Jump to content

Welke klassieke ŠKODA vind jij het mooist?


Recommended Posts

rssImage-07f008dc06727c5695bb706c1a65323a.jpeg

Niet minder dan negen ŠKODA-modellen uit de periode van 1940 tot 1988 namen deel aan de 7 Castles Trial 2022. Dat is geen zondagsritje: de 238 kilometer lange klassiekerrally bevat meerdere tests en geheime checkpoints. Het gaat niet om hoe snel, maar hoe constant je rijdt. Je maakt dus net zoveel kans met de aerodynamisch gevormde ŠKODA RAPID 1500 uit 1940 als met de relatief jonge ŠKODA RAPID 135 (1988).

De route liep langs prachtige Tsjechische kastelen en landhuizen, en door de historische centra van Slaný en Litoměřice. Beide plaatsen liggen op een uur rijden van Praag en zijn te combineren met een bezoek aan het ŠKODA Museum. Daar bekijk je het merendeel van de onderstaande klassiekers op je gemak.

ŠKODA RAPID 1500 OHV ‘Motorway’ (1940)

De naam ‘Motorway’ slaat op de buitensporige hoge topsnelheid van 110 km/h. Die had de RAPID 1500 OHV te danken aan zijn gestroomlijnde carrosserie. Het model verscheen in oktober 1938 en dit donkerblauwe exemplaar werd tijdens de rally bestuurd door Michal Velebný. Hij werkt op de restauratieafdeling van het ŠKODA MUSEUM en tipte eerder 5 klassieke ŠKODA’s om zelf te kopen.

ŠKODA 1101 ‘Tudor’ Roadster (1948)

Deze tweezits roadster was een gewilde versie van de 1101 ‘Tudor’. De carrosserie werd tot de zomer van 1948 in Mladá Boleslav gebouwd en daarna nam de ŠKODA-fabriek in Kvasiny de taak over. Dit gele exemplaar verliet de fabriek op 2 oktober 1948 en werd voor het eerst gebruikt door de staf van de Tsjechoslowaakse premier. Ben je benieuwd waar jouw moderne ŠKODA gebouwd is? In deze landen staan ŠKODA’s autofabrieken.

ŠKODA 1101 ‘Tudor’ Semi-convertible (1948)

Nog een ‘Tudor’ uit 1948, maar aan het frame boven de portieren en de zijruiten zie je dat het geen roadster is, maar een semi-cabrio. Dat mag de pret niet drukken. Hij werd gebouwd op 5 april 1948 en oorspronkelijk reed een Zwitserse ambassade-attaché in Praag erin.

ŠKODA 440 ‘Spartak’ (1957)

Dit is de voorloper van de legendarische ŠKODA OCTAVIA. Misschien herken je het tijdloze lijnenspel. De ŠKODA 440 ‘Spartak’ was ook al een compacte auto met veel binnenruimte. Hij werd succesvol geëxporteerd naar verschillende landen, zo was hij populair in de Verenigde Staten en Canada. De 1,1-liter viercilinder motor leverde 40 pk en met een gemiddeld verbruik van 7,7 liter per 100 kilometer was hij zuinig voor zijn tijd.

ŠKODA FELICIA (1961)

De ŠKODA FELICIA is de populairste Tsjechische cabriolet ooit. De 2+2-zitter werd op 1 maart 1959 onthuld in Leipzig en dit faceliftmodel uit 1961 herken je aan zijn druppelvormige achterlichten. De 50 pk sterke viercilinder zorgde voor een topsnelheid van 130 km/h. In vijf jaar rolden 14.863 FELICIA’s van de band, waarvan meer dan twee derde werd geëxporteerd.

ŠKODA 1100 MBX De Luxe (1969)

Hier rijdt een icoon uit de jaren 60. Zonder dikke B-stijl tussen het voorportier en de achterruit, biedt het luchtige interieur een onbelemmerd uitzicht naar voren én opzij. De ŠKODA 1100 MBX De Luxe werd aangedreven door een viercilindermotor van 1.107 cc (51 pk).

ŠKODA 110 R (1971)

De elegante ŠKODA 110 R uit de jaren 70 is een geliefde ŠKODA. De coupé heeft een 52 pk sterke viercilinder lijnmotor en is uitgerust met een oliekoeler en dubbele carburateurs. In combinatie met een leeggewicht van 880 kilo, zorgt dat voor een opzwepende rijervaring. Het prachtige interieur bevat anatomisch gevormde voorstoelen, een sportstuur en een dashboard met ronde instrumenten.

ŠKODA 120 GLS (1978)

De ŠKODA 120 GLS – waarbij GLS staat voor Grand de Luxe Super – was de chicste uitvoering van de 105/120-reeks. Met vier koplampen gehuisvest in een metalen radiatorgrille, een hoogwaardiger interieur en de krachtiger motor van 58 pk, is de GLS een droomauto. Het groene exemplaar dat aan de start van de 7 Castles Trial verscheen, is een oudere versie met de vierversnellingsbak.

ŠKODA RAPID 135 (1988)

De RAPID 135/136 zie je maar zelden. Van de jongste ŠKODA die deelnam aan 7 Castles Trial, werden tussen 1987 en 1989 slechts 2.903 exemplaren gebouwd. Dat maakt de coupé schaarser dan de ŠKODA 110 R die hierboven aan bod kwam. En de jongere RAPID 135/136 is beter opgewassen tegen het moderne verkeer.

Lees ook: Popcorntijd! Bezoek het SKODA Museum op YouTube

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe