Ga naar inhoud

waarschuwingslampjes om de beurt aan bij starten


Sanne Pietersma
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb afgelopen week een skoda gekocht! Helemaal perfect! Maar nu komen er toch een aantal probleempjes..

Wanneer ik de auto start gaat er 1 waarschuwingslampjes branden.. Dit is elke keer een ander lampje. De ene keer is het de stuurbekrachtiging start ik hem een uur later weer is het se koelvloeistof of het olielampje. Doe ik de auto weer uit en start ik hem opnieuw dan is het weer klaar. Echter kan het wel zo zijn dat onder het rijden 1 van de lampjes weer aangaat. Ik heb de koelvloeistof bijgevuld en de olie gecontroleerd hier kan het niet aan liggen..

Iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe dit het makkelijkst op te lossen is??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eerste vraag is eigenlijk of je hem bij een skoda dealer of van een particulier hebt gekocht.

Maw heb je garantie of niet op de wagen ?

Indien garantie dan zou ik even terug gaan naar de dealer en hun het probleem laten oplossen.

Indien geen garantie dan kun je eens kijken of de MIN pool van je accu niet los zit of gecorrodeerd is .

Want slechte massa (min ) kan soms rare dingen veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat extra vragen/opmerkingen voor je Sanne:

 

- als je een vraag hebt, geef dan altijd de gegevens van de auto erbij, of zet ze standaard in je 'handtekening'. (met 2 berichten is snel gevonden dat het om een Fabia I uit 2000 gaat, maar met 50 berichten wordt dat al veel lastiger)

- graag nog even aanvullen met welke brandstof(benzine/LPG/diesel) en motortype.

 

Om het zeker te weten moet de auto even uitgelezen worden op foutcodes, hierbij moet je het nummer van de foutcode hebben, de omschrijving heb je weinig aan (gaat ook vaak fout door slordigheid). Als je het nummer van de foutcode hebt, kun je dat zelf opzoeken op de site van Gerrit Speek, daar ga je naar de foutcode lijst, zoekt het nummer van de foutcode op, en dan vind je achtereenvolgens:

- het nummer en de omschrijving van de foutcode

- de mogelijke oorzaken van de foutcode

- aanbevolen methode om het te verhelpen.

Om die foutcodelijst te vinden ga je op de site van Gerrit Speek eerst naar 'OBD-VCDS', vervolgens in de kolom links naar 'Foutcode - lijst'

 

Ik gok dat allereerst je accu op het punt van overlijden zit (als het spanningsniveau te laag wordt, schakelt de auto bevoorbeeld de stuurbekrachtiging uit, om stroom te besparen, vandaar dat waarschuwingslampje), maar er zijn meer mogelijke oorzaken zoals kapotte stuurhoeksensor. Overigens kan een zwakke accu (kan liggen aan de accu, maar ook aan de dynamo of de spanningsregelaar van de dynamo liggen) allerlei foutcodes veroorzaken, en niet iedere foutcode veroorzaakt een storingslampje.

 

 

 

Koelvloeistoflampje kan een paar oorzaken hebben:

- allereerst is de koelvloeistof mooi roze-rood? (blauw is de verkeerde soort koelvloeistof, en als ie bruin is dan is er een probleem met de motor)

- als de koelvloeistof in orde is, én het peil is hoog genoeg is waarschijnlijk de sensor voor het peil zo'n beetje aan het eind van zijn levensduur. Door het peil nét boven max te vullen, kun je soms voor een poosje (typisch half jaar - jaar) het waarschuwingslampje met bijbehorende irritante piep kwijt zijn, anders is het een kwestie van het kunststofreservoir (incl. sensor) vervangen. (reservoir kost iets van 15-20 euro nieuw).

 

Overigens bruinige koelvloeistof wijst meestal bij de MPI motoren (als je die hebt) op een probleem met de koppakking: er zit olie door de koelvloeistof. Als je de vuldop van de olie eraf draait, en je hebt dit probleem dat zit er waarschijnlijk smurrie onder de vuldop die meestal wordt omschreven als 'mayonaise'. Dit betekent dan dat waarschijnlijk de koppakking vervangen moet worden, en dat is een klus die zorgvuldig moet gebeuren: als dit niet netjes gebeurd verplaatst de cilindervoering en krijg je kort daarna last van koelvloeistofverlies, en moet de hele reparatie opnieuw.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het zeker te weten moet de auto even uitgelezen worden op foutcodes

 

Hiervoor heb je een VCDS kabel nodig, maar die heeft niet iedereen in zijn bezit.

Dealer ( Skoda ) kan het ook uitlezen maar zal de code's niet zo gauw geven of je moet er echt om vragen.

 

De boordcomputer van je wagen slaat namelijk elke foutmelding in zijn geheugen op en is hierdoor na inpluggen aan de kabel uit te lezen.

 

Maar maak je niet meteen druk dat je een kat in de zak hebt gekocht , en indien garantie lekker terug gaan naar de dealer en indien dit geen officiele skoda dealer is dan even naar een skoda dealer in je buurt rijden om te vragen of ze deze op fout meldingen kunnen uitlezen voor je ,met uitleg van je verhaal wat je hier hebt gepost.

En je kunt altijd vragen aan de hand van die meldingen wat de eventuele kosten kunnen zijn voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Ed, uitlezen kan door bekende/forumlid/garage met de juiste apparatuur. Hierbij wel een paar aantekeningen:

- sommige foutcodes zijn merkafhankelijk, dat betekent dat een algemene garage niet altijd de apparatuur heeft om die merk-afhankelijke codes uit te lezen.

- als je naar een garage gaat (dealer/merkspecialist is het beste) vraag vooraf om de kosten voor uitlezen: daar zitten per garage/dealer forse prijsverschillen in, een enkele dealer doet het als service, er zijn er die meer dan 50 euro vragen, en 20-30 euro is een redelijke gemiddelde prijs.

 

Voor het uitlezen bij de dealer: dat hoeft niet persé een Skoda dealer te zijn, dan mag ook een dealer van één van de andere Vagmerken zijn, die hebben dezelfde apparatuur, dat betekent dat je dus terecht kunt bij Skoda, Seat, VW en Audi. Ik heb het zelf ooit gehad dat een incompetente chef-monteur bij de Skoda-dealer mijn auto niet uit kon lezen op foutcodes, en een reparatie van 600 euro voorstelde. Ik ben naar de Seat-dealer gereden, en binnen 5 minuten was de auto uitgelezen, en bleek er niets aan de hand te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Interessant! Ik wil de auto wel op storingen uitlezen. Zodra de storingen bekend zijn kan er meer van gezegd worden. Het kan ook zo zijn dat het oude storingen zijn, die nog niet gewist zijn. Het is ook zo dat elke auto kort voor het starten een zelf-analyse uitvoert, om te controleren of alle modules / sensoren naar behore werken. Hierbij branden ook kortstondig wat lampjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe