Alle activiteit
Deze stream update zichzelf
- Afgelopen uur
-
PC-fre@k startte met het volgen van instrumentpaneel fout meldingen , Waarom Škoda de automaathendel verplaatst heeft , Dankzij Rear Traffic Alert heb je ogen in je achterhoofd en 1 ander
-
Waarom Škoda de automaathendel verplaatst heeft
PC-fre@k reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Leuk je weer hier tegen te komen @hobbel de bobbel! De reden dat ze die knop aan het stuur hebben gemaakt is simpel toch, dat is bij VW al langer ID.4 bijvoorbeeld. Enyaq niet. Is gewoon goedkoper om te maken en eenvoudiger om alles bij elkaar te houden wat aansturing betreft. Valt me mee dat je handrem nog in het midden zit (zij het elektrisch i.p.v. de joekel die je zocht). -
Dankzij Rear Traffic Alert heb je ogen in je achterhoofd
PC-fre@k reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Enige nadeel hiervan is dat het nogal abrupt is, alsof je tegen een muur knalt. En de voetgangers? Doe lopen gewoon door hoor, laten je echt niet even steken zodat ze verder kunnen (ipv over de weg omdat ik ze blokkeer - dankzij hunzelf). -
Is wel een oud topic. Maar iets soortgelijks had ik toevallig een 1,5 maand geleden in mijn Enyaq. Niet dergelijke groene/rode vormen op 1 helft zeg maar (je ziet de lijn in het midden). Maar wel allemaal artefacts over het hele scherm. Leek wel 16-bits of zo. Ik dacht eerst dat mijn CarPlay/kabel defect was, toen besefte ik dat ik draadlos verbonden was. Paar flinke klappen van achter op het scherm, na 5 seconden kwam het weer terug... nog eentje dan, opgelost, niet meer gezien ook 🙂
-
Dat klinkt niet heel fijn. Storingen zijn sowieso soms vreemd. Elke auto waar ik VCDS ingestoken heb heeft er altijd wel een aantal, die zie je als berijder lang niet altijd. Vraag is een beetje wat het overeenkomstige probleem is in dit geheel. Is er geen andere aanleiding voor dit issue? Bijvoorbeeld een keer je raam open gelaten (regen in je auto) of problemen gehad met 12v trekhaak aansluiting om wat te noemen. Bij mijn Enyaq heb ik bijvoorbeeld langdurig issues met 1 elektronisch kinderslot, zelfs na vervangen van de print/hele slot. Is begonnen na een keer een open raam te hebben gehad (bestuurder). Garage wil niet dat ik me er mee bemoei natuurlijk (zelf meedenken/adviseren is daar verboden... kwibus), dus die vervangen dan een heel "slot". Logisch (lease betaald anders had ik geweigerd uiteraard). Gelukkig is het over tijd wel veel minder geworden haha. Maar goed, terug naar jouw probleem. Je zou zeggen dat ACTRONICS niet vanzelf gaat solderen toch, dus als er daar niks mis mee was...
- Vandaag
-
Waarom Škoda de automaathendel verplaatst heeft
hobbel de bobbel reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
De Yeti moet nu na 15 jaar het stof ruimen. Ingeruild voor een nieuwe Karoq DSG, hij iis onderweg. Maar, tijdens de solo proefrit in de Karoq wilde ik de handrem beetpakken, Echt hele grote schrik, ik tastte in het luchtledig !! Dit is wat 15 jaar stilstand op autogebied, bij je kan teweegbrengen, niemand had ne hiervoor zelfs maar gewaarschuwd. Nu maar afwachten op de echte confrontatie. - Gisteren
-
boters werd lid van de community
-
mikki werd lid van de community
- Afgelopen week
-
ben er erg van onder de indruk. Menno was voor mij op dit forum altijd een schoolvoorbeeld van hoe je met elkaar omgaat. hij maakte mij altijd nieuwsgierig naar bepaalde onderwerpen. Menno, ook na je dood, blijf op de een of ander manier bijzonder. Hobbel
-
rickberg werd lid van de community
-
Csee werd lid van de community
- Eerdere
-
Ruud_H werd lid van de community
-
Ik heb het opgevraagd. Krijg er later bericht van. Weet dat ze het instrument paneel stukken schoon hebben gemaakt en opnieuw hebben gesoldeerd. Het probleem is dat de storingen er vaker heb laten uit halen een stukje ben wezen rijden en precies de zelfde storingen weer terug kwamen. Daarna weer de storingen eruit gehaald en toen kwamen ze pas na 1000 km weer terug, het is heel raar. Het doet het niet elke keer. Zoals nu brand het airbag lampje maar ben al weer 1500 km verder maar heb geen piepen meer gehoord. Ik weet wel als die 1 maal af gaat blijft die heel de auto reis afgaan. Het zijn ook de standaard zelfde meldingen die alleen terug komen. Voor de rest werkt de auto zeer goed alleen jammer van dit probleem.
-
Ik heb dezelfde storing op het grote scherm maar dan met rode strepen. Garage zegt dat dit te verhelpen is door een software update van versie 1985 naar 1989 en dat alleen kan als je als hoofdgebruiker bent aangemeld. Dit was ik niet, maar nu inmiddels wel, maar ik zie geen andere updates die ik kan installeren. Wat denken jullie? Hardware defect of toch software?
-
SK_OC4 werd lid van de community
-
Ik krijg het idee dat de garage maar aanrommelt en niet echt weet wat ze doen. Die irritante piep (meestal 3x) hoort bij een belangrijke storing, maar zonder nadere info geen idee welke storing. Het beste zou zijn om alle foutcodes te wissen, een blokje om te rijden en dan uitlezen en kijken of de foutcodes een bepaalde kant op wijzen. Het is goed mogelijk dat de accu slecht is (of niet goed bijgeladen wordt door de dynamo) dan krijg je ook een mooie kerstboom met storingen zonder duidelijke samenhang. Heb je ook iets van een bon van AC tronics gezien met wat ze gedaan hebben en wat ze gevonden hebben?
-
jordil88 startte met het volgen van instrumentpaneel fout meldingen
-
Goede avond, Ik heb een Skoda Octavia Combi uit 2012. Op teller nu 209.000 km Ik kreeg paar maanden terug opeens storing op het dashboard. Het viel uit tijdens het rijden starten weer op tellers vielen uit starten ook weer opnieuw op dit allemaal tijdens het rijden met iedere keer een irritante piep. Kreeg allemaal meldingen in mijn dashboard scherm. Mijn hele instrumenten paneel is door de garage eruit gehaald en op gestuurd naar ACTRONICS die hebben hem nagekeken, helaas na 2 weken gingen weer alle toeters en bellen af in het dashboard scherm. Airbag lampje blijft nu steeds branden. Motor icoontje gaat soms ook aan maar later na opnieuw auto starten is het weer weg. Wie o wie weet het probleem en kan mij helpen?
-
jordil88 werd lid van de community
-
Helaas kan ik je niet verder helpen, maar weet wel dat diverse gebruikers al vanaf het begin problemen hadden met updates. Misschien dat je in oude topics iets terug kunt vinden. Anders kun je ook proberen of je via het VW Up forum verder komt, dat forum is voor de complete drieling, Citigo, Mii en Up.
-
SjoerdSpencer werd lid van de community
-
Hoi ga proberen het zo goed mogelijk terug te halen wat ik gedaan had. Garmin direct aangesloten op de Mac en zowel met als zonder SDkaartje erin geprobeerd, Met Garmin express en mogelijk nog ander programma. Weet jij waar ik de aangeraden software Navigon fresh nog wel kan downloaden? Heb ook nog SDkaart en Garmin gewist (ivm melding over te weinig ruimte) en beiden ook met diverse schijfindelingen geprobeerd (APFS, EXFAT, MS-DOS (FAT). Weet jij waar SDkaart en Garmin zelf qua schijfindeling op moeten staan? Reset geprobeerd, door zowel aan/uitknop als scherm 10 in te drukken, melding houd vast dan telt ie af naar 0 en dan moet je het "+" drukken tot en met deze in het midden staat, dan gaat hij herstarten maar komt dan met melding "Garmin Software cannot be started" ipv reset procedure. Weet jij waar ik de Navigon kan downloaden en op welk punt deze op de SDKaart/Garmin gezet/geinstalleerd moet worden? Elke andere oplossing uiteraard ook van harte welkom. Bedankt voor zover in ieder geval!
-
Noodoplossing: deurpaneel loshalen, raam handmatig omhoogzetten, alles weer monteren, maar met stekker van raammotor los (zodat je niet per ongeluk opnieuw raam opent). Uiteindelijk bleek het probleem in de Master te zitten (ruitmotor in bestuurdersraam) en dus niet in het passagiersraam. Sinds een maandje af en toe melding 'check rechter remlicht' iedere keer als ik dat deed werkte het gewoon, en ook tijdens de APK werkte het, maar dit weekend was ie er echt mee gestopt. Dus vanmiddag de boel open getrokken (Torx 30 nodig om de achterlicht unit uit de auto te halen), met veel geklooi lampunit er uit aan te korte bedrading, met wat geklooi dingen losgeklikt om de fittingen apart van het 'glas' te krijgen, en met moeite vervolgens de stekker op de fittingen losgeklikt. Bij het wisselen van het remlicht viel mij ook op dat er nog T10 lampjes zitten die het gewone achterlicht ondersteunen, maar die zagen wel erg zwart (= metaal van de gloeidraad die op het glas aan de binnenzijde is neergeslagen), dus die gelijk ook maar vervangen. Achterkant van de lampunit en de carrosserie achter de lampunit ook maar schoongemaakt:
-
Welkom hier Martijn. Wat de Garmin betreft: ik weet dat het in de Up/Citigo/Mii een heel eigenwijs systeem met zijn eigenaardigheden is, maar dat is ook alles wat ik er van weet.
-
Goede dag, Helaas heeft een poging om de Skoda Navigon te updaten geresulteerd in dat de navigatie helemaal niet meer opstart. De harde reset, waar je scherm en aan/uit-knop moet indrukken en vervolgens de kruisjes aanklikken heeft het probleem helaas niet verholpen. Krijg als nog een foutmelding; "Garmin Software Cannon be started" (Garmin Service Center bestaat niet meer zo lijkt het) Na zoeken op het internet nog geen oplossing hiervoor gevonden. Navigon fresh download ook niet gevonden nog. Weet jij waar ik Navigon fresh of Skoda Navigon kan downloaden of hoe dit anders op te lossen? Hoor het graag en alvast hartelijk dank! 🙂 Met vriendelijke groet, Martijn
-
Hi ik ben Martijn en ik rijd in een Citygo bevalt erg goed. Helaas heb ik bij poging tot update van de Garmin navigatie een foutmelding, hierom heb ik mij aangemeld zal de vraag/foutmelding in juiste topic nog even naar voren brengen. Hoop ook andere te kunnen helpen als ik voor hen het antwoord denk te weten 🙂
-
Citygo werd lid van de community
-
marsjah werd lid van de community
-
Inloggen voortaan alleen op basis van je mailadres
Cordoba reageerde op PC-fre@k's topic in Nieuws & Mededelingen
Goed dat je het meldt, even checken welk mailadres ik heb gebruikt om het account aan te maken. -
Dankzij Rear Traffic Alert heb je ogen in je achterhoofd
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Je hebt dit vast weleens meegemaakt: je zet je auto in z’n achteruit om uit een parkeervak te rijden en terwijl je over je schouder kijkt, duikt een fietser of voetganger nét op uit je dode hoek. Misschien krijg je van de schrik de neiging om die roekeloze fatbikerijder flink bij de kladden te grijpen. Maar dankzij Rear Traffic Alert is dat niet nodig. Het systeem scheldt niet op fatbikerijders, maar waarschuwt er wel voor. Rear Traffic Alert helpt je om bij slecht zicht veilig achteruit te rijden vanuit een parkeerplaats. Nog fijner: bij direct gevaar remt het systeem automatisch. Zo werkt Rear Traffic Alert Rear Traffic Alert is onderdeel van een groter geheel van systemen, dat Side Assist wordt genoemd. Met behulp van radarsensoren in de achterbumper houdt Side Assist het gebied achter en naast de auto nauwlettend in de gaten. Side Assist neemt andere auto‘s tot op een afstand van 70 meter waar, maar ook motoren en fatbikes, die lastiger te herkennen zijn. Daarnaast wordt het onderlinge snelheidsverschil gemeten. Rear Traffic Alert maakt slim gebruik van de sensoren van Side Assist in de achterbumper. Het veiligheidssysteem kan auto’s, fietsers, rolstoelers en voetgangers spotten die van opzij naderen wanneer jij achteruit een parkeervak uitrijdt. Zie je die over het hoofd, dan kun je op twee manieren een waarschuwing krijgen: visueel op het infotainmentscherm of het display van de boordcomputer, en indien nodig ook met een geluidssignaal. Auto kan ook zelf remmenAls de bestuurder niet reageert op de waarschuwingssignalen, kan de auto zélf ingrijpen. Rear Traffic Alert is gekoppeld aan het remsysteem en kan in noodgevallen automatisch stoppen om een aanrijding te voorkomen. Dat gebeurt snel en subtiel, precies genoeg om schade te voorkomen of de fietser de kans te geven om achter je langs te rijden. Op deze Škoda’s is Rear Traffic Alert mogelijkRear Traffic Alert is beschikbaar op alle huidige Škoda-modellen: van Fabia tot Kodiaq en van Elroq tot Enyaq. Alleen bij de Fabia ontbreekt de automatische remfunctie; daar beperkt het systeem zich tot waarschuwingen. In alle andere modellen grijpt het ook daadwerkelijk in als het mis dreigt te gaan. Lees ook: Met deze slimme tips wordt fileparkeren een fluitje van een cent De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
PC-fre@k startte met het volgen van Inloggen voortaan alleen op basis van je mailadres
-
Inloggen voortaan alleen op basis van je mailadres
PC-fre@k plaatste een topic in Nieuws & Mededelingen
Om te voorkomen dat iemand van de week denkt, euh, waarom kan ik niet inloggen. Het systeem staat nu toe om in te loggen met je gebruikersnaam of met je mailadres. Om de veiligheid een tandje te verbeteren vervalt binnenkort binnen de software de optie om dit te doen met je gebruikersnaam. Het probleem zit hem er in zit dat je gebruikersnaam publieke informatie is, die zie je bij elke post staan. Maar je gebruikte mailadres die weet verder in principe niemand zomaar, zeker niet voor wie unieke mailadressen per website maakt. Aangezien het er vroeg of laat van gaat komen zet ik het vandaag al vast op alleen inloggen via je e-mailadres. Krijg je opeens een foutmelding bij het inloggen, controleer dan of je niet per ongeluk je gebruikersnaam in je wachtwoord manager had staan en automatisch invullen het verkeerd doet 😉 -
Tijd voor de wissel: de slimste zet voor koude dagen
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Als de temperaturen structureel onder de 7 graden Celsius duiken, is het tijd voor de jaarlijkse, maar onmisbare, bandenwissel. Als Škoda-rijder ben je een kei in praktische oplossingen, en wat is er praktischer dan je auto voorbereiden op gladde of natte wegen? Wachten tot de eerste nachtvorst toeslaat is niet Simply Clever. De waarheid is: bij temperaturen onder die 7 graden presteren winterbanden significant beter dan zomerbanden. Veiligheid staat op scherpJe kiest voor een Škoda, dus je kiest voor degelijkheid. Maar de beste auto is maar zo goed als de banden eronder. Winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling en een dieper profiel. Dit zorgt voor een 'plakkend' effect en biedt: Meer grip op een nat, koud of besneeuwd wegdek;Een significant kortere remweg;Betere rijprestaties en rijveiligheid in koude omstandigheden.Kortom: een bandenwissel is geen verplicht nummertje, maar een simpele, slimme investering in jouw veiligheid en die van je passagiers. Je afspraak snel geregeld bij de Škoda dealerJe weet hoe het gaat: zodra de eerste vrieskou wordt voorspeld, staan alle Škoda-rijders tegelijk bij de dealer. De werkplaatsen zijn dan snel volgeboekt. Wees de drukte voor en plan je afspraak nu al! De Škoda specialisten regelen de wissel snel en vakkundig voor je. Slimme tip: Combineer de bandenwissel met de complete Škoda wintercheck. Voor € 30,00 controleren monteurs je auto op zo'n 20 vitale punten. Zo weet je zeker dat je auto (van accu tot remmen) helemaal klaar is voor de winter. Profiteer: originele wintersets met 15% voordeelHeb je nog geen winterbanden? Dan is dit het moment om toe te slaan! Want op geselecteerde originele Škoda wintersets krijg je nu tijdelijk 15% korting. Deze wielensets zijn perfect afgestemd op jouw model voor optimale veiligheid én stijl. Voor een veilige en voordelige winter is er maar één conclusie: neem het heft in eigen hand en maak nu een afspraak bij de Škoda dealer. Jouw praktische instelling wordt beloond! De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Zo voelt het om in een klassieke Škoda 1000 MBX te rijden
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Met een gelimiteerde productie van 2.517 stuks, is de kans piepklein dat je ooit in een Škoda 1000 MBX zult rijden. Stap samen met ons achter het stuur van deze cultauto. Ter ere van zijn 130-jarig bestaan, organiseert Škoda een klassiekerrally met meer dan tweehonderd auto’s. De 140 kilometer lange route in de omgeving van Mladá Boleslav loopt langs het Škoda Museum en dóór de productiehal van de autofabriek. In de video zie je de klassiekerrally alsof je er zelf bij bent, want de rit is gefilmd vanuit de ogen van de bestuurder van een prachtige rode Škoda 1000 MBX. Neem het pietepeuterige contactsleuteltje in ontvangst, ga zitten op het bruine leer, klik de veiligheidsgordel vast en grijp het dunne hoepelstuur vast. Klaar om te vertrekken! Klassiekerrally met een Škoda 1000 MBXDe 1000 MBX ging eind 1966 in productie, dus naar een modern navigatiesysteem kun je fluiten. Je bijrijder heeft een routeboek op schoot; klassiekerrally’s draaien niet om snelheid maar om precisie. Met leuke uitdagingen, zoals etappes die je in exact de juiste tijd moet afleggen. Achter in de auto ligt een viercilinder benzinemotor met een inhoud van 988 cm3 en een destijds respectabel vermogen van 52 pk en 75 Nm koppel. In combinatie met een leeggewicht van 815 kg bereikt de 1000 MBX een topsnelheid van 127 km/h. Maar die cijfers zijn van toen-ie nieuw was, bijna 60 jaar later is het leuker om rustig te toeren. Škoda 1000 MBX: zien en gezien wordenIn de video zie je dat het zicht rondom de auto geweldig is. Door de grote glasoppervlakken wekt het tweedeursmodel zelfs de indruk geen B-stijl te hebben. De B-stijl zit er wel, maar eindigt onder de raamlijn. Hierdoor hebben de inzittenden fantastisch zicht naar buiten wanneer ze beide zijruiten naar beneden draaien. Dat voorbijgangers jou hierdoor ook kunnen zien is niet erg, want de 1000 MBX is een auto om trots op te zijn met primeurs als een cilinderblok van gegoten aluminium. Škoda was de eerste Europese fabrikant ooit die zijn cilinderblokken zo maakte. Ook de krukassen en de versnellingsbakhuizen werden onder hoge druk gegoten. Vertraging in de fabriekBovendien is de MBX-variant zeer zeldzaam. Terwijl van de gewone Škoda 1000 MB met vier portieren maar liefst 443.156 exemplaren zijn gebouwd, kwam het totale aantal tweedeurs MBX-versies uit op slechts 2.517. De assemblage vergde zoveel manuren dat de MBX zijn eigen productieruimte kreeg in de Mladá Boleslav-fabriek, zodat de hoofdproductielijn geen vertraging opliep. Zouden we vandaag alsnog voor vertraging hebben gezorgd? Want een klassiekerrally met 200 auto’s dóór de productiehal van je autofabriek laten lopen is vast niet bevorderlijk voor de productiviteit… Lees verder: Škoda bouwt nu duizend keer zoveel auto’s als vroeger De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Maak je Škoda nu al winterproof: 6 slimme tips voor koude dagen
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Als je naar buiten kijkt, schijnt met een beetje geluk een najaarszonnetje en kun je nog in je zomerjas naar buiten. Maar het is slim om je Škoda nu al klaar te maken voor koude ochtenden, gladde wegen en misschien wel een rit richting de sneeuw. Met deze 6 tips ben je goed voorbereid op de winter. 1. Maak nu vast een afspraak voor de winterbandenMet winterbanden heeft je Škoda meer grip en kortere remwegen, vooral op een besneeuwd of nat wegdek. In Nederland sneeuwt het misschien niet vaak, maar regenen doet het de hele winter. En vergeet niet dat winterbanden in Duitsland verplicht zijn. Maak niet de fout te wachten tot het écht koud wordt, want zodra het kwik daalt tot 7 graden Celsius denkt iedereen aan winterbanden en dan is het ineens druk bij de werkplaats. Maak dus alvast een afspraak bij je Škoda-dealer voor de bandenwissel. 2. Plan de Škoda WintercheckAls je toch de bandenwissel plant, kun je die mooi combineren met de Škoda Wintercheck. Onze monteurs checken jouw Škoda op 20 belangrijke punten voor slechts 30 euro. Ze kijken naar typische dingen die in de winter extra belangrijk zijn. Is de accu nog op spanning? Werkt de verlichting naar behoren? Hoe zit het met het bandenprofiel en de kwaliteit van de remblokken? Zo voorkom je vervelende verrassingen en ga je veilig de winter in. 3. Poetsen als een proŠkoda staat bekend om zijn Simply Clever-oplossingen. Slimmigheidjes die zo voor de hand liggen dat niemand anders eraan denkt. Zoals de ijskrabber achter het tankklepje of in de achterklep. Maar een schone doek of zeem is ook handig, vooral als je in een oudere auto rijdt. Daarmee poets je de ergernis van condens zo van de voorruit af. Of leg een kleine raamwisser in je auto. Dan heb je in een mum van tijd schone autoruiten. 4. Al eens aan een dakkoffer gedacht?Een dakkoffer is in de winter ideaal om extra bagage mee te nemen, zonder dat je zitplaatsen hoeft in te leveren. Skispullen, winterjassen en laarzen berg je er makkelijk in op, zodat het interieur schoon en ruim blijft. Laat je door de dealer informeren over de dakkoffer die past op jouw Škoda. 5. Smeer je portieren inIn de winter is het slim om je portierrubbers te beschermen tegen vorst. Met een beetje siliconenspray of rubberstick blijven de rubbers soepel en voorkom je dat deuren vastvriezen. Neem je die moeite niet, dan kun je de portierrubbers kapotmaken. 6. Goed voorbereid op wintersportHeb je je wintersportvakantie al geboekt? Ski’s mee, handschoenen binnen handbereik, wie doet je wat? Vergeet niet om ook je auto goed voor te bereiden op de bergen. Controleer of je winterbanden op de juiste spanning zijn en neem sneeuwkettingen mee. Die zijn vaak verplicht in de Alpenlanden. Oefen thuis alvast met omleggen om gehannes en irritatie te voorkomen. Of jouw Škoda geschikt is voor sneeuwkettingen of loopbandkettingen, hangt af van de maat van de velgen en banden. In het instructieboekje van je Škoda vind je welke velg-/bandcombinaties zijn toegestaan voor de montage van sneeuwkettingen. Zo, laat de winter maar komen. Jij en je auto zijn er klaar voor. Lees verder: 4 tips voor beslagen autoruiten De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Hoeveel Škoda’s met 7 zitplaatsen kun jij opnoemen?
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Bezoekers van de EV Experience op Circuit Zandvoort konden de Vision 7S concept car van dichtbij bekijken. Starend naar de elektrische SUV met plek voor zeven personen, borrelt vanzelf de vraag op: welke 7-zitters heeft Škoda nog meer? Laten we alvast een tipje van sluier oplichten: het productiemodel van de Vision 7S wordt Škoda’s grootste elektrische SUV. Hij meet ongeveer 4,90 meter en krijgt plek voor maximaal zeven personen. De onthulling van het definitieve model staat gepland voor 2026. Op de pagina met toekomstige modellen vind je behalve de Vision 7S, ook meer informatie over de Škoda Epiq en de Vision O. Auto’s met zeven zitplaatsen zijn ideaal voor grote gezinnen met drie of vier kinderen. Dan is er zelfs plek om een vriendje of vriendinnetje mee te nemen. En wanneer je de derde zitrij niet nodig hebt, verruil je hem voor een extra grote kofferbak. Logisch dus, dat Škoda’s grootste elektrische SUV een 7-persoons auto wordt. Škoda Kodiaq met 7 zitplaatsenDe huidige Škoda Kodiaq is nu al leverbaar met 7 zitplaatsen. Het huidige model heeft 1,5 centimeter meer hoofdruimte dan zijn voorganger. Achter de derde zitrij zit een bagageruimte met een inhoud van 340 liter die je kunt oprekken tot 2.035 liter door de bank neer te klappen. Extra ruimte voor de klus die je Zaterdag gaat tackelen. Tijdelijk krijg je de derde zitrij gratis (normaal 1190 euro) als je kiest voor de stoere Sportline Business. Alleen de Kodiaq met mild hybride-motor is leverbaar als 7-persoons auto. Andere Škoda’s met 7 zitplaatsenŠkoda bestaat 130 jaar. Welke modellen uit die lange geschiedenis waren ook leverbaar met zeven zitplaatsen? Gezien zijn naam is de Škoda Roomster (2006-2015) een goede gok, maar helaas: hij had slechts één slimme achterbank, niet twee. Ook de huidige Škoda Superb Combi heeft ‘maar’ vijf zitplaatsen, maar je bent wel warm. Als je in het Škoda Museum bij de oer-Superb uit de jaren 30 naar binnen gluurt, dan tel je 7 zitplaatsen. Voorin de 5,2 meter lange limousine zitten de chauffeur en een assistent en helemaal achterin drie passagiers op een bank. En ertussen ontdek je een scheidingswand met rozenhout én twee reservestoelen. Dat maakt 7 zitplaatsen in totaal. Voor een nog vroeger voorbeeld van een 7-persoons Škoda, gaan we terug naar 1908. Toen plaatste Montenegro een bestelling voor voertuigen die passagiers en pakketten konden vervoeren over steile en smalle bergwegen. De zogenaamde ‘Černá Hora-Montenegro’-bussen waren heel smal en hoog. Het is ons te doen om de personenbussen, met een passagiersgedeelte dat ruimte bood aan vijf mensen. Samen met de bestuurder en bijrijder voorin, vervoerde de Černá Hora-Montenegro zeven personen. Tsjakka! Zeiden we tsjakka? We bedoelen natuurlijk Trekka – de Škoda Trekka uit de jaren 60! De voorloper van Škoda’s hedendaagse SUV’s werd ontwikkeld en gebouwd in Nieuw-Zeeland. Kopers hadden de keuze uit tal van carrosserievarianten. Zo was er een driedeurs pick-up met twee tot acht zitplaatsen. Ja, dat is er één meer dan de moderne Kodiaq, toch rekenen we dit antwoord ook goed. Lees ook: Zo blijf je op de hoogte van de Škoda Vision 7S De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
