Jump to content

Waarom gaan auto-ontwerpers los op de koplampen?


Recommended Posts

rssImage-ff36902490632a5f68161748387f3eae.jpeg

De koplampen zijn bepalend voor het karakter en de herkenbaarheid van een auto. Als je ´s nachts in je binnenspiegel kijkt, zijn het embleem en de grille van de auto achter je niet te zien, maar door de vorm van de koplampen weet je toch of er een ŠKODA rijdt. Die stoere ´blik´ herken je uit duizenden.

ŠKODA’s ontwerpteam voor verlichting

Hoe koplampen en achterlichten eruitzien, is tegenwoordig veel belangrijker dan pakweg tien jaar geleden. Toen tekenden de ontwerpers van een nieuwe auto ook de verlichting – dat ging in één moeite door. Nu heeft ŠKODA een apart team dat deze klus op zich neemt. 

De vorm van de lampen is bepalend voor het karakter van de auto, maar tegelijk krijgt de verlichting steeds meer innovatieve functies. “Een moderne koplamp is net een klein kunstwerk, het zit propvol nuttige en mooie onderdelen”, vertelt Petr Nevřela, de ontwerper in het zwarte overhemd. De lichtunits moeten aan de strengste veiligheidseisen voldoen en er tegelijkertijd steeds mooier uitzien.

Dat elk nieuw model eruit ziet als een ŠKODA, is te danken aan het zogenaamde kristallijndesign. De ontwerpers van de verlichting gebruiken echt glas als inspiratie. Petr Nevřela praat vol bewondering over de Tsjechische glassnijders die de lampen maken voor studiemodellen. Het is priegelwerk: “Volgens een van de glassnijders is het alsof je je handtekening moet zetten met een boomstronk.” Bij de koplampen en achterlichten die daadwerkelijk in productie gaan, wordt het glas verruild voor polycarbonaat. 

Zo lang duurt het om een nieuwe koplamp te ontwerpen

Denk niet dat een koplamp snel klaar is: het duurt twee tot drie jaar om er een te ontwerpen. Zodra de eerste schetsen van een nieuwe ŠKODA-model op papier worden gezet, gaat het lichtteam nadenken over vormen voor de dagrijverlichting en de achterlichten. Ze werken aan meerdere projecten tegelijk buigen zich ook over de mistlampen, de reflectoren en andere lichtelementen.

Zodra het design van de koplamp grotendeels vaststaat, komen er steeds meer technische eisen om de hoek kijken. In een LED Matrix-koplamp zit verrassend veel techniek. Bovendien kun je een onderdeel van glas niet 1-op-1 namaken in polycarbonaat, vanwege de dikte en afwerking van het materiaal. Dan moeten de ontwerpers dus creatief zijn met hun oplossing.

Petr Nevřela wijst trots naar de ŠKODA OCTAVIA. De achterlichten hebben een innovatief 3D-design dat eerst alleen op concept cars zat, maar nu in massa wordt geproduceerd. “We hebben een compleet nieuw effect gecreëerd dat geen enkel ander merk heeft.” 

De toekomst van koplampen en achterlichten

Volgens Petr is de trend dat de voor- en achterkant van auto´s steeds meer verlicht worden. Je ziet nu al regelmatig auto´s rijden waarbij de koplampen of de achterlichten met elkaar verbonden zijn door middel van een lichtbalk. Voor de volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV ging Petr nog een stap verder: hij ontwierp de Crystal lighting-grille met 130 LED-lampjes. De oplichtende horizontale streep in de grille sluit mooi aan op de pijlvorm in de koplampen.

Maar voor koplampen met kristallijndesign hoef je niet per se een elektrische SUV te kopen, Petr benadrukt dat de lampen van de nieuwe ŠKODA FABIA op dezelfde manier zijn ontworpen. Bovendien heeft elke FABIA LED-koplampen.

Petr denkt hardop na over de toekomst: “Verlichting wordt steeds meer een communicatiemiddel. Geavanceerde LED-koplampen kunnen bijvoorbeeld communiceren met voetgangers.” Het klinkt nu nog als science fiction, maar wees niet verbaasd als er over niet al te lange tijd een ŠKODA met ´pratende´ koplampen in je binnenspiegel opduikt. 

Lees ook: Licht in de duisternis! ŠKODA's met LED Matrix-koplampen

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Bizar dat je iets ontwerpt/ontwikkeld in materiaal X, terwijl je weet dat het uiteindelijk met materiaal Y gemaakt wordt, en dat de verschillen tussen beide materialen zo groot zijn, dat wat je materiaal X ontwikkeld, niet zomaar in materiaal Y gemaakt kan worden.

Dat modellen van producten in een bepaald materiaal gemaakt worden is niet nieuw, maar dat je vervolgens de vorm weer aan moet gaan passen aan het uiteindelijke constructie materiaal is gewoon onzinnig. Op het moment dat windtunnels meer de vorm van een auto gingen bepalen, was het heel normaal om het windtunnel materiaal in bijvoorbeeld hout of klei te maken, omdat dat materiaal makkelijk bewerkbaar is, en een wijziging aan het model dus makkelijk uit te voeren is.

Het verhaal van de lampen komt bij mij een beetje over als je iets ontwerpt in staal, omdat het goedkoop materiaal is, maar vervolgens gaat produceren in een legering van lichtmetaal, waardoor je bijvoorbeeld grotere materiaaldikte (denk bijv. aan dakstijlen) nodig hebt, en het ontwerp weer aan moet passen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe