Sign in to follow this  
Rapid man

Fluitend geluid en tikkend geluid

Recommended Posts

Hallo, sinds ca. 1,5 maand heb ik een Rapid Spaceback waar ik in het geheel erg tevreden over ben. Er zijn echter enkele kleine euveltjes en twee ervan zijn enerzijds een fluitend geluid links vooraan en een tikkend geluid rechts achteraan, telkens bij hoge(re) snelheid.

Het fluitend geluid situeert zich aan de bestuurdersdeur, redelijk bovenaan, maar moeilijk uit te maken of het zich nu situeert aan de deur zelf dan wel het raampje. Het geluid komt niet altijd voor, maar wel vaak bij hogere snelheid (100-120 km/u), een beetje afhankelijk van hoe de wind zit en hoeveel wind er is. Bij nog hogere snelheid (bv. 140 km/u) lijkt het me niet meer voor te komen. Wanneer het geluid zich voordoet, is het toch vrij irritant. Zelfs de passagier kan het horen. Nog iemand met dit probleem?

Wat het tikkend geluid betreft: dit doet zich enkel voor bij 'Duitse snelheden' à la bv. 145-170 km/u. Het komt van ergens rechtsachter, denk ik, maar is heel moeilijk te situeren van waar. Ik weet niet of dit iets bijzonders kan zijn? Trager rijden is natuurlijk 'een' oplossing ?

Fluitend geluid kwam bij een bepaalde serie Octavia regelmatig voor: daar was het een chroomlijst die niet helemaal juist was aangebracht in de fabriek.

Het tikkende geluid: enig idee of dit in of buiten de auto zit? Misschien dakantenne die bij dergelijke snelheden een klein beetje speling heeft?

Het fluitend geluid doet zich wel enkel aan de bestuurderszijde voor. Ik dacht aan deurrubber of vensterdichting. Aan de chroomlijst had ik nog niet gedacht, maar er is enkel aan de onderzijde van het venster een chroomlijst. Het geluid lijkt meer van de bovenkant te komen.

Is de deur wel goed afgesteld, maw gaat hij wel ver genoeg zijn slot in ?
Maw als je rijd dat hij dan iets naar buiten uitwijkt en dat je dan het gefluit gaat horen..

De deur lijkt perfect gelijk te zitten. Heb alle dichtingen nog eens van nabij bekeken, maar niets vreemds opgemerkt.