Ga naar inhoud

EdK zijn Fabia3 combi Drive (11-2017)

 Delen

EdK zijn Fabia3 combi Drive (11-2017)
EdK
Album aangemaakt door
EdK
  • 1
  • 12
  • 2

12 reacties

Na 7 jaar rijden in de Yeti was het tijd voor wat kleiners.
Is uiteindelijk de Fabia geworden en na één dag van rijden bevalt hij me al prima.
Ja @Skoody Boo je bent niet meer alleen met trommelremmen achter, ook deze heeft dus trommels achter.
Maar moet zeggen dat ik er weinig van merk met remmen.
Verdere foto's gaan ook weer volgen als we een mooie dag hebben en we het merendeel van de extra's van superskoda hebben gemonteerd.
Momenteel is al gemonteerd de gasveren onder de motorkap en de windschermen voor de voorruiten.
En de rubber mat in kofferbak is geplaatst ( uitgerold )
Wat nog te doen ?

  • spatlappen voor en achter.
  • dorpel beschermers met Fabia tekst
  • Ledverlichting in kofferbak en cabine voor en achter.
  • 2 opbergvakken / lade onder de voorstoelen.
  • en dan op bepaald moment de achteruitrij camera monteren en kabel naar voren leggen en aansluiten.
Link naar reactie
On 21-11-2017 at 21:48, Wasmachineman said:

Vergeet je de extra peekaa`s niet, Ed??

Nee hoor. Hoef toch niet alles te vermelden...toch...

On 21-11-2017 at 21:52, Rosinfield said:

Maar ik moet zeggen dat ik die schijfremmen wel prettiger vind

Punt is dat je voor 70% met voor remt  en 30 met achter. En nu velen wagen met schijf en nu dan met trommel en merk totaal niet verschil.

Voordeel is dat ik geen roestige schijven meer achter zie

aangepast door EdK
Link naar reactie

Voordeel van trommels is dat ze niet zo snel krom worden ^_^ Daarnaast niet zo snel roest op het remsysteem zelf, maar wel als nadeel dat trommelremmen eerder wat blijven hangen/slepen, vooral als ze wat km's in gebruik zijn en er wat remstof in de trommels zit. Schijfremmen rondom is eigenlijk alleen noodzakelijk voor zeer sportieve rijders (of kortzichtige rijders die vaak de rem als noodstop moeten gebruiken).

Link naar reactie

Ik merk het wel degelijk. Veel beter te doseren. Met de trommels moest ik meer doortrappen bij hard remmen. Eerste keer weer met schijven rondom remde ik ook prompt te hard. Maar eenmaal gewend vind ik het aangenamer

Link naar reactie

Tsja @Cordoba remstof is kwestie van onderhoud. Bij schijf zie je het op je velgen liggen en trommel hoopt het op.

Maar ach eens per jaar ff wiel eraf en dan trommel reinigen is werk ook niet.

En @Rosinfield bij droog weer zal een schijf sneller en beter aanspreken maar bij nat weer heeft een schijf de kans op aquaplanning tussen rem blok en schijf.

Vandaar dat je met schijf eigenlijk in tweeën moet remmen.  Eerst aantikken dan los en dan pas remmen

 De eerste keer maak je schijf droog zodat je tweede remactie de juiste volle remkracht hebt  

Link naar reactie

Ja dat doe ik eigenlijk altijd al zo. Dwz niet in één keer vol en constant remmen

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
13 uur ago , Rosinfield said:

Ik merk het wel degelijk. Veel beter te doseren. Met de trommels moest ik meer doortrappen bij hard remmen. Eerste keer weer met schijven rondom remde ik ook prompt te hard. Maar eenmaal gewend vind ik het aangenamer

Mmm, ik vraag me af of dat wel door verschil in trommels/schijven komt. Het kan ook goed met de rembekrachtiging te maken hebben (en hoe dat is ontworpen/afgesteld), als ik het goed heb kun je dat ook nog wijzigen, net zoals de respons op het gaspedaal. Ik dacht dat ertromp die remrespons voor een aantal leden bij de buren ook wel eens heeft veranderd.

Ik krijg trouwens wel direct oude beelden op mijn netvlies: bij mijn allereerste rijles wilde ik bij de eerste kruising ook iets afremmen om te kijken of ik veilig over kon steken, ik dacht dat ik rempedaal gemist had, maar de rij-instructeur hing in de gordel, dus ik had toch op het rempedaal getrapt. Mijn 1e rijles was in een Volvo 244 met flinke rembekrachtiging, en ik had wel ervaring met landbouwtractoren (vakantiewerk) waarbij je hard op de rempedalen moest trappen om enig effect te hebben.

Ander voorval: een oom (beroepschauffeur) had de auto van mijn vader geleend, en wilde wat afremmen voor een kruising. De auto van mijn vader was toen een VW1600 variant, en heel bijzonder voor een auto uit de 60-er jaren: met gordels. VW had destijds veel betere remmen dan veel concurrenten, en ook dit afremmen resulteerde in een soort noodstop waarbij de passagier dankzij de gordel niet in aanraking kwam met de voorruit.:lol:

Link naar reactie

Mooie auto, Ed!

 

Hoe hard een auto remt bij een zelfde beroering van het rempedaal is afhankelijk van meerdere factoren denk ik.  Ik denk zelfs dat een auto met trommels achter een even korte remweg heeft dan een met schijven achter. Voor de omstandigheden goede voorbanden zijn misschien nog wel belangrijker bij rechtuit remmen. Neemt niet weg dat ik natuurlijk ook schijven achter zou willen, maar dat was al wel bekend dacht ik zo. ;)   

Hoe je een zelfde beroering van pedalen ervaart is dan weer afhankelijk van schoeisel. Ben je gympen gewend en heb je bergschoenen aan dan hang je ook in de gordel bij het remmen, en het oplaten van de koppeling gaat ook ruwer.

 

 

Link naar reactie
On 29-11-2017 at 11:48, Skoody Boo said:

Ik denk zelfs dat een auto met trommels achter een even korte remweg heeft dan een met schijven achter.

Durf gerust te stellen dat je met regenachtige dagen met een trommelrem eerder stilstaat dan met schijf
Dit zoals al gezegd door de waterfilm op de schijven die je er eerst af moet remmen.
Nu zal je dit niet zo snel voelen in een auto ondanks dat het wel gebeurd
Maar vanuit mijn motorfiets jaren weet ik dondersgoed hoe dit voelt.
En heb ook in begin periodes veel motors genomen waar voor een dubbele schijf zat en achterwiel gewoon het trommeltje had.
En dit heeft me met dagen met regen zeker wel eens gered, omdat ik met voorrem dubbel moest knijpen voor ik met voor remde.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe