Ga naar inhoud

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Gisteren
  2. Bouw elektrische compacte SUV op dezelfde flexibele productielijn als de nieuwe Enyaq en Octavia Škoda noteerde ruim 20.000 Elroq-orders in 2024Elroq vanaf eind januari bij de Nederlandse Škoda-dealers als één van de meest betaalbare EV’s in zijn klasseŠkoda heeft in zijn hoofdfabriek in het Tsjechische Mladá Boleslav groen licht gegeven voor de productiestart van de elektrische Elroq. De nieuwe compacte SUV van Škoda wordt daar op dezelfde flexibele productielijn gebouwd als de nieuwe elektrische Škoda Enyaq en Octavia met verbrandingsmotor. De Elroq wordt in Europa één van de meest betaalbare elektrische auto's in zijn klasse en deelt zijn MEB-platform met de Enyaq, die vorig jaar uitgroeide tot één van Europa’s bestverkochte elektrische auto’s. “Het delen van de assemblagelijn met zijn elektrische broer, de nieuwe Enyaq, en de Octavia creëert samen met de lokale productie van accusystemen voor het MEB-platform aanzienlijke synergieën in productie en kostenefficiëntie, waarvan onze klanten uiteindelijk profiteren. Door dit belangrijke model bij ons hoofdkantoor te produceren, onderstrepen we de cruciale strategische rol van de Mladá Boleslav-fabriek als het hart van ons merk”, licht Andreas Dick, Škoda Auto bestuurslid voor Productie en Logistiek, toe. Productie op een unieke, flexibele assemblagelijn De Škoda-fabriek in Mladá Boleslav is de enige vestiging van de Volkswagen Groep in Europa waar een combinatie van brandstof- en elektrische modellen op dezelfde lijn wordt geproduceerd. Zo rolt de Octavia met verbrandingsmotor (MQB-platform) hier van dezelfde productielijn als de recent onthulde nieuwe elektrische Enyaq en Elroq (beide MEB-platform). Dankzij deze strategische beslissing kan de fabriek zich snel aanpassen aan verschuivingen in de consumentenvraag. Om capaciteit voor de Elroq vrij te maken, is de productie van de Octavia in 2024 gedeeltelijk verplaatst naar Škoda’s fabriek in Kvasiny, waardoor er in Mladá Boleslav ruimte ontstond om dagelijks maximaal 600 Elroq’s te bouwen. Daarnaast produceert de fabriek in Mladá Boleslav ook batterijsystemen voor deze MEB-modellen. Naast de nieuwe Elroq en Enyaq worden deze tractiebatterijen ook gebruikt in elektrische auto’s van andere merken van de Volkswagen Groep. Afgelopen december bereikte de fabriek de mijlpaal van één miljoen geproduceerde batterijsystemen. Elroq: een strategisch belangrijke uitbreiding van de line-up De Elroq is het eerste 100% elektrische model van Škoda in de populaire klasse van de compacte SUV's en het eerste productiemodel van het merk op basis van Škoda’s nieuwe Modern Solid designtaal. Met een concurrerende vanafprijs van € 34.990* is het één van de meest betaalbare auto’s in zijn klasse met het oog op accucapaciteit en – omvangrijke – standaarduitrusting. De Elroq biedt keuze uit drie batterijformaten (55, 63 en 82 kWh) en systeemvermogens van 125, 150 en 210 kW. De Elroq Sportline noteert in combinatie met het 82 kWh accupakket een maximale actieradius tot 579 km** (WLTP). Daarbij kan de Elroq in slechts 25-28 minuten van 10% tot 80% opladen, afhankelijk van de gekozen batterijoptie. Vanaf eind deze maand in NederlandDe interesse van consumenten in de Škoda Elroq is groot. Tot eind vorig jaar noteerde Škoda wereldwijd al meer dan 20.000 orders voor de compacte elektrische SUV. Vanaf eind januari is de Elroq in Nederland te rijden bij de officiële Škoda-dealers. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. *Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl **Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Op dit moment zijn de definitieve nog niet bekend. Lees hier het volledige artikel
  3. Goededag Het is vanaf nu mogelijk om de volgende systemen vrij te schakelen voor bepaalde opties die bij de dealer vaak niet willen lukken of superprijzen vragen Het gaat over de Fabia, Scala, Kamiq, met de MIB3 systemen ( dus de modellen met USB-C poorten) Indien er de software versie 02xx of 03xx op staat is jouw systeem geschikt om de volgende opties vrij te schakelen Carplay Android auto Voicecontrol Navigatie Sportmonitor. Ik kan je hiermee helpen. Dus mocht je vragen hebben laat het me gerust even weten. Voor prijs contact me even via whatsapp +31615228709
  4. Afgelopen week
  5. Op het internet zag je een paar jaar terug nog maar een enkel geval van een gescheurd silicaatzakje in het koelvloeistof reservoir. Hierboven een voorbeeld van een G13 koelvloeistofreservoir met silicaatzakje, die silicaatzakjes scheuren steeds vaker met als gevolg dat kachelradiatoren, radiateur en andere kwetsbare plekken verstopt worden door de silicaatkorrels. Dit is vaak een behoorlijk omvangrijke operatie (en dus duur), vanuit VAG is het oude G13 daarom stilletjes vervangen door G12 evo en bijbehorend reservoir: Behalve problemen met kachel/climatronic, en soms ook met de temperatuur van koelvloeistof van de motor, is een gescheurd silicaatzakje eenvoudig te herkennen aan het rood kleuren van de roze koelvloeistof, zie hieronder een voorbeeld van links koelvloeistof uit een koelsysteem vervuild met silicaat, en rechts de schone koelvloeistof. Als laatste nog een fles met de nieuwe koelvloeistof G12evo, als ik dat goed interpreteer is dit dus al een paar jaar bekend bij VAG maar wordt het stilgehouden, ik zie het jaartal 2022 op de fles staan: Als je inderdaad een een koelsysteem met G13 met silicaatzakje hebt, is het verstandig om dit op afzienbare termijn te vervangen door de opvolger: zolang het silicaatzakje heel is, zitten er geen silicaatkorrels in kleppen radiateurs of verwarming, en kun je door simpel spoelen en het reservoir en de koelvloeistof vervangen dit gewoon voorkomen. Als zo'n silicaatzakje scheurt is het de vraag hoever de ellende zich verspreidt. Onder de Skoda-rijders lijkt bovenstaand fenomeen nog nauwelijks bekend te zijn, vandaar dat ik het hier post.
  6. Niet iedereen houdt van kou. Elektrische auto’s bijvoorbeeld. In de winter daalt hun rijbereik. Maar hoe komt dat eigenlijk? Dat een elektrische auto in de winter minder ver komt op een acculading stroom, is heel logisch. Tenminste, als je er behaaglijk bij wilt zitten. Het verwarmen van het interieur kost namelijk energie. En die gaat ten koste van de actieradius. Maar er is meer aan de hand. Batterijen zijn net mensen: ze presteren optimaal bij 20 tot 25 graden. Bij koud weer verlopen de chemische reacties in de cellen langzamer en treden verliezen op. Verder heeft koudere lucht een hogere luchtweerstand. En dat is niet gunstig voor het verbruik. Overigens geldt dit voor alle auto’s, dus ook die met een benzinemotor. Hoeveel de actieradius krimpt, verschilt per merk en model. Houd rekening met ongeveer 20 tot 30 procent. Dus 400 kilometer in de zomer betekent 280 tot 320 kilometer in de winter. Gelukkig heeft een elektrische Škoda een actieradius tot 579 kilometer zodat je ook in de winter genoeg kilometers over houdt. Dit kun je zelf doen Je kunt zelf invloed uitoefenen op het stroomverbruik door de slimme verwarmingsfuncties van de elektrische auto te benutten. Gebruik bijvoorbeeld de app van Škoda Connect om het interieur van de Škoda Enyaq voor vertrek op te warmen met stroom uit de laadpaal. Dit kun je ook vooraf doen via het multimediascherm. Activeer stoel- en stuurverwarming (standaard op de nieuwe Škoda Enyaq) voor een warm gevoel en zet de elektrische verwarming op de spaarzame eco-stand. Het nut van een warmtepomp De warmtepomp (een optie van 1090 euro op de Enyaq) is een energiezuinig alternatief voor elektrische verwarming. Hij maakt geen warmte, maar verplaatst die van buiten de auto naar binnen. Dat werkt zelfs in de winter, als het behoorlijk koud is. Het rondpompen van warmte kost minder energie dan een elektrisch straalkacheltje. Overweeg dus zeker om je elektrische auto uit te laten rusten met een warmtepomp. Op de nieuwe Škoda Elroq kost-ie 1090 euro (vanaf Business Edition). Maak deze beginnersfout niet Maak in de winter niet de fout om ‘s ochtends eerst te gaan snelladen, met een koude batterij gaat dat héél traag. Rijd het accupakket eerst warm. In de winter ontdek je het nadeel van een laadpoort op de neus: de klep kan vastvriezen als je door regen of sneeuw rijdt. Zowel bij de Enyaq als de Elroq vind je de laadpoort dan ook achter op de zijkant van de auto. Dat is gewoon Simply Clever. Lees ook: Deze voordelen biedt een elektrische auto jou De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  7. Eerdere
  8. Geavanceerde plug-in hybridetechnologie nu ook beschikbaar op Superb hatchbackIndrukwekkend elektrisch rijbereik tot maximaal 136 km** (WLTP) en standaard voorzien van Dynamic Chassis Control (DCC)Superb plug-in hybride als Edition nu te bestellen vanaf € 42.990*Škoda breidt het Superb-gamma uit met de krachtige en efficiënte plug-in hybrideversies van de Hatchback. Die beschikt dankzij zijn gestroomlijnde carrosserie over een indrukwekkende elektrische range tot maar liefst 136 kilometer**. Het model is direct leverbaar in drie uitvoeringen: Edition, Business Edition en Sportline Business. De plug-in hybride Superb is te bestellen vanaf € 42.990*. De nieuwe Superb groeit steeds verder in zijn rol als topmodel binnen het Škoda-gamma. Met een nog strakker en gestroomlijnder design (Cw-waarde vanaf 0,23), meer ruimte en comfort, en de nieuwste veiligheidsvoorzieningen, zet hij opnieuw de toon. Nu is de Superb hatchback, in navolging van de Superb Combi, ook leverbaar met plug-in hybride technologie. Die heeft meteen de primeur als meest betaalbare plug-in hybride van Škoda. Nieuwste generatie PHEV-technologieAls plug-in hybride beschikt de Superb Hatchback over state-of-the-art plug-in hybridetechnologie. Highlights van de geavanceerde aandrijflijn zijn de 1.5 TSI turbo-benzinemotor, een elektromotor, de 6-traps automatische DSG-transmissie én een nieuwe lithium-ion batterij met een capaciteit van 25,7 kWh (19,7 kWh netto), die een elektrische actieradius tot maar liefst 136 kilometer** mogelijk maakt. Veel van de dagelijkse ritten zijn daardoor af te leggen zonder een druppel benzine te verbruiken. De accu kan DC-snelladen met maximaal 40 kW*** – het opladen van 10 tot 80% duurt daarmee zo’n 2,5 uur. Ook (thuis) laden met 11 kW is mogelijk. Het systeemvermogen van 150 kW/204 pk staat samen met het maximale koppel van 350 Nm garant voor krachtige prestaties. De plug-in hybride Superb Hatchback is standaard uitgerust met Dynamic Chassis Control (DCC), wat uitgebreide instelmogelijkheden biedt voor comfortabel of sportief rijden. Ruime keuze in uitvoeringenDe plug-in hybride Superb is direct leverbaar in drie uitvoeringen: als zeer complete Edition, als luxe Business Edition en als dynamische Sportline Business. De standaarduitrusting bestaat onder andere uit Adaptive Cruise Control, LED koplampen, achterlichten en dagrijverlichting, 17 inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. In het interieur gaan luxe en gebruiksgemak naadloos samen. Kessy Advanced (m.u.v. Edition) maakt het openen en starten met de sleutel op zak mogelijk, daarnaast zijn smartphones draadloos te verbinden. De automatische airconditioning (drie zones) zorgt altijd voor een optimaal interieurklimaat. De LED-interieurverlichting draagt bij aan de prettige sfeer en donker getinte ramen achter zorgen voor maximale privacy. De plug-in hybride Superb Hatchback is er vanaf € 42.990*. Hij is nu online samen te stellen in de configurator op skoda.nl en staat vanaf april 2025 bij de dealers. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. *Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl. **Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. ***Voor DC-laden is de maximale laadsnelheid 50 kW. (De waarde voor het voor de klant relevante laadproces is 40 kW, bepaald in overeenstemming met DIN 70080.) Lees hier het volledige artikel
  9. Ongelooflijk en dat in dit moeizame jaar voor de auto-industrie.
  10. 6,9% meer nieuwe Škoda’s ten opzichte van 2023Octavia, Kamiq en Fabia bewezen zich als Škoda’s populairste modellen2024 beste jaar ooit voor Škoda in Nederland met absoluut verkooprecordJongste en meest uitgebreide portfolio ooit voor Škoda in 2025, inclusief nieuwe elektrische Elroq en EnyaqŠkoda Auto heeft in 2024 wereldwijd 926.600 nieuwe auto’s aan klanten geleverd, een toename van 6,9% ten opzichte van het jaar ervoor, ondanks een zeer dynamische marktomgeving. Duitsland bleef de grootste markt voor het merk met 187.100 nieuwe Škoda’s (+18,5%), terwijl Škoda in Nederland tevreden terugkijkt op het beste jaar ooit met 21.535 nieuwe auto’s. De vernieuwde Octavia behield in 2024 zijn status als het bestverkochte model van Škoda wereldwijd, met 215.700 exemplaren (+12,4%). Met het inluiden van 2025 is de Tsjechische autofabrikant klaar voor verdere groei met het jongste en meest omvangrijke modellengamma tot nu toe, inclusief de nieuwe Elroq en Enyaq. “Het is fantastisch om de positieve respons van klanten te zien die onze groei in 2024 heeft aangewakkerd, ondanks een uitdagende marktomgeving”, verklaart Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto. “Onze Europese kernmarkten staan sterk dankzij onze moderne designtaal, geavanceerde veiligheid en andere kenmerken, en het feit dat we in elk model altijd een beetje meer bieden. Aan de basis van deze voordelen ligt onze strategie om klanten in dit tijdperk van transitie de keuze te bieden uit verschillende aandrijflijnen: verbrandingsmotoren, mild- en plug-in hybriden en volledig elektrische modellen. Ons succes in 2024 is de beste voorbereiding die we ons kunnen wensen op een nieuw, uitdagend jaar 2025 en de volgende groeifase in onze internationaliseringsstrategie in India, ASEAN en het Midden-Oosten. In voorbereiding op onze 130e verjaardag die we dit jaar vieren, is Škoda Auto op de goede weg.” Ook Martin Jahn, Škoda Auto Bestuurslid voor Verkoop en Marketing, blikt tevreden terug op de resultaten van afgelopen jaar. “Over 2024 noteerden we een groei van 6,9% in de wereldwijde leveringen, wat grotendeels te danken is aan ons verbrede en vernieuwde portfolio, het grootste ooit voor Škoda met twaalf modelseries. Als we naar ons modellengamma kijken, zien we dat de vernieuwde Octavia en de nieuwe-generatie Superb en Kodiaq opmerkelijke verkooptoenames lieten optekenen. Daarbij zette de elektrische Enyaq-familie de succesvolle koers ook in 2024 voort met bijna 80.000 auto’s wereldwijd en veroverde de toppositie in EV-registraties in verschillende Europese markten. Bovendien waren er tegen het einde van 2024 al meer dan 20.000 orders geplaatst voor onze nieuwe elektrische compacte SUV, de Elroq.” Sterke groei in EuropaDe sterke resultaten van Škoda in 2024 werden grotendeels gedreven door de gestegen leveringen in Europa, waar het merk zijn positie als vierde autofabrikanten in de verkoopranglijsten bevestigde. Duitsland nam een voorname rol in die positieve resultaten in met 187.100 nieuwe Škoda’s (+18,5%), gevolgd door Turkije (42.200; +25,7%), het Verenigd Koninkrijk (78.700; +11,9%), Polen (61.400; +13,9%) en Spanje (36.300; +20,6%). Duitsland, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk blijven de grootste markten voor het merk. Ook in Nederland deed Škoda het in 2024 uitstekend. In ons land kijkt het merk terug op een recordjaar met 21.535 nieuwe Škoda’s, een absoluut verkooprecord. Die verkoopresultaten geven opnieuw blijk van Škoda’s focus op een duurzame groei. Gedurende de afgelopen tien jaar zag het merk zijn marktaandeel in Nederland continu verder toenemen, inclusief enkele positieve uitschieters. En ook voor 2025 verwacht Škoda opnieuw een verdere toename van het marktaandeel, als gevolg van de vele nieuwe en vernieuwde modellen. Octavia blijft het populairstNet als in Nederland voerde de Octavia internationaal Škoda’s verkoopranglijsten aan als het bestverkochte model met 215.700 geleverde auto’s (+12,4%), gevolgd door de Kamiq SUV (126.000 units; +8,2%) en de Fabia, die met 24,1% (117.100 units) de grootste procentuele groei realiseerde. De vraag naar de volledig elektrische Enyaq bleef ook sterk, met 79.500 exemplaren, ondanks de toenemende concurrentie in de EV-markt en een afname in de internationale vraag naar volledig elektrische auto’s. Nieuwe modellen in 2025 Naast de 130e verjaardag staat 2025 voor Škoda grotendeels in het teken van belangrijke modellanceringen. Naast de nieuwe Enyaq start binnenkort ook de productie van de strategisch belangrijke Elroq, waarmee Škoda debuteert in de klasse van de volledig elektrische compacte SUV’s. Deze nieuwste toevoeging aan Škoda’s elektrische portfolio biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, met een Nederlandse vanafprijs van € 34.990*. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  11. De Škoda Elroq is een compacte elektrische SUV met veel pluspunten. Wedden dat je na het lezen van de volgende 5 eigenschappen ook overtuigd bent? 1 – Nieuw design De Elroq is de eerste Škoda met het nieuwe Modern Solid-design. Stijlvol, eigentijds en zonder poespas. De traditionele grille heeft plaatsgemaakt voor een meer futuristische neus die Škoda ‘Tech-Deck Face’ noemt. De vernieuwde Škoda Enyaq heeft ’m inmiddels ook. Wie naar het bekende Škoda-logo zoekt, is snel klaar. Dat vind je niet meer op de carrosserie. In plaats hiervan prijkt op de motorkap de merknaam Škoda, inclusief het ‘dakje’, de haček, dat met een designtrucje in de eerste letter verwerkt is. 2 – Duurzaam interieur De Elroq rijdt elektrisch, maar ook op andere manieren wordt het milieu gespaard. Want behalve dat het interieur er fraai uitziet, bestaat het voor een belangrijk deel uit gerecyclede materialen. Het Loft-interieur (standaard op de Business Edition) bijvoorbeeld, is deels gemaakt van hergebruikte waterflesjes en kleding. Wie meer kleur in zijn leven zoekt, is het best uit met het Lodge-interieur, een optie van 650 euro. Ook dit bestaat voor een deel uit gerecyclede materialen. Die bevatten ECONYL®-garens van gerecycled nylon, dat is verkregen uit bijvoorbeeld oude visnetten en lapjes stof. Eyecatchers zijn de oranjerode veiligheidsgordels. 3 – Praktisch Natuurlijk is de Elroq praktisch. Het is immers een Škoda, ideaal voor Zaterdagfamilies die vaak lekker actief zijn. De bagageruimte behoort met 470 liter (de inhoud van 10 flinke handbagagekoffers) tot de grootste in zijn klasse. Onder de hoedenplank vind je een bagagenet, voor de laadkabel of een paar sneakers. Verspreid over het interieur beschik je over nog eens 48 liter aan opbergruimte. En als je de leuning van de achterbank neerklapt (60/40), past achterin 1580 liter bagage. 4 – Rijdt geweldig Allemaal leuk en aardig, maar hoe rijdt de Škoda Elroq? In één woord: geweldig. Stil, comfortabel en dankzij de achterwielaandrijving ook leuk. De draaicirkel is klein en daardoor is de Elroq heel wendbaar. Dat is vooral in de stad prettig. De elektromotor reageert snel en maakt nauwelijks geluid. En net als elke andere Škoda, is de Elroq uitgerust met meerdere rijassistentiesystemen die jou en je gezin optimale veiligheid bieden. 5 – Grote actieradius De Elroq heeft met de batterij van netto 77 kWh een actieradius van 579 kilometer (WLTP, Business Edition). Daarmee rijd je op één acculading van Utrecht naar Parijs (mits de omstandigheden goed zijn, uiteraard). De basisversie Selection (52 kWh) komt 376 kilometer ver, nog altijd ruim voldoende voor woon-werkverkeer en de wekelijkse ritjes naar familie, vrienden en sportwedstrijden. Zijn grote actieradius heeft de Elroq te danken aan zijn gunstige stroomlijn met een Cw-waarde van slechts 0,26. Lees ook: Zo wordt de Škoda Elroq nog verleidelijker De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  12. Het is je misschien weleens opgevallen dat bij elektrische auto’s vaak de laadtijd tot 80 procent wordt vermeld. Waarom zou je EV’s niet tot 100 procent opladen? Ook Škoda doet hieraan mee. Als je de prijslijst van de nieuwe Škoda Elroq erbij pakt, zie je onderaan bij de technische gegevens de oplaadtijd (DC, snelladen) tot 80 procent staan. En dus niet 100 procent. Dat geldt ook voor de Škoda Enyaq. Laatste loodjes wegen het zwaarst Laden tot maximaal 80 procent heeft een goede reden. Dat is beter voor de levensduur van de batterij. Daarom zijn sommige telefoons zo ingesteld dat ze niet verder laden. Bovendien gaat het laden boven 80 procent veel trager. De laatste loodjes wegen in dit geval inderdaad het zwaarst. Het is dus ook niet slim om langs de snelweg tot 100 procent te snelladen, want je verliest alleen maar kostbare tijd. Warmte is een vijand Onderzoek toont aan dat snelladen tot 100 procent de batterij sneller doet slijten. Ook vermijd je dan een te hoge temperatuur. Dat vindt de batterij niet leuk en door de laatste 20 procent over te slaan, voorkom je dat de batterij te warm wordt. De auto communiceert met de snellaadpaal en bepaalt zelf de beste laadsnelheid. Als de batterij voller raakt, wordt de stroomsterkte (ampère) langzaam teruggeschroefd. Aangezien het voltage gelijk blijft, daalt de laadsnelheid. Dit wordt gedaan om de batterij gezond te houden, want de laatste ionen hebben meer tijd nodig om een plekje te vinden in de bijna volle batterij. Denk aan hoe je een emmer vult onder de kraan: eerst draai je de kraan vol open, maar zodra de rand in zicht komt, zet je de straal zachter. Of hoe de laatste auto’s in een bijna volle parkeergarage meer tijd nodig hebben om het laatste plekje te vinden. Laden tot 100 procent mag wel Mag je dan nooit tot 100 procent laden? Jawel, zolang je het maar niet te vaak doet. Als je een lange autorit voor de boeg hebt en je zoveel mogelijk actieradius uit de batterij wilt halen, is het prima om de batterij helemaal op te laden. Maar voor woon-werkverkeer en de wekelijkse boodschappen is 80 procent de betere keuze. De Elroq en de Enyaq bieden overigens de mogelijkheid om het laden automatisch te stoppen bij 80 procent. Dit kun je heel gemakkelijk zelf instellen via het centrale scherm. Laden in de wintermaanden Voor opladen in de winter is het ideale scenario voor lange ritten als volgt: laat de auto opladen tot 100 procent en stel bij de vertrektijd ook de gewenste interieurtemperatuur in. De auto laadt dan niet alleen op, maar verwarmt ook het interieur. Vertrekken met een vooraf opgewarmd - of afgekoeld - interieur, is comfortabel en het vergroot de actieradius van de auto. Het kost nu eenmaal minder energie om de ingestelde temperatuur te behouden, dan vanaf nul (graden) te beginnen. Lees ook: Škoda Elroq, 4 verschillen met de Enyaq De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  13. Moderne uitstraling volgens de nieuwe Škoda designtaalVerbeterde aerodynamica en een grotere actieradius tot maximaal 579 km** (WLTP) voor de SUV en maximaal 589 km** (WLTP) voor de CoupéNog uitgebreidere uitrusting en assistentiesystemen, nieuwe digitale functiesVanaf 9 januari te bestellen in Nederland voor een vanafprijs van € 42.990Škoda zet verder in op elektrisch rijden met de introductie van de nieuwe Enyaq-modellen: een van Europa's meest succesvolle volledig elektrische modelreeksen. De Škoda Enyaq en de Škoda Enyaq Coupé zijn ontworpen volgens de nieuwe Modern Solid designtaal, wat ze opnieuw een iconische uitstraling geeft. Mede dankzij de geoptimaliseerde aerodynamica heeft de nieuwe Enyaq een nog grotere actieradius. De nieuwe Enyaq en Enyaq Coupé zijn vanaf 9 januari te bestellen. Modern Solid design: iconische functionaliteitDe nieuwe Škoda Enyaq springt in het oog met zijn unieke vormgeving en strakke lijnen. De nieuwe visuele elementen weerspiegelen de Modern Solid-designtaal, waaronder de hoogglans zwarte Tech-Deck Face, een opvallende Light Band, en subtiele Škoda-belettering op de motorkap. Het ontwerp wordt verfijnd met accenten in uniek Dark Chrome, waarbij de nieuwe kleur Olibo Green het geheel prachtig tot leven brengt. De nieuwe Enyaq heeft een uitstekende aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,245 voor de Enyaq en 0,225 voor de Enyaq Coupé. Standaard rijker uitgerustMet de nieuwe Enyaq tilt Škoda zijn traditie van rijk uitgeruste modellen naar een hoger niveau. De instapuitvoering Selection combineert technologische vooruitgang met een standaarduitrusting die completer is dan ooit. Waar de vorige generatie al goed was uitgerust, biedt de nieuwe Enyaq Selection een indrukwekkend pakket aan extra voorzieningen. Zo beschikt hij standaard over Side Assist, verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en trekhaakvoorbereiding. Daarnaast zijn ook Drive Mode Select, het Keyless Entry-systeem KESSY, een alarmsysteem, 3-zone Climatronic en Adaptive Cruise Control toegevoegd aan de standaarduitrusting. Indrukwekkende eigenschappen waarmee de Enyaq klaar is om opnieuw uit te groeien tot een absolute bestseller. Ruim, tijdloos, en duurzaam interieurHet interieur van de nieuwe Škoda Enyaq combineert tijdloos design met uitstekende ergonomie en eenvoudig te bedienen functies. Met een bagagecapaciteit van 585 tot 1.710 liter in de Enyaq en 570 tot 1.610 liter in de Enyaq Coupé, is er alle ruimte voor de inzittenden en hun bagage. Standaard uitgevoerd met een 5 inch Digital Cockpit en een centraal 13 inch infotainmentdisplay. Een head-up display met augmented reality is optioneel verkrijgbaar als onderdeel van het Business Upgrade - Advanced pakket. Het herontworpen stuurwiel is nu standaard verwarmbaar en voorzien van Škoda-belettering. Bovendien omvat de standaarduitrusting nu ook het Keyless Entry-systeem: KESSY Advanced met Open On Approach en Walk Away Locking en extra’s als verwarmde voorstoelen en Climatronic met 3 zones. De standaarduitrusting is aan te vullen met een aantal pakketten en losse opties, zoals het panoramische schuifdak, een trekhaak, een warmtepomp en het Winterpakket met een verwarmde voorruit, en een verwarmingsfunctie voor de twee buitenste achterstoelen. Design SelectionsKlanten kunnen bij het configureren kiezen uit drie uitvoeringen: Selection, Business Edition en Sportline. Ook zijn er zes verschillende Design Selections voor het interieur te kiezen. Zo heeft de Lodge Design Selection een frisse, kleurrijke uitstraling, met contrasterende stiksels en veiligheidsgordels in oranje. De stoelbekleding is gemaakt van TechnoFil dat voor 75% bestaat uit ECONYL®-garens, die worden verkregen uit bronnen zoals oude visnetten, stofresten uit fabrieken en tapijten; de overige 25% is polyester. De donkergrijze bekleding van de nieuwe Lounge Design Selection bestaat uit een combinatie van kunstleer en Suedia microvezel met lichtgroene contrasterende stiksels. In de elegante Suite Design Selection bestaan de stoelbekledingen uit een mix van zwart leer en kunstleer met bruine stiksels. In de Eco Suite Design Selection is het cognackleurige leer gelooid met behulp van een milieuvriendelijk proces waarbij extracten van olijfbladeren worden gebruikt. Hierdoor kan efficiënt gebruik worden gemaakt van bladmateriaal dat in andere verwerkingsindustrieën als afvalmateriaal wordt beschouwd. De Suite en Eco Suite Design Selection zijn standaard voorzien van geventileerde voorstoelen. En het optionele Maxx pakket biedt elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfuncties, massagefuncties en elektrisch verstelbare lendensteun. Veilig en verbondenMet de verbeterde MyŠkoda app worden verschillende verbeteringen geïntroduceerd om de Enyaq nog comfortabeler te maken, inclusief nieuwe functies als Predictive Maintenance. De Škoda Connect-diensten van de Enyaq omvatten nu tevens Lock & Unlock, waarmee gebruikers hun auto op afstand kunnen beveiligen of openen via de app. Met Predictive Maintenance wordt er gebruikgemaakt van rijgegevens en het Vehicle Health Report om potentiële problemen te identificeren, nog voordat ze zich voordoen. Via het tabblad Track & Explore is de productiestatus van een nieuw bestelde auto te volgen. Parkeren in een handomdraaiDe optionele Intelligent Park Assist introduceert twee nieuwe functies. Met Remote Park Assist kan de Enyaq automatisch parallelle en loodrechte parkeerplaatsen inrijden, terwijl de bestuurder het systeem bedient via de MyŠkoda-app. Hierbij maakt het systeem gebruik van Bluetooth. Na het selecteren van het type manoeuvre stuurt, remt en parkeert de Enyaq volledig autonoom. Trained Parking stelt de auto in staat om naderingen tot 50 meter naar vijf specifieke parkeerlocaties te 'leren'. Zodra een opgeslagen plek wordt herkend, kan de Enyaq zichzelf er automatisch naartoe rijden met behulp van Remote Trained Parking – dit wordt ook gedaan via de MyŠkoda-app. Grotere actieradius en kortere laadtijdenDe nieuwe Škoda Enyaq is verkrijgbaar met twee accu’s en twee aandrijflijnopties, met vermogens variërend van 150 kW tot 210 kW. Met een actieradius tot maximaal 579 kilometer** (WLTP) voor de SUV en 589 kilometer** voor de Coupé is hij perfect geschikt voor langeafstandsritten. De nieuwe Enyaq beschikt over een maximale DC-laadsnelheid van 135kW. Ruim voldoende, want dankzij een uitzonderlijk constante laadcurve is het mogelijk om in slechts 28 minuten te laden van 10 tot 80 procent. De lithium-ionaccu van de Enyaq 60 bestaat uit negen modules met elk 24 accucellen, waardoor de totale brutocapaciteit 63 kWh bedraagt. Deze wordt gecombineerd met een synchrone elektromotor met permanente magneten van 150 kW op de achteras, die een maximum koppel van 310 Nm levert aan de achterwielen. De Enyaq 85-variant heeft ook een elektromotor en achterwielaandrijving, maar wordt geleverd met een grotere lithium-ion accu die uit twaalf modules bestaat, met een totale brutocapaciteit van 82 kWh. De motor levert een vermogen van 210 kW en een maximumkoppel van 545 Nm. Alle varianten van de nieuwe Škoda Enyaq ondersteunen hoge laadsnelheden: tot 165 kW voor de Enyaq 60 en maximaal 135 kW voor de Enyaq 85. Dit betekent dat de grotere accu in 28 minuten van 10 tot 80 procent kan worden opgeladen bij DC-snellaadstations. De Enyaq 60 kan in slechts 24 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen. Alle modellen kunnen tot 11 kW opladen bij AC-laadstations. Binnenkort te bestellenDe nieuwe Škoda Enyaq en Enyaq Coupé zijn vanaf 9 januari te bestellen bij alle Škoda-dealers, met een vanafprijs van € 42.990* (€ 44.990* voor de Enyaq Coupé). Vanaf het einde van het eerste kwartaal zijn beide modellen ook in de showroom te bewonderen. Alle Enyaq-modellen worden standaard geleverd inclusief tot en met 5 jaar*** onderhoud. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld, inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage, legeskosten en eventuele beheerbijdrage. Zie voor verkoopinformatie skoda.nl ** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. Op dit moment zijn de definitieve nog niet bekend. *** De Enyaq wordt standaard geleverd inclusief tot en met 5 jaar onderhoud, waarbij de auto, wanneer nodig, op alle belangrijke punten gecontroleerd wordt. De services die hier onder vallen bestaan uit inspectieservices, het vervangen van het interieurfilter, het verversen van de remvloeistof en het reinigen van de trommelremmen. Ook voeren we gelijk een APK uit indien het nodig is. Zo houd je je Enyaq zo lang mogelijk als nieuw. Lees hier het volledige artikel
  14. Digitale wereldpremière vindt plaats op woensdag 8 januari 2025 om 10:00 uur CETŠkoda’s nieuwe volledig elektrische bestseller wordt onthuld op het officiële YouTube-kanaal van het merkŠkoda trapt de viering van zijn 130e verjaardag af met de wereldpremière van de nieuwe Enyaq en Enyaq Coupé. De onthulling staat gepland voor woensdag 8 januari en is bij te wonen via het officiële Youtube-kanaal van Škoda. Net als de huidige Enyaq zal ook de nieuwe modelreeks weer vol overtuigende kwaliteiten zitten om er een absolute bestseller van te maken. De wereldpremière van de nieuwe Enyaq bestaat uit een gedetailleerde digitale walkaround, waarbij het design, de verbeterde technologie en de nieuwe updates te zien zijn. Belangrijke highlights zijn het vernieuwde exterieur- en interieurdesign, een uitgebreidere standaarduitrusting en de nieuwe aandrijflijnen. Zowel de nieuwe Enyaq als de Enyaq Coupé volgen nu de nieuwe Modern Solid designtaal van Škoda, waarbij het hoogglans zwarte Tech-Deck Face, de Light Band en de nieuw ontworpen LED Matrix beam koplampen eruit springen. De nieuwe Enyaq biedt ook een grotere actieradius, mede dankzij de geoptimaliseerde aerodynamica, en het interieur bestaat nagenoeg helemaal uit duurzamere materialen. Ook is de standaarduitrusting van de basisversie flink uitgebreid. De digitale wereldpremière van de nieuwe Enyaq-modelreeks vindt plaats op woensdag 8 januari om 10:00 uur (CET) en is hier bij te wonen. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  15. 2025 wordt het jaar van de Škoda Elroq. De compacte elektrische SUV is leverbaar vanaf 34.990 euro, maar wie extra geld achter de hand heeft, kan hem nog verleidelijker maken dan hij al is. Vooropgesteld: met de basisuitrusting van de Elroq is niks mis. Zo krijg je altijd een 13-inch infotainmentdisplay, een digitaal instrumentarium, automatische airconditioning en 19-inch lichtmetalen velgen. Inparkeren wordt appeltje-eitje dankzij de parkeersensoren achter en achteruitrijcamera. En met snelladen zit de batterij in een wip vol (tot 80 procent) zodat je weer snel onderweg bent. Ook op het gebied van veiligheid kom je niks tekort. De Elroq geeft een seintje als-ie constateert dat je vermoeid bent, doet hetzelfde als de bandenspanning aandacht vereist en houdt tegemoetkomend verkeer in de gaten op het moment dat je op een kruispunt wilt afslaan (Turn Assist). Nog aantrekkelijker Toch kun je de Elroq nog aantrekkelijker maken. Bijvoorbeeld met het winterpakket. De naam geeft het al weg; hiermee zit je als het vriest dat het kraakt er extra warmpjes bij. Voor 990 euro wordt de Elroq Business Edition uitgerust met een verwarmbare voorruit, verwarmbare voorstoelen én achterbank plus een extra uitgebreide climate control met drie klimaatzones. Nog praktischer Een ander voorbeeld is het transportpakket dat 390 euro kost. Net als elke Škoda is de Elroq ruim en praktisch, maar met dit pakket voeg je hier een extra laag aan toe. Je ontvangt bagagenetten zodat spullen niet gaan schuiven, een variabele kofferbakvloer en een kofferbakmat waarmee je niet bang hoeft te zijn dat met modder besmeurde schoenen het interieur vies maken. En de middenarmsteun op de achterbank heeft een handige opbergruimte. Meer rijassistentie Tot slot het Business upgrade pakket Clever. Dat heeft een prijs van 1490 euro (Sportline: 1190 euro). Hier krijg je heel veel voor terug, waaronder de mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden, een USB-C-aansluiting achter (twee stuks voorin zijn standaard), keyless entry, adaptieve cruise control en meer rijassistentiesystemen waaronder een rijstrookassistent. Dan wordt de Elroq zo verleidelijk dat er ook maar meteen een antidiefstal-alarm op zit. Alle pakketten en designselecties voor het interieur vind je in de prijslijst van de Škoda Elroq die je kunt downloaden van de modelpagina op Škoda.nl. Lees ook: Zo bijzonder was het werelddebuut van de Škoda Elroq De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  16. In het afgelopen jaar heb je een serie video’s voorbij zien komen waarin bijna van minuut tot minuut te zien is hoe de nieuwe Škoda Kodiaq gemaakt wordt. Tijd om alle 11 video’s overzichtelijk onder elkaar te zetten. De tweede generatie van de Kodiaq loopt in de Škoda-fabriek in de Tsjechische stad Kvasiny van de band. Alle video’s die hier zijn opgenomen, belichten een bepaald stadium van de productie. De video’s zijn vrij kort. Als je ze hieronder allemaal bekijkt, heb je in minder dan een kwartier de volledige productie van de Kodiaq tot je genomen. 1 – De laswerkplaats Hier worden de afzonderlijke carrosseriedelen (zoals het dak en de vloer) eerst met elkaar verlijmd. Een aantal industriële robots werkt nauw samen, brengt uiterst secuur een lijmlaag aan en bevestigt de delen vervolgens aan elkaar. 2 – De lakstraat In deze video zie je wat er in de lakstraat gebeurt. Een opmerking vooraf: de robotarmen zien er enger uit dan ze in het echt zijn. 3 – De voorruit Terwijl het interieur eerst wordt voorzien van zijn bekleding, is de volgende stap het monteren van de voorruit en de achterruit. Dat is in nog geen twee minuten gepiept. 4 – Het dashboard Het dashboard is een van de eerste componenten die een plekje krijgt. Omdat het heel groot is, lijkt dat gek, maar dit is juist ‘simply clever’. Hoe completer het interieur, hoe lastiger het is om het dashboard erin te manoeuvreren. 5 – Het ‘huwelijk’ Het samenvoegen van de carrosserie en het onderstel wordt in autokringen een ‘huwelijk’ genoemd. Het is een belangrijk moment in het productieproces, zeg maar gerust de mooiste dag uit het leven van een auto. 6 – Het ‘gezicht’ Nadat de carrosserie is gekoppeld aan het onderstel en de aandrijflijn, is het tijd om de Kodiaq zijn gezicht te geven. Dat wil zeggen: zijn grille, voorbumper en koplampen. Dit is een bijzonder moment, want nu zie je pas goed dat het om de Kodiaq gaat. 7 – De wielen Het optillen van en sjouwen met de wielen is overgenomen door robotarmen. Die zijn heel flexibel, de fabrieksmedewerkers hoeven de armen alleen maar te begeleiden. 8 – Stoelen en stuurwiel Als je elke dag tientallen stoelen moet monteren, is dat niet te doen. Dus krijgen de fabrieksmedewerkers hulp van een sterke robotarm. 9 – De portieren Een van de laatste stappen is het monteren van de portieren. Daar is een heel goede reden voor. Kijk je mee? 10 – De Kodiaq komt tot leven De fabrieksmedewerker die je in de video ziet, heeft de eervolle taak om de Kodiaq tot leven te wekken. Dit doet hij met een handig apparaatje dat hij op het stuur zet en aan de auto koppelt. 11 – De teststraat Zodra de Kodiaq klaar is, maakt een fabrieksmedewerker van Škoda een testrondje. Om er zeker van te zijn dat je de kwaliteit krijgt die je van Škoda verwacht. In de onderstaande video zie je hoe dit ‘blokje om’ eruitziet. Lees ook: Ontdek de Škoda Kodiaq in 60 seconden De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  17. Focus op duurzame groeit leidt tot 21.535 nieuwe Škoda’s in 2024 en een marktaandeel van 5,6%Indrukwekkend modellenoffensief werpt zijn vruchten af, met nieuwe Kodiaq en Superb, en vernieuwde Octavia, Kamiq en ScalaVeelbelovende verkoopstart Škoda ElroqWereldpremière nieuwe Enyaq begin januari Škoda kijkt terug op een recordjaar in Nederland. In 2024 verkocht het merk hier 21.535 nieuwe auto’s en noteerde daarmee een absoluut verkooprecord. Een marktaandeel van 5,6 procent betekende voor Škoda een lichte stijging ten opzichte van het jaar ervoor (2023: 5,5%) en getuigt van Skoda’s focus op duurzame groei gedurende het afgelopen decennium. De Octavia was het afgelopen jaar het populairste model van Škoda, dat in 2024 een grootschalig modellenoffensief lanceerde en onder andere groen licht gaf voor de verkoopstart van de nieuwe Elroq. In een markt waarin de Nederlandse autoverkopen met zo’n 3,1 procent stegen tot in totaal 381.227 nieuwe auto’s, verkocht Škoda met 21.535 exemplaren niet eerder zoveel nieuwe auto’s als in 2024. De Octavia was als vanouds het bestverkochte model met 4.890 exemplaren, gevolgd door de Enyaq (3.783 auto’s) en de Kodiaq (3.584 auto’s). Ook in de leasemarkt deed Škoda afgelopen jaar uitstekende zaken, en eindigde het merk met ruim 15.000 Škoda’s - een plus van bijna 6 procent vergeleken met 2023 - op een vierde plaats. Duurzame groeiDe verkoopresultaten van 2024 geven opnieuw blijk van Škoda’s focus op een duurzame groei. Gedurende de afgelopen tien jaar zag het merk zijn marktaandeel in Nederland continu verder toenemen, inclusief enkele positieve uitschieters. En ook voor 2025 verwacht Škoda opnieuw een verdere toename van het marktaandeel, als gevolg van de vele nieuwe en vernieuwde modellen. Offensief voor de toekomst2024 stond voor Škoda in het teken van een indrukwekkende vernieuwing van het modellengamma. Zo debuteerden afgelopen jaar de geheel nieuwe Kodiaq en Superb, en de vernieuwde versies van de Octavia, Scala en Kamiq. Daarnaast gaf Škoda het startschot voor de voorverkoop van de Elroq, Škoda’s geheel nieuwe compacte SUV die binnenkort bij de Nederlandse dealers arriveert en die nu al kan rekenen op een grote belangstelling van Nederlandse autoconsumenten. Met dit verregaand vernieuwde gamma investeerde Škoda afgelopen jaar fors in zijn toekomst, en legde het de basis voor 2025, waarin de nieuwe modellen volop beschikbaar zijn. Wereldpremière nieuwe Enyaq Maar daar blijft het niet bij. In 2025 gaat Škoda onverminderd door met zijn modellenoffensief, en introduceert het onder andere de nieuwe Enyaq, die begin deze maand zijn wereldpremière beleeft. Daarmee geeft Škoda een passend vervolg aan het succes van de grote elektrische SUV, die het afgelopen jaar na de Octavia het bestverkochte model van het merk was. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  18. EdK

    Mijn Fabia III

    Tsja wees blij dat het niet met 50Km of harder is gebeurd...... Met de RR gehad in Noorwegen op onverharde weg in de halve wildernis. En ja volle bepakking achterin die er uit moest en toen de krik eronder en die zakte de grond in... Maar gelukkig mocht ik skatebord gebruiken , maarrrrrrrrr als die stuk ging dan moest ik wel nieuwe geven... Maar dit was dus met een 40 a 50km/u en dan doet je wagen toch echt wel even gek en knijp je hem echt wel even als aan beide kanten bomen staan
  19. Alle Škoda-modellen komen van dezelfde tekentafel. Toch kun je allerlei verschillen ontdekken, hoe klein deze soms ook zijn. Herken jij de volgende 10 Škoda-modellen aan hun details? 1. We beginnen gemakkelijk. Deze Škoda is elektrisch en werd op 1 oktober 2024 in Praag onthuld. Een designprimeur is de innovatieve Tech-Deck Face die de traditionele Škoda-grille vervangt. A: Elroq B: Enyaq C: Kylaq 2. Deze koplamp kun je in een kunstmuseum aan de muur hangen, zo fraai zijn de details. Hij behoort tot de Škoda die ooit de populairste elektrische auto van Nederland was, maar welke is dat? A: Enyaq B: Kodiaq C: Octavia 3. Over kunstwerken gesproken: deze perfect ronde ventilatieroosters met chromen omlijsting zijn ware eyecatchers in het interieur van deze compacte Škoda. A: Scala B: Fabia C: Kamiq 4. Nu wordt het lastiger. Dit Škoda-model vierde in 2024 zijn 30-jarig jubileum. Zijn naam was toen niet nieuw, maar geleend van een inmiddels iconische cabriolet van Škoda. A: Fabia B: Favorit C: Felicia 5. Hmm, een koplamp die in twee gedeelten opgesplitst is. Dat maakt het makkelijker. Of toch niet? Kleine hint: het is een SUV en hij is ook nu nog te koop. A: Karoq B: Kamiq C: Kushaq 6. Deze foto kan maar in één Škoda gemaakt zijn. De zogeheten VarioFlex-stoelen die je ziet, zijn superhandig. Je kunt ze neerklappen, verschuiven of zelfs helemaal verwijderen. A: Kodiaq B: Enyaq C: Karoq 7. De designers van Škoda hebben oog voor detail. Dat zie je terug in de tweede generatie van deze Škoda. De C-stijl van de carrosserie is voor een extra stijlvolle look zilverkleurig gemaakt. Maar welke Škoda zie je? A: Superb B: Enyaq C: Kodiaq 8. Huh? Dit is toch dezelfde foto als bij vraag 2? Nou, nee. Maar hij lijkt er wel op. Deze Škoda is al jarenlang een bestseller en je kunt ’m ook bestellen als extra ruime stationwagon. A: Octavia B: Superb C: Fabia 9. Dit model kreeg als eerste Škoda de merknaam uitgespeld op de carrosserie. Het Škoda-logo achterop verdween hiermee. Het is een compacte auto, maar met genoeg ruimte voor een klein gezin. A: Fabia B: Octavia C: Scala 10. Deze Smart Dials bewijzen dat echte bedieningsknoppen nog altijd een toekomst hebben. Je vindt ze in de tweede generatie Škoda Kodiaq. Maar welke andere Škoda heeft ze ook? A: Superb B: Octavia C: Enyaq Coupé Lees ook: Herken jij de volgende Škoda’s aan hun verlichting? Antwoorden: 1A – 2A – 3B – 4C – 5B – 6C – 7C – 8A – 9C – 10A De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  20. Het einde van het jaar is een mooi moment om terug te kijken. Op het afgelopen jaar, maar je kunt natuurlijk nog veel verder in de tijd teruggaan. Zoals met de volgende 4 historische Škoda-modellen. 1 – Laurin & Klement LW (1905-1911) Aan het begin van de 20ste eeuw waren postbezorgers maar wat blij met de komst van de Laurin & Klement LW. De driewieler was compact, licht en wendbaar; ideaal voor hun dagelijkse werk. Het vervoermiddel werd een doorslaand succes en werd gebruikt in wereldsteden als Praag, Boedapest en Wenen. De bestuurder zat op een verhoging achter zijn passagiers of postvracht, zodat hij een goed zicht op de weg had. De Laurin & Klement LW kon 200 kg aan vracht dragen. In 1908 verscheepte Škoda een kleine serie naar Mexico. 2 – Škoda 935 Dynamic (1935) We maken een sprong in de tijd en komen uit bij de Škoda 935 Dynamic. Dit was in zijn tijd een van de meest gestroomlijnde auto’s ter wereld. Maar ook de 55 pk sterke tweeliter motor was bijzonder. Daarvan stonden de vier cilinders niet naast elkaar, maar ze lagen tegenover elkaar, zoals bij een boxermotor. De wielbasis bedroeg een indrukwekkende 3,20 meter. Dat is zelfs meer dan de riante wielbasis van de nieuwe Škoda Kodiaq! De 935 Dynamic is nooit in productie gegaan, het bleef bij twee prototypes. Wel waren bepaalde trucjes om de luchtweerstand te verlagen, zoals de afgedekte achterste wielkasten, later terug te vinden op andere auto’s. 3 – Škoda 950 ‘Taub’ (1947) Veel zeldzamer dan de Škoda 950 ‘Taub’ kom je ze niet tegen. Škoda heeft slechts twee exemplaren gebouwd. Misschien omdat het idee van de auto niet van Škoda zelf was, maar van Alex Taub. Dit was een Amerikaanse expert op het gebied van moderne autoproductie. Hij kwam op uitnodiging naar Tsjechië en stelde voor de Škoda 1101 ‘Tudor’ te vervangen door zijn creatie, een ruime vierdeurs sedan met een gewicht van slechts 760 kg. Allemaal leuk en aardig, maar de 950 ‘Taub’ kwam niet verder dan een brainstormsessie en is nooit in productie gegaan. 4 – Škoda 973 Babeta (1952) Je ziet hier een van de eerste terreinauto’s van Škoda, de 973 Babeta. Hij was ontwikkeld voor het leger en kon bergen op met een hellingspercentage tot 85 procent. Voor je beeldvorming: de steilste heuvel van Nederland, de Keutenberg, komt maar tot 6,1 procent. De bodemvrijheid was enorm zodat de soldaten gemakkelijk over boomstammen, rotsblokken en zandbergen konden rijden. Je kon ook met de Babeta door het water rijden, zelfs tot 60 centimeter diep. Zoals je ziet, werden de koplampen beschermd door dunne tralies. Portieren had de 973 Babeta niet, maar wel een dak. Dat kon je ook gemakkelijk verwijderen, net als bij de oer-Jeep. Škoda heeft 30 exemplaren van de terreinauto gebouwd. Lees ook: 5 weetjes over de Škoda Octavia die je nog niet kende De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  21. Hakar

    Mijn Fabia III

    Door het lezen van jouw topic vanaf het begin, weer wat dingetjes opgestoken. Belangrijkste voor mij was wel van de Lidl krik, die ook bij ons achterin ligt. Nooit verwacht dat die niet zou passen bij een leeggelopen band. In eerste instantie ga ik er van uit dat dit zich ook bij een F1 kan voordoen, dus: terstond de OEM krik weer in het bakkie achterin gelegd.
  22. Škoda heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. Zo werden twee elektrische SUV’s onthuld, waarvan er eentje binnenkort in de showroom staat, de Škoda Elroq. Maar er gebeurde nog veel meer, zoals het volgende overzicht laat zien. 1 – Škoda Elroq Zonder twijfel het grootste Škoda-nieuws van het afgelopen jaar. Een ruim interieur, keuze uit drie batterijpakketten en een actieradius waar je wat mee kunt. Tot wel 579 kilometer (WLTP)! En dat allemaal vanaf nog geen 35.000 euro. De Elroq is de eerste Škoda die volgens de nieuwe designtaal Modern Solid is ontworpen. In de volgende video vertellen de designers je er alles over. 2 – Škoda Epiq Nu nog niet te koop, maar dat gebeurt uiteindelijk wel. Zijn naam is al bekend: Epiq. Een elektrische stads-SUV met volop ruimte en tot 490 liter bagageruimte. Reken op een prijs van rond de 25.000 euro. De auto die je in de video ziet, is nog een designstudie, maar geeft een goed idee van het definitieve uiterlijk van de Epiq die tegen het einde van 2025 onthuld wordt. 3 – Škoda Kodiaq Als je nog niet toe bent aan een volledig elektrische auto, dan is de nieuwe Škoda Kodiaq een goed alternatief. De tweede generatie die in 2024 voorgesteld werd, is ook leverbaar als plug-in hybride. Met een elektrische actieradius tot 123 kilometer (WLTP). Is de batterij leeg, dan springt de efficiënte benzinemotor bij. Ontdek alle voordelen van de Kodiaq in 60 seconden: 4 – Škoda Superb Het kon allemaal niet op in 2024, want de Škoda Superb is eveneens nieuw. Hij is er weer als extra ruime stationwagon en net als de Kodiaq ook te koop als plug-in hybride. Maar een topmodel van Škoda heeft uiteraard nog veel meer te bieden. In de volgende video komen de belangrijkste dingen voorbij. 5 – Škoda Octavia Bestaat de werkweek bij Škoda uit 10 dagen? Want de fabriek vond ook nog tijd om de Škoda Octavia een stevige opfrisser te geven. De Hatchback en Combi zijn altijd ware bestsellers geweest en de nieuwe is hierop geen uitzondering. Met de volgende video word je in 60 seconden helemaal bijgepraat. 6/7 – Škoda Scala en Kamiq De Škoda Scala en de Škoda Kamiq werden in het afgelopen jaar tegelijkertijd aangepakt. In beide gevallen is het design aangescherpt en het interieur meer digitaal geworden. Zo kregen ze standaard een groot infotainmentscherm. In de volgende video’s komen alle nieuwtjes voorbij. Lees ook: Welke Škoda-SUV past het best bij jou? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  23. Balen, komt altijd op ongelukkig moment (slecht weer in dit geval).
  24. Cordoba

    Mijn Fabia III

    😞Heb ik weer, ik was even met de auto naar de dierenwinkel (o.a. om 20 liter geperste houtkorrels te halen), en gezien het weer en het volume/gewicht een goede reden om de auto te pakken. Ik reed weg uit het parkeervak, en veiligheidshalve niet te ver naar achteren (ik had vooraf niet goed gekeken of dat kon, en kon het vanachter het stuur net niet zien). Rij vervolgens vooruit weg vanaf de parkeerplaats en hoor een vreemd geluid, en direct een floppende band (geluid rijden op een lege band) en merk dat de auto scheef hangt. Rechtervoorband een snee in de wang, en direct leeg, dus voorzichtig even een parkeerplekje buiten de weg gezocht om band te wisselen. Ook dat bandwisselen ging al niet soepel, behalve dat het halfdonker, koud, winderig weer en een miezerbui was, stond de voorkant direct zo laag dat het Lidl krikje er niet meer onder paste. Gelukkig ook nog het OEM krikje aan boord, dus eerst met het Lidl krikje de achteras (en daarmee ook de voorzijde enigzins) wat opgekrikt. OEM krikje onder het voorste krikpunt (nadat ik de boutkapjes had verwijderd en de bouten iets had gelost) om de neus omhoog te krijgen. Vervolgens Lidl garagekrikje weer laten zakken en pal naast het OEM krikje geplaatst om zo het voorwiel goed omhoog te krijgen. Nog even overwogen om het reservewiel (stalen velg, andere merk/type band) naar achter te verplaatsen, maar gezien het weer en de 'kouwe klauwen' besloten om voor die handvol kilometers het maar even zo te laten. Maandagmorgen zou ik vrij zijn, maar ik denk dat ik maar even langs de bandenboer rij, om een nieuwe band te regelen, deze is zo ongelukkig lekgesneden op een scherpe stoeprand, dus die kan na 14k km bij het vuil. Achterbanden zullen naar voren gaan. Wel de eerste keer dat ik iets heb wat op een klapband lijkt, in bijna 45 jaar autorijden eigenlijk alleen een paar keer aflopende banden gehad door schroeven, spijkers en dergelijke in het loopvlak.
  25. Wie de stap naar een elektrische auto wil maken, maar nog een beetje huiverig is, moet vooral verder lezen. Een elektromotor is juist verrassend eenvoudig en dat levert veel voordelen op. De elektromotor is ouder dan je denkt. Eigenlijk net zo oud als de verbrandingsmotor. Toen auto’s steeds meer ingeburgerd raakten, kon je al een van de twee kiezen. Maar omdat de actieradius nog te wensen overliet en je laadpalen met een vergrootglas moest zoeken, won uiteindelijk de verbrandingsmotor. Enorme stappen Inmiddels zijn we jaren verder en heeft de verbrandingsmotor, maar ook de elektromotor enorme stappen gemaakt. Een voordeel van een elektromotor is dat-ie heel efficiënt is. Met een rendement van ongeveer 80 procent gaat er bijna geen energie verloren. De energie wordt juist optimaal benut. Elektromotor kort uitgelegd Grof gezegd bestaat een elektromotor uit een vast deel (de stator) met hierin een draaiend element (de rotor). Die opzet is sinds de uitvinding van de elektromotor in de eerste helft van de 19de eeuw niet wezenlijk veranderd. Beide onderdelen zijn magnetisch en trekken elkaar aan. Het draaien van de motor ontstaat door veranderingen in het elektromagnetische veld. Die worden veroorzaakt door stroom. 2 soorten Er worden tegenwoordig twee soorten elektromotoren gebruikt: synchrone en asynchrone elektromotoren. De eerste categorie is efficiënter over een breed snelheidsbereik. De asynchrone motor is juist perfect voor het leveren van piekvermogen. Zowel de Škoda Enyaq als de nieuwe Škoda Elroq is uitgerust met een synchroonmotor voor een zo laag mogelijk verbruik. De Enyaq Coupé RS is uitgerust met twee elektromotoren: een synchroonmotor voor de achterwielen en een asynchroon exemplaar op de vooras. Hierdoor ontstaat vierwielaandrijving. Één vloeiende beweging Een elektromotor biedt verschillende voordelen. Een ervan is de soepele krachtoverbrenging. Dat merk je meteen als je wegrijdt. In één vloeiende beweging ga je vooruit. Het maximumkoppel staat direct paraat. Dat merk je. Wie het ‘gaspedaal’ stevig intrapt, schiet als het ware naar de horizon. Dat is best even wennen, maar al snel wil je niets anders meer. Minder slijtage Een ander voordeel van een elektromotor is dat-ie weinig onderdelen heeft. Slijtagegevoelige onderdelen ontbreken helemaal, zodat je auto minder onderhoud nodig heeft. Dit scheelt weer in de portemonnee. Wat ook in je voordeel werkt, is dat een elektrische auto vaak ruimer is dan een auto met verbrandingsmotor, doordat er bijvoorbeeld geen uitlaatsysteem is die ruimte opslokt. Dubbelrol Nog een voordeel is dat een elektromotor een dubbelrol speelt. Zodra je remt, werkt hij als generator en slaat hij de energie die hierbij vrijkomt op en gebruikt hij deze voor de accu. Afremmen op de motor kan in verschillende standen, van uitrollen tot stevig vertragen. In beide gevallen gebruik je de wielremmen niet, die hierdoor minder snel slijten. Recyclebaar Tot slot kunnen bepaalde onderdelen van een elektromotor worden gerecycled, zoals die van aluminium en koper. De volgende stap is het reduceren van dure, zeldzame materialen in de magneten van de synchroonmotor. Škoda streeft ernaar om het gebruik hiervan te minimaliseren of zelfs te elimineren. Lees ook: Met dit apparaatje komt de Kodiaq tot leven De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  26. AutoWeek reed met de nieuwe Škoda Elroq. Het comfort en de ruimte van het interieur scoren goed bij redacteur Cornelis. Evenals de Simply Clever-functies zoals het opbergnet voor de laadkabel onder de (verstelbare) hoedenplank en de opberghulpjes. Lees de hele test op de website van AutoWeek of bekijk de video hieronder: Lees hier het volledige artikel
  27. Autovisie testte de nieuwe Škoda Elroq. Veel ruimte en veel comfort zijn de genoemde pluspunten. "De Elroq is in alle opzichten een typische Skoda. Niet heel spannend, wel goed doordacht, ruim en gunstig geprijsd. Daarmee een sterke speler in zijn segment." Lees de hele test op de website van Autovisie of bekijk de video hieronder: Lees hier het volledige artikel
  28. Autoblog stelt in hun nieuwste rijtest de nieuwe Škoda Elroq voor. “De Skoda Elroq lijkt alles in huis te hebben om een hit te worden: een scherpe prijs en een actieradius om ‘u’ tegen te zeggen. Een paar knoppen, dashboardkleuren die ze kennen en een lekker groot scherm. Het werkt prima, voelt degelijk, en laat je zonder gedoe je navigatie instellen.” Aldus redacteur Wouter van Autoblog. Lees de hele review op de website van Autoblog of bekijk de video hieronder: Lees hier het volledige artikel
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe