly simple
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Problemen met de spraak voor bijvoorbeeld navigatie zijn niet nieuw. Ik heb nog een wat ander systeem uit 2016 en ook dat systeem heeft moeite met sommige klanken en woorden.

De Octavia 4 lijkt technisch op de golf 8 en die heeft veel electronica ellende. 

De CEO van Volkswagen heeft gezegd dat er in 2023 een facelift komt met verbeterde systemen. We gaan het zien.

We gaan dan ook zien of ze de problemen bij de pre facelift auto's oplossen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen hun software beter op orde moeten hebben. Gaat ook vast gebeuren. Is het niet dit jaar dan misschien in 2024 of 2025.

Zal mij niet verbazen als dit alleen kan bij de modellen van dit jaar of daarna.

De problemen zijn niet alleen bij VAG merken, maar geldt voor vele autofabrikanten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, VAG-man zei:

 

De problemen zijn niet alleen bij VAG merken, maar geldt voor vele autofabrikanten.

Heb je daar ook voorbeelden van? Ik heb de indruk dat de VAG merken op dit moment meer problemen hebben dan bijvoorbeeld Stellantis, Toyota of Hyundai, maar schijn kan bedriegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het een VAG probleem is of niet !
Ik kan op spraak geen enkel apparaat laten doen wat ik wil !
Vriendin die redelijk ABN (kan) praat is op spraak ook nooit ergens gekomen met Navi's
Nu is Beatrix of Maxima niet echt naaste familie of in mijn bestand van vriendenkring, maar durf te wedden dat als ik die het zou laten inspreken dat ik dan nog niets ingesteld krijg.

Ik blijf het hopeloze techniek vinden, en mischien in mijn volgende leven dat men het dan eens op de rit heeft ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fabia123ik heb het zo niet paraat, maar ik volg redelijk wat YouTube-kanalen die over nieuwe auto's gaan en daar komt o.a. uit dat spraakbediening vaak problemen geeft, maar ook software die vastloopt of traag reageert. Het ligt ook vaak aan degene die inspreekt. Bijv. het niet wachten om te kunnen spreken, dus te vroeg beginnen. Maar het kan ook aan de software liggen. Ik vind het inspreken via een google-applicaties vaak wel goed. Voorbeelden zijn Google Maps en Waze.

aangepast door VAG-man
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe