Ga naar inhoud

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Vandaag
  2. Als je in een elektrische auto rijdt, betaal je momenteel geen wegenbelasting. Maar hoe zit dat in 2025 en verder? Betaal je dan wel wegenbelasting? En zo ja, hoeveel precies? Dat EV-eigenaren geen wegenbelasting (mrb, motorrijtuigenbelasting) hoeven te betalen, is een stimuleringsmaatregel van het kabinet. Elektrische auto’s kennen geen CO2-emissie en zijn een belangrijk instrument om de algehele CO2-uitstoot naar beneden te brengen. Tegelijkertijd is de wegenbelasting voor de regering een bron van inkomsten en kon je erop wachten dat er iets zou veranderen. Lange tijd bestond er veel onduidelijkheid over de vraag of je als eigenaar van een elektrische auto wel of geen wegenbelasting zou gaan betalen. Maar inmiddels is er meer duidelijkheid. Tot 2026 vrijstelling wegenbelasting elektrische auto In de Voorjaarsnota 2024 staat dat elektrische auto’s zoals de Škoda Enyaq en de Škoda Enyaq Coupé tot en met 2025 nog 100 procent korting op de wegenbelasting genieten. Oftewel: in 2025 hoef je nog geen wegenbelasting te betalen. Maar hoe ziet het er daarna uit? In 2026 krijg je nog 40 procent korting, oftewel: je gaat 60 procent betalen. Vooralsnog wordt het benzinetarief hierbij als uitgangspunt genomen. In 2027 wordt het tarief verhoogd naar 70 procent, in 2030 naar 75 procent en uiteindelijk betaal je in 2031 het volledige tarief. Concreet kom je dan tot de volgende bedragen: Škoda Enyaq 60Gewicht1965 kg60% mrb (2026)75,40 euro70% mrb (2027) 87,96 euro75% mrb (2030)94,25 euro100% mrb (2031)125,66 euro* per maand, provincie Utrecht, op basis van huidig benzinetarief d.d. mei 2024 Ter vergelijk: voor een vergelijkbare benzineauto zoals de nieuwe Škoda Kodiaq 1.5 TSI (gewicht 1665 kg) betaal je onder dezelfde voorwaarden momenteel 298 euro per kwartaal (99,33 euro per maand). Zoals het er nu naar uitziet, ben je dus in ieder geval tot 2031 goedkoper uit met een elektrische Enyaq. Mogelijk gewichtsreductie voor EV’s Voordat het zover is, moet eerst het parlement er zijn zegje over doen. Verder pleit belangenorganisatie RAI Vereniging vanwege het batterijpakket van een elektrische auto voor een gewichtsreductie van 400 kg. Als dat doorgaat, wordt in het geval van de Škoda Enyaq 60 uitgegaan van een gewicht van 1565 kg en betaal je in 2026 opeens een stuk minder, namelijk 54,40 euro. Lees ook: Deze Škoda Enyaq is niet geschikt als gezinsauto De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  3. Gisteren
  4. Afgelopen week
  5. Je vindt hem tegenwoordig in elke nieuwe auto: de airbag. Maar waar komt de airbag eigenlijk vandaan? En welke auto was het eerst uitgerust met een airbag? In het Nederlands heet de airbag een ‘luchtzak’ of ‘plofzak’, alleen hoor je die termen eigenlijk zelden of nooit. Maar het is wel degelijk een zak die in geval van nood wordt opgeblazen en dan als een beschermend kussen fungeert. Vergis je niet in de snelheid waarmee dit gebeurt; dit is in 25 tot 35 milliseconden gepiept. Als de airbag zijn werk heeft gedaan, loopt hij weer leeg. Uitvinder van de airbag De eerste airbag werd in 1953 gepatenteerd door de Amerikaanse ingenieur John W. Hetrick. Hij wordt gezien als de uitvinder van de airbag. Korte tijd later werd een vergelijkbaar patent verkregen door de Duitse ingenieur Walter Linderer. Beide patenten gebruikten een luchtdruksysteem, dat in de praktijk niet helemaal uit de verf kwam. De airbag werd veel te langzaam opgeblazen, waardoor je alsnog met je hoofd op het stuur terechtkwam. Airbag krijgt explosief De Japanse ingenieur Yasuzaburou Kobori pakte het in 1964 slimmer aan en gebruikte een explosief. Vervolgens introduceerde in 1967 Allen K. Breed een elektromechanische sensor die via een klein explosief de airbag opblies. Dat is de airbag zoals we hem nu nog kennen. Eerste auto met airbag Over de eerste auto met een airbag bestaat discussie. Sommigen noemen de Toronado uit 1973 van het Amerikaanse merk Oldsmobile, anderen hebben het over de Mercedes S-klasse die begin jaren 80 op de markt kwam. Eerste Škoda met airbag In 1995 werd de eerste Škoda met airbags uitgerust. Dat wil zeggen: een bestuurdersairbag én een passagiersairbag. Ze waren optioneel verkrijgbaar voor de Škoda Felicia, een van de best betaalbare compacte middenklassers uit die tijd. Volgend jaar bestaat de airbag dus 30 jaar in Škoda-modellen. Tegenwoordig vind je in een nieuwe Škoda meer dan twee airbags. De nieuwe Škoda Kodiaq heeft ook zij-airbags met gordijnairbags en kan worden uitgerust met een centrale airbag tussen de voorstoelen. Die moet voorkomen dat je bij een zijdelingse aanrijding pijnlijk in contact komt met je passagier. Lees ook: Zo slim is de nieuwe Škoda Kodiaq De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  6. Eerdere
  7. De nieuwe Škoda Kodiaq is het absolute topmodel binnen het SUV-aanbod van Škoda. Maar dat wil niet zeggen dat hij zich te goed voelt voor de befaamde Simply Clever-functies. Sterker nog: de Kodiaq heeft slimmigheidjes die je niet eerder gezien hebt. 1: QR-code op een gekke plek Een QR-code vind je in magazines, maar in de bagageruimte van een auto? Wie de code in de bagageruimte van de Kodiaq met zijn smartphone scant, wordt doorgeleid naar een instructievideo. Hierin wordt helder uitgelegd hoe je alle ruimte zo efficiënt mogelijk benut. Niet dat het ooit passen en meten wordt, want achter de tweede zitrij past 910 liter. En wie de leuning neerklapt, kan 2105 liter kwijt. 2: Balkje om de boel schoon te houden Geef toe: ook jij stoort je mateloos aan de vingerafdrukken op het centrale touchscreen van een auto. Vooral als de zon erop staat, lijkt het wel alsof talloze nieuwsgierige kindertjes met hun snufferd tegen het display hebben gestaan. De oplossing is even simpel als doeltreffend: een balkje met een zacht omhulsel waarmee je het scherm gemakkelijk en snel schoonmaakt. Je vindt deze displayreiniger in een hiervoor bestemd vakje in de middenconsole van de Kodiaq. 3: Twee smartphones tegelijk opladen De keuzehendel van de automaat is van de middenconsole verhuisd naar de stuurkolom. Op die manier ontstond er ruimte om twee smartphones tegelijkertijd draadloos op te laden. Achterin vind je twee USB-C-aansluitingen zodat ook de achterpassagiers nooit met een lege telefoon onderweg zijn. Als ze hun ogen even rust willen geven, bergen ze de telefoon simpelweg op in een speciaal hiervoor bestemd vak in de leuning van de voorstoelen. 4: Simply Clever voor het hele gezin Voor een geringe meerprijs rust Škoda de Kodiaq uit met een zogeheten Simply Clever Familie Pakket. Je krijgt een tablethouder, een opbergvak in de middenconsole en een flexibel opbergvak in de bagageruimte, voor bijvoorbeeld een paar sneakers. Wie zich een beetje als een filmster wil voelen, maakt gebruik van de zonwering voor de zijruiten achter. Dan zit je lekker beschut tegen de zon én nieuwsgierige ogen. Ook inbegrepen: deurbescherming voor alle portieren. 5: Nog meer slimmigheidjes Andere Simply Clever-oplossingen zijn de in lengterichting verschuifbare armsteun op de achterbank en een uitneembaar bakje voor je zonnebril of muntgeld in het dashboardkastje. En wat denk je van de handige Smart Dials waarmee je meerdere functies van de auto kunt bedienen? Lees ook: waarom Škoda geen afscheid neemt van echte bedieningsknoppen De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  8. Had hem opgenomen en gister avond maar eens bekeken. Was van voor tot achter in het veld een leuke en spannende race. En na Alonso gun ik het Norris zeker deze overwining Ze hebben het gewoon goed gespeeld en een beetje massel gehad. En ja Als met safety car wel goed was gegaan dan vraag ik me af of Max wel 1e was geworden, want nadat hij het paaltje omver had gereden was er toch wel iets aan de hand met de wagen
  9. Škoda werkt in het diepste geheim aan een auto die je eerder verwacht van een exotisch sportwagenmerk. Het definitieve ontwerp is nog in nevelen gehuld, maar de volgende video geeft je al een aardig beeld van hoe spectaculair deze Škoda wordt. Je zal toch maar designer bij Škoda Motorsport zijn en op een druilerige dag te horen krijgen dat je een raceauto op basis van de toch al niet kinderachtige RS-uitvoering van de Škoda Enyaq Coupé mag ontwerpen. Dan ziet je werkdag er opeens een heel stuk zonniger uit. Dit is daadwerkelijk gebeurd en dus werkt Škoda Motorsport momenteel aan een auto die de Škoda Fabia RS Rally2 doet verbleken. Meer dan een uitprobeersel “Škoda Motorsport heeft zijn eerste elektrische raceauto in 2021 ontwikkeld. Sindsdien hebben we veel bijgeleerd en nu is de tijd aangebroken om al deze ervaring zo goed mogelijk toe te passen op het model waaraan we nu werken, de Škoda Enyaq RS Race concept. Het blijft niet bij uitprobeersels en schetsen; we gaan de auto daadwerkelijk maken. Hij laat zien hoe we het DNA van Škoda Motorsport op duurzame wijze in de productieauto’s van Škoda integreren,” vertelt Michal Hrabánek, hoofd Škoda Motorsport. Gespierde spatborden Ten opzichte van de Enyaq Coupé RS krijgt de Enyaq RS Race een verbreed en verder verlaagd onderstel. De schokdempers worden vervangen door speciale race-exemplaren en de elektrische SUV komt op 20-inch wielen met laagprofielbanden te staan. Voor een nog betere stroomlijn krijgt de Enyaq RS Race andere bumpers en gespierde spatborden. Een diffuser en een enorme vleugel achterop moeten zorgen voor genoeg downforce zodat de auto als het ware aan het asfalt gekleefd zit. “Alle aanpassingen hebben als doel de aerodynamica te verbeteren, de neerwaartse druk te verhogen en de koeling van de onderdelen te optimaliseren”, legt designer Daniel Petr uit. Twee zitplaatsen De Enyaq RS Race krijgt een veiligheidskooi en de vijfpuntsgordels die je ook in racewagens ziet. Denk niet dat je hele gezin kan meegenieten, want er zitten slechts twee zitplaatsen in. Dus één voor de bestuurder en één voor zijn passagier, al kun je in dit geval beter spreken van een navigator. Veel interieurdelen worden vervangen door lichter composietmateriaal. Ook de aandrijflijn wordt op punten aangepast, maar Michal benadrukt dat de elektromotor en het batterijpakket rechtstreeks uit de Enyaq Coupé RS komen. Meer dan alleen plezier “De auto ziet er waanzinnig uit en we kunnen niet wachten om hem aan de wereld te tonen. Het is een belangrijk model waarmee we willen aantonen dat we niet alleen vanwege ons plezier aan autosport doen; de ervaringen die we tijdens het racen opdoen, worden gebruikt om de productieauto’s van Škoda verder te verbeteren en alle medewerkers te inspireren”, besluit Michal. Lees ook: Dankzij deze maatregelen kun jij blijven genieten van de rallysport De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  10. Misschien wil de bestuurder van de safety car de competitie toch nog een beetje spannend houden.
  11. Was een mooie race. Ik gun Norris de overwinning, maar had de raceleiding die de safetycar vlak voor Verstappen de baan opstuurde de race niet moeten neutraliseren? Normaal gebeurt dat wel en zou Norris geen gratis pitsstop gehad hebben.
  12. Zoals al aangekondigd een gridstraf, voor Bottas omdat ie in de kwalificatie ongelooflijk in de weg reed voor Piastry (team had Bottas pas gewaarschuwd op het moment dat Piastri al naast hem zat), Bottas start dus vanaf de 20e plek. Hamilton had ook nog een meeting met de stewards: het team had zonder de verplichte helmen aan zijn auto gewerkt tijdens een pitstop in de kwalificatie. Later zou ook bij andere teams een soortgelijke overtreding geconstateerd zijn, waardoor de stewards hebben besloten hier geen straf voor te geven.
  13. De kwalificatie voor de sprintrace is geweest: 1 Max Verstappen 1:27.641 - - 2 Charles Leclerc +0.108 - - 3 Sergio Perez +0.235 - - 4 Daniel Ricciardo +0.403 - - 5 Carlos Sainz +0.462 - - 6 Oscar Piastri +0.520 - - 7 Lance Stroll +0.734 - - 8 Fernando Alonso +0.778 - - 9 Lando Norris +0.831 - - 10 Nico Hulkenberg +0.835 - - 11 George Russell - - - - 12 Lewis Hamilton - - - - 13 Esteban Ocon - - - - 14 Kevin Magnussen - - - - 15 Yuki Tsunoda - - - - 16 Pierre Gasly - - - - 17 Guanyu Zhou - - - - 18 Valtteri Bottas - - - - 19 Logan Sargeant - - - - 20 Alexander Albon - - - - Hierboven de voorlopige resultaten (ik verwacht nog wel een gridstraf) en Max die na afloop van zijn enige snelle ronde in SQ3 stomverbaasd was dat hij op pole staat morgen. Zijn ronde had namelijk nog wel een paar foutjes in de 2e sector. De Fia had nog niet de officiele (voorlopige klassering) klaar, dus maar even de live timing gepakt. Morgenavond om 18 uur de sprintrace, om 22 uur de kwalificatie voor de hoofdrace en zondag om 22 uur de hoofdrace. Dus deze keer niet dat de kwalificatie voor de race een uur later begint dan de race.
  14. Zoals ondertussen bijna standaard weer een rode vlag in de eerste en enige vrije training in Miami. Veel teams met updates op de auto, een stratencircuit met snel veranderde grip, doordat er tijdens de training rubber op de baan wordt gelegd, kortom snel veranderende omstandigheden, en voor de teams veel uit te zoeken in (te) korte tijd. Ferrari heeft de auto's met historisch blauw opgeleukt, maar dat kon Leclerc er niet van weerhouden om na 8 minuten om te draaien (en zo een rode vlag te veroorzaken omdat hij de auto niet meer met de neus in de juiste richting op de baan kreeg). Max leek met long runs te beginnen op de gele band, maar klaagde wel over de balans van zijn auto en schoot ook even door in een bocht zoals meer coureurs. Leclerc stond laatste omdat hij na 8 minuten zijn auto op de baan achter moest laten, maar op een gegeven moment was dat de enige die geen snellere tijd had neergezet dan Max, terwijl Perez aan kop stond en zo'n 2 seconden sneller was dan Max. Na wat aanpassingen lukte het Max toch om de snelste tijd neer te zetten, maar ook Sainz was snel, dus dit kan nog een interessante shoot out voor de sprint racee worden straks. Alonso was ook aan het vechten met de balans van de auto, en verder werd duidelijk dat Norris wel het complete nieuwe update pakket van McLaren heeft, waar Piastri maar een deel van de update heeft gekregen (volgend raceweekend krijgt Piastri de rest ook).
  15. Nu de winter voorbij is, was je waarschijnlijk wat vaker de auto. Dat kan in een wasstraat, maar ook in een wasbox met een hogedrukreiniger. Maar waarop moet je dan letten? En kan het ook met een elektrische auto? Dat mensen gebruikmaken van een hogedrukreiniger om hun auto schoon te maken, is begrijpelijk. De straal van een hogedrukreiniger is heel krachtig. Hiermee haal je al het vuil van je auto, hoe hardnekkig dit ook is. Maar voordat je begint, is er een aantal dingen waarmee je rekening moet houden. Parkeer de auto op een plek waar je alle ruimte hebt en waar het water gemakkelijk wegloopt. Een wasbox is ideaal, want die is hiervoor gemaakt. Bovendien sta je dan uit de felle zon. Als het water te snel opdroogt, kan dit namelijk vlekken veroorzaken. Kies niet meteen voor de krachtigste straal, maar begin met een zwakkere straal. Vaak verwijder je hiermee al veel vuil. Gebruik de hoogste stand alleen voor het echt hardnekkige vuil en alleen daar waar het geen kwaad kan. Vermijd kwetsbare plekken zoals ruitenwissers, sierstrips en ruitrubbers. Begin met het dak van de auto en werk dan naar beneden toe. Op die manier loopt het vuil als vanzelf naar beneden. Hierna ga je de auto daadwerkelijk wassen. Als je hiervoor de borstel van de wasbox gebruikt, let dan goed op dat deze geen vuil bevat van eerder schoongemaakte auto’s. Dompel hem desnoods een paar keer goed onder in het water. Na het wassen ga je weer met de hogedrukreiniger aan de gang. Werk net als eerst van boven naar beneden zodat al het sop keurig van de auto afloopt. Van voor naar achteren of andersom maakt niet zoveel uit; wat jij prettiger vindt werken. Let vooral goed op de wielkasten van de auto; hier blijft vaak vuil hangen. Maar pas op met de krachtigste straal; het laatste wat je wilt, is dat de binnenbekleding van de wielkast loslaat. En houd ook rekening met lichtmetalen velgen. Zet de straal schuin op het wiel en houd een afstand van minimaal 20 centimeter aan. Anders kan de hoge druk de banden en wielen beschadigen. Wees gerust: ook een elektrische auto zoals de Škoda Enyaq en de Škoda Enyaq Coupé kun je met een hogedrukreiniger schoonmaken. Alle elektrische componenten zijn goed beschermd en afgedekt. Je kunt een elektrische auto immers ook gewoon door de wasstraat halen. Let alleen een beetje op bij de laadpoort en richt de sterkste straal hier niet van dichtbij en recht op. Na het wassen, kun je de auto drogen. In een wasstraat gebeurt dit automatisch, maar sommige mensen geven toch de voorkeur aan hun eigen hand. Gebruik in elk geval een goede zeem of een speciale droogdoek. Door het grote formaat van een droogdoek drapeer je hem gemakkelijk over de carrosserie, waarna je met één slepende beweging de lak droog maakt zonder strepen achter te laten. Lees ook: Je auto op straat wassen; mag dat? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  16. Perfecte combinatie van sportiviteit en luxeStandaard: krachtige 1.5 eTSI mild-hybride en DSG-automaat Octavia Sportline Business nu te bestellen vanaf € 41.490*; Combi vanaf € 42.490*De vernieuwde Škoda Octavia en Octavia Combi zijn er nu ook in de sportief-chique Sportline Business-uitvoering, met een smakelijke mix van sportiviteit en luxe. De Octavia Sportline Business-modellen worden standaard geleverd met de 110 kW/150 pk sterke 1.5 eTSI turbo-benzinemotor met mild-hybridetechnologie en DSG-automaat. De nieuwe uitvoering is per direct te bestellen bij de Škoda-dealer, vanaf € 41.490*. De vernieuwde Octavia-modellen springen van nature al direct in het oog met hun nieuwe grille en de vlakke LED-koplampen. De sportieve Sportline Business-uitvoering zet die opvallende looks nog eens extra aan. Zwarte accenten spelen daarbij een hoofdrol: de 17 inch lichtmetalen velgen, de grille en de buitenspiegelkappen zijn alle uitgevoerd in deze tint en de extra donker getinte ramen achter (Sunset privacy glass) sluiten daar fraai op aan. Het met 1,5 cm verlaagde onderstel draagt eveneens bij aan de sportieve looks en zorgt bovendien voor een aangescherpte wegligging. Dynamische werkplekOok in het interieur is de sfeer sportief, vooral dankzij de sportstoelen (verwarmbaar) en het sportstuurwiel. De Octavia Sportline Business-modellen beschikken niet alleen over de Virtual Cockpit, maar ook over een infotainmentsysteem met een centraal geplaatst 10 inch touchscreen en Wireless Smartlink, waarmee smartphones draadloos zijn te koppelen. Via Apple CarPlay en Android Auto zijn smartphone-functies veilig via het display te bedienen. Andere standaardfeatures die het leven makkelijker maken, zijn KESSY Advanced (Keyless Entry & Start-stop inclusief Walk away locking- functie) en parkeersensoren voor en achter. Kracht, efficiency en trekvermogenDe Octavia Hatchback en Octavia Combi Sportline Business worden standaard geleverd met de krachtige (110 kW/150 pk) 1.5 eTSI turbo-benzinemotor met mild-hybridetechnologie, die voor maximale efficiency ‘zeilen’ met uitgeschakelde verbrandingsmotor mogelijk maakt. De 1.5 eTSI is standaard gekoppeld aan de comfortabele automatische DSG-transmissie. Goed om te weten, zeker met het oog op naderende vakanties: het maximale trekgewicht bedraagt 1.500 kg. De vernieuwde Škoda Octavia Sportline Business is er als Hatchback vanaf € 41.490* en als extra ruime Combi vanaf € 42.490*. Beide uitvoeringen zijn nu online samen te stellen in de configurator op Škoda.nl en aansluitend te bestellen bij de Škoda-dealer. De levering start in juli. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl. Lees hier het volledige artikel
  17. Netjes hoor. Gewoon doorgaan. Hoe staat het met de koppelingsplaat? Verder nog bijzondere reparaties?
  18. De datum 1 juli 2024 staat in veel bedrijfsagenda’s rood gemarkeerd. Vanaf die dag moeten werkgevers de CO2-uitstoot van de zakelijke ritten en het woon-werkverkeer van hun werknemers registreren. Waarom moet dit en hoe kan Škoda je hierbij helpen? De verplichting geldt voor bedrijven die 100 of meer medewerkers in dienst hebben. Zij moeten het aantal kilometers, het gebruikte vervoermiddel en de brandstofsoort van al het zakelijk verkeer van hun werknemers vastleggen en rapporteren aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Maar let op: dit is alleen van toepassing op werknemers die minimaal 20 uur per week in dienst zijn. De reden is dat de overheid een beter beeld wil krijgen van de CO2-uitstoot van het zakelijk verkeer in Nederland. Hierbij gaat het om alle vormen van vervoer, zoals de auto, het openbaar vervoer, de taxi, maar ook de fiets. De zakelijke tripjes die met het vliegtuig worden afgelegd, tellen niet mee. Uiteindelijk wil de overheid naar een situatie waarin het zakelijk verkeer minder CO2 uitstoot dan nu het geval is. Veel winst te behalen Er valt veel winst te behalen, want volgens MKB Servicedesk is het zakelijk verkeer verantwoordelijk voor de helft van de uitstoot van de mobiliteitssector. En die maakte op zijn beurt in 2022 bijna 20 procent uit van de gehele CO2-uitstoot in Nederland. De CO2-registratie levert ook jou als ondernemer een beter beeld op van de CO2-uitstoot van werknemers. Als er ruimte voor verbetering is, kan dat met de elektrische Škoda-modellen en plug-in hybride modellen van Škoda. Woon-werkverkeer zonder één druppel benzine Een voorbeeld is de nieuwe Škoda Superb Combi Plug-in Hybrid. Die heeft een elektrische actieradius tot 133 kilometer. Dat is in veel gevallen meer dan genoeg voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Zo kun je dus naar en van het werk rijden zonder ook maar één druppel benzine te gebruiken. Daar wordt de overheid blij van, want die wil dat Nederland in 2030 maar liefst 1,5 miljoen ton minder CO2 uitstoot. Je helpt de overheid dit doel te bereiken door je werknemers zoveel mogelijk zonder CO2-uitstoot te laten rijden. Bijvoorbeeld met de Škoda Enyaq. Met een elektrische actieradius van 565 kilometer, en zelfs 573 kilometer voor de Škoda Enyaq Coupé, leg je niet alleen het woon-werkverkeer zonder uitstoot af, maar ook het weekendje weg naar bijvoorbeeld de Ardennen. Al hoef je dit niet te registreren. Lagere mobiliteitskosten Natuurlijk hebben de elektrische en plug-in hybride modellen van Škoda ook voor jou als ondernemer voordelen. Zoals mogelijk lagere mobiliteitskosten. Maar ook een schoner geweten. En denk eens aan de mogelijk toekomstige situatie waarin de overheid normen gaat stellen aan de CO2-uitstoot van wagenparken. Die wil je voor zijn en dat doe je door er nu al op in te spelen. Lees ook: Nieuwe Superb Combi Plug-in Hybrid, tot maar liefst 133 km aan elektrische range De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  19. De nieuwe Škoda Kodiaq staat nog maar nét bij de Škoda-dealer. Wie nog geen tijd heeft gehad om de auto te bekijken en in te stappen, maar toch wil weten hoe indrukwekkend ruim Škoda’s nieuwste SUV is, moet vooral doorlezen. Verschillende autojournalisten hebben de nieuwe Kodiaq al kunnen ervaren. Omdat het testen van auto’s hun dagelijks werk is, weten ze precies waar ze op moeten letten. De eerste reviews van de nieuwe Kodiaq staan inmiddels online. Zo weet jij of de ruime SUV iets voor jou is. Compliment aan designers Bij Auto Review maakt het ruime interieur veel indruk: “De hoeveelheid binnenruimte is overweldigend. Je zit op de tweede zitrij heel riant, met ruim voldoende plek voor je benen, knieën en hoofd.” Het magazine geeft tevens een compliment aan de designers van de Škoda Kodiaq: “Het knappe is dat de Kodiaq er ondanks de enorme hoeveelheid ruimte niet reusachtig of lomp uitziet.” Lees het volledig verslag van Auto Review Bizar ruim Autoweek maakte een videoverslag. De beenruimte op de tweede zitrij noemt het weekblad “bizar ruim” en de afwerking “erg netjes”. Dat de plug-in hybride Kodiaq met 50 kW kan snelladen, is volgens Autoweek “niet uniek, maar zelfs bij premiummerken bepaald nog geen vanzelfsprekendheid”. Over de prijs van de Kodiaq zegt Autoweek: “De vanafprijs van krap 45.000 euro is extreem concurrerend in tijden dat dure B-segmenters al ver over de 30.000 euro heen gaan.” Bekijk het videoverslag van Autoweek Ruimtekanon Tot slot Autovisie. Ook dit autoblad is getuige van de titel boven het videoverslag onder de indruk van de binnenruimte. “De Kodiaq is een echt ruimtekanon”, zegt de journalist in kwestie terwijl de achterklep automatisch opent. “Met de tweede zitrij op zijn plek heb je 910 liter tot je beschikking, 75 liter meer dan voorheen.” Bekijk het videoverslag van Autovisie Lees ook: Nieuwe Kodiaq, groot(s) in ruimte, gebruiksgemak en efficiency De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  20. Škoda Kodiaq biedt geavanceerde plug-in hybridetechnologie en een elektrisch rijbereik tot 123 km**Als Business Edition rijk uitgerust met onder meer LED-koplampen, 18 inch lichtmetalen velgen en Škoda’s Virtual CockpitAltijd online en voorzien van Škoda Connect-dienstenDe Škoda Kodiaq is op alle fronten compleet vernieuwd. De grote SUV is scherper gelijnd, nóg ruimer dan voorheen en biedt het nieuwste op het gebied van connectiviteit en veiligheid. Als efficiënte plug-in hybride maakt de nieuwe Kodiaq nu nog meer indruk, met onder andere een elektrisch rijbereik tot 123** kilometer. De Kodiaq plug-in hybride is als aantrekkelijke Business Edition nu te bestellen vanaf € 48.990*. Recent debuteerde de nieuwe Kodiaq al als aantrekkelijke Business Edition. Nu is deze uitvoering ook leverbaar in combinatie met een efficiënte plug-in hybride aandrijflijn. Daarbij werkt een 1.5 TSI turbo-benzinemotor samen met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 150 kW/204 pk. De 27,5 kWh accu maakt een elektrische actieradius tot zelfs 123 kilometer** mogelijk, wat meestal ruim voldoende is voor dagelijks gebruik. De accu is te laden met 11 kW (openbare laadpunten, wallboxes) en bij 50 kW gelijkstroomlaadpunten. De luxe van de Business EditionDe Kodiaq plug-in hybride combineert deze efficiënte prestaties met de luxe van het Business Edition uitrustingsniveau. Deze introductieversie biedt een scala aan indrukwekkende features, zoals 18 inch lichtmetalen velgen met een onderscheidend design, en comfortverhogende opties als Drive Mode Select (exclusief voor de plug-in hybride), KESSY Advanced (keyless entry met walk away locking functie) en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie die de rijervaring naar een hoger niveau tillen. Ook luxe stoffen bekleding en de Virtual Pedal, voor de elektrische bediening van de achterklep, zijn standaard inbegrepen. Specifiek voor de Kodiaq plug-in hybride zijn ook de Škoda Connect-diensten. Via de app zijn veel functies van de Kodiaq plug-in hybride online te bedienen. Het is zelfs mogelijk om bijvoorbeeld navigatie-, klimaat- en ambient light-functies online aan te schaffen en te activeren. De Kodiaq plug-in hybride Business Edition biedt een sterke mix van elegantie, ultiem comfort en indrukwekkende prestaties, en is nu - uitsluitend als vijfpersoonsversie - te bestellen vanaf € 48.990*. Deze zomer staat hij in de Nederlandse showrooms. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl. ** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Lees hier het volledige artikel
  21. PlayStation-game Ontwerp geïnspireerd op legendarische Škoda 1100 OHC Spider en Škoda’s nieuwe Modern Solid-designtaalVierwielaandrijving en elektromotoren met een vermogen tot 800 kW zorgen voor circuitwaardige performanceŠkoda onthult de Škoda Vision Gran Turismo, een spectaculaire en virtuele elektrische concept car. Zoals de naam doet vermoeden, is de Vision Gran Turismo specifiek bedacht voor de zevende editie van de gelijknamige en zeer populaire racegame Gran Turismo 7. De Vision Gran Turismo is geïnspireerd op de Škoda 1100 OHC Spider uit 1957 en is uitgerust met vier elektromotoren met een totaalvermogen van liefst 800 kW/1.071 pk. De Škoda Vision Gran Turismo markeert het virtuele debuut van Škoda in één van de meest populaire videogame-series ooit gecreëerd. In Gran Turismo 7 kunnen racefans, net als in voorgaande edities, over de beroemdste internationale circuits racen in een uiterst realistische setting. Het debuut van Škoda in Gran Turismo 7 biedt een nieuwe generatie automobilisten een innovatieve en speelse manier om kennis te maken met het merk en de nieuwe Modern Solid-designtaal. De virtuele Škoda Vision Gran Turismo is geïnspireerd op de Škoda 1100 OHC Spider uit 1957, die destijds werd ontwikkeld voor deelname aan de 24 uur van Le Mans. Onder leiding van hoofdontwerper Oliver Stefani creëerde het Škoda Design-team een spectaculaire eenzitter. Het ontwerp combineert elementen van de legendarische 1100 OHC met de nieuwe Modern Solid-designtaal, die wordt gebruikt voor de komende elektrische modellen van Škoda. Actief designDe lage, langwerpige carrosserie van de Škoda Vision Gran Turismo geeft de auto een zeer moderne en futuristische uitstraling. Het strakke en dynamische exterieur van de concept car bevat actieve aerodynamische componenten - zoals op de gedeelde achtervleugel - die zich aan de rijomstandigheden aanpassen. Dat zorgt – in combinatie met de vier elektromotoren – voor uitgebalanceerde, circuitwaardige prestaties. Gamers kunnen voor hun Škoda Vision Gran Turismo kiezen uit twee verschillende lakkleuren: één die doet denken aan de beroemde Škoda 130 RS - beroemd om zijn dubbele overwinning tijdens de Rally van Monte Carlo in 1977 - en een tweede in mat Explorer Green, de kleur waarmee de nieuwe Modern Solid-designtaal debuteerde op de eerdere Škoda Vision 7S concept car. Bestuurder centraalIn de Škoda Vision Gran Turismo zit de bestuurder in het midden van een minimalistische digitale cockpit, vergelijkbaar met een Formule 1-racewagen. De verstelbare sportstoel, ergonomisch ontworpen om het lichaam van de bestuurder te omarmen, is uitgerust met een zespuntsgordel in opvallend Red Orange. Het futuristisch ogende carbon stuurwiel is aan de boven- en onderkant afgevlakt. Boven het stuur, direct in het blikveld van de bestuurder, dient een kristal als vermogensmeter. Het scherm in de cockpit toont niet alleen de huidige snelheid, geselecteerde rijmodus en het batterijniveau, maar doet ook dienst als achteruitkijkspiegel, zodat het gebied achter de auto altijd zichtbaar is. De Vision Gran Turismo wordt aangedreven door vier elektromotoren, die hun kracht putten uit een 87 kWh lithium-ion batterij. Elke motor levert 200 kW en kan tot 25.000 toeren per minuut draaien, wat resulteert in een gigantisch totaalvermogen van 800 kW/1.071 pk. Het dynamische geluid van de Škoda Vision Gran Turismo is een speciale creatie van het Škoda Development and Design team. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  22. Het design van de nieuwe Škoda Kodiaq was een hele klus. Dat vertelt hoofddesigner Oliver Stefani. Tegen welke uitdagingen liep zijn team aan? En waar is hij het meest trots op? De antwoorden hoor je in de volgende video. “Škoda houdt wel van een uitdaging, en dat is maar goed ook”, begint Oliver lachend. “Want het valt niet mee om een auto te ontwerpen die er vanbuiten elegant uitziet, maar tegelijkertijd uitstraalt dat-ie enorm ruim en heel praktisch is. Maar het is gelukt: de nieuwe Kodiaq oogt stijlvol en je ziet meteen hoe ruim en praktisch hij is.” Pareltjes De nieuw ontworpen grille is een eyecatcher die zich helemaal tot de koplampen uitstrekt. Horizontale lichtstreepjes in de grille verbinden de dagrijverlichting van bovenste koplampen links en rechts. Hierdoor herken je de Kodiaq meteen in het donker. Ook de achterlichten zijn pareltjes. Ze zijn, zoals je van Škoda gewend bent, C-vormig en benadrukken de breedte van de auto. “In het interieur lag de focus op functionaliteit”, vervolgt Oliver. “Om in de middenconsole ruimte te maken voor het draadloos opladen van smartphones, is de keuzehendel van de automaat naar de stuurkolom verhuisd. De drie Smart Dials die je onder het centrale scherm ziet, zijn een ander uitstekend voorbeeld van hoe prettig de bediening van de Kodiaq is.” Door op de Smart Dials te drukken, kies je de gewenste functie, bijvoorbeeld de stoelverwarming of de rijstanden. Een klein display in de knop laat zien welke functie actief is. De middelste knop kan wel zes functies bevatten. Met de hulp van koffiebonen Oliver: “Dat het interieur behalve functioneel ook stijlvol is, is vooral te danken aan de gebruikte materialen die er niet alleen goed uitzien, maar ook prettig aanvoelen. Bovendien zijn het duurzame materialen. Zo is het leer van de stoelen op milieuvriendelijke wijze gelooid met behulp van koffiebonen.” Zo ruim is de Škoda Kodiaq Maar hoe zit het met de ruimte? Die is nog groter dan bij de eerste generatie. De bagageruimte bedraagt 910 liter. Niet met een neergeklapte achterbank, maar met vijf personen in de auto. De Kodiaq is er ook als 7-zitter. En zelfs dan is er nog 340 liter bagageruimte over, slechts 40 liter minder dan de Škoda Fabia (380 liter). Ga je met zijn tweeën op pad en klap je de achterbank neer, dan gaat er zelfs 2105 liter aan bagage mee. Ook de ruimte óp de achterbank is indrukwekkend. Hier is meer dan genoeg bewegingsruimte voor hoofd, knieën en benen. Lees ook: Nieuwe Škoda Kodiaq, nu te bestellen als First Edition en zeer complete Business Edition De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  23. Veel mensen weten dit niet (en jij waarschijnlijk ook niet), maar voordat een nieuw Škoda-model te koop is, krijgen journalisten, influencers en youtubers de kans om de auto in het echt te ervaren. Hoe zo’n evenement eruit ziet, lees je hier. De nieuwe Škoda Superb werd onlangs, verdeeld over meerdere dagen, gepresenteerd aan 350 journalisten uit 26 landen. Dat gebeurde niet in thuisland Tsjechië, maar in en rond de Portugese hoofdstad Lissabon. Hier zijn de weersomstandigheden vaak beter. Dat rijdt niet alleen prettiger, het levert ook mooiere plaatjes op van de auto. Vergis je niet in het aantal auto’s dat klaarstond; in totaal waren dat er 50, inclusief 5 exemplaren van de nieuwe plug-in hybride versie die een elektrisch rijbereik heeft van 100 kilometer (WLTP). Miljoenen lezers, luisteraars en websitebezoekers “Voor Škoda is dit een belangrijk onderdeel van de introductie van een nieuw model”, vertelt Vítězslav Kodym, hoofd productcommunicatie bij Škoda. “Toonaangevende auto- en lifestylejournalisten mogen als eersten aan een nieuwe auto proeven, waarbij ze kunnen testrijden met verschillende versies. Dit is voor Škoda heel spannend, want hun mening bereikt miljoenen lezers, luisteraars en websitebezoekers.” Tijdens het event kunnen journalisten vragen stellen aan experts van Škoda op het gebied van ontwikkeling, techniek, marketing en design. Dat kan tijdens een speciaal hiervoor ingerichte persconferentie, maar ook tussen de verschillende programmaonderdelen door. Langs de mooiste plekjes Het deel waar iedereen echter het meest naar uitkijkt, zijn de testritten. Hier gaat veel voorbereiding aan vooraf; de routes moeten vanwege de foto’s en video’s die gemaakt worden langs de mooiste plekjes gaan, maar ook de journalisten de kans geven de auto in al zijn facetten te ervaren. Als de route alleen door de stad gaat, weet je immers nog steeds niet hoe de auto op de snelweg rijdt. Verder mag het niet te druk zijn en moet de route ook voldoende bochten bevatten, zodat de journalisten kunnen ervaren hoe de wegligging dan is. Langs trammetjes en tegeltjes In het geval van de Škoda Superb hadden de routeplanners van Škoda een uitstekend resultaat geboekt. De route ging langs enkele van de mooiste toeristische trekpleisters van Portugal, zoals de Cabo da Roca, het meest westelijke punt van het Europese vasteland en natuurlijk de stad Lissabon, met zijn kenmerkende gele trammetjes en opvallend beschilderde tegeltjes op de gebouwen. Handige draai- en drukknoppen “Het is belangrijk dat journalisten de kans krijgen om de auto onder verschillende omstandigheden uit te proberen”, vervolgt Vítězslav. “Vooral omdat de Superb voor het eerst leverbaar is als mild hybride auto. En ook hebben ze op die manier genoeg tijd om de zogeheten ‘Smart Dials’ te testen, handige aanpasbare draai- en drukknoppen met een klein digitaal display voor bijvoorbeeld de bediening van de climate control.” “De Superb is het vlaggenschip van Škoda onder de hatchbacks en combi’s, zoals de Škoda Kodiaq dat is binnen het SUV-aanbod. En juist daarom vinden we de feedback van journalisten ontzettend belangrijk. Want veel consumenten baseren hun keuze voor een nieuwe auto op de mening van de media”, besluit Vítězslav. Lees ook: Nieuwe Superb Combi, start als First Edition De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  24. Ja, als het gaat om slopen dan is Lando daar wel goed in!
  25. Meest bijzondere was dat Lando de bokaal van Max niet heeft gesloopt. 😁
  26. “Piece of cake” opnieuw voor Max. Perez ook gelukkig in de punten dus mooi podium voor Red Bull. Volgende race in Miami… 🌴
  27. Een race waarin Max weer met kop en schouders boven de rest uit stak. Na een kapotte motor bij Bottas en paar crashes reed Mercedes aan kop, met Bernd Mayländer achter het stuur, dus was Max zijn opgebouwdevoorsprong weer kwijt, maar Max kon dat al snel weer uitbouwen naar meer dan 13 seconden. Een race vol met incidenten en een Hamilton die pas in ronde 2 begon te klagen. Perez die weer een beetje in slaap gesukkeld lijkt te zijn, en niet in staat om bij Norris te komen.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe