Ga naar inhoud

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen week
  2. De automatische transmissie wordt steeds populairder onder Škoda-rijders wereldwijd. Behalve bij de Fabia, kiezen de meeste klanten voor een auto waarin ze niet zelf hoeven te schakelen. Waarom zou je eigenlijk nog voor een handgeschakelde versnellingsbak kiezen? Dat de animo voor de automaat is toegenomen, is een understatement. In 2018 koos maar 13 procent van de Fabia-kopers wereldwijd voor een automatische transmissie, in 2024 was het aandeel gestegen tot 31 procent! Dat is nog niets als je ziet wat er bij de grotere modellen is gebeurd. In het geval van de Octavia koos eerst 72 procent voor een handbak en nu heeft 80 procent van de exemplaren een automaat. De nieuwste generatie van de Superb en de Kodiaq wordt altijd geleverd met een automatische DSG-transmissie, want de vraag naar handgeschakelde versies was in 2018 al laag (respectievelijk 22 en 15 procent) en bleef maar dalen. Automaat: meer ruimte, minder verbruikHet grote gemak van een automaat is natuurlijk dat je niet zelf hoeft te schakelen. Maar er zijn nog meer voordelen. Zo zorgt het snel en precies schakelen van de automatische transmissie voor betere prestaties en een lager brandstofverbruik. En door bij de nieuwe modellen de keuzehendel te verplaatsen naar de stuurkolom, hebben de technici tussen de voorstoelen meer opbergruimte gecreëerd. Wat ook meespeelt, is dat auto’s steeds slimmer worden en verkeerssituaties kunnen voorspellen, waarmee onnodig schakelen wordt voorkomen. De automatische transmissie werkt ook samen met de geavanceerde rijhulpsystemen en ondersteunt de voordelen van hybride rijden, zoals uitrollen met uitgeschakelde motor en remenergie terugwinnen. Een handbak is lichter en leukerOndanks de vele voordelen van de automaat, heeft de handgeschakelde versnellingsbak nog steeds bestaansrecht. Zo word je meer bij het autorijden betrokken, wat een groter gevoel van controle biedt. Sommige Škoda’s met een automatische versnellingsbak hebben paddles achter het stuur, hiermee heb je een soortgelijke ervaring. Handgeschakelde transmissies zijn ook iets lichter dan automaten, wat de rijeigenschappen kan verbeteren. Dan is er nog het prijsverschil: aangezien automatische transmissies duurder zijn om te produceren, moeten klanten er extra voor betalen. Maar in Nederland valt dat prijsverschil wel mee. De zuinige DSG ‘verdient’ zichzelf namelijk grotendeels terug, dankzij het lagere WLTP-verbruik dat zich vertaalt in minder aanschafbelasting (bpm). Lees ook: Waarom Škoda de automaathendel verplaatst heeft De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  3. Eerdere
  4. In de bagageruimte van nieuwe Škoda-modellen vind je tegenwoordig een sticker met QR-code. Wat doet-ie daar en wat kun je ermee? Škoda staat bekend om zijn praktische auto’s en Simply Clever-oplossingen. De mogelijkheden die de bagageruimte van een Škoda biedt, zijn inmiddels niet meer op de vingers van één hand te tellen. Daardoor kun je bepaalde handigheidjes nog wel eens over het hoofd zien. Dat is jammer, want zo haal je niet alles uit je Škoda. De QR-code in de bagageruimte biedt uitkomst. Je vindt hem al in de nieuwe Škoda Elroq en de Škoda Kodiaq en Superb. Maar ook de Škoda Enyaq en Enyaq Coupé hebben hem. Wie de QR-code met zijn telefoon scant, krijgt een video te zien met alle ‘verborgen’ mogelijkheden van de bagageruimte van de Škoda in kwestie, inclusief optionele accessoires. De video laat zien hoe je de bagageruimte optimaal benut, maar bijvoorbeeld ook hoe je de leuning van de achterbank neerklapt. Verder krijg je tips over het gebruik van bijvoorbeeld bagagenetten en hoe je bagage goed kunt vastzetten. Alle video’s vind je hieronder. Lees ook: Zo laad je je auto het slimst in De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  5. Je bent de volgende afkortingen vast wel eens tegengekomen: EV en PHEV. Wat betekenen ze en wat zijn de verschillen? EV staat voor Electric Vehicle. Voorbeelden zijn de Škoda Elroq en de Škoda Enyaq. PHEV betekent Plug-in Hybrid Electric Vehicle. De Škoda Kodiaq en de Škoda Superb zijn leverbaar als plug-in hybride auto. Net als een EV kan een PHEV elektrisch rijden en heeft-ie een stekker, maar er zijn wel degelijk verschillen. EV – Electric Vehicle Volledig elektrisch, dat wil zeggen: geen brandstofmotor, alleen een elektromotor Laden aan het stopcontact, de laadpaal of snellader Grotere batterij dan een PHEV Grotere actieradius, de Elroq komt tot 579 kilometer (WLTP) Geen schadelijke uitstoot Lagere gebruikskosten door minder slijtagegevoelige onderdelen Langere laadtijden nodig voor lange ritten PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle Combinatie van een elektromotor én een benzinemotor Opladen met een stekker, maar kan ook rijden op brandstof Heeft dus een laadpoort én een vulopening Kleinere batterij dan een EV Kleinere EV-actieradius, daarna verder op brandstof. De Kodiaq PHEV heeft een elektrische actieradius van 123 kilometer (WLTP) Flexibel: elektrisch rijden in de stad, brandstof voor de langere snelwegritten Minder zuinig als je niet (genoeg) oplaadt Het hangt van je eigen omstandigheden af met welke auto je beter af bent. Met een PHEV kun je lange afstanden afleggen zonder al te veel stil te staan bij de actieradius van de auto. Aan de andere kant zijn EV’s stiller en hebben ze minder onderhoud nodig. Rijd je vooral kortere afstanden en vind je het milieu het allerbelangrijkst, dan is een EV de slimmere keuze. Lees ook: Het verschil tussen mild-hybride en ‘gewoon’ hybride De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  6. Škoda Auto Groep noteert recordomzet van € 27,8 miljard, bedrijfsresultaat van € 2,3 miljard en rendement van 8,3%Voorbereid op de volgende transformatiefase: sterke resultaten om nieuwe uitdagingen aan te gaan vanuit een sterke positieMeest up-to-date productgamma in Škoda’s historie: 926.600 nieuwe Škoda’s wereldwijd in 2024 (+6,9%)Eerste details nieuwe elektrische familie-SUV van Škoda onthuld2024 was het beste financiële jaar in de geschiedenis van de Škoda Auto Groep. De onderneming realiseerde een recordomzet van € 27,8 miljard (+4,7%) en een bedrijfswinst van € 2,3 miljard (+30,0%). Het rendement op de omzet steeg verder tot 8,3%. Deze sterke resultaten bieden Škoda Auto de gelegenheid om de uitdagingen van de geïntensiveerde transformatie vanuit een sterke positie aan te gaan. Škoda Auto leverde vorig jaar wereldwijd 926.600 nieuwe auto’s af aan klanten (+6,9%), waarbij de Octavia de populairste auto van het merk bleef (215.700 exemplaren, +12,4%). Škoda noteerde een sterke toename in het aantal afgeleverde auto’s in zijn belangrijkste verkoopregio, Europa, waar de onderneming boven de verkooptrend van de markt uitsteeg en de vierde plaats in de ranglijst van bestverkopende autofabrikanten innam (2023: 7e positie). Vooruitkijkend staat de onderneming er goed voor met zijn jongste en meest uitgebreide productportfolio tot nu toe dat alle aandrijfvormen omvat, inclusief de volledig elektrische compacte Elroq SUV en de onlangs gepresenteerde nieuwe Enyaq. Bovendien continueert Škoda zijn internationale expansie: in de nieuw gebouwde fabriek in Vietnam gaat de assemblage in de komende weken van start, terwijl de gloednieuwe Kylaq urban SUV, ontwikkeld in India voor India, de verkoopdoelstelling van het merk van 100.000 exemplaren tegen 2026 in deze belangrijke groeimarkt gaat ondersteunen. Bovendien werden vandaag de eerste details onthuld van Škoda’s volledig nieuwe elektrische familie-SUV, gebaseerd op de Vision 7S concept car. Veerkracht en aanpassingsvermogen‘Ik ben er trots op dat ik leiding mag geven aan één van de weinige auto-ondernemingen die financiële recordcijfers kunnen rapporteren in dit tijdperk van transformatie”, verklaart Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto. “2024 was in financieel opzicht het meest succesvolle jaar in onze historie, wat twee van onze kernkwaliteiten onderstreept: veerkracht en aanpassingsvermogen. Een gedegen businessmodel en een duidelijke strategie bewijzen hun waarde in bewogen tijden. Onze operationele efficiëntie en de positieve ontvangst van ons moderne productgamma door klanten hebben ons in staat gesteld het beter te doen dan de markt, vooral in Europa, waar we nu de vierde plaats innemen. Deze prestaties zijn van fundamenteel belang om onze onderneming op koers te houden, zelfs nu we de komende uitdagingen en financiële druk het hoofd moeten bieden. Ze stellen ons ook in staat om noodzakelijke investeringen uit eigen middelen te kunnen blijven doen.” Martin Jahn, bestuurslid voor Sales en Marketing, voegt hieraan toe: “Met 926.600 afgeleverde Škoda’s wereldwijd hebben we de resultaten van 2023 ruimschoots overtroffen en een recordmarktaandeel van 5,9% in Europa behaald. In Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk registreerden we onze hoogste marktaandelen ooit. Afgelopen jaar introduceerden we veel nieuwe modellen met een breed scala aan aandrijflijnen, waaronder moderne plug-in hybrides. Met de gloednieuwe Elroq en de nieuwe Enyaq vervolgen we onze reis op weg naar emissievrije mobiliteit.” Škoda Auto heeft in 2024 een recordaantal nieuwe en vernieuwde modellen gelanceerd. Naast de vernieuwde Scala, Kamiq en Octavia introduceerde het merk de geheel nieuwe Kodiaq en Superb, beide voorzien van een verbeterde plug-in hybride aandrijflijn. Daarnaast onthulde Škoda de gloednieuwe Kylaq, de eerste SUV met een lengte onder de vier meter die speciaal voor de Indiase markt werd ontwikkeld. Een andere highlight in 2024 was uiteraard de wereldpremière van de volledig elektrische Elroq. Elektrificatie gaat doorAl 130 jaar lang heeft Škoda Auto zich voortdurend ontwikkeld en opnieuw uitgevonden, altijd met een sterke focus op zijn klanten. Nu versnelt de onderneming de elektrificatie van zijn wagenpark, met als doel e-mobiliteit toegankelijk maken voor nog meer klanten. De Enyaq was vorig jaar het op twee na best verkochte BEV-model in Europa, met 79.500 afgeleverde exemplaren, ondanks de hevigere concurrentie en een afname in de vraag naar volledig elektrische voertuigen. De onlangs onthulde nieuwe Enyaq bouwt voort op deze successen. Met de lancering van de nieuwe Elroq verdubbelt Škoda zijn volledig elektrische verkoopambities voor 2025. De Elroq, waarvoor Škoda tot begin maart al meer dan 35.000 orders ontving vanuit verschillende Europese markten, is één van de meest betaalbare elektrische modellen in de zeer concurrerende klasse van de compacte SUV's. In de toekomst plant Škoda nog meer volledig elektrische modellen, waaronder de Epiq - een stadsvriendelijke cross-over - en een grote elektrische familie-SUV op basis van het Vision 7S studiemodel. Van deze laatste bood Škoda vandaag al een kleine preview. Internationalisering bevorderenIndia blijft een belangrijke pijler onder de internationaliseringsstrategie van Škoda Auto. In 2024 breidde de onderneming haar gamma uit met de lancering van de Kylaq, na de Kushaq en de Slavia het derde lokaal ontwikkelde en geproduceerde model. De Kylaq doet zijn intrede in de zeer concurrerende klasse van auto’s met een lengte onder de vier meter, een segment dat goed is voor bijna 50% van de autoverkopen in India. Niet vreemd daarom dat de Kylaq een cruciale rol gaat spelen in Škoda’s ambitie om tegen 2026 zo’n 100.000 auto’s te verkopen op de Indiase markt. Om zijn aanwezigheid daar nog te versterken, is Škoda in februari ook begonnen met de lokale assemblage van de Kodiaq. In Vietnam, de strategische toegangspoort van het merk tot de bredere ASEAN-regio, worden voorbereidingen getroffen om te beginnen met de assemblage van auto’s in de nieuw gebouwde fabriek in de provincie Quang Ninh. De productie zal in eerste instantie gericht zijn op de Kushaq, gevolgd door de Slavia. Het volledige jaarverslag van Škoda Auto over 2024 is beschikbaar op Škoda Report 2024. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  7. Wie een elektrische auto nader bekijkt, komt vaak de term laadpiek tegen. Wat betekent dit precies? En moet je hier iets mee? Simpel gezegd is de laadpiek het moment waarop een elektrische auto zijn maximale laadvermogen benut. Dit gebeurt meestal aan het begin van de laadsessie. Daarna neemt de laadsnelheid geleidelijk af. Hoe werkt een laadpiek? Stel: je gaat langs de snelweg snelladen met je pas aangeschafte Škoda Elroq. Dat begint met het hoogste vermogen dat zowel de auto als de snellader aankan. De Elroq 85 kan tot 175 kW hebben, de krachtigste snelladers kunnen zelfs tot 350 kW laden. Dit piekvermogen wordt bereikt bij een lage accustand, meestal tussen 10 en 30 procent capaciteit. Naarmate de batterij voller wordt, heeft-ie meer moeite met laden en verlaagt het accusysteem automatisch het laadvermogen om oververhitting en daarmee slijtage van het accupakket te voorkomen. Waarom is het belangrijk om de laadpiek te weten? In het bovenstaande voorbeeld heeft laden bij een snellaadpunt met 350 kW geen zin, want je haalt toch nooit meer dan 175 kW. Door de juiste lader te kiezen, bespaar je tijd. De eerste 15 tot 20 minuten laadt een elektrische auto veel sneller op aan de hand van zijn piekvermogen. De laatste 20 procent duurt veel langer en gaat soms met maar 20 kW. Het is onderweg dan ook niet slim om tot 100 procent te laden. Dit kost alleen maar onnodig veel tijd. Je kunt het beste tot 80 procent laden. Met een piekvermogen van 150 kW kan een korte laadstop van 15 minuten al genoeg zijn in plaats van een uur wachten tot de batterij helemaal vol is. Verder rekenen sommige laadstations een tarief per laadminuut in plaats van per kWh. Als je auto bijvoorbeeld maar 50 kW aankan, maar je laadt ’m op bij een dure 350 kW-lader, betaal je meer per minuut zonder daadwerkelijk sneller te laden. Je auto kan immers geen 350 kW aan. Gebruik een goedkopere 50 kW- of 100 kW-lader, want dat is voldoende voor jouw auto. Waar vind ik het laadvermogen van mijn auto? Het maximale laadvermogen van een elektrische auto vind je in de prijslijst, bij de technische specificaties. Het DC-laadvermogen (want daar hebben we het over) varieert grofweg van 50 tot meer dan 250 kW. Maar belangrijker is hoe snel de auto van 10 naar 80 procent laadt, omdat dit de praktijk is. De laadcurve laat zien hoe hoog je kunt pieken en hoe lang. Tijdens het laden kun je op het centrale scherm of in de MyŠkoda-app het actuele laadvermogen zien. Dit kun je ook aflezen van het display op de laadpaal. Het is afhankelijk van meerdere factoren zoals de capaciteit van de laadpaal en de temperatuur van de batterij. Lees ook: Zo haal je alles uit je proefrit met de Škoda Elroq De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  8. Škoda Auto publiceert financiële resultaten over 2024 op 13 maart om 11.15 uur en licht ontwikkelingen en strategische plannen voor de toekomst toe Geheel nieuwe, volledig elektrische Škoda geeft eerste details prijsOp donderdag 13 maart maakt Škoda Auto om 11.15 uur de jaarcijfers over 2024 bekend. Naast de belangrijkste financiële resultaten licht de Tsjechische autofabrikant tevens de huidige ontwikkelingen toe en presenteert de onderneming haar strategische plannen voor de toekomst. Tijdens deze gelegenheid onthult Škoda bovendien alvast de eerste details van een geheel nieuw, volledig elektrisch model. Naast een toelichting op de financiële resultaten door Škoda Auto CEO Klaus Zellmer staat de persconferentie in het teken van de vooruitgang die de onderneming boekte dankzij haar internationaliserings-, digitalisatie- en duurzaamheidsstrategie. In een video, die dan ook te bekijken is op het YouTube-kanaal van Škoda Auto, geeft Škoda bovendien een exclusief voorproefje van een nieuw, volledig elektrisch model dat het merk voor de nabije toekomst in petto heeft. Datum: donderdag 13 maart 2025, 11.15 uur Nieuwskanalen: Škoda Storyboard: https://www.skoda-storyboard.com/en YouTube: https://www.youtube.com/@skoda LinkedIn: profiel van Klaus Zellmer De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  9. De ontwerpers van Škoda bedenken de mooiste designs. Maar soms lijkt het alsof ze in geheimtaal spreken. Wat bedoelen ze met ‘luchtgordijnen’ en een ‘kristallen gezicht’? ‘Luchtgordijnen’ heten in het Engels ‘Air Curtains’. Ze vallen niet echt op, maar zijn nuttiger dan je denkt. Je vindt ze bijvoorbeeld op de pas vernieuwde Škoda Octavia. Ze zorgen ervoor dat de rijwind zo optimaal mogelijk langs de voorbumper en de wielkasten glijdt. Dit vermindert de luchtweerstand en dat zie je terug in een lager verbruik. Daarbij geven ze het design een subtiel, maar fraai accent. Crystal Face Het ‘kristallen gezicht’ ben je vast weleens tegengekomen op de weg. Je vindt de ‘Crystal Face’ op de eerste generatie Enyaq en Enyaq Coupé. Tenminste, als de koper het op de optielijst had aangevinkt. De door 131 leds verlichte grille wordt door een eveneens verlichte horizontale lijn als het ware in tweeën gedeeld en is een echte eyecatcher. Als de eigenaar op de auto afloopt, licht de grille als een welkomstboodschap op. Tech-Deck Face in plaats van grille Bij de nieuwe Škoda Enyaq heeft de verlichte grille plaatsgemaakt voor de Tech-Deck Face. Die naam ken je van de Škoda Elroq, de nieuwe compacte elektrische SUV van Škoda. De Tech-Deck Face heeft de traditionele grille vervangen en ziet er strak uit. Aankooptip Škoda Enyaq occasion De ‘Crystal Face’ maakt indruk en is een aankooptip voor wie een gebruikte Škoda Enyaq zoekt. Niet elke Škoda Enyaq occasion is ermee uitgerust, dus let hier goed op. Het geeft het design van de elektrische SUV onmiskenbaar een exclusief tintje. En in het geval van een gebruikte Enyaq betaal je er geen cent extra voor. Lees ook: Cw-waarde, wat is het en hoe wordt deze berekend? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  10. Elke nieuwe Škoda begint als een idee in het hoofd van designers en engineers. Een fysieke vorm volgt later. Dat gebeurt op een geheime locatie die voor één keer zijn deuren opent. Kijk je mee? De modelwerkplaats is een afdeling van Škoda waar je niet zomaar mag binnenwandelen. En als je wel toestemming hebt, word je eerst binnenstebuiten gekeerd om er zeker van te zijn dat je geen telefoon of fotocamera bij je draagt. Hier krijgen toekomstige modellen hun eerste fysieke vorm, lang voordat ze aan het grote publiek worden getoond. Het laatste model dat in de modelwerkplaats zijn definitieve vorm kreeg, is de pas vernieuwde Škoda Enyaq. Maar dit is slechts een van de modellen die hier tot leven komen voor uiteenlopende doeleinden. Voordat een fysiek model ontstaat, wordt het ontwerp digitaal voorbereid. “We bedenken van tevoren hoe we het model gaan bouwen en welke samenstelling hij moet hebben”, zegt Jaromír Pavlíček, coördinator van de modelwerkplaats. Afhankelijk van het doel ontstaan in de modelwerkplaats verschillende soorten modellen: Kleimodellen Kleimodellen ken je vast wel. Hiermee worden de hoofdlijnen van een auto bepaald. De modelwerkplaats zorgt voor de basisstructuur, bestaande uit onder meer hout, staal en multiplex. Hierop brengen de designers de klei aan. Alle benodigde materialen liggen in een speciale opslagruimte. Een beetje zoals je die ook vindt bij elk filiaal van een bekende Zweedse meubelgigant, maar dan véél smaller en hoger, maar liefst 16 meter. Een speciale machine haalt de materialen van de bovenste plank. ‘Harde’ modellen Behalve kleimodellen maakt de modelwerkplaats ook ‘harde’ modellen, van steviger materiaal, voor bijvoorbeeld het interieur. Hier valt niks meer af te schaven. Ze worden onder meer gebruikt om de ergonomie van het interieur te testen. Dat wil zeggen: hoe is de bediening en kloppen de verhoudingen? Proportiemodellen Deze modellen zijn gemaakt van hardschuim. Ze zijn enkel en alleen bedoeld om de verhoudingen van de auto te beoordelen. “Deze zijn het snelst klaar. Al enkele werkdagen na de laatste digitale gegevens hebben we een fysiek model paraat”, zegt Jaromír. Om zo efficiënt mogelijk te werken, beschikt de modelwerkplaats over zes freesmachines: drie voor volledige schaalmodellen en drie voor afzonderlijke componenten. Daarnaast worden bepaalde delen van het interieur getest op kleur en materiaal. “We bekleden ze met speciale folies en lakken ze vervolgens zelf”, legt Jaromír uit. ‘Geavanceerde’ modellen Voor een definitieve beoordeling van het design worden ‘geavanceerde’ modellen gemaakt. Deze zijn volledig gelakt (de modelwerkplaats heeft een eigen lakstraat), mobiel en voorzien van realistische verlichting. “We produceren vrijwel alle componenten zelf”, licht Jaromír toe. “Met 3D-printtechnologie kunnen we de koplampen en andere verlichting exact namaken. Hier zit meer tijd in, het maken van één onderdeel doen we met de hand en neemt soms een hele werkdag in beslag. Het is een heel precies werkje.” Controlemodellen De controlemodellen worden nog nauwkeuriger in elkaar gezet. De marges zijn kleiner dan klein. Dat moet ook, ze worden gebruikt om imperfecties in de carrosserie op te sporen, hoe petieterig deze soms ook zijn. Ook wordt hiermee gegarandeerd dat het fysieke model precies overeenkomt met het digitale ontwerp waar het allemaal mee begon. Op die manier worden productieproblemen van tevoren in de kiem gesmoord. Cruciale laatste stap Een cruciale laatste stap is de nauwkeurige meting van de complete auto’s en de afzonderlijke onderdelen. In een gespecialiseerde meetruimte corrigeren de medewerkers eventuele afwijkingen, nog voordat de carrosserielak wordt aangebracht. “Eerst gronden en schuren we de onderdelen tot ze exact de juiste vorm hebben. Daarna worden ze gemeten, afgesteld en vastgezet. Als het model klaar is, halen we de hele boel weer uit elkaar en lakken en polijsten we alles. Tot slot zetten we het geheel weer in elkaar, zoals de Enyaq in de nieuwe kleur Olibo Green die je op de foto’s ziet”, besluit Jaromír. Lees ook: Waarom deze Enyaq rode stippen met rode draadjes heeft De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  11. Škoda Nederland verlengt de samenwerking met wielerteam Unibet Tietema RocketsŠkoda Octavia en Kodiaq zijn essentiële schakels in de logistiek en mobiliteit van het teamŠkoda Nederland en Unibet Tietema Rockets zetten hun samenwerking voort. De succesvolle samenwerking, die in 2020 begon, wordt verlengd tot eind 2027. Hiermee bevestigt Škoda wederom zijn toewijding aan de wielersport én aan het baanbrekende team van Bas Tietema. ‘Samen blijven we bouwen aan een positieve impact binnen de wielerwereld,’ zegt Bas Tietema, oprichter van Unibet Tietema Rockets. De samenwerking stelt het team in staat om ook de komende drie jaar gebruik te maken van Škoda’s Octavia en Kodiaq als teamwagens – onmisbare voertuigen in de strijd om topprestaties. Dit seizoen bestaat de vloot uit acht Octavia’s en vier Kodiaq’s. Sterke partners in de wielersportŠkoda’s wielerhistorie gaat terug tot zijn oorsprong als fietsfabrikant. Sindsdien is de liefde voor de wielersport nooit verdwenen. De samenwerking begon toen Tour de Tietema nog een YouTube-kanaal was. Sindsdien heeft Škoda Nederland hun reis met trots gevolgd en ondersteund. Nu het team, bestaande uit oprichter Bas en mede-ploegeigenaren Devin en Josse, hun droom najaagt om met hun eigen wielerploeg de Tour de France te rijden, blijft Škoda zich inzetten om ze op de weg te houden. Unibet Tietema Rockets is een UCI ProTeam dat blijft verrassen met een vernieuwende en eigenzinnige aanpak. Als eerste professionele wielerploeg met een sterke identiteit zetten ze koers naar de toekomst. Škoda, al twintig jaar een vaste waarde in de wielersport, blijft een onmisbare partner om deze ambities te ondersteunen. Voortzetting van een succesvolle samenwerkingBas Tietema: ‘Škoda is een gevestigde naam in de wielerwereld en een absolute meerwaarde voor ons team. Met hun ondersteuning kunnen wij ons volledig focussen op onze prestaties. De Škoda’s Octavia en Kodiaq bieden ons het comfort en de veiligheid die essentieel zijn om optimaal te presteren.’ Met de verlenging van de samenwerking verstevigt Škoda zijn positie als trouwe partner van de wielersport en ondersteunt het de ambities van Unibet Tietema Rockets om op het hoogste niveau te presteren. De komende jaren blijft Škoda een essentiële schakel in de logistiek en mobiliteit van het team, waarbij beide partijen hun gedeelde passie voor innovatie en vooruitgang blijven uitdragen. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  12. Škoda Auto is begonnen met de productie van de volledig elektrische nieuwe Enyaq familie in de fabriek in Mladá Boleslav.De volledig elektrische Enyaq rolt van dezelfde flexibele productielijn als de Škoda Elroq en Škoda Octavia, waardoor hij snel kan worden aangepast aan veranderende markteisen.Tot nu toe wereldwijd al meer dan 250.000 Enyaq-rijders en topposities in verschillende belangrijke Europese markten.De opvolger van Europa's op twee na bestverkochte volledig elektrische modelreeks van vorig jaar is in productie gegaan: Škoda Auto is begonnen met de assemblage van de nieuwe Enyaq in zijn hoofdfabriek in Mladá Boleslav. Na de gloednieuwe Elroq is de Enyaq-modelreeks het tweede productiemodel van de Tsjechische autofabrikant met de Modern Solid designtaal, die robuustheid, functionaliteit en authenticiteit combineert. De nieuwe Enyaq heeft ook verbeterde aerodynamica voor een grotere actieradius, duurzame materialen in het interieur en nieuwe digitale functies. De productielijn in Tsjechië heeft een gemiddelde dagelijkse productie van 300 exemplaren uit de Enyaq-reeks. Als eerste model van Škoda dat op MEB is gebaseerd, betekende de eerste Enyaq een belangrijke mijlpaal in de productie en legde hij de basis voor de processen waar we vandaag de dag van profiteren. De productiefaciliteiten in Mladá Boleslav is uitgebreid aangepast, waardoor Škoda zowel de volledig elektrische Enyaq en Elroq als de Octavia op één productielijn kunnen bouwen. Flexibele productieDe nieuwe Enyaq is gebaseerd op het modulaire elektrische platform (MEB) van Škoda en rolt naast de Octavia en de gloednieuwe Elroq van de ultramoderne productielijn in hal M13 van Škoda Auto's fabriek in Mladá Boleslav. Het is de eerste fabriek van de Volkswagen Groep in Europa waar ICE- en BEV-modellen naast elkaar worden geproduceerd, zodat er snel kan worden ingespeeld op de consumentenvraag. Naast de assemblage van de nieuwe Elroq en de vernieuwde Enyaq, produceert de fabriek in Mladá Boleslav ook batterijsystemen voor deze op MEB gebaseerde voertuigen. De accu’s die daar worden geproduceerd, worden ook geïnstalleerd in elektrische modellen van andere merken van de Volkswagen Groep. Binnenkort in de showroom, nu al te bestellenDe nieuwe Škoda Enyaq en Enyaq Coupé zijn vanaf 9 januari te bestellen bij alle Škoda-dealers, met een vanafprijs van € 42.990* (€ 44.990* voor de Enyaq Coupé). Vanaf het einde van het eerste kwartaal zijn beide modellen ook in de showroom te zien. Alle Enyaq-modellen worden standaard geleverd inclusief tot en met 5 jaar*** onderhoud. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. *Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl **Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Op dit moment zijn de definitieve nog niet bekend. ***De Enyaq wordt standaard geleverd inclusief tot en met 5 jaar onderhoud, waarbij de auto, wanneer nodig, op alle belangrijke punten gecontroleerd wordt. De services die hier onder vallen bestaan uit inspectieservices, het vervangen van het interieurfilter, het verversen van de remvloeistof en het reinigen van de trommelremmen. Ook voeren we gelijk een APK uit indien het nodig is. Zo houd je je Enyaq zo lang mogelijk als nieuw. Lees hier het volledige artikel
  13. Met alle nieuwe en vernieuwde SUV’s van Škoda zou je bijna vergeten dat je bij de Škoda-dealer ook een ruime en betaalbare hatchback vindt, de Škoda Fabia. En met de volgende 4 extra’s maak je die nog verleidelijker. 1 – Simply Clever optiepakket (150 euro, op Business Edition en Monte Carlo) Wie voor het optiepakket Simply Clever kiest, is inderdaad ‘simpelweg slimmer’. Het prullenbakje is een goed voorbeeld van de handige voorzieningen in dit pakket. Hiermee kom je de volgende keer dat je de auto stofzuigt geen achtergebleven papiertjes en verpakkingen meer tegen. De tablethouder is handig als je de Fabia als gezinsauto gebruikt, daar is hij namelijk ruim genoeg voor. Tijdens een langere rit kunnen kinderen naar een filmpje kijken zonder dat ze hun tablet hoeven vast te houden. Het Simply Clever-pakket bestaat verder uit een opbergvak met bekerhouder op de middentunnel achter en een middenarmsteun op de achterbank zodat je hier het idee krijgt dat je in een Škoda Superb zit. 2 – Verwarmbare voorstoelen (250 euro, op Business Edition en Monte Carlo) Sommigen willen er niets van weten, anderen zweren erbij: stoelverwarming. Wat je voorkeur ook is, de Fabia is jouw auto. Want wie op de koude dagen van het jaar er extra warmpjes bij wil zitten, vinkt de verwarmbare voorstoelen gewoon aan. Wie dat niet doet, houdt het geld in zijn zak. Zo simpel kan het kopen van een auto zijn. 3 – Technology Essence (490 euro, op Essence) De basisuitvoering van de Fabia heet Essence. Die rijd je al vanaf 24.990 euro of 419 euro per maand met Škoda Private Lease. De uitrusting is dik in orde met onder meer led-koplampen, airconditioning, een digitaal instrumentarium en een centraal infotainmentscherm. Als je dat laatste een upgrade wilt geven, kan dat. Met het optiepakket Technology Essence kun je de apps van je telefoon ook via het scherm bedienen. Gemakkelijker en veiliger. Bovendien voorkom je een mogelijke boete omdat je je telefoon tijdens het rijden in de hand hebt. Het optiepakket bestaat verder uit twee extra luidsprekers achter en Bluetooth-technologie. Bij de overige uitrustingsniveaus (Selection, Business Edition en Monte Carlo) is dit optiepakket standaard. 4 – Opvallend kleurtje (690 of 830 euro) Tot slot een extraatje dat kleur in je leven brengt, namelijk een van de carrosseriekleuren Race Blue, Velvet Red en Phoenix Orange. Hiermee ziet de Fabia er extra vrolijk uit. Met een setje grotere lichtmetalen wielen maak je het feestje helemaal compleet. De extra sportieve Fabia Monte Carlo kun je zelfs op 18-inch lichtmetaal laten zetten. Hoe aantrekkelijk wil jij de Fabia hebben? Lees ook: Škoda Fabia, al vier generaties lang een succesformule De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  14. Proefrijden met de nieuwe elektrische Škoda Elroq? Dat kan! Hij staat sinds kort voor je klaar bij de Škoda-dealer. Hier zijn 5 dingen die je tijdens de proefrit beslist moet doen. 1 – Trek een sprintje Let op dat je vrij baan hebt, een elektrische auto accelereert over het algemeen sneller dan een benzineauto. De Elroq bedien je net als een benzine- of dieselauto met automaat. Dat betekent twee pedalen: gáán en stop. Zodra je het stroompedaal vloert, schiet de elektrische SUV met speels gemak naar voren. Je hoeft niet te schakelen, de voorwaartse krachten blijven komen. Vergeet vooral niet te genieten, want het is ontzettend leuk. De Elroq 85 accelereert als het moet in slechts 6,7 seconden van 0 naar 100 km/h, dat is in veel gevallen sneller dan een auto met een verbrandingsmotor. 2 – Win remenergie terug De Elroq kan remenergie terugwinnen. Het is leuk om dat uit te proberen. In de automatische stand (D) bepaalt de auto zelf hoe krachtig hij afremt als je het stroompedaal loslaat. Om het effect nog duidelijker te voelen, zet je de het keuzehendeltje in de B-stand. Je kunt je voorstellen dat krachtig afremmen (en daarbij de batterij opladen) ideaal is in stadsverkeer. Zo win je bij elk rood verkeerslicht remenergie terug. Dit trucje heet regeneratief remmen en hiermee gaat er minder energie verloren. De remschijven slijten minder en er komt minder fijnstof vrij. Bovendien vergroot je de actieradius van de Elroq. Op de snelweg wil je juist dat de auto bij ‘gas’ los blijft doorrollen. Daarvoor switch je terug naar de automatische stand (automaat in D). 3 – Kijk goed om je heen Natuurlijk let je op de rotsvaste wegligging van de Elroq en zijn fijne besturing. Maar merk ook op hoe comfortabel je zit, zowel voor- als achterin. Op de achterbank is de Elroq zelfs net zo ruim als de grotere Škoda Enyaq. En kijk eens goed om je heen als de auto stilstaat; het interieur is niet alleen fraai, het bestaat uit duurzame materialen waarvoor onder meer gerecyclede visnetten en petflessen zijn gebruikt. Neem ook de tijd om door het uitgebreide infotainmentscherm te scrollen. Er is een grote kans dat de Elroq waarmee je proefrijdt, is uitgerust met een navigatiesysteem, dus probeer ook dat uit. Een leuke bestemming vind je onder punt 4. 4 – Ga eens laden Het klinkt misschien gek, maar doe net of je de Elroq gaat opladen. Gewoon om dat een keertje gedaan te hebben. Navigeer naar een laadpunt, parkeer de auto (de laadpoort zit rechtsachter op het spatbord), pak het laadsnoer uit de kofferbak (of uit het opbergnet onder de hoedenplank), open het laadklepje en plug de kabel in. Je kunt het niet verkeerd doen, want het uiteinde van de kabel die in de auto gaat, past niet in de laadpaal en andersom. Voor wie al elektrisch rijdt, is dit gesneden koek, maar voor wie dit voor het eerst doet, is dit best spannend, maar vooral leuk. 5 – Open de achterklep Vergeet niet om ook de bagageruimte van de Elroq te inspecteren. Die is voor zijn klasse opvallend groot, van 470 tot 1580 liter. Aan de zijkanten van de bagageruimte vind je twee extra opbergvakken (vanaf Business Edition) en het is bijna een uitdaging om alle (tassen)haakjes te spotten. Nu je toch op ontdekkingstocht bent, zie je ook de bekende ijskrabber? Die zit aan de binnenzijde van de achterklep. Lees ook: Škoda Elroq, 4 verschillen met de Enyaq De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  15. De nieuwe Škoda Superb is leverbaar met DCC Plus. Waar staat deze afkorting voor en wat levert het jou op? DCC is de afkorting van Dynamic Chassis Control. De toevoeging ‘Plus’ geeft aan dat het om de nieuwste versie gaat. Je vindt DCC in de prijslijst van de Superb bij de pakketten waarmee het topmodel van Škoda nog aantrekkelijker wordt. Bijvoorbeeld het akoestisch pakket. Voor 350 euro wordt het in de auto nóg stiller door extra geluidsisolatie en gelaagd glas voor de voor- én achterruit. Een speciale demper voor het stuurwiel zorgt ervoor dat je nog soepeler door de bocht gaat. Sportieve of relaxte dag Terug naar DCC, want welke voordelen biedt dit systeem precies? Met DCC kun je het rijgedrag van de Superb aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. Sport betekent meer rijdynamiek, terwijl Comfort juist een comfortabeler rijstand oplevert. Het is maar net hoe je dag verloopt, sportief of juist meer relaxed. Een beetje van allebei kan ook, DCC biedt de mogelijkheid je eigen favoriete rijstand samen te stellen en die op te slaan voor de volgende keer dat je instapt. Wat veranderd is ten opzichte van het vorige systeem, is dat de schokdempers sneller reageren op de verschillende rijstanden en een breder bereik hebben. Je merkt het dus meteen als je van rijstand verandert en de sportiviteit dan wel het comfort is nog nadrukkelijker aanwezig. Alsof je meerdere auto’s in één hebt. Als op rails door de bocht DCC Plus is leverbaar op zowel de Business Edition (1050 euro) als de Sportline Business (850 euro). Op de Superb Hatchback plug-in hybride met een elektrische range tot 133 kilometer (WLTP) is het systeem zelfs standaard. Voor de genoemde bedragen krijg je trouwens ook progressieve besturing. Hiermee gaat de Superb als op rails door de bocht. Zo laten de ruime Hatchback en nog ruimere Combi zich van een heel andere kant zien. Lees ook: Zo behaalt de Škoda Superb zijn hoge veiligheidsscore De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  16. Škoda werd in 1895 opgericht en bestaat dus 130 jaar. Hoe oud dit ook is, een getal zegt je misschien weinig. Dus neemt Škoda je mee naar zijn geboortejaar. Wat gebeurde er toen en wat betaalde je voor een liter melk? 130 jaar is een hoge leeftijd voor een automerk. Hiermee is Škoda ouder dan alle andere merken van de Volkswagen-groep. Slechts 5 automerken zijn nog ouder, maar niet heel veel. Škoda behoort dus tot een illuster rijtje van gerenommeerde autofabrikanten die de tand des tijds hebben doorstaan. Om een idee te krijgen van hoe oud 130 jaar is, zou je eigenlijk in een teletijdmachine moeten stappen en teruggaan in de tijd. Dat kan helaas niet, maar de volgende gebeurtenissen geven een goed beeld van het jaar 1895. Tsjechië bestaat nog niet, maar Mladá Boleslav wel, de stad waar Škoda vandaan komt. Het maakt deel uit van Oostenrijk-Hongarije, een unie tussen het keizerrijk Oostenrijk en het koninkrijk Hongarije. Na de Eerste Wereldoorlog houdt de unie op te bestaan en ontstaat Tsjechië-Slowakije. Op 22 maart 1895 vertonen Auguste en Louis Lumière in Parijs hun eerste film: ‘La Sortie de l’usine Lumière à Lyon’. De korte film is gemaakt met de cinematograaf, een uitvinding van de Franse broers. Het is de eerste film ooit. Van het eerste special effect in een film moet je ongetwijfeld lachen. Het is een pop die met zijn hoofd op het hakblok gelegd wordt. De film gaat over de onthoofding van Maria I Stuart, koningin van Schotland. De speelduur is dan ook heel kort, je bent zo de zaal weer uit. Ook in Nederland vindt een primeur plaats, namelijk de eerste cabaretvoorstelling. Die wordt gegeven in Amsterdam door Eduard Jacobs, de eerste Nederlandse cabaretier. Van een oudejaarsconference heeft nog niemand gehoord. De Duitse natuurkundige Wilhelm Conrad Röntgen ontdekt de naar hem vernoemde röntgenstralen. Hiermee kan dwars door de huid worden gekeken naar bijvoorbeeld de ribbenkast van iemand. Als je dat tegenwoordig bij de elektrische Škoda Elroq doet, zie je zijn batterij die voor een actieradius zorgt van 579 kilometer (WLTP). Voor 1 gesneden witbrood moet je omgerekend 5 eurocent betalen. Maar alleen een kale boterham is nogal schraal, dus ook maar een kilo belegen Goudse kaas doen? Dat is dan 19 cent extra alstublieft. En een liter volle melk om de boel weg te spoelen? Dan komt er nog eens 3 cent bij. Als iemand uit die tijd de supermarktprijzen van nu kon zien, zou hij of zij zich een hoedje schrikken. De totstandkoming van de Nobelprijs is een feit, bedacht door Alfred Bernhard Nobel, een Zweeds chemicus. Hij schrijft in zijn testament dat elk jaar op zijn sterfdag 5 Nobelprijzen moeten worden uitgereikt aan ‘hen die in het afgelopen jaar aan de mensheid het grootste nut hebben verschaft’. Het duurt echter nog tot 1901 voordat de eerste Nobelprijs wordt uitgereikt. De Italiaanse markies Guglielmo Marconi ziet school als puur tijdverlies. Hij spijbelt om zich bezig te houden met interessantere dingen. In 1895 maakt hij het eerste succesvolle radiocontact. Hierdoor wordt hij gezien als de uitvinder van de radio. Wat zou hij vinden van het uitgebreide infotainment met digitale radio en 8 luidsprekers van de Škoda Superb? Het eerste stripverhaal ooit verschijnt in een Amerikaanse krant, de New York Journal. De titel is ‘The Yellow Kid’. Het verhaal gaat over de avonturen van een jongetje in een geel hemd. Het is de eerste keer dat het publiek kennismaakt met tekstballonnetjes. Nu heb je een aardig idee van hoe lang Škoda al bestaat. 130 jaar, het is bijna niet voor te stellen. Een teletijdmachine bestaat nog niet, maar wie een bezoek brengt aan het Škoda Museum in Mladá Boleslav, komt een eind in de goede richting. Lees ook: Waarom je met spoed naar het Škoda Museum moet De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  17. 10 februari is Wereld Paraplu Dag. Škoda draagt de paraplu een warm hart toe. Waarom is dat eigenlijk en in welke modellen vind je een paraplu? Het is gewoon ‘simply clever’ om altijd een paraplu bij de hand te hebben. Vooral in Nederland waar het regelmatig regent – zul je net zien dat het losgaat op het moment dat jij uit de auto wilt stappen. Daarom kun je elke Škoda uitrusten met een paraplu. Omdat Škoda vindt dat jouw leven hierdoor net wat aangenamer wordt. Wereld Paraplu Dag draait om Samuel Fox, een Britse metaalbewerker die in 1852 een paraplu met een frame van staal ontwierp. Zijn ontwerp wordt nog steeds toegepast. Maar de geschiedenis van de paraplu gaat veel verder terug. Het beroemde, 2200 jaar oude Chinese terracotta leger had al rijtuigen waaraan inklapbare paraplu’s waren bevestigd. Paraplu’s in vroeger tijden Een woordenboek uit 1708 definieert de paraplu als ‘een scherm vaak gebruikt door vrouwen om regen te weren’. In die tijd zag je nu eenmaal alleen vrouwen met een paraplu. Mannen die met een plu liepen, werden gezien als arme sloebers. Want als je in het openbaar zo’n regenscherm met je meedroeg, had je klaarblijkelijk niet de beschikking over een rijtuig. In het linker voorportier Het is inmiddels 2025 en de rijtuigen hebben plaatsgemaakt voor auto’s. In de Škoda Fabia, Škoda Scala en Škoda Kamiq vind je de paraplu in het linker voorportier. Hij is standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau Selection en ook los te bestellen voor het vriendenprijsje van 12 euro. De Škoda Karoq is altijd uitgerust met een paraplu, ongeacht welke uitvoering je mee naar huis neemt. Bij de Škoda Octavia maakt de paraplu deel uit van het Simply Clever Familie pakket. Voor 240 euro krijg je nog veel meer, namelijk ook een dubbelzijdige kofferbakmat, extra opbergruimte (afneembaar) op de tweede zitrij, een tablethouder en nog zoiets handigs, een prullenbak in de deur. Allemaal niet nodig? Je kunt de paraplu ook los bestellen (12 euro). Bij de Škoda Kodiaq vind je de paraplu op zijn gebruikelijke plek, in het linker voorportier, net als bij de pas vernieuwde Škoda Enyaq. Dat geldt ook voor de helemaal nieuwe Škoda Elroq (vanaf Business Edition). En de Škoda Superb? Die heeft als topmodel uiteraard ook een paraplu aan boord. Lees ook: 5 dingen waarmee de Škoda Elroq ook jou inpakt De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  18. Škoda bestaat 130 jaar. En wat doe je als je een respectabele leeftijd bereikt? Juist, je duikt in oude fotoalbums en haalt herinneringen op. Zoals de officiële typegoedkeuring van de allereerste auto van Škoda, de Voiturette A. De Voiturette A geniet van zijn oude dag en staat permanent te shinen in het Škoda Museum in Mladá Boleslav in Tsjechië. Hij ziet er nieuw uit en is in zeer goede staat, toch is-ie al 119 jaar oud. Wat ook goed bewaard is gebleven, is de officiële typegoedkeuring. Die is met sierlijke schrijfletters ingevuld, uiteraard met de hand. Bij de naam en het adres staat: fabrikant Laurin & Klement, Mladá Boleslav. Zo heette Škoda vroeger. Elektrisch is ouder dan je denkt Onder ‘krachtbron’ staat: een tweecilinder viertakt benzinemotor, voor in het voertuig geplaatst. Als we beter kijken, valt nog iets op. Bij paragraaf D wordt naar de mogelijke aandrijvingen gevraagd: verbranding, stoom of elektrisch. De meeste voertuigen uit die tijd reden op stoom, maar ook elektrisch kwam voor. Als dit het geval was, moest er een beschrijving van de accu bij. Bij een verbrandingsmotor werd geëist dat de koeling en het ontstekingssysteem gedetailleerd werden beschreven. Dit met het oog op mogelijk explosiegevaar. Ook de transmissie en de besturing van de Voiturette A worden kort uitgelegd op de typegoedkeuring: ‘via een schuifkoppeling, een versnellingsbak en een cardanas naar het achterdifferentieel’. En: ‘Besturing met een stuurwiel’. Grappig toch? In het begin van de vorige eeuw was men niet zoveel bezig met uitstoot en verbruik als tegenwoordig. Die vind je dan ook niet terug in het document. Ook de bandenmaat ontbreekt. Er staat alleen dat de wielen ‘bekleed’ zijn. Waarmee dan wel, dat merkte je pas als je de Voiturette A in het echt zag. Verdere specificaties werden niet gegeven. Voor een habbekrats De typegoedkeuring bevat ook gedetailleerde tekeningen van de allereerste Škoda, die door de toenmalige autopers positief werd ontvangen. Uit de gestempelde goedkeuring blijkt dat het vereiste document twee ‘Tsjechische’ kronen heeft gekost. Tegen de huidige wisselkoers is dat met 0,08 eurocent een habbekrats. De typegoedkeuring werd bekrachtigd door de gouverneur van het koninkrijk van Bohemen dat na de Eerste Wereldoorlog onderdeel werd van Tsjecho-Slowakije. Anno 2025 bestaat Škoda 130 jaar en moet elk nieuw model een uitgebreid homologatieproces doorlopen. Maar een auto is dan ook veel complexer geworden. Zo is de Voiturette nog uitgerust met carbidlampen terwijl moderne Škoda’s ledverlichting hebben. Flink boekwerk Voordat een nieuwe auto goedgekeurd wordt voor de openbare weg, moet-ie 60 stappen doorlopen. Maar dat is slechts het begin. De volgende stap is dat de hele auto als het ware ondersteboven wordt gekeerd. Hierbij wordt gecontroleerd of hij voldoet aan nog eens ongeveer 60 aanvullende eisen met betrekking tot de remmen, besturing en rijassistentiesystemen. De uiteindelijke algehele typegoedkeuring beslaat zo’n 200 pagina’s. Tel hier de goedkeuringen voor specifieke systemen bij op (zomaar honderden extra pagina’s) en we hebben het over een flink boekwerk. Lees ook: 5 vergeten Škoda’s die jij nog nooit gezien hebt De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  19. Knappe prestatie: net als vorig jaar staat Ames Dordrecht op het hoogste podiumTweede plaats voor Van den Brug; Autobedrijf Maas - De Koning grijpt de derde plaats Prestigieuze prijzen stimuleren Nederlandse dealers de lat nóg hoger te leggenDe Škoda-dealer van het jaar 2025 is gevestigd in Dordrecht. Bijna het hele jaar voerde Ames Autobedrijf het klassement aan, maar in de slotfase naderde de top 3 zich op minimale afstand van elkaar. Ames Autobedrijf wist uiteindelijk de meeste punten te vergaren en mag zich met recht de beste dealer van Nederland noemen. Met de Dealer van het Jaar-verkiezing stimuleert Škoda zijn dealers het beste uit zichzelf te halen. Een goede verkoopprestatie is niet genoeg om nummer 1 te worden, er wordt ook gekeken of klanten graag terugkomen voor service in de werkplaats. Daarvoor moet je over een grote schare tevreden klanten beschikken. Alleen als het hele team staat als een huis, kun je Dealer van het Jaar worden. De afgelopen twaalf maanden werd de Škoda dealerorganisatie op al deze elementen getoetst. Het behoeft geen uitleg dat Ames Autobedrijf op deze onderdelen een allrounder is gebleken en de meeste punten heeft verdiend over 2024. Ames Autobedrijf prolongeert zijn titel en valt wederom in de prijzen. De betrokkenheid van de teams en de loyaliteit en tevredenheid van hun klanten zorgen ervoor dat ze vanaf 2019 maar liefst zeven keer in de prijzen zijn gevallen. De prestigieuze prijs ‘Škoda Dealer van het Jaar’ behaalden ze in 2019, 2024 en 2025. “Erik Drijver, Manager Škoda van Ames Autobedrijf voegt daar aan toe: ‘Wij zijn erg trots met deze erkenning. Het prolongeren van de titel motiveert ons om onze klanten nog beter van dienst te zijn en hen de beste service te bieden. We blijven ons inzetten om de verwachtingen van onze klanten te overtreffen en hun tevredenheid te waarborgen. Daarnaast willen we benadrukken dat onze collega’s een fantastische prestatie hebben neergezet, waardoor we deze mijlpaal gezamenlijk hebben kunnen bereiken!” Premium DealersDe dealers die Ames Autobedrijf moesten laten voorgaan, maar wel de top 5 van Nederland bereikten, mogen zich in 2025 Škoda Premium Dealer noemen. Dit zijn respectievelijk Van den Brug, Maas - De Koning, Van Mossel en Broekhuis. Publieksprijs voor Van den BrugŠkoda Nederland kent ook een publieksprijs toe aan de dealer met de hoogste score in klantentevredenheid. Bij Van den Brug in Friesland zijn de klanten zo tevreden dat zij als ware ambassadeurs optreden en het bedrijf zelfs bij familie en vrienden aanbevelen. Mond-tot-mondreclame is dus verzekerd bij de doorgaans nuchtere Friezen. De ervaringen van klanten worden overigens in de showroom en in de werkplaats gemeten. Eén team, één missie lijkt het motto bij Van den Brug, in beide afdelingen scoort zij het beste van Nederland. Groeibriljantprijs voor WittebrugŠkoda heeft de Groeibriljantprijs in het leven geroepen voor de dealer, waarin veel geloof is dat zij de potentie hebben om door te groeien naar een top 5 speler in de Škoda dealerorganisatie. Dit jaar wordt deze toegekend aan de Škoda dealer Wittebrug met vestigingen in de regio Den Haag. Wittebrug heeft veel procesverbeteringen doorgevoerd, die resulteren in betere service en hogere klanttevredenheid.. Er is vertrouwen in het Škoda team van Wittebrug dat zij alles in huis hebben om nog verder te groeien. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  20. De nieuwe Škoda Superb is door het onafhankelijke en gerenommeerde veiligheidsinstituut Euro NCAP beloond met de maximale score van 5 sterren. Waar heeft de Superb deze waardering aan te danken? Een overzicht van 5 punten. 1 – Alle cruciale lichaamsdelen goed beschermd Bij een frontale botsing blijft het passagierscompartiment intact. Uiteraard beschadigd, maar heel. Alle cruciale delen van het lichaam van zowel de bestuurder als de passagier worden goed beschermd. En ook de andere inzittenden kunnen opgelucht ademhalen, ongeacht hun lengte, postuur en zithouding. 2 – Dummy’s kleuren groen Niet alle botsingen komen van voren. De crashtest waarbij de zijkant van een auto een klapper van jewelste krijgt te verduren, staat bekend als een van de zwaarste die de Euro NCAP uitvoert. Maar ook op dit onderdeel scoort de Superb uitstekend. De dummy’s die de bestuurder en passagier moeten voorstellen, kleuren niet rood van schaamte maar zijn op keuringsrapport groen van kleur. En groen betekent goed. 3 – Standaard een centrale airbag Nog even over de zijdelings crashtest: een centrale airbag tussen de voorstoelen voorkomt dat de hoofden van de bestuurder en passagier op een pijnlijke manier met elkaar in aanraking komen. En laat die nou net standaard zijn op de Škoda Superb. 4 – Voorkomen is beter dan genezen Ook van achteren kun je worden aangereden. Dan bestaat de kans op een whiplash, waarbij het hoofd eerst naar achteren en dan naar voren wordt geslingerd. Dat wil je niet, het herstel kan weken tot zelfs maanden duren. De stoelen en hoofdsteunen van de Superb bieden hiertegen een goede bescherming, oordeelt Euro NCAP. Voorin, maar ook achter in de auto. 5 – Een beller is sneller Mocht je bij een ongeval betrokken raken, dan hoef je zelf niet de alarmcentrale te bellen, dat doet de Superb voor je. Jij weet op dat moment waarschijnlijk niet eens waar je telefoon gebleven is. Een andere geruststellende gedachte is dat de portieren en ramen altijd te openen zijn. Ook fijn voor de toegesnelde hulpdiensten, want die kunnen je snel bereiken. Verder zorgt een systeem ervoor dat de auto op zijn plek blijft en niet verder rolt de sloot in, of tegen een andere auto aan. Lees ook: Zo snel weet de Škoda Superb jouw hart te veroveren De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  21. Škoda’s volledig elektrische compacte SUV is nu in de showroom te zienBestelbaar vanaf € 34.990*, inclusief 5 jaar onderhoud***; bijtelling vanaf slechts € 178**** per maand. Drie aandrijflijnen en drie uitvoeringen: Selection, Business Edition en Sportline; rijbereik tot maximaal 579 km** (WLTP) en snelladen van 10-80% in slechts 24 minutenKort na de introductie van de Elroq, Škoda’s eerste elektrische SUV in het compacte segment, was het model wereldwijd al goed voor ruim twintig duizend orders. Met een concurrerende vanafprijs is het één van de betaalbaarste auto’s in zijn klasse met het oog op accucapaciteit en standaarduitrusting. Vanaf nu is de Elroq ook in de Nederlandse showrooms te bewonderen. Met zijn strakke lijnenspel omarmt de Elroq als eerste Škoda de nieuwe Modern Solid ontwerpfilosofie. Het minimalistische exterieur combineert robuustheid, functionaliteit en authenticiteit, en straalt tegelijkertijd veiligheid en kracht uit. Het nieuwe Tech-Deck Face frontdesign is een moderne interpretatie van de traditionele Škoda-grille, met een platter en breder profiel. Solid(e) indrukmakerDe Škoda Elroq is het eerste 100% elektrische model van Škoda in de populaire klasse van de compacte SUV's. Met zijn Modern Solid-design, een scherpe vanafprijs van € 34.990* en een maximaal rijbereik tot 579 km** (WLTP), biedt de Elroq een aantrekkelijke combinatie van stijl, ruimte, rijbereik en uitrusting. De interesse in deze compacte elektrische SUV is groot: tot eind vorig jaar noteerde Škoda wereldwijd al meer dan 20.000 orders. De keuze voor klanten is ruim, met drie aantrekkelijke uitvoeringen (Selection, Business Edition en Sportline) en drie modellen: de Elroq 50, Elroq 60 en Elroq 85. Voor zakelijke rijders is de lage bijtelling vanaf € 178* per maand een extra incentive. Nu in de showroom, proefrijden op afspraakNa een succesvolle roadshow door het hele land, is de Škoda Elroq vanaf vandaag permanent bij de Nederlandse Škoda-dealers te zien. Proefrijden is door de grote belangstelling uitsluitend op afspraak mogelijk; geïnteresseerden wordt aangeraden vooraf contact op te nemen met de lokale Škoda-dealer. De Elroq is online te configureren, met een vanafprijs van € 34.990*. De volledige prijslijst is hier te vinden. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl ** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Op dit moment zijn de definitieve gegevens van de 63 kWh accu en Sportline uitvoering nog niet bekend. *** De kosteloze service-verrichtingen zijn uitsluitend van toepassing op volledig elektrische voertuigen die nieuw door Pon’s Automobielhandel B.V. zijn geïmporteerd. Elektrische voertuigen die niet door Pon's Automobielhandel B.V. zijn geïmporteerd of waarvoor een refund is aangevraagd door de eerste eigenaar zijn uitgesloten van de kosteloze service verrichtingen. **** Voor elektrische auto's geldt in 2025 17% bijtelling over de eerste € 30.000 van de catalogusprijs van de auto inclusief opties. Over het meerdere moet 22% bijtelling worden betaald. De genoemde bijtelling is gebaseerd op een inkomstenbelasting van 35,82% (eerste schijf inkomstenbelasting 2025). Lees hier het volledige artikel
  22. Het begint inmiddels een traditie te worden: korte video’s die je in 60 seconden bijpraten over een nieuw Škoda-model. De nieuwste toevoeging laat zich raden: de Škoda Elroq. Weet de compacte elektrische SUV jou in één minuut te overtuigen? Er valt genoeg te vertellen. De Elroq is bijvoorbeeld de eerste Škoda die ontworpen is aan de hand van de nieuwste designtaal ‘Modern Solid’. Een belangrijk onderdeel hiervan is het fraaie Tech-Deck Face dat de traditionele grille heeft vervangen. Alleen al hiermee laat de Elroq een onuitwisbare indruk achter. Het is nog een hele uitdaging om alle pluspunten van de Elroq in 60 seconden te belichten, maar het is met de Škoda Superb ook gelukt. Bij de Elroq is het klusje inmiddels eveneens geklaard. Check de onderstaande video maar: Škoda Elroq eind januari 2025 bij de dealer Wat in de video onder meer voorbijkomt, zijn de duurzame gerecyclede interieurmaterialen, het grote centrale infotainmentscherm en de handige opbergruimte voor de laadkabel, in een bagagenet onder de hoedenplank. En ook de rijeigenschappen komen aan bod. Al kun je die altijd beter zelf uitproberen door een proefrit te boeken bij de Škoda-dealer. Vanaf eind januari 2025 staat de Elroq in de showroom. Wat je niet ziet, is hoe groot de bagageruimte van de Elroq is. Die heeft een inhoud van een stevige 470 liter. Dat zegt je misschien niet zo veel, een extra reden om een bezoek aan de Škoda-dealer te brengen zodra de Elroq hier te bewonderen is. Wel kunnen we alvast verklappen dat de bagageruimte tot de grootste in zijn klasse behoort. Nieuwe kleuren Vind je de kleur van de auto in de video trouwens mooi? Hij is nieuw en heet ‘Timiano Green’. Dan weet je dat op het moment dat je de Elroq van je dromen gaat samenstellen. Overigens is ‘Energy Blue’ de gratis standaardkleur. Hiermee ziet de Elroq er juist wat sportiever uit. Zijn de oranjerode veiligheidsgordels je opgevallen? Die maken deel uit van het Lodge-interieur. Dat heeft een meerprijs van 650 euro en verwent je ook met speciale comfortstoelen. De levendige kleur komt terug in de stiksels op het dashboard, de stoelen en de middenconsole. Lees ook: Zo wordt de Škoda Elroq nog verleidelijker De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  23. Hoe haal je in de winter zoveel mogelijk actieradius uit je elektrische auto, zonder in te leveren op comfort? Een engineer van Škoda en een doorgewinterde EV-rijder onthullen het geheim en geven tips. Auto’s zijn net mensen. Zodra het winter is, met zware bewolking en het kwik in de thermometer daalt, zijn de weersomstandigheden voor auto’s net even uitdagender dan wanneer weeronline.nl 20 graden Celsius en zonneschijn voorspelt. Veel mensen denken dat elektrische auto’s het extra zwaar hebben, maar uit ervaring blijkt dat reuze mee te vallen. “Mijn rijgewoonten veranderen nauwelijks in de winter”, vertelt Oliver Manicke die aan hoofd staat van de batterijontwikkeling bij Škoda en zelf ook elektrisch rijdt. “Ik zorg ervoor dat mijn auto thuis of in de straat gedurende de nacht aan de AC-lader staat. Dan krijgt de batterij zijn stroom, maar ook de functie waarmee je het interieur opwarmt. Dit is de meest efficiënte manier van voorverwarmen.” Bij de Škoda Enyaq, Škoda Enyaq Coupé en de Škoda Elroq kun je het voorverwarmen inschakelen via het centrale scherm en de MyŠkoda-app, te downloaden via Google Play en de App Store. Geen nadelige invloed Domhnall Dods, een ervaren Enyaq-rijder uit Schotland, is het roerend eens met Oliver. “Als het klimaat ergens op de wereld wisselvallig is, is het wel waar ik woon”, lacht hij. “Maar dit heeft geen nadelige invloed op het gebruiksgemak. Net als Oliver laad ik mijn auto thuis of om de hoek op en maak ik in de winter handig gebruik van de voorverwarmingsfunctie.” Als het interieur van de auto warm is voor vertrek, gaat tijdens de start niet veel energie verloren om het alsnog behaaglijk te maken. Je rijdt direct weg met een warme auto én een volle accu. Als je dit een keer bent vergeten, kun je het beste de stoelverwarming aanzetten. Die kost minder energie. Verwarmbare stoelen zijn standaard op de Enyaq en de Enyaq Coupé (Elroq vanaf Business Edition). Niet altijd voorverwarmen Oliver heeft nog een tip. “Op werkdagen plan ik de voorverwarmingsfunctie van tevoren in, omdat ik weet hoe laat ik van huis vertrek. Tijdens mijn vrije weekend activeer ik het voorverwarmen pas op het moment dat ik instap. Maar niet als ik naar de bouwmarkt op tien minuten rijden verderop ga, want dan is het efficiënter om de voorverwarmingsfunctie met rust te laten.” Een ander advies is om in de winter de minimale batterijlading iets te verhogen, van 20 naar 40 procent. “Dit is beter voor de levensduur van de accu. En hiermee heb je nog altijd voldoende energie om vlot met het verkeer mee te rijden, ook zonder het interieur voor te verwarmen. Verder raad ik aan om de batterij altijd tot 80 procent te laden.” Lees ook: Waarom je beter tot 80 procent kunt laden Tip uit onverwachte hoek Ook Enyaq-rijder Domhnall heeft nog een tip, een uit onverwachte hoek. “Bij de aanschaf heb ik gekozen voor het Suite-interieur met zwart leren bekleding. Maar die voelt koeler aan dan de stoffen bekleding van het Lodge-interieur. Dat is iets om rekening mee te houden. Verder heb ik gekozen voor een warmtepomp. Deze heeft een minder nadelig effect op de actieradius dan de verwarming van een auto.” “Wat ik ook doe, is de 12 volt-batterij zo veel mogelijk ontzien. Die gebruiken elektrische auto’s voor onder andere de klimaatregeling en ventilatie, maar is in de winter extra gevoelig voor slijtage. Het ‘wakker maken’ van de auto via de app laat ik als gevolg hiervan soms achterwege. En wat ik ook doe, is het handmatig instellen van de temperatuur op 20 graden en de ventilatie op zijn laagste stand zetten. Ook dit heeft een positief effect op de actieradius in de winter. ” Lees ook: Deze voordelen biedt een elektrische auto jou De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  24. Škoda is aan het experimenteren geslagen. Dat heeft geresulteerd in een elektrische Škoda Octavia. Maar niet zoals jij denkt. Om precies te zijn, is het Škoda Frankrijk dat met de elektrische Octavia op de proppen kwam. Het gaat om zogeheten restomods. Dat zijn bestaande auto’s die behalve gerestaureerd zijn (‘restored’), ook zijn aangepast (‘modified’) aan de moderne tijd. In dit geval gaat het om de eerste Octavia uit de jaren 60 van de vorige eeuw die een elektromotor heeft gekregen. De Octavia’s die je op de foto’s ziet, zijn het resultaat van een wedstrijd, uitgeschreven door de Franse importeur van Škoda. De opdracht was de eerste generatie Octavia (1959-1971) te restaureren en om te toveren tot een restomod. Dat wil zeggen: een elektrische Octavia met een actieradius van minimaal 180 kilometer. ‘Voltavia’ Vaak zien restomods er net zo uit als de oorspronkelijke auto, maar daarvan is nu nauwelijks sprake. In de ‘Voltavia’ (van volt, de spanning van elektriciteit) herken je nog het meest de oer-Octavia. De auto is gemaakt door een online magazine dat zich richt op elektrische mobiliteit. De auto is gebaseerd op de Combi-uitvoering. De gladde wielen en de afgedekte wielkasten achter zorgen voor een betere stroomlijn. Herken je trouwens de kleur van de Combi? Die heet ‘Explorer Green’ en vind je ook op de Škoda Vision 7S concept, de conceptcar die de voorbode is van een volledig elektrische 7-zitter van Škoda. Ondanks alle aanpassingen mag de Voltavia gewoon de openbare weg op. ‘Project X’ De tweede restomod is nauwelijks meer als Octavia te herkennen. Maar ja, wat wil je ook, als de achterliggende partij een televisieshow is die Turbo heet. Die schakelde de hulp in van een raceteam en een designopleiding met als resultaat de extreem gelijnde ‘Project X’, gebaseerd op de sedan van de eerste Octavia. De Project X is maar liefst 40 centimeter breder gemaakt en heeft een vermogen van 450 pk. Nog indrukwekkender is het maximum koppel van 1000 Nm. Er zit meer dan 1000 uren werk in en ook deze carrosseriekleur komt je wellicht bekend voor. Het is ‘Mamba Green’ van de Enyaq Coupé RS. Eerste elektrische Octavia Wist je trouwens dat de eerste elektrische Octavia in 2010 onthuld werd? Hij heette Green e-Line en was gebaseerd op de tweede generatie van de moderne Octavia. De actieradius bedroeg 150 kilometer. Tot 579 km actieradiusSindsdien is er veel gebeurd. Met de pas vernieuwde Škoda Enyaq en nieuwe Škoda Elroq kom je tot 579 kilometer (WLTP) ver op een acculading. Als volledig elektrisch nog een stap te ver voor je is, kun je terecht bij de Škoda Kodiaq en Škoda Superb. De plug-in hybride versies van deze modellen hebben een efficiënte benzinemotor, maar je kunt ook elektrisch rijden - op een volle accu tot een afstand van ruim 130 kilometer (WLTP). Lees ook: Deze voordelen biedt een elektrische auto jou De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  25. Bouw elektrische compacte SUV op dezelfde flexibele productielijn als de nieuwe Enyaq en Octavia Škoda noteerde ruim 20.000 Elroq-orders in 2024Elroq vanaf eind januari bij de Nederlandse Škoda-dealers als één van de meest betaalbare EV’s in zijn klasseŠkoda heeft in zijn hoofdfabriek in het Tsjechische Mladá Boleslav groen licht gegeven voor de productiestart van de elektrische Elroq. De nieuwe compacte SUV van Škoda wordt daar op dezelfde flexibele productielijn gebouwd als de nieuwe elektrische Škoda Enyaq en Octavia met verbrandingsmotor. De Elroq wordt in Europa één van de meest betaalbare elektrische auto's in zijn klasse en deelt zijn MEB-platform met de Enyaq, die vorig jaar uitgroeide tot één van Europa’s bestverkochte elektrische auto’s. “Het delen van de assemblagelijn met zijn elektrische broer, de nieuwe Enyaq, en de Octavia creëert samen met de lokale productie van accusystemen voor het MEB-platform aanzienlijke synergieën in productie en kostenefficiëntie, waarvan onze klanten uiteindelijk profiteren. Door dit belangrijke model bij ons hoofdkantoor te produceren, onderstrepen we de cruciale strategische rol van de Mladá Boleslav-fabriek als het hart van ons merk”, licht Andreas Dick, Škoda Auto bestuurslid voor Productie en Logistiek, toe. Productie op een unieke, flexibele assemblagelijn De Škoda-fabriek in Mladá Boleslav is de enige vestiging van de Volkswagen Groep in Europa waar een combinatie van brandstof- en elektrische modellen op dezelfde lijn wordt geproduceerd. Zo rolt de Octavia met verbrandingsmotor (MQB-platform) hier van dezelfde productielijn als de recent onthulde nieuwe elektrische Enyaq en Elroq (beide MEB-platform). Dankzij deze strategische beslissing kan de fabriek zich snel aanpassen aan verschuivingen in de consumentenvraag. Om capaciteit voor de Elroq vrij te maken, is de productie van de Octavia in 2024 gedeeltelijk verplaatst naar Škoda’s fabriek in Kvasiny, waardoor er in Mladá Boleslav ruimte ontstond om dagelijks maximaal 600 Elroq’s te bouwen. Daarnaast produceert de fabriek in Mladá Boleslav ook batterijsystemen voor deze MEB-modellen. Naast de nieuwe Elroq en Enyaq worden deze tractiebatterijen ook gebruikt in elektrische auto’s van andere merken van de Volkswagen Groep. Afgelopen december bereikte de fabriek de mijlpaal van één miljoen geproduceerde batterijsystemen. Elroq: een strategisch belangrijke uitbreiding van de line-up De Elroq is het eerste 100% elektrische model van Škoda in de populaire klasse van de compacte SUV's en het eerste productiemodel van het merk op basis van Škoda’s nieuwe Modern Solid designtaal. Met een concurrerende vanafprijs van € 34.990* is het één van de meest betaalbare auto’s in zijn klasse met het oog op accucapaciteit en – omvangrijke – standaarduitrusting. De Elroq biedt keuze uit drie batterijformaten (55, 63 en 82 kWh) en systeemvermogens van 125, 150 en 210 kW. De Elroq Sportline noteert in combinatie met het 82 kWh accupakket een maximale actieradius tot 579 km** (WLTP). Daarbij kan de Elroq in slechts 25-28 minuten van 10% tot 80% opladen, afhankelijk van de gekozen batterijoptie. Vanaf eind deze maand in NederlandDe interesse van consumenten in de Škoda Elroq is groot. Tot eind vorig jaar noteerde Škoda wereldwijd al meer dan 20.000 orders voor de compacte elektrische SUV. Vanaf eind januari is de Elroq in Nederland te rijden bij de officiële Škoda-dealers. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. *Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl **Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Op dit moment zijn de definitieve nog niet bekend. Lees hier het volledige artikel
  26. Goededag Het is vanaf nu mogelijk om de volgende systemen vrij te schakelen voor bepaalde opties die bij de dealer vaak niet willen lukken of superprijzen vragen Het gaat over de Fabia, Scala, Kamiq, met de MIB3 systemen ( dus de modellen met USB-C poorten) Indien er de software versie 02xx of 03xx op staat is jouw systeem geschikt om de volgende opties vrij te schakelen Carplay Android auto Voicecontrol Navigatie Sportmonitor. Ik kan je hiermee helpen. Dus mocht je vragen hebben laat het me gerust even weten. Voor prijs contact me even via whatsapp +31615228709
  27. Vergis je niet over de wijzigingen van de nieuwe Škoda Enyaq. Die bestaat uit veel meer dan alleen een nieuwe neus. Škoda-designers vertellen je wat er allemaal veranderd is en waarom. Dat de Enyaq gewijzigd is, zie je vooral aan de voorkant. Daar is de traditionele grille vervangen door een veel modernere variant met Tech-Deck Face. Maar daar is het zeker niet bij gebleven. “Zo is de motorkap compleet nieuw”, zegt Jounggeen Kim van het designteam dat zich bezighield met het exterieur. “Daar is bewust voor gekozen. De nieuwe neus staat meer rechtop waardoor de Enyaq er nog krachtiger uitziet. Maar dat betekende wel dat de oude motorkap niet langer mooi aansloot. Dus hebben we die maar helemaal vervangen.” De Škoda Elroq is de eerste Škoda die ontworpen is volgens de nieuwste designtaal Modern Solid. Deze was ook het uitgangspunt voor de nieuwe Enyaq. Stoere uitstraling “Modern Solid moet drie dingen uitstralen: robuustheid, functionaliteit en authenticiteit”, vervolgt Jounggeen. “De Tech-Deck Face-grille is hier een goed voorbeeld van. Het glanzende oppervlak oogt clean en geeft de Enyaq een stoere uitstraling. Tegelijkertijd is de grille functioneel, want erachter zitten de radar en sensoren van de rijassistentiesystemen zoals de adaptieve cruise control verstopt.” Verbeterde stroomlijn De gladde buitenkant van de Tech-Deck Face-grille is ook op een andere manier functioneel. Hij verbetert de stroomlijn van de Enyaq. De Cw-waarde is hierdoor nog lager dan voorheen (0,245). De Škoda Enyaq Coupé doet het nog een tandje beter met 0,225. “Hiermee is de elektrische coupé een van de meest gestroomlijnde auto’s in zijn klasse”, weet Jounggeen. Opvallend lichtpatroon Dat design en functionaliteit goed samengaan, bewijzen ook de luxe LED Matrix-koplampen met geïntegreerde mistlichten en bochtenverlichting, standaard op de Enyaq Business Edition en Sportline. Deze uitvoeringen zijn te herkennen aan hun opvallende lichtpatroon in de grille dat op een mooie manier overgaat in de vier afzonderlijke lampen van de dagrijverlichting. “Dit patroon is niet zomaar gekozen en verwijst naar de verticale spijlen van de traditionele Škoda-grille”, vult Martin Paclt van het designteam aan. Schijn bedriegt De koplampen bevinden zich voortaan lager op de bumper en de chromen designelementen achter het glas hebben plaats moeten maken voor zwarte exemplaren. De achterlichten lijken rechtstreeks van het uitzwaaiende model te komen, maar schijn bedriegt. “De vorm is inderdaad gelijk, alleen bestaat de bovenste horizontale lichtstreep nu uit vier afzonderlijke delen. Dat aantal vind je terug op de neus bij de dagrijverlichting en is dus niet zomaar gekozen”, verduidelijkt Martin. Ook nieuw is dat bij de sommige versies de onderkant van de bumper uitgevoerd is in de kleur ‘Unique Dark Chrome’ terwijl dit bumperdeel bij andere in de kleur van de carrosserie gespoten is. Dit laatste is bij de Enyaq Coupé altijd het geval. Meer gerecyclede materialen Behalve het exterieur is ook het interieur vernieuwd. Een voorbeeld is het stuurwiel waarop het ronde Škoda-logo plaats heeft gemaakt voor de uitgeschreven merknaam, geheel volgens de nieuwste huisstijl. Ook zijn meer gerecyclede materialen toegevoegd. Een tip Ten slotte een tip van interieurdesigner Peregrina Iglesias: “Combineer de nieuwe metallic carrosseriekleur ‘Olibo Green’ met de cognacbruine interieurbekleding van de designselectie Eco-Suite, die combinatie staat heel stijlvol. Of ga voor de designselectie Lounge; de Suedia kunstleren bekleding hiervan heeft mintgroene stiksels. Dat levert een heel modern en verfrissend interieur op.” Lees ook: Welke Škoda-SUV past het best bij jou? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe