Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 07/06/12 in alle zones

  1. Nog iemand zich gisteren lopen ergeren aan die kritiekloze berichtgeving over de JSF door de Nederlandse journalistieke canaille? Er wordt nu gedaan alsof dat een enorme banenmachine is en er wordt niet eens ingegaan op de materie. De lobbyisten hebben kennelijk meteen goed werk gedaan! De teneur is dat we 1 miljard uit het raam kieperen en een heleboel hoogwaardige arbeidsplaatsen erbij. Bij mijn weten gaat het hierbij om compensatieorders die je bij iedere vliegtuig/wapen deal erbij onderhandelt. Nieuw is dat we voor het eerst het risico dragen voor ontwikkelingskosten omdat het eigenlijk nog steeds een papieren vliegtuig is. Overigens "we" omdat het bedrijfsleven dat risico handig bij de samenleving gelegd heeft. Daarnaast komt er bij die 1 miljard die je nu als hebt betaald minimaal 6-7 miljard bij voor die vliegtuigjes zelf. Dat is in de praktijk dus zonder de exploitatiekosten. Dus het raam kan nog wat verder open want er moet nog meer geld doorheen! Hier heb je als een halve waarheid (tussen de 5 en de 15% dus). Hoogwaardige technologie valt ook nog wel mee. In Hoogeveen worden bijvoorbeeld "deurtjes" gemaakt, nix mis mee, maar we hebben het niet over de avionics of de vleugels of de stealth-coatings. Die technologie kan dus naadloos worden gehandhaafd bij de overgang naar een ander toestel (Saab, Eurotyphoon). De opgedane kennis is natuurlijk gebonden en kan natuurlijk niet worden hergebruikt volgens de contracten. In de praktijk krijgen de Amerikanen, contractueel bepaald, de patenten en wij betalen daarvoor. Wat moeten we overigens nog met bemande toestellen als bijna 50% van de technologie aan boord nodig is om die stoere boy in leven te houden? Volgens de experts zijn drones het helemaal... Die zijn natuurlijk ook nog volop in ontwikkeling, maar dat is de JSF ook nog.. Wat ook niet gemeld wordt, is dat de Amerikaanse rekenkamer een uiterst negatief advies heeft uitgebracht over zowel het toestel alsook de ontwikkelmethode (via een soort prototyping, zeg maar vliegende proefkonijnen). De Amerikaanse defensie heeft overigens al aangegeven significant minder toestellen te gaan aanschaffen wegens de uit de pan rijzende kosten (iets van 50% van het oorspronkelijke aantal). Ook mede omdat het toestel nu al over gedeeltelijk achterhaalde fabuleuze eigenschappen beschikt (stealth mogelijkheden zijn niet zo stealthy meer door nieuwe radar). Men ziet daar ook meer in drones trouwens, maar dat is dan met name een strijd tussen de Airforce (toys voor de boys) en de landmacht die met drones alles weer in eigen hand krijgt (meent te krijgen). Voor Nederland houdt dit in, dat de kosten per toestel fors zullen stijgen (zeg maar verdubbelen) en dat de orders die eraan vasthangen (die hoogwaardige banen) nog maar de helft zullen zijn. Maar onze geweldige minister Hillen heeft een tijdje geleden bij mijn weten geroepen dat we "binnen kader blijven". In de praktijk dus wat de Amerikanen doen. Dubbel zo duur is de helft bestellen. Ik vraag me dan ook ernstig af waar die behoefte op gebaseerd is als we er opeens met veel minder kunnen als het te duur wordt. Gezond boeren verstand kan die logica niet rijmen. Kennelijk vragen de journalisten daar niet over door....
    3 punten
  2. Eindelijk, de ultieme oplossing tegen de waanzin van het voetbal:
    -1 punten
  3. Echt? Meen je dat nou? Zouden die 'deskundigen' dat vergeten zijn? Och, gut-o-gut. Ik kan me notabene nog voor de geest halen dat de monteur de achterklep een paar keer open en dicht deed (om o.a. het reservewiel te checken en slotbouten te pakken) en je zag 'm kijken van 'he, ik hoor iets...'' Maar niet verder kijken of onderzoeken, neuh, dat staat niet mijn functieomschrijving...
    -1 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe