ESP heeft een sensor voor de hellingshoek en een onlosmakelijke relatie met ABS en de remmen. Voor Hill Hold moet je weten wat de hellingshoek is, dus en moet je "remmen". Het is dan logisch dat je ESP hiervoor misbruikt... VCDS kan Hill Hold in de ESP module instellen bij de volgende door mij tegen gekomen versies, "toevallig" Yeti's: Part No SW: 1K0 907 379 BE HW: 1K0 907 379 BE waarbij ik ook de uitvoeringen BE,BD,BJ ben tegengekomen. Component: ESP MK60EC1 H31 0108 en ook bij Component: ESP MK60EC1 H31 0121 Zou maar zo kunnen zijn dat als je ESP hebt je Hill hold erop kunt krijgen, maar er is wel verschil in de verschillende modules. In de NL-Yeti zit bij mijn weten altijd module MK60EC1 als je ESP hebt en dan zou het moeten kunnen. Andere modules ben ik zelf nog niet tegengekomen (kan ik dus niets over zeggen). Modules voor bijvoorbeeld de Touran (AT ipv EC) hebben op kanaal 58 kennelijk 4 ipv 3 instelmogelijkheden waarbij 0 niet actief is. Er kan dus wel degelijk verschil in zitten. Daar schijnen echter ook modules te zijn (niet AT) waar Hill Hold niet mogelijk is... Het zit wel in die hoek van de electronica. Het zou ook verklaren waarom op de prijslijst een aantal zaken met € 0,00 genoteerd staat. Het zit er in, maar het is niet geactiveerd. Niet alle modules hebben de mogelijkheid om hill-hold aan te zetten (het Touran verhaal) terwijl bij de geschikte modules hill-hold niet altijd aan staat. Aangezien je bij DSG altijd wel de hill-hold krijgt, ook bij een eenvoudigere modellen zoals active(+) is het eerder onwaarschijnlijk dat er specifieke modellen van module 3 (ESP) ingebouwd worden voor hill-hold. Temeer omdat je ook bij handgeschakelde modellen hill-hold kunt hebben/ inschakelen, althans voor de Yeti. Hoe dat met andere modellen zit weet ik niet, maar daar zou hetzelfde kunnen gelden. Net als bijvoorbeeld de bandenspanningscontrole. Die kun je in dezelfde module inschakelen. Het is een controle door de ABS-sensoren of alle banden nog wel dezelfde omwentelingen maken. Zo niet dan concludeert die dat er een band lek is. Het enige nadeel is, dat je geen knopje hebt om hem te resetten als die zich gaat melden. Resetten kun je dan alleen met een "kabeltje" of bij de dealer, niet handig dus. Voor de regensensor geldt hetzelfde, als je geen intervalschakelaar hebt kun je die niet uitzetten en ook de gevoeligheid niet instellen. Er zit met andere woorden bij sommige opties wel een hardware-component. Hill-hold kun je echter als eindgebruiker niet instellen/ uitschakelen ook al heb je het er standaard opzitten. Daar is dus ook geen hardware-matige belemmering. Ed heeft het niet en wil het wel hebben. Ronald heeft het en wil het anders. Ik schat in dat van beiden hun wensen vervult kunnen worden zodat ze er in de parkeergarage en op de dijk gemak van hebben ... Trouwens, in de Oostenrijkse modellen van de Yeti zat "vroeger" niet altijd standaard ESP. Net als met die curieuze spiegel/ regensensor kan het dus van land tot land verschillen of het erin zit en daarmee de hill hold. Dit met name even voor de vrienden uit het mooie België. De vraag is dan met name of je ESP hebt. Zonder ESP in ieder geval geen Hill Hold.