Ga naar inhoud

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen week
  2. Uit ergonomisch oogpunt is "zakelijk saai" beter dan "villa kakelbont": bij zakelijk saai wordt de aandacht niet onnodig weggetrokken van waar de aandacht eigenlijk naar toe zou moeten: het verkeer, de weg en de bediening/beheersing van de auto.
  3. Ja als hij voor een Chinees merk heeft gewerkt zullen de matten wel van bamboe zijn. Maar een beetje versiering in een Skoda kan geen kwaad Je ziet bij bijna alle merken dat het interieur van auto's zakelijk is rn goedkoop om te maken. Verschillen tussen goedkopere en duurdere versies zie je net moeite.
  4. Geen waardeloze vloermatten meer, maar degelijke kokosmatten.😏Dat behoort ook tot zijn terrein.😁
  5. De hele trend is ook bij VAG dat er meer fysieke knoppen terugkomen, en dat staat volgens mij los van de ontwerper. De ontwerper is alleen maar voor het interieur aangenomen als ik het goed lees, dus niet over het uiterlijk of de techniek.
  6. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/skodas-krijgen-minimalistische-interieurs-dankzij-ontwerper-van-nio/&ved=2ahUKEwiHkbLrxdaGAxUZ7wIHHYPsC0cQFnoECFEQAQ&usg=AOvVaw2CwaOsk55hMUhV09WWPilJ Skoda heeft een nieuwe ontwerper aangenomen. Bron autoblog. Ben benieuwd op dat minimalistische betekent dat Skoda's weer simpele en kaal uitgeruste auto's gaan worden.
  7. Als er iemand is die jou alles kan vertellen over het design van de nieuwe Škoda Superb, dan is het hoofdontwerper Oliver Stefani wel. In deze korte video word je helemaal bijgepraat. Oliver begint aan de voorkant van de Superb en wijst op de typische inkeping in het midden van de motorkap. Die begint aan de bovenkant van de grille. “Zoals je ziet zijn we afgestapt van glimmend chroom en hebben we gekozen voor een donkere chroomachtige kleur. Dat ziet er moderner en duurzamer uit.” Enorme binnenruimte Het design van de nieuwe Superb accentueert de enorme hoeveelheid binnenruimte die zowel de Superb Hatchback als de Superb Combi biedt. Oliver: “In het interieur benadrukken de lijnen vooral de breedte van de auto, terwijl aan de buitenkant de lengte visueel wordt versterkt door de carrosserielijn die van de koplampen via de deurhendels naar de achterlichten loopt.” Fraai en functioneel Met de achterlichten van de Škoda Superb is ook iets bijzonders aan de hand. “De zijkant hiervan, het gedeelte dat zich als het ware om de carrosserie heen vouwt, doet denken aan de vingers van een hand. Een design-aardigheidje, maar de lichten zijn ook functioneel. De randen sluiten zo nauw op de carrosserie aan dat ze helpen om de aerodynamica te verbeteren”, legt Oliver uit. “En door hun horizontale vorm accentueren ze de breedte van de auto.” De achterlichten zijn het enige designelement aan de achterkant dat de Hatchback en de Combi gemeen hebben. “Verder is de achterzijde op maat gemaakt, passend bij het karakter van de auto”, besluit Oliver. Lees ook: Nieuwe Superb Combi plug-in hybride, tot maar liefst 133 km aan elektrische range De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  8. Eerdere
  9. Voor de race morgen, zal het verloop afhankelijk zijn van het weer en of de weersvoorspellingen accuraat zijn. In het algemeen verwacht ik dat Mercedes de eerste helft van de race niet snel genoeg is (in kwalificatiecondities en het eind van de race zijn ze snel, maar niet als ze vol brandstof zitten). Naar mijn idee dus goede kans dat Max morgen bij de start de kop pakt, en ik ben niet verbaasd als Lando ook in de eerste Russell al passeert. Als het morgen nat is, dan heeft Russell het ook te moeilijk, dus die racewinst die George wil, zie ik niet zomaar gebeuren. Eerlijk gezegd verwacht ik een strijd tussen Lando en Max voor de winst, maar weer en incidenten kunnen dat totaal anders maken morgen. Eerder op de dag bij de 3e vrije training op een haar na een gigantische crash in de slotminuten van de (droge) training. Logan Sargeant was bezig met een snelle ronde terwijl er een McLaren (wie kon ik niet zien) op lage snelheid van het midden ineens naar rechts van de baan ging, Sargeant schoot er met een tussenruimte van enkele cm's nog net langs, maar ging van schrik ook direct in de ankers (en ook het aansnijden van de volgende bocht was door de uitwijkmanoeuvre verpest. Tot mijn verbazing hiervan niets terug gezien bij de F1 berichtgeving of de FIA (de stewards), terwijl dit weekend de meest onnozele dingen direct genoteerd en onderzocht zijn. Blijkbaar hebben we dit weekend stewards en officials met een lijstje wat ze af vinken, maar blijkbaar geen oog voor de echte gevaren op de baan. Normaal gesproken zou de veroorzaker van zo'n incident een gridstraf van 3 of 5 plekken krijgen.
  10. Škoda doet er alles aan om de ecologische voetafdruk van zijn bedrijfsactiviteiten zo klein mogelijk te maken. De volgende vier duurzaamheidsmaatregelen bewijzen dat Škoda op de goede weg is. 1 – creatief met koffie Wat is een werkdag zonder kopje koffie? Met de koffie die wordt geschonken in de Tsjechische Škoda-fabrieken is het extra genieten. Die wordt gemaakt van duurzaam geteelde koffiebonen van boervriendelijke plantages uit India en Tanzania. De bonen worden rechtstreeks ingekocht door Škoda, zonder tussenpersoon. Op die manier gaat het geld rechtstreeks naar de lokale boeren. Hier blijft het niet bij. Het vlies van de gebruikte koffiebonen wordt niet weggegooid, maar gebruikt om het leer van de nieuwe Škoda Kodiaq en Škoda Superb mee te kleuren. 2 – duurzaamheidsprijs voor nieuw hoofdkantoor Škoda’s nieuwe hoofdkantoor in Mladá Boleslav met de naam Laurin & Klement Kampus (LKK) is zo duurzaam dat het een felbegeerde onderscheiding heeft gewonnen, de Austrian Green Planet Building Award 2024. Dit is mede te danken aan de eigen zonnepanelen (in totaal 222 stuks) die energie van externe bronnen overbodig maakt. Maar ook de energiezuinige ledverlichting en de slimme lichtsensoren die ervoor zorgen dat nergens onnodig licht brandt, hebben een bijdrage geleverd. 3 – bomen zover je kunt kijken Al sinds 2007 plant Škoda een boom voor elke nieuwe Škoda die in Tsjechië verkocht wordt. En dat niet alleen, de bomen worden verzorgd en gekoesterd. Tegen het einde van 2024 staat de teller naar verwachting op meer dan 1,3 miljoen geplante bomen. Dat komt neer op meer dan 277 hectare bos, vergelijkbaar met 423 voetbalvelden. Bomen houden water in de bodem vast en helpen op die manier erosie te voorkomen. In 2024 hoopt Škoda 90.000 bomen te planten. 4 – Aandacht voor planten en dieren Onder de naam Škoda Auto Fonds ondersteunt Škoda tot nu toe 16 Tsjechische duurzaamheidsprojecten zonder winstoogmerk. Hiermee is een bedrag gemoeid van tienduizenden euro’s. De projecten zijn gericht op het terugbrengen van plant- en diersoorten in de natuur. Een voorbeeld is het insectenhotel nabij de Škoda-fabriek in Kvasiny dat eind 2023 gerealiseerd werd. Verder gaan Škoda-medewerkers onder de noemer ‘Let’s Clean Up Czechia’ regelmatig afval prikken in de omgeving van de fabrieken. Lees ook: Hoe Škoda-leveranciers bijdragen aan een groenere toekomst De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  11. Vanavond is de 1e training geweest voor de powerboatrace in Canada dit weekend.
  12. Ik heb het idee dat de contractverlenging van Checo een noodgreep is: Ricciardo heeft alleen in één sprintrace gepresteerd en punten gepakt, en verder doet het dit seizoen slechter dan Nyck de Vries in zijn paar maanden bij Toro Rosso. Het is wachten tot Ricciardo uit de auto wordt gebonjourd, en dat waarschijnlijk Liam Lawson een serieuze kans krijgt. Ik heb het idee dat tussen nu en de eerste tests voor het nieuwe seizoen er een handvol coureurs of helemaal uit F1 verdwijnt of nog slechts als reserve coureur aan de slag mag in de F1. Ik lees net dat Ocon in Canada bij de 1e vrije training mag toekijken: Jack Doohan, de zoon van de motorcoureur Mick Doohan, rijdt dan met de auto van Ocon. Ik vraag me af of dit al lang zo gepland was, of dat dit een gevolg is van de onbesuisde actie van Ocon in Monaco. De teambaas liet toen al doorschemeren dat die actie gevolgen zou hebben voor Ocon. Vader en zoon Doohan:
  13. Sergio Pérez is ook de komende twee jaar teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull Racing. De Mexicaan heeft zijn contract bij het Oostenrijkse Formule 1-team dinsdag verlengd tot en met eind 2026. "Ik ben erg blij dat ik mijn toekomst heb verbonden aan dit geweldige team", zegt Pérez op de website van Red Bull. "Het is een enorme uitdaging om voor Red Bull te racen." De 34-jarige Pérez rijdt sinds 2021 voor Red Bull. 'Checo' won tot nu toe vijf races voor het team, eindigde 29 keer op het podium en veroverde drie keer poleposition. Afgelopen seizoen eindigde Pérez als tweede achter Verstappen in het kampioenschap. De Nederlander veroverde zijn derde wereldtitel op rij. Sergio Pérez eindigde dit seizoen drie keer als tweede. Pérez wacht dit seizoen nog op eerste zege Ook Red Bull-teambaas Christian Horner is blij met de contractverlenging van Pérez. "'Checo' en Max vormen een succesvol en sterk team, dat vorig jaar tot ons eerste een-tweetje in het kampioenschap leidde. De laatste paar races waren zwaar, maar we hebben vertrouwen in 'Checo'."Pérez kent in 2024 een moeizaam seizoen. Na acht races, waarin hij drie keer tweede werd, staat hij vijfde in het kampioenschap. De Mexicaan, die dit seizoen nog op zijn eerste zege wacht, viel bij de laatste race in Monaco uit door een vroege crash.
  14. Je zult maar een filmster zijn. Dan laat je je rijden en zit je zelf relaxed achter in een limousine, uitgerust met getinte ruiten zodat niemand je ziet. Hetzelfde gelukzalige gevoel krijg je van de volgende optie die op de nieuwe Škoda Superb leverbaar is. De optie die wordt bedoeld, is het akoestiekpakket. Voor 350 euro word je hiermee getrakteerd op extra’s die je een onbetaalbaar luxegevoel geven. Zo wordt het hele interieur voorzien van extra geluidsisolatie waardoor het vanbinnen nog stiller is dan in een gebedsruimte. Of je moet de acht speakers van de standaard digitale radio laten knallen. Niet één, maar twee Maar hier blijft het niet bij: de stuurkolom krijgt er een extra demper bij. Een stuurdemper vermindert trillingen die je nu eenmaal in een stuurwiel voelt. Met het akoestiekpakket krijg je er een tweede exemplaar bij, zodat ook de allerkleinste resonanties geëlimineerd worden. Je handen vragen zich af of je überhaupt wel een stuurwiel beet hebt. Liever laten rijden Hoe comfortabel de Škoda Superb ook stuurt, soms laat je je liever chauffeuren en kruip je bij voorkeur op de achterbank om hier te genieten van de riante beenruimte. Het liefst uit het zich van anderen, net als een filmster. Dat komt goed uit, want het akoestiekpakket bestaat verder uit donker getinte ruiten achter. Jij kunt wel naar buiten kijken, maar niemand ziet je zitten. Hoe relaxed is dat. Bovendien zijn de ruiten van het akoestiekpakket extra geluidwerend. Je hoort nauwelijks wat er buiten allemaal gebeurt. Welterusten Tot slot nog een tip: voor 490 euro kun je de achterbank van de Superb vergelijken met de businessclass-stoel van een luchtvaartmaatschappij. Niet alleen krijg je zonwering en een prullenbakje, je profiteert ook van een tablethouder in de middenarmsteun én hoofdsteunen met een speciale slaapfunctie. Dat wil zeggen: een zacht uitklapbaar gedeelte waartegen je je hoofd kunt laten rusten. Welterusten. Lees ook: Nieuwe Superb plug-in hybride, tot maar liefst 133 km aan elektrische range De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  15. Octavia Business Edition: rijk uitgerust met onder meer achteruitrijcamera, achterlichten met dynamische richtingaanwijzers en LED-koplampenOctavia Selection: Octavia rijden begint nu al vanaf € 33.490*Nu te bestellen als Combi en Hatchback De vernieuwde Octavia staat inmiddels bij de Nederlandse Škoda-dealers. Ter ere hiervan breidt Škoda het gamma nu uit met twee nieuwe uitvoeringen: de luxe en rijk uitgeruste Business Edition en de Octavia Selection, het nieuwe instapmodel. Daarmee is de vernieuwde Octavia nu al te bestellen vanaf € 33.490*. De Octavia is de absolute bestseller van Škoda en is recent volledig vernieuwd. Nu breidt Škoda het gamma aan uitvoeringen voor zowel de Combi als de Hatchback verder uit, te beginnen met de aantrekkelijke Business Edition, die comfort en luxe combineert in een meer dan complete uitrusting. Daarmee vormt de Octavia Business Edition een welkome aanvulling op de Octavia Sportline Business, die sportieve looks en hoogglans zwarte accenten combineert met een verlaagd onderstel, sportstoelen en 17 inch lichtmetalen velgen. Business as usualŠkoda’s staan traditioneel bekend om hun rijke uitrusting, en de Octavia Business Edition vormt daarop geen uitzondering. Hij is voorzien van diverse features en extra’s die het comfort van alle inzittenden verder verhogen. Voorbeelden zijn Kessy Advanced met walk-away locking, een handige achteruitrijcamera, luxe LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers en Virtual Pedal (elektrisch bedienbare achterklep met kick-functie). De Octavia Business Edition wordt aangedreven door de 1.5 TSI turbo-benzinemotor met mild-hybridetechnologie, die beschikt over 85 kW/115 pk aan vermogen. Voor nog meer rijcomfort is er de keuze voor de geavanceerde automatische DSG-transmissie van Škoda. De Octavia Business Edition vervangt in het Octavia-gamma de First Edition-uitvoering en combineert stijl, comfort en prestaties met een prijs vanaf € 34.490* voor de 1.5 TSI mild-hybride. In combinatie met de 110 kW/150 pk sterke 1.5 TSI met DSG is hij er vanaf € 38.490*. De meerprijs voor de ruime Combi bedraagt bij alle Octavia’s slechts € 1.500. Nog meer keuze: SelectionEveneens nieuw in het gamma is de Octavia Selection, de nieuwe instapversie voor de Octavia-serie. De Selection onderstreept het luxe en comfortabele karakter van Octavia-rijden met onder meer standaard de Virtual Cockpit, een 10 inch infotainmentsysteem met Wireless Smartlink, Kessy Go, LED-koplampen en parkeersensoren voor en achter. Prijzen van de Octavia Selection, die standaard eveneens de 85 kW/115 pk sterke 1.5 TSI met mild-hybridetechnologie en handgeschakelde versnellingsbak meekrijgt, beginnen bij € 33.490* voor de Hatchback en € 34.990* voor de Combi. De nieuwe Octavia-uitvoeringen zijn per direct te bestellen. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie Škoda.nl. Lees hier het volledige artikel
  16. Je ziet het regelmatig tijdens de zomer onderweg naar je vakantiebestemming: de voeten van de passagier op het dashboard. Hoe comfortabel dit er ook uitziet, doe dit nooit. Dit heeft alles te maken met de… airbag. Het is belangrijk dat je weet wáár in de auto de airbags zich bevinden. Leg bijvoorbeeld nooit een smartphone op het rechter gedeelte van de bovenkant van het dashboard, hier zit namelijk de passagiersairbag. Als die wordt geactiveerd, loop je het risico dat de smartphone keihard tegen je hoofd aanvliegt. Dat geldt ook voor voeten op het dashboard. Nooit doen. Als de airbag bij een aanrijding wordt opgeblazen, komen je knieën keihard tegen je hoofd aan. De verwondingen die je dan oploopt, zijn vreselijk. Om dezelfde reden moet de bijrijdersairbag gedeactiveerd worden als er een kinderzitje tegen de rijrichting in wordt geplaatst. Dit kun je eenvoudig zelf doen door de fysieke sleutel in de daarvoor bestemde ontgrendeling te steken en te draaien. Die ontgrendeling bevindt zich in het dashboardkastje. Wel of niet leeglopen Het ontwerp van een airbag is afhankelijk van wat hij moet beschermen. “Frontale airbags moeten langzaam leeglopen nadat ze in aanraking zijn gekomen met de bestuurder en zijn passagier. Anders krijgen deze inzittenden na een ongeval te weinig lucht. Daarom zijn ze voorzien van ventilatieopeningen. Een knie-airbag of een centrale airbag tussen de voorstoelen hoeft niet leeg te lopen en heeft dus geen openingen. Deze airbags hebben aan de binnenkant een speciale coating die er juist voor zorgt dat er langs de naden geen lucht ontsnapt”, legt Michal Mrhálek van Škoda Technical Development uit. Ook de manier waarop een airbag wordt geactiveerd, verschilt per type airbag. “Relatief grote airbags, zoals die voor de bestuurder en de voorpassagier, worden met behulp van een gasgenerator met zoveel mogelijk gas opgeblazen. Andere airbags maken gebruik van kleinere patronen met samengeperst gas”, vertelt specialist Hana Cwierzová van Škoda Technical Development. Razendsnel Wanneer een airbag moet worden opgeblazen, wordt bepaald door sensoren in de auto. Dit gaat razendsnel. Het duurt slechts enkele milliseconden vanaf de detectie tot aan het besluit om de airbag te activeren en vervolgens maar tientallen milliseconden om de airbags te vullen. Bij de hoofdairbags gaat het om 25 tot 35 milliseconden. Draag altijd de veiligheidsgordel Veel mensen schrikken als ze zien hoe snel en krachtig een airbag tot ontploffing komt. “Maar vergeet niet dat ze een belangrijk onderdeel zijn van de algehele veiligheid van een auto. Daarom is het zo belangrijk dat je altijd de veiligheidsgordel omdoet, want anders kunnen airbags hun beschermende werk niet goed uitvoeren. Sterker nog: dan kunnen ze zelfs gevaar voor de inzittenden opleveren”, waarschuwt Petro Korop van Škoda Technical Development. Lees ook: Zo jong is de airbag De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  17. Luchtweerstand speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van moderne Škoda’s. Maar de volgende 3 modellen uit het verleden bewijzen dat Škoda ook vroeger veel aandacht had voor aerodynamica. Je ziet aan de Škoda 935 Dynamic (1935), de Škoda Popular Monte Carlo (1937) en de Škoda Rapid OHV (1940) direct dat de ontwerpers een goede stroomlijn belangrijk vonden. “Grappig om te weten is dat ze een betere stroomlijn hebben als ze achteruit rijden”, vertelt Jan Jagrik, hoofd aerodynamica bij Škoda. “Dat zie je er ook wel aan af; de voorkant is minder aerodynamisch vanwege de rechtopstaande grille, koplampen en voorruit. De achterkant is duidelijk ronder en vloeiender en klieft als het ware door de lucht.” Druppelvorm In de jaren 30 van de vorige eeuw kwam de aanleg van autowegen in een stroomversnelling. Auto’s konden steeds harder rijden en de luchtweerstand kreeg meer aandacht. Jan: “Autofabrikanten waaronder Škoda begonnen de meest aerodynamische vorm uit de natuur na te bootsen, de druppelvorm.” Niet alleen voor de sier “Daarom heeft de zwarte Škoda Popular Monte Carlo uit 1937 een taps toelopende achterkant en druppelvormige spatborden. De vin die vanaf het midden van het dak helemaal naar de onderkant van de achterklep doorloopt, is bedoeld voor extra stabiliteit. De roosters van de grille en de koplampen zitten daar niet alleen voor de sier, ze verbeteren ook de luchtstroom.” De luchtwervelingen achter de auto zijn bijna 90 jaar later nog altijd iets waar de aerodynamica-specialisten van Škoda zich bijna dagelijks mee bezig houden. De achterbumper van de nieuwe Škoda Superb is dusdanig vormgegeven dat de wind zo vloeiend mogelijk langs de carrosserie gaat. Gladde onderkant “Een ander aandachtsgebied dat telkens terugkeert, zijn de spatborden. Bij de antracietkleurige Škoda 935 Dynamic zie je dat de achterste exemplaren halfdicht zijn. Dat heeft een heel gunstig effect op de stroomlijn”, aldus Vojtěch Jakubec, projectmanager aerodynamica bij Škoda. “Aan de andere kant werd vroeger nauwelijks aandacht besteed aan een gladde onderkant van een auto, iets wat we nu juist wel doen.” Kopiëren en plakken Kunnen we sommige ‘luchtige’ slimmigheidjes van vroeger niet kopiëren en plakken naar toekomstige Škoda-modellen, zoals de nieuwe elektrische Škoda Elroq? Vojtěch Jakubec: “Haha, was het maar zo’n feest. Veel maatregelen van toen zijn nu niet toepasbaar vanwege de huidige wetgeving. Vroeger waren er bijvoorbeeld geen regels om voetgangers te beschermen. Uitstekende delen die goed waren voor de luchtstroom, maar potentieel gevaarlijk voor zwakkere verkeersdeelnemers waren gewoon toegestaan.” Slimme grille Toch zie je bepaalde zaken terug op moderne Škoda-modellen. Zoals de slimme grille van de Škoda Rapid OHV, de blauwe auto op de foto’s. “Als de motor niet extra gekoeld hoefde te worden, kon de bestuurder een jaloezie laten zakken die de radiateur afschermde en tegelijkertijd voor een betere stroomlijn zorgde. Dat gebeurt nu nog, al hoeft de bestuurder zelf niks meer te doen en heeft de jaloezie plaatsgemaakt voor een modernere oplossing. Maar het principe is hetzelfde”, legt aerodynamica-specialist Josef Šiman uit. Meesterwerk De Škoda 935 Dynamic uit 1935 is een meesterwerk wat luchtweerstand betreft. Josef: “Wat het meest opvalt, zijn het druppelvormige silhouet, de taps toelopende achterkant, de naar achteren smaller wordende carrosserie en de eerder genoemde afgedekte wielkasten. Maar let ook op de details, zoals de afstand tussen de band en het spatbord die zo klein mogelijk is gehouden voor zo weinig mogelijk luchtwervelingen.” Optimale flow “Uiteindelijk gaat het erom de luchtstroom zo dicht mogelijk op de carrosserie te houden. En als de lucht op een bepaald punt van de carrosserie toch wordt weggeduwd, moet dit geleid worden met design. Een voorbeeld hiervan zijn de air curtains in de voorbumper van de vernieuwde Škoda Octavia. Die zorgen voor een optimale flow”, besluit Jan Jagrik. Lees ook: Waarom deze Enyaq rode stippen met groene draadjes heeft De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  18. Ondertussen zijn beide auto's van Haas niet door de technische keuring gekomen (opening van de achtervleugel met geopend DRS-systeem voldeed aan de uiteinden niet aan de regels bij beide auto's). De auto's zijn dus uit de kwalificatie geschrapt, waardoor bijvoorbeeld Perez 2 plekjes naar voren mag bij de start morgen. Start grid voor morgen (FIA document) Time 20:55 Description Provisional Starting Grid Enclosed MCO DOC 43 - Provisional Starting Grid.pdf Nish Shetty Matthew Selley Derek Warwick Jean-François Calmes 1 16 Charles LECLERC Scuderia Ferrari 1:10.270 2 81 Oscar PIASTRI McLaren Formula 1 Team 1:10.424 3 55 Carlos SAINZ Scuderia Ferrari 1:10.518 4 4 Lando NORRIS McLaren Formula 1 Team 1:10.542 5 63 George RUSSELL Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team 1:10.543 6 1 Max VERSTAPPEN Oracle Red Bull Racing 1:10.567 7 44 Lewis HAMILTON Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team 1:10.621 8 22 Yuki TSUNODA Visa Cash App RB F1 Team 1:10.858 9 23 Alexander ALBON Williams Racing 1:10.948 10 10 Pierre GASLY BWT Alpine F1 Team 1:11.311 11 31 Esteban OCON BWT Alpine F1 Team 1:11.285 12 3 Daniel RICCIARDO Visa Cash App RB F1 Team 1:11.482 13 18 Lance STROLL Aston Martin Aramco F1 Team 1:11.563 14 14 Fernando ALONSO Aston Martin Aramco F1 Team 1:12.019 15 2 Logan SARGEANT Williams Racing 1:12.020 16 11 Sergio PEREZ Oracle Red Bull Racing 1:12.060 17 77 Valtteri BOTTAS Stake F1 Team Kick Sauber 1:12.512 18 24 ZHOU Guanyu Stake F1 Team Kick Sauber 1:13.028 19 27 Nico HULKENBERG MoneyGram Haas F1 Team 2 20 20 Kevin MAGNUSSEN MoneyGram Haas F1 Team NOTES Cars 20 & 27 - Permitted to start - Stewards' document nos. 40 & 41 Doc 43 Time 20:55
  19. Bijzonder raceweekend in Monaco. Nadat Red Bull vrijdag al aan het tobben was om de auto afgesteld te krijgen, leek er zaterdag met de laatste vrije training wat verbetering in te zitten, maar opvallend dat in iedere sessie er coureurs de muur/vangrail raakten, maar er bijna altijd alleen minimale schade was. Leclerc heeft zijn thuiscircuit blijkbaar goed verkend, want niet alleen is ie het hele weekend de te kloppen man, ook in de kwalificatie was hij heer en meester. Perez zit niet in een dipje, maar gewoon in de put: Q1 was het eindstation met P18 als startplek morgen. Max leek er aardig bij te zitten, maar had gekozen om vroeg naar buiten te gaan voor het laatste kwalificatierondje. Dat had als voordeel dat het minder druk was op de baan, en hij bij een gele vlag niet direct uitgeschakeld zou zijn voor de pole, nadeel was dat de baan in Monaco ook op het laatst razendsnel sneller werd. In Max zijn laatste rondje raakte ie de muur, en eindigde uiteindelijk op P6 tussen beide Mercedessen. De race kan morgen chaotisch worden omdat er veel rijders zijn die in potentie veel sneller zijn dan de plek waar ze starten, tegelijk wordt het kleinste foutje hard afgestraft door de muren in Monaco.
  20. Ander exemplaar dat ik vorige week in Zoetermeer heb gespot: Chevrolet AE Independence uit 1931:
  21. Elroq breidt Škoda’s elektrische modellengamma uit in strategisch belangrijke klasse van compacte SUV‘sEerste Škoda-model op basis van nieuwe Modern Solid designtaal Wereldpremière deze herfstŠkoda heeft de eerste silhouetbeelden van de geheel nieuwe Elroq vrijgegeven. De volledig elektrisch aangedreven compacte SUV is het eerste productiemodel van Škoda dat is ontworpen op basis van de Modern Solid designtaal. Het minimalistische exterieur combineert robuustheid, functionaliteit en authenticiteit, en straalt tegelijkertijd veiligheid en kracht uit. De wereldpremière van de Škoda Elroq deze herfst markeert de start van Škoda’s nieuwe offensief van e-modellen, met de introductie van zes elektrische modellen gedurende de komende jaren. Oliver Stefani, hoofd Škoda Auto Design: “Bij Škoda is design een wezenlijk onderdeel van de merkidentiteit en één van de belangrijkste succesfactoren. De doorontwikkeling van belangrijke optische elementen is zowel een veeleisende als spannende taak. Daarom zijn mijn team en ik verheugd vooruit te kunnen blikken op het eerste Škoda-model dat de nieuwe Modern Solid designtaal als basis heeft, inclusief de Tech-Deck Face en een stoerdere overall look. Bovendien is het de eerste auto in ons gamma met de Škoda-signatuur op de motorkap. De gloednieuwe Elroq is met recht een nieuw geluid van Škoda en is een echte eyecatcher.” Nieuw front met Škoda-signatuur en Tech-Deck Face Het front van de Škoda Elroq wordt gekarakteriseerd door het gedeelde koplampdesign. Het smallere bovendeel loopt naadloos door in de zijschermen. De Škoda-signatuur komt nu prominent terug op de motorkap en weerspiegelt de merkidentiteit van Škoda. De innovatieve Tech-Deck Face is een moderne, herkenbare en nieuwe interpretatie van de traditionele Škoda-grille, met een vlakker en breder ontwerp. Bovendien is de auto voorzien van grote wielen die de robuuste uitstraling versterken, terwijl geavanceerde LED-matrixkoplampen de opvallende look van de Elroq compleet maken. Innovatief design meets MEB-technologieNa de Enyaq en Enyaq Coupé wordt de Elroq het derde model van Škoda dat op het modulaire elektrische MEB-platform van de Volkswagen Groep staat. De compacte SUV krijgt een ruim interieur en tal van praktische mogelijkheden, in lijn met de focus van Škoda op comfort en functionaliteit. De wereldpremière van de Škoda Elroq staat gepland voor dit najaar. Daarmee luidt de elektrische tegenhanger van de Karoq een omvangrijk e-mobiliteitsoffensief van de Tsjechische autofabrikant in, met zes nieuwe elektrische modellen gedurende de komende jaren. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  22. Zoek de verschillen (buiten de lakkleur): De rode Sovereign is (volgens mij) verkocht onder de merknaam Daimler, de ander als 'gewone' Jaguar, ondanks dat beide als Jaguar in het kentekenregister staan.
  23. Ja die zijn een zeldzaamheid ... De Escort daartegen zie je wat vaker
  24. Zeker, maar je kunt ook geluk of pech hebben met safetycars (en bandenwissels).
  25. Het komt allemaal wat dichter naar elkaar toe. Dat men bij RB wat probleempjes heeft buiten de andere problemen is duidelijk. Maar Monaco blijft een circuit waar moeilijk is in te halen, dus degene die pool pakt die zit het best op zondag achter het stuur als die de start niet verprutst
  26. Blijkbaar wist de organisatie dat ik kwam, er waren zelfs waarschuwingsborden geplaatst: Dan wat foto's van een Escord Mk I zoals die vroeger genoeg rondreden, maar tegenwoordig nog maar weinig te zien:
  27. Dit weekend toch weer een redelijk spannende race gezien: Max die 'uit het niets' toch ineens weer de poleposition pakte, en zo het record van Ayrton Senna evenaarde. Er waren dit weekend ook wat extra activiteiten in Imola omdat het 30 jaar geleden is dat Ayrton Senna (en Ronald Ratzenberger) op het circuit verongelukten tijdens het F1 weekend. Perez presteerde duidelijk ondermaats, en McLaren is dan ook een puntje ingelopen op RBR en Ferrari hoefde maar 2 puntjes toe te geven op RBR. Duidelijk is dat McLaren echt op weg is om het 2e team te worden, en als Perez niet gaat presteren kan zelfs de 1e plek van het team in gevaar komen. Volgende week in Monaco kan het nog wel eens spannend worden voor het podium: McLaren lijkt nu de sterkste auto te hebben, zeker omdat de auto met minder brandstof het goed doet, maar het kleinste foutje wordt in Monaco wel heel hard afgestraft, dus of Norris en Piastri dat aankunnen? Monaco is een lagere snelheid, dus ik verwacht dat de teams hierop anticiperen om de race met wat minder brandstof te starten, dus een voordeel voor McLaren, ook de langere levensduur van de banden bij McLaren geeft extra speelruimte in het plannen van de pitstops. Ferrari heeft het voordeel van betere mechanische grip in de langzame bochten, dus mag ook niet uitgevlakt worden. Komend weekend in Monaco is het vooral belangrijk dat de coureurs geen foutje maken op een cruciaal moment, maar naar mijn idee zijn Red Bull Racing, McLaren en Ferrari de teams die de winst kunnen pakken in Monaco.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe