Ga naar inhoud

Led Dag Rij verlichting


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

LEDVERLICHTING NEEMT HOGE VLUCHT

LEDS ALS DAGRIJLICHTEN

Een nieuw Europees reglement schrijft voor dat dagrij­lichten verplicht zijn sinds februari 2011. Deze Daytime Running Lights (DRL) moeten toegepast worden op alle nieuwe modellen van personen­wagens. Vanaf augustus 2012 is dit ook het geval voor vrachtwagens en bussen. Voorafgaande studies hebben aangetoond dat dagrijlichten een belangrijk voordeel opleveren voor de verkeersveiligheid. Rekening houdend met de talrijke troeven, heeft het er alle schijn van dat de verlichting met een licht­uitstralende diode, de ledverlichting, de belangrijkste technologie zal worden voor DRL.

DRL, dagrijlichten

Het reglement ECE R87 trad in voege in februari 2011. Het legt aan de voertuigfabrikanten de verplichting op om een dagrij­lichtensysteem (Daytime Running Lights of DRL) te installeren op alle nieuwe modellen van lichte voer­tuigen die vanaf dan op de markt komen. Vrachtwagens en bussen krijgen nog even uitstel van executie. Voor deze voertuigen geldt de verplichting pas vanaf augustus 2012.

Onderscheid

Reglementair moeten deze dag­lichten zich op technisch vlak onderscheiden van andere types van verlichting, en dat in overeen­stemming met de richtlijn R87. Dimlichten werden namelijk oorspronkelijk ontworpen om te zien en niet om gezien te worden. Een voertuig met dagrijlichten scoort dus per definitie beter in vergelijking met een voertuig dat gebruikmaakt van dimlichten. De daglichten worden automatisch geactiveerd, zodra de motor aangelegd wordt. Als het donker wordt, moet de chauffeur zijn koplampen manueel aanleggen, waarna de daglichten automatisch uit­geschakeld worden. De daglichten verschillen qua instelling en intensiteit met de dim­lichten om verwarring te vermijden met motorrijders die nu reeds verplicht gebruik moeten maken van hun koplampen in Europa.

Milieu

Op milieuvlak bieden dagrijlichten een efficiënte oplossing om voer­tuigen zichtbaarder te maken en makkelijker te onderscheiden in het verkeer. De gebruikte technologie voor daglichten is een flink stuk efficiënter dan de bestaande systemen. In vergelijking met kop­lampen ligt het energieverbruik van daglichten 25 tot 30% lager. Wanneer een voertuig uitgerust is met een lichtuitstralende diode (led), bedraagt het energieverbruik slechts 10% in vergelijking met de klassieke koplampen.

Verkeersveiligheid

Het allerbelangrijkste is natuurlijk het veiligheidsbevorderende aspect van de DRL. Volgens de Europese Commissie zullen dagrijlichten zorgen voor 15% minder dodelijke ongevallen, 10% minder zware en 5% minder lichte ongevallen.

Halogeen, xenon en LED

In de voertuigindustrie wordt er al geruime tijd minder en minder gebruikgemaakt van halogeen. Halogeen werd vervangen door gasontladingslampen (xenon) en door leds (techniek van half­geleiders). Hieronder volgt er een overzicht van de verschillende technieken met vermelding van de voor- en nadelen.

Halogeenlampen

Sedert de uitvinding van de elektrische gloeilamp met wolfraam­gloeidraad door Thomas Edison in 1880 is er qua techniek niet zo gek veel veranderd. De huidige gloei­lamp haalt een rendement van nauwelijks 5%. De halogeenlamp bevat een wolfraamgloeidraad. De halogeengassen (jodium of broom) die zich in de gloeilamp bevinden, zorgen voor een enorme hitte in de gloeidraad die zelfs dicht bij het smeltpunt ligt. De meest gebruikte lampen in de auto-industrie zijn momenteel lampen die uit één vezel bestaan. Daarbij gaat het meestal om lampen van het type H1, H3 en H7, maar er worden ook lampen met een dubbele gloeidraad van het type H4 gebruikt (dimlichten en verkeerslichten). De lichtstroom van al deze lampen ligt tussen 1.000 en 1.550 lumen (12 volt) en tussen 55 en 60 watt. Zowel de licht­sterkte tussen 22 en 26 lm/W als het rendement van 2,3 tot 3,5% ligt relatief laag. De temperatuur in de gloeidraad kan tot 3.000 °K oplopen.

Xenonlampen

Xenonlampen zijn ontladings­lampen. Ze bevatten geen gloei­draad. Tussen twee elektrodes wordt er een lichtboog gecreëerd waarbij er xenon gebruikt wordt. Dit eerder zeldzame gas wordt onder druk ingebracht en bevat niet meer dan een klein kwartslampje. In tegenstelling tot halogeenlampen kunnen xenonlampen niet recht­streeks gebruikt worden bij 12 tot 15 volt, wat normaal gezien door een autobatterij geleverd wordt. Om gebruik te kunnen maken van de lichtboog, moet er een korte, maar krachtige elektrische schok toegepast worden op de elektrodes van de lamp. Deze schok kan tot 20.000 V gaan. Zodra de lichtboog onder spanning staat, moet er een constante spanning van 85 V toegepast worden, waarbij er zich geen fluctuaties mogen voor­doen. Om de lichtboog onder spanning te brengen en te houden, wordt er gebruikgemaakt van een elektronische module, ook wel ‘ballast’ genoemd, die meestal in de lamp zit geïntegreerd. De licht­sterkte van een xenonlamp (85 lm/W) ligt beduidend hoger dan die van een halogeenlamp. De kleurtemperatuur van het uit­gestraalde licht bedraagt zo’n 4.200 °K. Daarbij komt men aardig in de buurt van de temperatuur van het daglicht (6.000 °K). Het rendement ligt op circa 7%, zowat het dubbele van een halogeenlamp. Qua lichtopbrengst scoren xenonlampen tussen 2.800 en 3.200 lumen bij 12 V en 35 watt.

Ledverlichting

Het zogenaamde ‘koude licht’ wordt geleid door een licht­uitstralende diode (led). Deze diode bestaat uit een halfgeleidend element met PN-verbinding. Bij het rechtstreekse gebruik in de doorlaat­richting vindt er een recombinatie van de laaddragers plaats. De energie die op deze manier vrijkomt, wordt overgezet in elektro­magnetische stralingsenergie. Deze eerder smalle gloeidraad bevat praktisch geen infrarood- of ultravioletstraling, waardoor er nagenoeg niets van de warmte ontwikkeld wordt. Om leds met de elektronica van een voertuig te laten functioneren, is er een elektrisch blok vereist. Dit systeem haalt een rendement van 4 tot 20%.

Voordelen van LEDverlichting voor dagrijlichten

Door de (te) lage intensiteit is de ledverlichting er nog niet in geslaagd om koplampen en dimlichten van de troon te stoten bij het gebruik in een voertuig. Een minpuntje van voorbijgaande aard, want nu weet men reeds dat de volgende generatie van led­ verlichting de efficiëntie van xenon zal overstijgen met een lichtsterkte van 100 lumen/watt. Verschillende topmerken in de auto-industrie bieden op sommige modellen leds in optie aan voor alle vormen van verlichting: dimlichten, koplampen, dagverlichting en richting­aanwijzers. In het kader van de verplichte dagrijlichten zijn de voordelen van ledverlichting legio. Op niveau van het ontwerp van personenwagens openen leds een enorme waaier van perspectieven, zowel voor de buitenkant als voor het interieur van de voertuigen. De verschillende lichtgevende diodes kunnen met name gecombineerd worden en bieden tal van toepassingsmogelijkheden aan voertuigontwerpers. Zo kunnen ze hun modellen een unieke visuele toets geven. Nog een extra troef is de duurzaamheid. Ledlampen gaan namelijk zo’n 5.000 uur of ongeveer 250.000 km mee bij een gemiddelde snelheid van 50 km/u. Dit moet in principe de gehele levensduur van het voertuig bestrijken. Een serieuze verbetering ten opzichte van xenonlampen die maar 1.000 uren meegaan. Halogeenlampen moeten het dan weer met 500 uur doen. Ten slotte scoort ledverlichting bijzonder goed op het vlak van energieverbruik. Het elektrische verbruik van conventionele verlichting bedraagt 200 watt die permanent geproduceerd moet worden door de generator. Ledverlichting verbruikt slechts 15 watt. Dit komt neer op een daling van het diesel­verbruik met circa 0,2 liter per 100 km en een daling van 4 g/km aan CO 2 -uitstoot. Cijfers die voor zichzelf spreken, als men ze bekijkt op het totale aantal voertuigen die momenteel in het verkeer zijn.

Retrofit LEDverlichting voor DRL

Marktpotentieel

De verplichting voor dagrijlichten (DRL) op alle nieuwe modellen van personenwagens en lichte voertuigen geldt sinds 7 februari 2011. Zal deze nieuwe technologie ook een bepaald markt­potentieel voor retrofit opleveren? Daarvoor werden er reeds studies uitgevoerd door de fabrikanten van verlichtingsmateriaal. Uit dit onder­zoek blijkt dat autobestuurders snel geneigd zullen zijn om DRL-accessoires in retrofit op hun wagens te willen installeren. Jaarlijks zal zo’n 0,3% van het totale aantal personenwagens vermoedelijk overschakelen op led-verlichting. Voor de Europese markt komt dit neer op 700.000 DRL-sets. Dit cijfer zal weliswaar geleidelijk afnemen en in 2018 zullen er nog zo’n 400.000 voertuigen op DRL overschakelen.

Afmetingen

Qua montage legt de reglemen­tering niet al te veel beperkingen op, hoewel er op het vlak van afstand en plaatsing toch aan een aantal vormvereisten voldaan moet worden. Los van het type voertuig mag de ledinstallatie minimaal 250 mm en maximaal 1.500 mm hoog zijn. Als de dagrijlichten gebruikt worden als stadsverlichting, wordt de vereiste minimale hoogte opgetrokken tot 350 mm. Tussen beide lampen moet er een minimale afstand van 600 mm zitten, behalve dan voor voertuigen die minder dan 1.300 mm breed zijn. Voor die voertuigen bedraagt de minimumafstand 400 mm. De ECE R-48 reglementering schrijft voor dat er vooraan enkel twee stadslichten mogen aanliggen. In het geval dat dagrijlichten die functie zouden overnemen, mogen de stadslichten uitgeschakeld worden.

Montagekits

Sommige topmerken waren de reglementering al voor. Dagrijlichten met led behoorden reeds standaard tot het aanbod. Het is ook mogelijk om DRL-kits met led aan te kopen om in retrofit te installeren. Er is een groot aanbod van deze kits. Ze zijn over het algemeen zo ontworpen dat ze in minder dan twee uur tijd geïnstalleerd kunnen worden op de meeste modellen. De samenstelling van een dergelijke basiskit: twee lampen met behuizing van metaal of plastic, 3, 5 of 8 ledelementen, relais, bekabeling en bevestigings­punten. Er zijn universele montage­kits die op de meeste auto’s geïnstalleerd kunnen worden, maar ook kits, speciaal ontworpen voor één bepaald automodel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

http://www.superskoda.com/Skoda/FABIA-II/Fabia-II-Facelift-MEGA-POWER-LED-daylight-bulbs-system-KI-R

Ik zag ze ook voor o.a. de Yeti, maar maakt dit echt veel verschil t.o.v. de standaard lampen?

Wat mij betreft lenen alleen de DRL's zich voor leds aangezien je anders kleurverschillen krijgt tussen de diverse lampen. DRL's zijn nooit gezamelijk met andere lampen actief.

aangepast door PC-fre@k
Link bijgewerkt
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat moet ik met een linnk van een skodapetje als LEDverlichting ?

Maar de superskoda LEDS voor DLR zijn voor de Yeti even nog uit leveringspakket gehaald

weet ook nog niet hoe het er uit ziet

een van onze leden hier is er mee bezig voor de Yeti ( meen ik ) en laat foto''s zien op moment dat hij ze binnen heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Staat op mijn verlanglijstje zoals Snelle dat noemt :)

Nee Ronald , snelle zegt dan wil ik wil ik wil ik !!

Maar dan spreek je voor de Fab en niet voor de Yeti

Maar dit is al langer op deze manier hoor

Yeti LEDS geven / gaven problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het over mijn wagen inderdaad, een fabia, ik meen dat dit universeel over DRL-leds ging en de link die ik eerder plaatste wijst naar de leds voor een Fabia.

Ongeacht wagen blijft de kans op die melding(en), maar is het verder het geld waard vraag ik me dan af. Wat is er beter aan dan bijv. de leds van hypercolor (als die al een led heeft voor die fitting met canbus gedoe).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe