Ga naar inhoud

Enyaq - automatisch uitschakelen auto bij uitstappen chauffeur


Philip012
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds enkele maanden ben ik een trotste bezitter van een Skoda Enyaq.
Begin deze maand zijn we richting het zuiden van Frankrijk gereden (zonder laadproblemen :thumbsup:), maar mij stoorde een totaal ander gegeven.

Telkens ik als chauffeur uit de auto stapte, schakelt de auto zichzelf uit. Geen airco meer, radio uit, android auto en dus waze uitgeschakeld. Voor de personen die dan in de auto blijven zitten is dat hinderlijk.
Heb aan Skoda gevraagd of dit uitgeschakeld kon worden. Dit kan blijkbaar niet omdat dit gekoppeld is aan het zetelcontact van de chauffeur en de e-call en dit om veiligheidsredenen niet kan uitgeschakeld worden.

Ik dacht altijd dat de chauffeur de laatste beslissing heeft, maar blijkbaar beslist hier dus de auto of hij ingeschakeld blijft of niet.

Wat vinden jullie hiervan en zijn hier oplossingen voor?

Op sommige momenten vind ik het zelfs onveilig als de auto zichzelf uitschakelt. Enkele voorbeelden.

  • Ik stop even aan de kant om iets uit de koffer te nemen, terwijl er nog andere personen in de auto zitten.
  • Om de poort van ons vakantiehuisje te openen moest ik de auto in het midden van de weg laten staan. Hier wil ik dus terug vlot vertrekken en zou het handig zijn dat de auto ingeschakeld blijft en is dit ook veiliger voor diegene die nog in de auto zitten.
  • In het midden van de nacht val ik in panne op de autosnelweg. Ik sta op de pechstrook en wil voor de veiligheid mijn lichten laten branden, naast de 4 pinkers. Dit gaat niet omdat de auto zichzelf uitschakelt en dus ook de lichten uitzet.

 

Bedankt voor jullie feedback

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kussen met loden kogeltjes op de zitting leggen 😉

Ik zie inderdaad bij steeds meer auto's allerlei 'slimmigheidjes' die onder bepaalde omstandigheden helemaal niet slim zijn. Ik weet niet of het verschil maakt als de sleutel wel in de auto blijft als je uitstapt? Bij stilvallen met pech moet je de (parkeer-) verlichting aan kunnen laten, dat is een wettelijke verplichting, omdat je bij parkeren op onverlichte buitenwegen verlichting moet hebben. (niet als je buiten de rijbaan staat) Als het goed is kun je toch gewoon de parkeerverlichting inschakelen met de richtingaanwijzer naar één kant, en de alarmlichten aan, dan heb je bijna wat je wil. (Alleen heb je bij parkeerverlichting maar aan een zijde van de auto verlichting aan)

Het uitschakelen van de auto, en het weer opnieuw inschakelen kost dat serieus tijd? Bij een ICE moet je die ook van de handrem halen en weer in de versnelling zetten, zelfs als je de motor laat lopen, dus gevoelsmatig denk ik dat elkaar dat weinig ontloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 17-7-2022 om 15:40, Cordoba zei:

Kussen met loden kogeltjes op de zitting leggen 😉

Ik zie inderdaad bij steeds meer auto's allerlei 'slimmigheidjes' die onder bepaalde omstandigheden helemaal niet slim zijn. Ik weet niet of het verschil maakt als de sleutel wel in de auto blijft als je uitstapt? Bij stilvallen met pech moet je de (parkeer-) verlichting aan kunnen laten, dat is een wettelijke verplichting, omdat je bij parkeren op onverlichte buitenwegen verlichting moet hebben. (niet als je buiten de rijbaan staat) Als het goed is kun je toch gewoon de parkeerverlichting inschakelen met de richtingaanwijzer naar één kant, en de alarmlichten aan, dan heb je bijna wat je wil. (Alleen heb je bij parkeerverlichting maar aan een zijde van de auto verlichting aan)

Het uitschakelen van de auto, en het weer opnieuw inschakelen kost dat serieus tijd? Bij een ICE moet je die ook van de handrem halen en weer in de versnelling zetten, zelfs als je de motor laat lopen, dus gevoelsmatig denk ik dat elkaar dat weinig ontloopt.

Sleutel in de auto laten liggen helpt niet.

De auto starten en beginnen rijden gaat inderdaad heel vlot zonder wachten. Enkel het opstarten van de navigatie, verbinding met de telefoon, enz. duurt wel langer.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe