Jump to content

5 hulpsystemen voor stressvrij parkeren


Recommended Posts

rssImage-184d41fc4071bebe2f48c033430c0740.jpeg

We beginnen met een onderzoek uit Australië. Het land met de zeventien giftigste slangensoorten ter wereld en waar drie keer zoveel schapen als mensen leven. In Australië geeft 79 procent van de automobilisten aan soms zenuwachtig te worden achter het stuur. Niet omdat ze bang zijn een slang in het dashboardkastje te vinden, maar vanwege fileparkeren. Bijna zestig procent van de ondervraagden vreest het verkeer op te houden of schade aan geparkeerde auto’s te veroorzaken.

Parkeren hoeft helemaal niet stressvol te zijn. Je kunt het oefenen en er bestaan allerlei hulpsystemen die het makkelijker maken. Van zoiets simpels als parkeersensoren in de achterbumper, tot geavanceerde systemen die de auto zelfstandig in het vak zetten. Hieronder lees je de vijf belangrijkste hulpsystemen.

1. Parkeersensoren voor en achter

Veel auto’s hebben parkeersensoren. De technologie is simpel maar doeltreffend: deze ultrasone (of soms elektromagnetische) sensoren zitten in de achterbumper (soms ook voor) en ‘zien’ obstakels door golven uit te zenden en te ontvangen. Rijd stapvoets achteruit naar een geparkeerde auto en de piepjes volgen elkaar in steeds hoger tempo op. Zodra je een continue pieptoon hoort, is het tijd om te stoppen. Dan ben je zo’n 15 centimeter verwijderd van de auto, het paaltje of de garagedeur. Als je parkeren ook maar een klein beetje spannend vindt, kunnen parkeersensoren een groot verschil maken.

2. Achteruitrijcamera

Het idee van de achteruitrijcamera stamt uit de jaren 50, maar de techniek kwam pas echt van de grond na de eeuwwisseling. Een videocamera met een groothoeklens wordt aan de achterkant van de auto geplaatst, vaak in de buurt van de kofferbakhendel. Het camerabeeld verschijnt op het centrale beeldscherm en wordt meestal verrijkt met hulplijnen die verklappen waar de auto belandt als je het stuur zo houdt. Handig wanneer je geen benul hebt hoe de achterwaarts rollende auto gaat reageren op jouw stuurbevelen.

3. Uitparkeerassistent of Rear Traffic Alert

Sta je schuin of haaks op de weg geparkeerd, dan moet je haast ogen in je achterhoofd hebben om veilig de weg op te draaien. De uitparkeerassistent helpt hierbij en gebruikt sensoren op de achterbumper. Zodra er een andere auto van opzij nadert of er kinderen achter de auto opduiken, slaat het hulpsysteem alarm. Het kan je zelfs te hulp schieten met een remingreep. Bij sommige auto´s wordt dit systeem gekoppeld met een setje ´ogen´: een panoramische achteruitrijcamera die laat zien wat er achter en naast de auto gebeurt. 

4. Automatisch inparkeren met Parkeerassistent

Dit geavanceerde hulpsysteem bestaat al bijna twintig jaar en is voortdurend in ontwikkeling. In het begin kon het net als je stille oom maar één danspasje, namelijk fileparkeren. Wanneer je langs een leeg parkeervak reed, keken sensoren en camera´s of er voldoende ruimte tussen de geparkeerde auto´s zat. Vervolgens rolde de auto achterwaarts in het vak. Sturen ging automatisch, gassen en remmen deed de bestuurder.

Sindsdien heeft de Parkeerassistent een paar nieuwe ´moves´ geleerd. Hij kan haaks op de weg parkeren, automatisch uitparkeren en zelfstandig afremmen voor een plotseling obstakel. Bovendien heeft-ie minder ruimte nodig dan voorheen. Dus een leeg parkeervak is al snel groot genoeg. Als je een paar keer met dit systeem hebt geoefend, verdwijnt je parkeerstress als sneeuw voor de zon want de techniek doet het moeilijke werk. 

5. Parkeren op afstand met Remote Parking

De volgende stap is Remote Parking. Dan parkeert jouw auto zich helemaal vanzelf. Het systeem bedient het stuur, het gas en de rem. Jij hoeft alleen maar een knop ingedrukt te houden en de auto doet de rest. Waarom zou je dan überhaupt in de auto blijven zitten? Bij sommige auto´s kun je ernaast gaan staan en de boel aansturen met een app op je telefoon.

Zodra Remote Parking feilloos werkt, zijn we nog maar een hinkstapsprong verwijderd van auto´s die zichzelf parkeren in een parkeergarage. Je stapt uit bij de slagboom en je auto vindt zelf een parkeerplaats. Na een uurtje shoppen fluit je een keer digitaal op je vingers en komt hij weer voorrijden. Tegen die tijd is parkeerstress echt een probleem van het verleden, net als buiten je sms-bundel gaan of een gehuurde videoband te laat terugbrengen. 

Lees ook: Waarom de ŠKODA FABIA de perfecte eerste auto is

Lees hier het volledige artikel

Link to comment
Share on other sites

Het zal wel aan mij liggen, maar ik geloof dat ik pas echt in de stress zou raken als mijn auto automatisch gaat parkeren, en al helemaal als ik er naast sta (zoals in het laatste stukje tekst).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe