Er ontstaan meerdere malen schades aan wagens door niet dugdelijke tuningen hoor, dat hoor je mij niet ontkennen. Zie maar: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=35677 Veel tuners noemen op de websites 'maar wat waardes'. Ze tunen alle merken, soms zie je zelfs een Ferrari F50 er tussen de lijsten staan, net of de "tuner/flasher" op de hoek vd straat die auto ooit getuned heeft. Die geven een 1.9 TDI 105pk bijv veel te veel koppel onderuit, dat kost je je vliegwiel bij die modellen (dat is echt het zwakke punt). Het is juist de kunst om het zo te doen dat alles heel blijft, ook op lange termijn. Wij tunen tegenwoordig zeer veel auto's voor dealers etc, die zitten echt niet op motorschades te wachten, daar doe je dus zeer goed je best voor om ook compleet uit te sluiten. Te veel geven is geen kunst, zeker bij een diesel niet, weten wát je doet kan alleen maar als je de motor en zijn sturing volledig kan doorgronden. Naast de betrouwbaarheid worden veel wagens ook geknepen voor allerlei emissie normen etc. Motorsoftware wordt echt geschreven om bij deze testen de laagst mogelijke uitstoot te realiseren (tijdens deze test staat de auto 16 maal stationair en wordt er geen 1 maal volle belasting gegeven). Vaak gaat dit ten kosten van het verbruik. De ontsteking wordt bij veel benzine motoren bv erg laat gezet, dit om de katalysator maar zo heet mogelijk te houden (dan is zijn filter werking het beste). Dit ga je bij een OBD tuning uiteraard direct aanpassen, ontsteking vervroegen en daarmee heb je veel meer respons onder uit te toeren en direct is de motor veel minder nukkig, gigantisch goed te merken na een tuning bij een 1.4 TSI 122pk. Ook wordt een auto af fabriek qua koppelverloop zo geschreven dat deze bij elke turbo mooi vlak is (ook als de wastegate mechanisch net even wat strakker staat afgesteld), als tuner zul je op een dergelijke turbo maatwerk moeten leveren, omdat deze dan vaak net even te veel piekt na de tuning. Ook wordt de originele motorsoftware zo geschreven dat er zelfs met RON91 gereden kan worden zonder dat de motor gevaarlijk dicht tegen de pingelgrens zit. Een turbo van een getunde auto zal uiteraard meer druk draaien en heeft hiervoor meer toeren nodig. Echter 90 tot 95% van de tijd kun je in Nederland niet eens gebruik maken van je vermogen. Het is dus maar een heel klein deel van de tijd, dat de motor zwaarder belast wordt. Als we de 1.2 TDI als voorbeeld nemen, deze motor is origineel erg lui onderin de toeren, om vlot te rijden, moet je deze motor goed op toeren houden, anders valt hij met zijn lange versnellingsbak erg ver terug in toeren. Als dit model getuned is kan er eerder naar een hogere versnelling geschakeld worden, hiermee zou je dus zelfs kunnen zeggen dat je de motor minder belast. Nog eens wat: EGR kleppen, we kennen ze allemaal, ellende dingen, de (oudere) TDI motoren roetten volledig dicht door hun eigen uitlaatgassen. http://jdengine.home.xs4all.nl/chiplijst05/egr.jpg Met een chiptuning op allen 1.4-1.9-2.0 etc TDI motoren zetten we deze kleppen 100% dicht in de software, hiermee zal de motor zichzelf niet meer vervuilen met roetdeeltjes uit zijn eigen uitlaatgassen. De NOX uitstoot zonder EGR is dan wel hoger, op het moment dat de wagen 150.000km met een EGR klep heeft gereden en volledig dicht baggert, zal de NOX uitstoot alleen hierdoor al veel hoger zijn. De motor is veel beter af zonder deze klep. Alleen voor de Euro normeringen levert het ze een voordeel op.